Katsastus-niksit

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Katsastus-niksit

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Onneksi nykyään oon saanu viedä autot katsastukseen turvallisin mielin,mutta toista se oli ennen.Pelko persiissä sinne mentiin ja vikalista haettiin.Kerrankin tuli vanhaan escorttiini niin pitkä vikalista,että annoin katsastushomman paikalliselle Kikka-Kallelle tehtäväksi.
Väljät raidetangonpäät se maalasi mustaksi.Jarrujen säädöt oli jumissa,rälläkällä otti jarruliinojen leveydestä pois sieltä pitävämmältä puolelta,hienosäätö prikkojen ja väännettyjen naulojen avulla.Pohjaan veti pari paikkaa pop-niittien kanssa kiinni ja tiikerimassaa päälle.Irtopellit laittoi katsastuksen ajaksi etu-istuinten jalkatilaan mattojen alle,että kun inssi kopisteli auton pohjaa,tuntui kovaa olevan..
Leima saatiin autoon ja heti myyntiin...
Minkälaisia virityksiä olette itse luovuudessanne keksineet?
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Tämä on vain kuultua, mutta..

Joku oli paikannut Volvonsa lattiasta reiän nahkakinttaalla ja alustamassaa päälle. Katsastusmies oli sen kuitenkin löytänyt ja tuumannut, että vielä kun laitat pärekaton niin tulee leima.

Naapuri työnsi halon helmakotelon sisään ja massaa päälle..

Itse en ymmärrä näitä patenttikorjauksia ollenkaan. Osat ei tarvikeliikkeissä maltaita maksa. Ja kyläseppiä löytyy jotka hitsaa paikan pohjaan jos ei joltakin vieläkään löydy omaa miggiä. Paikka on varmasti paljon nopeammin hitsattu kuin pakkeli yms. viritykset tehty.

Tietysti ennenvanhaan ei jokaisella ollut sitä hitsikonetta ja varaosatkin varmaan kalliimpia?
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Pauli
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 7:37 pm
Paikkakunta: Lappträsk
Viesti:

katsastus niksit

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Minulla oli 80-luvulla laho toyota celica. Koko kylässä ei ollu kun pari mig hitsiä, eikä niiten omistajia saanut autoja hitsaamaan edes paperi rahalla. Kaiken lisäksi olin sillon intissä eikä ollut liiemmin aikaa autoa korjailla. Katsastus painoi päälle, ja turvauduin sellaiseen keinoon että vedin maalarinteippiä alustan reikien päälle ja naamioin massalla ja kuralla. katsastuksessa nosturilla jännitti melkoisesti että paljastuuko petos. Kyllä se ukko hakkasi jokapaikan niin että piti nostella jalkoja ylös kun hakku tuli läpi pohjasta. Nolion homma oli se kun se pyysi muut katsastusmiehet paikalle ja sanoi että tässä on kaverilla merkilliset korjausmenetelmät. Joku vanhempi ukko sanoi että olisit ennemmin turvottanut reikiin vanhoja sarkahousuja. Pikkasen naama punotti. Vikalistaan se kirjotti että epäasialliset ruostekorjaukset saatettava kuntoon. Siten sitä joutu oikein hitsaus hommiin. Turasin kaasulla uudet paikat vanhasta peltitynnyrin kansista.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Eräs MB:n omistaja oli antanut vaimonsa käyttää katsatuksessa. Merkintä tuli toinen rekisterivalo ei pala. Kun mies meni näyttämään sitä parkkilvaloja. Ensiksi katsatusmies sanoi ja Sakkorenkaat on alla. ne täytyy vaihtaa, Lupasi ettei utse mene koskaan katsatamaan autoaan. Seuraavana vuonna itse tein saman. kävin vielä viimetingassa rengasliikkeessä että oli vaihsdettu takapään renkaat. Mutta rengasliike oli muuttanut ja rekaat jäi vaihtamatta. Mutta eiku vaimo lähti niine hyvineen katsatukseen. Leima tuli ilman mitään huomautusta. Mutta kun vaimo lähti töihin, niinrengas tyhjeni ensi reissussa parkkipaikalle. Renkaan kylestä paistoi rautaverkko joka oli kulunut puhki. Sen jälkeen olen luovuttanut katsatuksen vaimon tehtäväksi. joskus on se rekisterilamppu jäänyt vaihtamatta ei sen isompia ole korjauksia tullut. Parkkilamppu on niin pienitehoinen ettei sitä auringonvalossa edes huomaa,
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kaverin opelissa oli paikattu pyöräkotelo pitsalaatikolla ja pakkelilla, oli kuulemma melkein koko auto pelkkää pakkelia...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Joskus se vika syntyy katsastuksessa. Aikoinaan kun jarrut testattiin hiekkatiellä lähti inssi mairea hymy päällä testaamaan jarruja. Elopainoa oli hällä reilu 100 kg luulisin. No eikun kunnon survaisu jarrulle suorin vartaloin. Jarrut kesti kuin kestikin. Ainoa murhe oli se että katastusmies rojahti selälleen kun selkänoja repesi liitoksistaan. No tuli tietty korjausmääräys.

Ennen vanhaan saattoi asiapapereiden väliin unohtua setelirahaa, jolloin katsastus sujui paljon juoheammin.

Erään katsastajan kertomaa tämäkin: Asiakas oli tuonut auton katsatettavaksi ja oli jättänyt kossupullon penkkien väliin. Asiakas oli todennut vain arvoituksellisesti "Tämä pullo saattaa olla teidän"
Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Niin ja jäädytyshän on vanha tuostereikien paikkauskonsti, toimii vain kovilla pakkasilla.

Itse olen huomannut, että kun vie loskakelillä niin inssi ei viihdy kovin kauaa auton alla. Tosin eipä ole ollut kyllä reikiäkään kun olen korjannut ne ennen katsastusta jos korjaamista on ollut.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Valumöltti
Viestit: 537
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valumöltti »

Nuorena miehenä katsastin silloiset volvoni aina talviaamuina heti ensimmäisellä ajalla, ennen auringon nousua- tuulilasit kun olivat niin "kuluneita" että auringon paistaessa matalalta suoraan päin, piti sivuikkunasta tiirailla eteenpäin.

Näitä hauskoja muistuu mieleen; joku oli liimannut etu-umpion reikään ison kärpäsen, puoltaviin jarruihin rasvaa siihen parempaan, ja tietty ne jutut renkaiden kuvioiden syventämisestä polttamalla.
Viimeksi muokannut Valumöltti, Pe Helmi 24, 2006 6:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nuffi59
Viestit: 320
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuffi59 »

Hiivatissa(lue fiat=suomeksi VIAT)oli murheena jarrut ja raidetangonpäät.Etenkin takarumpujarruja oli vaikea saada ottamaan tasaisesti ja etujarrutkin meinasivat talvipakkasilla toisinaan ruveta ajossa kantamaan.Siinä oli pakko ajo hetkeksi keskeyttää ja odottaa punasena hehkuvien jarrulevyjen jäähtymistä.Tein vaikka mitä,ongelma ei koskaan poistunut.Juu,niitä lasikuitukitti paikkauksia tuli aikoinaan harrastettua ja massalla peitettyä.Hyvin meni katsastuksesta läpi ammattitaidolla tehdyt paikkaukset. :roll: Fiat 128:sta olisi paljonkin kerrottavaa,mutta vaatisi,että rupeaisin kokopäivätoimiseksi kirjoittajaksi! :lol:
kenny79
Viestit: 667
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:58 pm
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenny79 »

Pakkeli ottaa muute yllättävän hyvin kumimattoon kiinni. yhteen autonropposeen tein sen konstin, aattelin et jos nätisti ajaa konttorille, ja inssi ei juuri tuota kohtaa kopistele, nii tuo saattaa pysyä. Mutta kas kummaa, se viritys pysy paikalaan usiamman vuoden.

oli vähä villin näköstä touhua, kun auton pohjaa paikataan pakkelia, ja sitä sitte vähä rälläkällä tasotellaan, ja massa pälle.. lasikuitumatto olisi kans oikein hyvä niksi, mutta ei sattunu oleen silloin tykötarpeita.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur ;)
NoCanDo
Viestit: 121
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:06 pm
Paikkakunta: Itä-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NoCanDo »

Kuulin kerran yhden maatilanisännän vieneen pohjastalahoa autoa katsastukseen ja oli ennen sinne menoa ajanut auton paskakasaan että oli oikein tarttunut jokapaikkaan. Ei kuulemma inssi kovintarkkaan viittinyt alle katella ja leima tuli että räpsähti.
:lol:
Reppana
Viestit: 327
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reppana »

Aakku kirjoitti:...............Asiakas oli tuonut auton katsatettavaksi ja oli jättänyt kossupullon penkkien väliin. Asiakas oli todennut vain arvoituksellisesti "Tämä pullo saattaa olla teidän"
En tiedä kuinka iso kiljuämpäri olis pitänyt olla mun auton etupenkillä, kun pervo katsastusinssi silmät kiiluen hylkäs minun auton ja laittoi ajokieltoon. Kuulemma kaikissa pyörissä pitää olla jarrut (jotka mielestäni lisäävät polttoaineen kulutusta) ja katsastuskin olis pitänyt suorittaa jo viimeistään joulukuussa, just parhaaseen pikkujoulu aikaan :evil:
No....kaveri on varmaan ollut koulukiusattu ja nyt sitten haluaa kostaa.....
Suomalainen mies karjuu yhteen ja yrjöö kahteen...
raato
Viestit: 287
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raato »

Ascoonasta sain takajarrut tasattua, kun kaato paremmin ottavalta puolelta jarrupölyt huonommin jarruttavaan rumpuun. Jäällä kun otti yhtaikaa kiinni, niin läpi meni katsastuksesta. Jarrupölyn annostelu oli tarkkaa puuhaa.
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

raato kirjoitti:Ascoonasta sain takajarrut tasattua, kun kaato paremmin ottavalta puolelta jarrupölyt huonommin jarruttavaan rumpuun.
Vuosikymmeniä sitten nuorena miehenä auton takapyörän laakerista meni stefa rikki juuri ennen katsastusta. Peräöljyä vuoti hiukan jarrurummulle. Otin nurkan takana juuri ennen katsastusta rummun irti ja pyyhin sen puhtaaksi. No katsastus meni hyvin siihen saakka, kunnes inssi parkkeerasi auton mäkeen ja auto ei pysynytkään enää seisontajarrun varassa paikallaan, vaan piti laittaa vaihde silmään.

No kun seisontajarru oli jo tarkistettu aikaisemmin katsastuksen aikana, niin leima tuli. :)
raato
Viestit: 287
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 2:05 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raato »

Muistinki just et Caddystä hajos jäähdytin kesken katsastuksen, katsastusmies oli kai laittamassa kierrostenlaskijaa pakokaasunmittauksessa paikoilleen ja väänsi kierroksia suoraan ruiskutuspumpusta. Vesisuihku osu katsastusmiestä... ...
luminpe1
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Työpaikallamme oli joitakin vuosia sitten kätevä huoltomies, joka firabelitöinä korjaili autoja ja katsasti ne myös. Kerran katsastusmies paineli erään tällaisen auton kulmia ja totesi iskunvaimentimien olevan loppu ja ne pitää vaihtaa. Huoltomies oli eri mieltä mutta ei kuitenkaan sanonut mitään vaan ajoi verstaalleen. Siellä hän pyyhki bensalla kurat pois vaimentimista, alta paljastui virheetön sininen maalipinta. Uusintakatsastuksessa oli sama katsastusmies, joka kurkisti auton alle ja näki "uudet" vaimentimet, heilutti taas autoa kulmista ja totesi:"No niin, tällaiset niiden täytyy olla". Huoltomies ei edelleenkään puhunut mitään.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Nämä hokkus pokkus konstit ei toimi tänäpäivänä. Jarrut tarkastetaan jarrudynamometrissä. Iskarit sellaisella heiluttjalla tai miä se kone lienee.
Sa moin päästöt. Nuo pohjan reiät taitaa olla silmävvaraista + piikki jolla tökitään. Taisi olla ensimmäinen auto Ford Cortina. Siinä ruostui ja ratkesi etuiskunvaimentimen yläpään kiinnitykset. Ja samalla runkonumero piti meistata uudestaan. Ja katsatusmies löi siihen viereen oman puumerkin. Aika isolla vasaralla meistiin useita lyöntejä. Katsatus oli erään huoltamon pihassa. jolloin iso porukka keräysi auton ympärille ja tämä oli ison kiinnostuksen kohteena kun kukaan ei tiennyt mistä oli kysymys.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Toimii muuten viäläkin toi "ihmeparantuminen". Olin toissasyyskesällä katastuksesa tän volkkarin kanssa, ja kats. mies nyki käsijarrusta ja sano, et on heikko. Minä ihmettelin et on juur käyny jarruherkistyksesä ja kenkätkin on uudet mut niin vaan tuli hylsyä perusteena ettei käsijarru täytä sitä prosenttia autonpainosta sääntöä. Olin vähä tuohtunu ja ajattelin mennä pöllyttämään Autolan väkeä mut tempasin sit kuitenkin heti Lehmijärventielle ja vetäsin kässärin "kiukkuriuskasti" kiinni ja tuli tehtyä kunnon kuvio hiekkaisella asfaltilla. Skrii...

Sitten päätin tehä semmosen tempun et menin saman tien jonoon takasin maksoin sen uusintakatsastusmaksun ja sitten rullilla eri katsastusmies vetäisi ihan toiset lukemat, ja leima tuli. Mullaon ne 15 minuutin välein tehdyt raportit vieläkin tallessa.

No, oikea syy tietenkin lienee ollut se, että en ole käytössä vetänyt riittävän riuskasti käsijarrua kiinni ja se on vaan hapettunut tai kuivunut se vivusto.

-SS-
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Eikä ensimmäisellä inssillä ollut tarpeeksi sisua kiskoa kahvasta... :wink:
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
nuffi59
Viestit: 320
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuffi59 »

Niin,mulla oli tuossa 2 vuotta sitten murheita corollan takarumpujarrujen kanssa.Ennen eka katastusta kävin huolella jarrut läpi ja kaiken piti olla ok.Vaan takajarruista pomppas.No,sitten vaihdoin uudet jarrukengät,vaikkei entisetkään huonot olleet.Taas pomppaus ja alko jo vit.....maan.Sitten tapasin entisen koulukaverin,joka romuja rassas ammatikseen ja kysyin,että tietääkö missä vika?Se kysy heti,että mitenpäin on jarrukengät ja minä siihen,jotta täh,miten niin?Siinä sitten asettelin jarrukengät ohjeen mukaan ja katastukseen.Kulki näyttötaulun viisarit niin tasasesti,ettei millonkaan ennen ja minä olin onnesta haljeta :!: :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], Google [Bot], Jusi, Pikkuvalmet ja 51 vierailijaa