Traktori mielessä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Harrastushommissa on kaivurikuormain ja kuorma-auto, mutta traktoreista ei ole mitään kokemusta, jos ei hihnavetoista puutarhavehjettä sellaiseksi lueta.

Vertailukohteenani on siis jonkinlaisilla käsishift-vaihteilla varustettua härvelini (vaihto vasemman käden kahvasta kuten -65 mallisessa Tunturissakin aikoinaan) ja siinä ei ole kytkintä ollenkaan ja suunta vaihdetaan viiksestä. Onko siis shift-traktoreissa aina myös kytkinpoljin? Milloin sitä tarvitaan? Traktorissa pitäisi olla ainakin sähköinen suunnanvaihto auraus jne. hommissa, mutta kytkintä ei jaksaisi kyllä polkea koko ajan.

Mitä muuten säännöt sanovat peräkärrinvedosta? Nykyisin saa käytettyinä 50km/h traktoreita, joissa näyttää olevan etuakselilla jousitustakin, mutta pitääkö olla jo rekkakortti? Sen taidan tietää, että 40km/h traktorissa ei tarvita, mutta meneekö rekkakorttiraja nykyisin 60km/h vai 50km/nopeudessa? Vai olenko ihan väärässä?

Sorry, tyhmistä kysymyksistä, mutta ajattelin, että tiedän edes jotain ja näytän viisaammalta, jos traktorikauppaan suunnistan.
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Talumees »

.
Viimeksi muokannut Talumees, To Kesä 08, 2023 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Juu, dieselit ja MPO:t on hallinnassa kun toinen omista käyttää toista ja toinen toista.

Eli C-kortti riittää 50km/h traktorille ja peräkärrille eli hyvä juttu! Painoraja tulee vain traktorista itsestään (tyyppikilvestä?). Olen käsittänyt, että peräkärryn jarruventtiili olisi jotakuinkin pakollinen?

Miten tuo nomaali lähtö? Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?

Liikennevaloihin voi pysähtyä pelkästään jarrua painamalla?

Minulle laiskana voisi sopia myös täysin automaattivaihteet, mutta ilmeisesti ovat himpun verraan kalliimpia? Mitenkäs kestävyys?
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Talumees »

.
Viimeksi muokannut Talumees, To Kesä 08, 2023 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ootko manuaalivaihteisella autolla ikinä ajanut?
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?
Traktoreissai ole muunninvaihteistoja.
Portaattomilla vaihteistoilla ajo tapahtuu pääasiassa ajopolkimella(kaasupoljin), ja tarvittaessa jarrua painamalla. Ajosuunta valitaan suunnanvaihtimella, joka yleensä ratin alla viiksessä.

Ehkä jostain konealan lehdistä, esim koneviesti, jossa traktoreitten koeajoja/testejä selviää nykyisten koneitten voimansiirron ominaisuudet, ja pääsee kartalle miten niillä ajetaa!? :roll:
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja retku »

Osta Fendt niin ei tarvi katua ja voimansiirto toimii mahtavasti. 35000e saa jo paljon ajetun 700srj koneen ja 250 000e saa uusia.
Kauhanheiluttelija
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Kuorkissa on ihan vanhan ajan keppivaihteet ja jopa synkronoidut eli kyllä. Oli myös 80-luvun Talbotissa, jossa vanha kansa sanoi, että arvotaan seuraava vaihde.

Netistä löysin gradun traktorin vaihteiden kehityksestä ja sehän oli kanssa mielenkiintoista.
farmeri
Viestit: 126
Liittynyt: To Loka 27, 2022 9:36 pm
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja farmeri »

Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ke Kesä 07, 2023 4:02 pm Juu, dieselit ja MPO:t on hallinnassa kun toinen omista käyttää toista ja toinen toista.

Eli C-kortti riittää 50km/h traktorille ja peräkärrille eli hyvä juttu! Painoraja tulee vain traktorista itsestään (tyyppikilvestä?). Olen käsittänyt, että peräkärryn jarruventtiili olisi jotakuinkin pakollinen?

Miten tuo nomaali lähtö? Nappaan jonkun pikavaihteen päälle ilman kytkintä ja traktorin momentinmuunnin tekee parhaansa ja vehje lähtee kiihtymään eteenpäin? Kun tulee ko. vaihteen nopeus vastaan, niin niksautetaan toinen vaihde jne.?

Liikennevaloihin voi pysähtyä pelkästään jarrua painamalla?

Minulle laiskana voisi sopia myös täysin automaattivaihteet, mutta ilmeisesti ovat himpun verraan kalliimpia? Mitenkäs kestävyys?
Yli 60kmh kulkeva traktori tarvii C-kortin. Alle sen kulkevat menee B-kortilla kärryllä ja ilman. Suuressa osaa traktoreita tyyppikilven sallima jarruton hinattava massa on 3000kg, Valtroja on 12 000kg jarruttomalla massalla melko uudetkin koneet.

Vaihteistojahan traktoreihin on monenlaisia. Momentinmuunnin on erittäin harvinainen, eikä oikein toimikkaan traktorin käyttökohteissa. Yleisimmät vaihteistotyypit ovat

- perinteinen keppilaatikko joko kuivalla kytkimellä tai märällä monilevykytkimellä. Keppilaatikon yhteydessä voi myös olla pikavaihteita. (Esim. 4 kovaa kepillä vaihdettavaa vaihdetta ja näille jokaiselle 4 pikavaihdetta =16 vaihdetta)
-Powershift, joka perustuu märkiin monilevykytkimiin ja veto kytketään ja katkaistaan monilevykytkimellä joka toimii samalla suunnanvaihtimena. Liikennevaloissa pidetään kytkintä pohjassa (uudemmissa voidaan myös käyttää jarrua pitämään kone paikallaan).
-Portaaton vaihdelaatikko, jota ajetaan pelkästään kaasupolkimella. Liikennevaloihin pysähtyessä nostetaan jalka kaasulta ja kone pysyy itsekseen paikallaan.

Parhaiten omaan käteen istuvan vaihteistotyypin löytää kun käy koeajolla eri vaihteistolla olevilla koneilla. Toki myös kannattaa huomioida että mitä monimutkaisempi vaihteisto on, sitä kalliimpia ovat remontit. Portaattoman vaihteiston kohdalla täysremontin kohdalla ei 20 000€ riitä, mikä on aika iso raha harrastekäytössä.
"Maatalous on mukava harrastus, mutta pirun kallis"
fiat-agri
Viestit: 596
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Kannattaa tosiaan muistaa harrastekäytössä ettei liian monimutkaisia koneita, ei tule ajansaatossa muuta kuin harmia.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Traktori mielessä

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Yks vaihtoehto on Valmettien/Valtrojen turbiinikytkinversiot (Hi-Trol) Kytkintä ei käytännössä tarvitse painella. Tosi mukava ajella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arzka1, Hardo, Hsippe, Sumi ja 51 vierailijaa