Kiila-ankkurin irrotus
-
- Viestit: 1548
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Mitäs jos porais ihan pultin viereen vaikka 5mm reiän, siihen kartioon saakka. Sit puikolla naputtas ja samalla rekkaraudalla nostas propun pois.
-
- Viestit: 854
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Mielestäni ei noihin tolppiin kohdistu mitään mieletöntä "vääntöä" oman nosturin tolpat pysyivät itseksiin pystyssä ennen ankkurointia.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Kesä 16, 2023 8:05 pmKyllä liima pitää vaikka poraussyvyys olisi vain 50mm, lattia vain ei kestä sitä. Murtokartio jää hyvin pieneksi.RS kirjoitti: ↑Pe Kesä 16, 2023 4:42 pm Muistaakseni jonkun massan valmistajalla oli ohjeissa että M16 kierretangolle poraus syvyys olis ollut125mm.
Eli jos tuon verran saa reikää tyhjennettyä vanhasta ankkurista,niin hakkaa jämät reijän pohjalle.
Melkein tekisi mieli sanoa,että jo 100mm reikä hyvin puhdistettuna pölystä ja muusta irtomoskasta pitää varmasti,ei varmasti lähde nousemaan ylös.
Tuo mainitsemasi 125mm on tosiaan tavanomainen ankkurointisyvyys ehjässä betonissa M16 kierretangolle. Massahan jo itsessään lujittaa tuota ankkurointia ja tarvittaessa voidaan käyttää injektointimassaa lujittamiseen.
Joku viisaampi tietty osaisi laskea minkälainen tasitus ankkureihin kohdistuu jos vaikkapa 2000kg,n auto sillä nostetaan.
-
- Viestit: 1764
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
En voimista tiedä, mutta kyllä meidän nosturin kiila-ankkurit hivenee löysääntyy, joten taitaa voimia kohdistua. Mulla on lattiavapaamalli, joten ylhäällä on poikkipalkki, joka poistaa sisäänpäin kohdistuvia voimia. Suurin voima taitaa tulla siitä, jos auton painopiste ei ole ihan keskellä. Ja tuolla nostellaan 2500kg painavaa autoakin.
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Se nostimesta tuleva kuorma onkin suurimmaksi osaksi puristusta mitä betoni kestää tunnetusti hyvin. Ainoastaan tuo epätasapaino aiheuttaa vetoa sinne ankkureihin. Ja se kuorma on dynaamista, mihin kiila-ankkuri soveltuu huonosti.mtalo kirjoitti: ↑La Kesä 17, 2023 11:33 am En voimista tiedä, mutta kyllä meidän nosturin kiila-ankkurit hivenee löysääntyy, joten taitaa voimia kohdistua. Mulla on lattiavapaamalli, joten ylhäällä on poikkipalkki, joka poistaa sisäänpäin kohdistuvia voimia. Suurin voima taitaa tulla siitä, jos auton painopiste ei ole ihan keskellä. Ja tuolla nostellaan 2500kg painavaa autoakin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1764
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Viimeksi homma taisi jäädä siihen, että yksi sisäpuolen kiila-ankkuri napsahti poikki. Tänään kävin ruuvailemassa loputkin kiila-ankkurit ylös ja jäi vain tuo yksi katkennut. Siirsin tolppaa, että sai kiila-ankkurin paremmin esille. Hitsasin kiila-ankkuriin jenkatankoa, mutta lopputuloksena oli se, ettei ankkuri suostunut siirtymään mihinkään. Lopuksi repesi hitsauksesta, kun en ole häävi hitsari. Päätin, että se kiila-ankkuri on ilmeisesti riittävän lujasti kiinni ja jääköön sinne. Siihen voisi hitsata pätkän 16mm kierretankoa ja laittaa mutteri+holkki, niin menee sitten jatkossakin tolpan viidentenä kiinnityspisteenä.
Ei tänäänkään tietysti ihan ilman vastoinkäymisiä mennyt. Meni jopa jenka siitä ulosvetäjän M20 kierretangosta ja jatkomutterista. Nätinmyyren otin kierretangosta pätkän pois ja jatkoin sitä uudella jatkomutterilla. Sillä kötöstyksellä sain nostettua loput kiila-ankkurit pois.
Pääsosin tulivat holkkien kanssa, mutta parista tuli vain osa holkista ankkurin mukana, mutta lopun sai ongittua magneetilla. Myös niistä ensimmäisellä kerralla poistetuista sain holkit pois, kun porasin M18 metalliterällä. Holkki tuli lopuksi terän mukana pois. Se aivan ensimmäinen poistoyrityshän päättyi siihen, että kiila-ankkuri katkesi, mutta kun sai holkin pois reikää jäi jopa 10cm.
Laitoin nyt alkuun molemmat tolpat yhdellä kierretangolla kiinni injektointimassan kanssa. Näytti tarttuvan ihan minuuteissa. Injektointimassa on sellaisessa kapselissa, joka työnnetään reikään ja kapseli rikotaan/sekoitetaan spesiaalikierretangolla. Ostin 2m kangen kuumasinkittyä 8.8 kierretankoa, josta katkaisen paloja ja teen päähän kiilan. Yläpäähän laitan kaksi mutteria, joista voi pyörittää akkuporakoneella asennusvaiheessa. Jenkatankoa siis pyöritetään painettaessa, jolloin massa sekottuu. Näytti toimivan ihan hyvin näinkin.
Alkasin vielä miettimään, että siirtäisin nosturia 20mm taaemmaksi, jolloin ulkoreunan kaksi reikää siirtyisi tilansa sivuun ja sitten voisi tehdä 3 uutta reikää per tolppa. Tällöin ei tarvitsisi käyttää sitä katkennutta kiila-ankkuria + saisi vähän tilaa auton etupuolelle. Puolipitkällä Transitilla alkaa olemaan aika vähän tilaa etupuolella, juuri mahtuu sivuttain kulkemaan. Tosin pykälää isompaa autoa ei enään muutenkaan pysty nostamaan tällä nosturilla. Vanhoista valokuvista juuri katsoin, että nosturin kohdassa on betonissa 5cm syvennys. Kokonaispaksuus jää arvailujen varaan, mutta taitaa olla vain 20cm nosturin kohdassa. Tämän syvennys loppuisi noin 9cm päähän takimmaisista reijistä, jos nosturia siirtäisi 20cm taaemmaksi, kun nyt siihen on 29cm. Etupuolella taisi olla nyt 33cm.
Tämän pähkäilyn takia laitoin molemmat tolpat vasta yhdestä pisteestä kiinni, kun vielä on mahdollista siirtää. Siirron jälkeen matalin reikä tulisi uloimmaksi eli kovimpaan rasitukseen. Siirto myös vähän hankaloittaisi muuta käyttöä, kun nyt normi henkilöauton voi parkkeerata siten, että tolpat jäävät etuovien etupuolelle, jolloin ovet saa kokonaan auki. Taidan kuitenkin päätyä siihen, että laitetaan vanhalle paikalle kiinni, kuten alunperinkin on ollut tarkoitus. Voihan tuon siirtää sitten joskus myöhemmin, jos tulee jokin pakottava tarve.
Ei tänäänkään tietysti ihan ilman vastoinkäymisiä mennyt. Meni jopa jenka siitä ulosvetäjän M20 kierretangosta ja jatkomutterista. Nätinmyyren otin kierretangosta pätkän pois ja jatkoin sitä uudella jatkomutterilla. Sillä kötöstyksellä sain nostettua loput kiila-ankkurit pois.
Pääsosin tulivat holkkien kanssa, mutta parista tuli vain osa holkista ankkurin mukana, mutta lopun sai ongittua magneetilla. Myös niistä ensimmäisellä kerralla poistetuista sain holkit pois, kun porasin M18 metalliterällä. Holkki tuli lopuksi terän mukana pois. Se aivan ensimmäinen poistoyrityshän päättyi siihen, että kiila-ankkuri katkesi, mutta kun sai holkin pois reikää jäi jopa 10cm.
Laitoin nyt alkuun molemmat tolpat yhdellä kierretangolla kiinni injektointimassan kanssa. Näytti tarttuvan ihan minuuteissa. Injektointimassa on sellaisessa kapselissa, joka työnnetään reikään ja kapseli rikotaan/sekoitetaan spesiaalikierretangolla. Ostin 2m kangen kuumasinkittyä 8.8 kierretankoa, josta katkaisen paloja ja teen päähän kiilan. Yläpäähän laitan kaksi mutteria, joista voi pyörittää akkuporakoneella asennusvaiheessa. Jenkatankoa siis pyöritetään painettaessa, jolloin massa sekottuu. Näytti toimivan ihan hyvin näinkin.
Alkasin vielä miettimään, että siirtäisin nosturia 20mm taaemmaksi, jolloin ulkoreunan kaksi reikää siirtyisi tilansa sivuun ja sitten voisi tehdä 3 uutta reikää per tolppa. Tällöin ei tarvitsisi käyttää sitä katkennutta kiila-ankkuria + saisi vähän tilaa auton etupuolelle. Puolipitkällä Transitilla alkaa olemaan aika vähän tilaa etupuolella, juuri mahtuu sivuttain kulkemaan. Tosin pykälää isompaa autoa ei enään muutenkaan pysty nostamaan tällä nosturilla. Vanhoista valokuvista juuri katsoin, että nosturin kohdassa on betonissa 5cm syvennys. Kokonaispaksuus jää arvailujen varaan, mutta taitaa olla vain 20cm nosturin kohdassa. Tämän syvennys loppuisi noin 9cm päähän takimmaisista reijistä, jos nosturia siirtäisi 20cm taaemmaksi, kun nyt siihen on 29cm. Etupuolella taisi olla nyt 33cm.
Tämän pähkäilyn takia laitoin molemmat tolpat vasta yhdestä pisteestä kiinni, kun vielä on mahdollista siirtää. Siirron jälkeen matalin reikä tulisi uloimmaksi eli kovimpaan rasitukseen. Siirto myös vähän hankaloittaisi muuta käyttöä, kun nyt normi henkilöauton voi parkkeerata siten, että tolpat jäävät etuovien etupuolelle, jolloin ovet saa kokonaan auki. Taidan kuitenkin päätyä siihen, että laitetaan vanhalle paikalle kiinni, kuten alunperinkin on ollut tarkoitus. Voihan tuon siirtää sitten joskus myöhemmin, jos tulee jokin pakottava tarve.
-
- Viestit: 854
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Itellä vähän mennyt luotto noihin kapseleihin.
Mielestäni luotettavampaa tavaraa on tuubista pursotettava tavara.
Putsaan kaikki reijät valmiiksi ja kierretankojakaan ei tarvitse muuta kun pätkiä sopivan mittaisiksi.
Tuolla tavalla tehden tulee reijät varmasti täyteen ja ei mene montaa sekoitusnokkaa.
Mielestäni luotettavampaa tavaraa on tuubista pursotettava tavara.
Putsaan kaikki reijät valmiiksi ja kierretankojakaan ei tarvitse muuta kun pätkiä sopivan mittaisiksi.
Tuolla tavalla tehden tulee reijät varmasti täyteen ja ei mene montaa sekoitusnokkaa.
-
- Viestit: 646
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Jos ne on semmoiset lasiputket jotka laitetaan reikään ja pyöritellään sitten kierretankoa perään niin kyllä ne tarttuu. M24 saa tuuman ilmakonetta surutta antaa M16 ¾" akkukoneella kestää ajaa. Ainakin würth kemiallinen ankkuri mitä ollut.
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
-
- Viestit: 1764
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Hepe, Kumpulan tila, Semrush [Bot], sköne ja 55 vierailijaa