Kiila-ankkurin irrotus
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Kiila-ankkurin irrotus
Aikaisemmin olikin ketju, jossa todettiin injektointimassalla kiinnitetyn kierretangon olevan paras kiinnitystapa 2-pilarinosturille. Mulla on nosturi kiinnitetty betoniin M18×160 kiila-ankkureilla. Ankkurit nousevat hieman ylöspäin ja kiristän niitä ehkä puolikierrosta kerran vuodessa, joten niiden korvaaminen olisi työnalla.
Yritin irrottaa kiila-ankkuria pulttipyssyllä kiristämällä käyttäen apuna prikkoja yms. Ensimmäinen havainto oli, että olisi parempi hitsata 2 mutteria yhteen, jolloin jenga kestäisi paremmin. Pari kertaa jouduin katkaisemaan kiila-ankkuria, kun siitä meni kierre. Sain ankkurin nousemaan noin 5cm ja sitä on betonin yläpuolella kaikkiaan 7cm ja betonissa noin 9cm. Olen siis yrittänyt vain yhtä pois ja siitä kierre on kokonaan näkyvissä ja kierteestä on ehjänä ehkä 1cm. Periaatteessa siihen voisi yrittää hitsata M20 jengatangon ja holkkien avulla ruuvata kiila-ankkuria ylöspäin. Toinen vaihtoehto on yrittää vielä olemassa olevasta jengasta kiristää ja jengan korkatessa katkaista mahdollisimman lyhyeksi, lyödä ankkurin loppu pohjaan ja toivoa reijällä olevan riittävästi syvyyttä injektoimista varten.
Olisko jotain luotettavampaa tapaa ankkurin irrottamiseen? Olisiko tasainen vääntö parempi kuin pulttipyssyllä paukuttaminen? Olisko parempi lyödä ankkuria välistä alaspäin? Auttaisko mutterin hitsaaminen ankkurin päähän ja pulttipyssyllä ankkurin pyörittäminen; tai saako edes pyörimään?
Kiristämiseen voisi olla parempi keksintö hitsata pari M18 mutteria peräkanaa ja siihen päälle M20 kierretanko. M18 muttreilla vain kiristettäsiin jengatanko paikalleen ja M20 muttereilla ja putken avulla väännettäis ankkuria ylöspäin. Tällöin ankkurin jengan ei pitäisi vaurioitua.
Tarkoitus olisi laittaa samoihin reikiin M16 jenkatanko. Yhden "merkkinosturin" ohjeissa ohjeistettiin sellaisten käyttöön.
Helpoin olisi katkaista kiila-ankkurit, siirtää nosturia ja tehdä uudet reijät. Ulkokehällä olevay 3 ankkuria on 20cm eyäisyydellä, joten vaihtoehdot olisi siirtää 10cm, jolloin reikien väli olisi ehkä vähän liian pieni tai sitten siirtää 60cm, jolloin saattaa tulla muita ongelmia.
Yritin irrottaa kiila-ankkuria pulttipyssyllä kiristämällä käyttäen apuna prikkoja yms. Ensimmäinen havainto oli, että olisi parempi hitsata 2 mutteria yhteen, jolloin jenga kestäisi paremmin. Pari kertaa jouduin katkaisemaan kiila-ankkuria, kun siitä meni kierre. Sain ankkurin nousemaan noin 5cm ja sitä on betonin yläpuolella kaikkiaan 7cm ja betonissa noin 9cm. Olen siis yrittänyt vain yhtä pois ja siitä kierre on kokonaan näkyvissä ja kierteestä on ehjänä ehkä 1cm. Periaatteessa siihen voisi yrittää hitsata M20 jengatangon ja holkkien avulla ruuvata kiila-ankkuria ylöspäin. Toinen vaihtoehto on yrittää vielä olemassa olevasta jengasta kiristää ja jengan korkatessa katkaista mahdollisimman lyhyeksi, lyödä ankkurin loppu pohjaan ja toivoa reijällä olevan riittävästi syvyyttä injektoimista varten.
Olisko jotain luotettavampaa tapaa ankkurin irrottamiseen? Olisiko tasainen vääntö parempi kuin pulttipyssyllä paukuttaminen? Olisko parempi lyödä ankkuria välistä alaspäin? Auttaisko mutterin hitsaaminen ankkurin päähän ja pulttipyssyllä ankkurin pyörittäminen; tai saako edes pyörimään?
Kiristämiseen voisi olla parempi keksintö hitsata pari M18 mutteria peräkanaa ja siihen päälle M20 kierretanko. M18 muttreilla vain kiristettäsiin jengatanko paikalleen ja M20 muttereilla ja putken avulla väännettäis ankkuria ylöspäin. Tällöin ankkurin jengan ei pitäisi vaurioitua.
Tarkoitus olisi laittaa samoihin reikiin M16 jenkatanko. Yhden "merkkinosturin" ohjeissa ohjeistettiin sellaisten käyttöön.
Helpoin olisi katkaista kiila-ankkurit, siirtää nosturia ja tehdä uudet reijät. Ulkokehällä olevay 3 ankkuria on 20cm eyäisyydellä, joten vaihtoehdot olisi siirtää 10cm, jolloin reikien väli olisi ehkä vähän liian pieni tai sitten siirtää 60cm, jolloin saattaa tulla muita ongelmia.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Timanttiporalla lähtee.
Samaan reikään voi karhennuksen jälkeen ankkuroida sen M16 tangon.
Samaan reikään voi karhennuksen jälkeen ankkuroida sen M16 tangon.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Pitäiskö tilata jokin ukko rahalla poraamaan vai hommata pora itse? Mistä sellaisen saa ja mitä kustantaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 8:54 pm Timanttiporalla lähtee.
Samaan reikään voi karhennuksen jälkeen ankkuroida sen M16 tangon.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Kuinka paksu se lattiavalu on? Jos oikein ymmärsin niin alkutilanteessa 160mm kiila-ankkuri on 140mm syvyydessä jos siitä on 20mm näkyvissä? Silloin sille ankkurille on varmaan porattu alunperin 150mm syvä reikä ja voi olla lähellä tai jopa läpi betonilaatasta. Silloin ne ankkurit voisi onnistua lyödä alaspäin maahan/styroksiin. Tietty jos laatta on vaikkapa 200mm paksu niin ei onnistu.
-
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Irroitin kiila-ankkurin ihan vasaralla ja rekkarilla. Irtoaa aina kun lyö tappia syvemmälle ja mutterista rekkarilla nostoa. Vaati hieman kärsivällisyyttä
Lähtiskö reikä tunkilla jos sellaista käytettävissä? Sopiva levy väliin jossa esmes 30 reikä niin ei revi isoja palasia
Lähtiskö reikä tunkilla jos sellaista käytettävissä? Sopiva levy väliin jossa esmes 30 reikä niin ei revi isoja palasia
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Pitäis vanhoista valokuvista tarkistaa, mutta uskoisin tuossa kohtaa olevan 250mm betonia.Kardaani kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 9:20 pm Kuinka paksu se lattiavalu on? Jos oikein ymmärsin niin alkutilanteessa 160mm kiila-ankkuri on 140mm syvyydessä jos siitä on 20mm näkyvissä? Silloin sille ankkurille on varmaan porattu alunperin 150mm syvä reikä ja voi olla lähellä tai jopa läpi betonilaatasta. Silloin ne ankkurit voisi onnistua lyödä alaspäin maahan/styroksiin. Tietty jos laatta on vaikkapa 200mm paksu niin ei onnistu.
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Rekkari?Mazaman kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 9:51 pm Irroitin kiila-ankkurin ihan vasaralla ja rekkarilla. Irtoaa aina kun lyö tappia syvemmälle ja mutterista rekkarilla nostoa. Vaati hieman kärsivällisyyttä
Lähtiskö reikä tunkilla jos sellaista käytettävissä? Sopiva levy väliin jossa esmes 30 reikä niin ei revi isoja palasia
Voitko myös selventää tuota tunkkiajatusta.
-
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Niin tosiaan, sorkkarauta.
Lattian ja tunkin väliin levy jos väkisin tunkilla repii lattiasta irti niin ei halkea lattiasta niin isoja palasia. Ja tietysti tarpeeksi jämäkästi kiinni niin katkeaa kiilan kohdalta kun ohuempi siitä niin saa magneetilla onkia loput pois. Näinkin käynyt, mattoja päälle tms ettei romut lentelee pitkin poikin tankoahan joutuu varmaan hitsaamaan lisää tai jatkomuttereita jos mahtuu
Lattian ja tunkin väliin levy jos väkisin tunkilla repii lattiasta irti niin ei halkea lattiasta niin isoja palasia. Ja tietysti tarpeeksi jämäkästi kiinni niin katkeaa kiilan kohdalta kun ohuempi siitä niin saa magneetilla onkia loput pois. Näinkin käynyt, mattoja päälle tms ettei romut lentelee pitkin poikin tankoahan joutuu varmaan hitsaamaan lisää tai jatkomuttereita jos mahtuu
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
-
- Viestit: 3278
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Mitenkäs sellainen toimisi että kun ankkuri ei ole kiilautuneena eli on lyötynä hiukan sisään niin porakoneella pyorittäisi ja samalla vetäisi. Vois joko se kiilaholkki tai kiilapää kulua niin että sais pois reiästä. Kauan varmasti menisi tuohon. Kova betoni kivineen ei kyllä tuolla menetelmällä heti anna peeiksi.
Viimeksi muokannut juntunen, Ke Kesä 07, 2023 11:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Konevuokraamosta, satasen päivä.mtalo kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 9:06 pmPitäiskö tilata jokin ukko rahalla poraamaan vai hommata pora itse? Mistä sellaisen saa ja mitä kustantaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 8:54 pm Timanttiporalla lähtee.
Samaan reikään voi karhennuksen jälkeen ankkuroida sen M16 tangon.
Juuri hankittiin töihin tavallisen vesitimantin rinnalle kierrätysjärjestelmällä niin hinta reilu 6000€ alv.0%.
Ei kannata kotiin hankkia.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1593
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Suosittelen joko yllämainittua timanttia tai jos halvalla haluaa päästä niin nostimen paikanvaihtoa, siitä lattiasta voi irrota "salaattikulhon" kokoinen palanen kun sitä ankkuria repii väkisin irti.
Eli ankkuri kireälle, sitten lattiapinnasta katki ja lopuksi jämän lyönti lattiapinnan alle.
Eli ankkuri kireälle, sitten lattiapinnasta katki ja lopuksi jämän lyönti lattiapinnan alle.
-
- Viestit: 3769
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Itse olen oppinut, että rekkari eli asennus- tai vääntörauta on se, jossa ei ole naulahahloa. Sorkka- eli purkuraudassa taas on. Nykyisin nämä kaksi näyttävät risteytyneen, niin että sorkkaraudan loivassa päässä ei yleensä ole hahloa.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Vuokraamosta kysyin timanttia, niin löytyi vain sellaisia putkimallisia, joista pienin taisi olla 35mm. Eihän siitä oikein luja tulisi, jos pitäis noin iso reikä täyttää jollain massalla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ke Kesä 07, 2023 11:48 amKonevuokraamosta, satasen päivä.mtalo kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 9:06 pmPitäiskö tilata jokin ukko rahalla poraamaan vai hommata pora itse? Mistä sellaisen saa ja mitä kustantaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 8:54 pm Timanttiporalla lähtee.
Samaan reikään voi karhennuksen jälkeen ankkuroida sen M16 tangon.
Juuri hankittiin töihin tavallisen vesitimantin rinnalle kierrätysjärjestelmällä niin hinta reilu 6000€ alv.0%.
Ei kannata kotiin hankkia.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Mitenhän juotosbetoni soveltuisi tuommoiseen? Luulisi että M16 kierretangolle olisi 35mm reikä ihan ok.
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Jatkoin vähän harjoituksia. Alaspäin lyömisen jälkeen ankkuri tuli ylös helposti suunnilleen samaan kohtaan, mistä lähdettiin. Eli ei tuntunut tuovan helpotusta.
Jatkoin puuhastelua ensimmäisen ankkurin kanssa. Siitähän oli korkannut loputkin jengat. Hitsasin M20 kierretangon, josta sitten vetoa ylöspäin putken, prikkojen ja mutterien avulla. Kiristämiseen käytin jatkomutteria, ettei kierre korkkais niin helposti. Ankkuri oli todella lujassa ja viimein napsahti poikki ohennuksen kohdasta. Löin lopun pohjaan, olisko tyhjää reikää jäänyt noin 9cm.
Seuraavaan ankkuriin tein oman työkalun. Ensin hitsasin M18 muttereita 3kpl yhteen (kaupasta ei löytynyt M18 jatkomutteria) ja sitten mutterien päähän hitsasin M20 kierretangin. Tämän sitten ruuvasin ankkurin päähän ja kiristys hoidettiin M20 jengatangosta jatkomutterilla. Nyt ei ollut enää vaaraa kiila-ankkurin kierteen vaurioitumisesta. Kiristyksen hoidin metrisellä jatkovarrella.
Tällä menetelmällä ankkuri tuli aika helposti ylös ehjänä, tosin holkki jäi pohjalle. Eli tämä oli paljon parempi menetelmä. Ekan katkeaminen voi johtua siitä, että ankkuri tarttui johonkin harjateräkseen tms. Tai sitten sillä oli vaikutusta, että ekaa kiristin pulttipyssyllä. Eroahan näissä oli se, että ekassa ankkuri nousi holkkeineen noin 5cm ja toisessa holkki jäi melkein pohjaan.
Tässä toisessakin tapauksessa holkille pitäis tehdä jotain, että kaikki injektointimassa jää holkkiin ja kierretanko ei mahdu pohjaan. Jos reijässä on riittävästi syvyyttä holkin vois tulpata, muussa tapauksessa holkki pitäis saada pois. Pitäis varmaan hakea 18mm poranterä kaupasta ja kokeilla porata. Holkki vaikuttaa aika paksulta, ettei oikein lyömällä mee lyttyyn.
Jos kaikki tulisi ylös kuten tämä toinen ankkuri, olisi menestymismahdollisuuksia. Aika näyttää, miten käy.
Jatkoin puuhastelua ensimmäisen ankkurin kanssa. Siitähän oli korkannut loputkin jengat. Hitsasin M20 kierretangon, josta sitten vetoa ylöspäin putken, prikkojen ja mutterien avulla. Kiristämiseen käytin jatkomutteria, ettei kierre korkkais niin helposti. Ankkuri oli todella lujassa ja viimein napsahti poikki ohennuksen kohdasta. Löin lopun pohjaan, olisko tyhjää reikää jäänyt noin 9cm.
Seuraavaan ankkuriin tein oman työkalun. Ensin hitsasin M18 muttereita 3kpl yhteen (kaupasta ei löytynyt M18 jatkomutteria) ja sitten mutterien päähän hitsasin M20 kierretangin. Tämän sitten ruuvasin ankkurin päähän ja kiristys hoidettiin M20 jengatangosta jatkomutterilla. Nyt ei ollut enää vaaraa kiila-ankkurin kierteen vaurioitumisesta. Kiristyksen hoidin metrisellä jatkovarrella.
Tällä menetelmällä ankkuri tuli aika helposti ylös ehjänä, tosin holkki jäi pohjalle. Eli tämä oli paljon parempi menetelmä. Ekan katkeaminen voi johtua siitä, että ankkuri tarttui johonkin harjateräkseen tms. Tai sitten sillä oli vaikutusta, että ekaa kiristin pulttipyssyllä. Eroahan näissä oli se, että ekassa ankkuri nousi holkkeineen noin 5cm ja toisessa holkki jäi melkein pohjaan.
Tässä toisessakin tapauksessa holkille pitäis tehdä jotain, että kaikki injektointimassa jää holkkiin ja kierretanko ei mahdu pohjaan. Jos reijässä on riittävästi syvyyttä holkin vois tulpata, muussa tapauksessa holkki pitäis saada pois. Pitäis varmaan hakea 18mm poranterä kaupasta ja kokeilla porata. Holkki vaikuttaa aika paksulta, ettei oikein lyömällä mee lyttyyn.
Jos kaikki tulisi ylös kuten tämä toinen ankkuri, olisi menestymismahdollisuuksia. Aika näyttää, miten käy.
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
En mä oikein usko juotosbetonin kestävyyteen tässä tapauksessa. Tietysti tilanne paranisi, os jengatangon alapäähän laittais ensin mutterin+prikan ja sitten vasta päälle juotosbetonin.
Injektiomassa suositellaan 18mm reikä M16 tangolle.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Huono homma.mtalo kirjoitti: ↑To Kesä 15, 2023 9:19 amVuokraamosta kysyin timanttia, niin löytyi vain sellaisia putkimallisia, joista pienin taisi olla 35mm. Eihän siitä oikein luja tulisi, jos pitäis noin iso reikä täyttää jollain massalla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ke Kesä 07, 2023 11:48 amKonevuokraamosta, satasen päivä.mtalo kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 9:06 pmPitäiskö tilata jokin ukko rahalla poraamaan vai hommata pora itse? Mistä sellaisen saa ja mitä kustantaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Kesä 06, 2023 8:54 pm Timanttiporalla lähtee.
Samaan reikään voi karhennuksen jälkeen ankkuroida sen M16 tangon.
Juuri hankittiin töihin tavallisen vesitimantin rinnalle kierrätysjärjestelmällä niin hinta reilu 6000€ alv.0%.
Ei kannata kotiin hankkia.
Kysyin tuolta meidän kylän pikkuvuokraamosta niin niiltäkin löytyi pienin 25mm.
Kyllä se reikä kuuluu sillä ankkurointimassalla täyttää ja massahan se on joka siinä pitää.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Kävin vääntelemässä lisää. 3 seuraavaa lähti puolen meyrin varrella. Holkki murtui niin tuli sekin mukana. Menikin liian hyvin, joten neljättä joutui vääntämään metrisellä varrella ja kävin niin, että katkes pari senttiä betonin yläpuolelta. Saattoi käydä niin, että kiila-ankkuri kiinnas nosturin tallaa vasten. En tiedä, olisko auttanu, jos muut tallan mutterit olis aukassu ja olis yrittäny keskittää.
Pitää vissiin yrittää siirtää nosturi sivuun, jos sais sitten tuota ankkuriakin nostettua. Onneksi tämä oli sisäpuolella eli siihen ei kohdistu juuri mitään rasitusta. Tämä ajatus siltävaralta, jos tähän pitää tyytyä esim hitsaamaan jenkatankoa ankkuriin ja jättää sellaisenaan.
Pitää vissiin yrittää siirtää nosturi sivuun, jos sais sitten tuota ankkuriakin nostettua. Onneksi tämä oli sisäpuolella eli siihen ei kohdistu juuri mitään rasitusta. Tämä ajatus siltävaralta, jos tähän pitää tyytyä esim hitsaamaan jenkatankoa ankkuriin ja jättää sellaisenaan.
-
- Viestit: 854
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Muistaakseni jonkun massan valmistajalla oli ohjeissa että M16 kierretangolle poraus syvyys olis ollut125mm.
Eli jos tuon verran saa reikää tyhjennettyä vanhasta ankkurista,niin hakkaa jämät reijän pohjalle.
Melkein tekisi mieli sanoa,että jo 100mm reikä hyvin puhdistettuna pölystä ja muusta irtomoskasta pitää varmasti,ei varmasti lähde nousemaan ylös.
Eli jos tuon verran saa reikää tyhjennettyä vanhasta ankkurista,niin hakkaa jämät reijän pohjalle.
Melkein tekisi mieli sanoa,että jo 100mm reikä hyvin puhdistettuna pölystä ja muusta irtomoskasta pitää varmasti,ei varmasti lähde nousemaan ylös.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kiila-ankkurin irrotus
Kyllä liima pitää vaikka poraussyvyys olisi vain 50mm, lattia vain ei kestä sitä. Murtokartio jää hyvin pieneksi.RS kirjoitti: ↑Pe Kesä 16, 2023 4:42 pm Muistaakseni jonkun massan valmistajalla oli ohjeissa että M16 kierretangolle poraus syvyys olis ollut125mm.
Eli jos tuon verran saa reikää tyhjennettyä vanhasta ankkurista,niin hakkaa jämät reijän pohjalle.
Melkein tekisi mieli sanoa,että jo 100mm reikä hyvin puhdistettuna pölystä ja muusta irtomoskasta pitää varmasti,ei varmasti lähde nousemaan ylös.
Tuo mainitsemasi 125mm on tosiaan tavanomainen ankkurointisyvyys ehjässä betonissa M16 kierretangolle. Massahan jo itsessään lujittaa tuota ankkurointia ja tarvittaessa voidaan käyttää injektointimassaa lujittamiseen.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto