Datsunin käyntiongelmia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tulipahan huollettua Amppeerin sytytysjärjestelmä. Pistin puolan, konkan, pyörijän ja kannen uusiksi, putsasin kärjet kynsiviilalla ja säädin tulppien kärkivälit. Samalla vaihtui polttoaine- ja ilmansuodatin
Rempan jälkeen tuli käyntihäiriö. Tasakaasulla nykäisee, aivan kuin jättäisi sytyttämättä. Tänään kaara päätti näyttää vielä hieman enemmän keskisormea risteyksestä lähtiessä. Kauheeton nypytys kun nosti kytkimen. Mistäs vikaa lähtisi hakemaan? Mahtaisiko liian suuri ennakko tehdä moista?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Ei tee liika ennakko, korkeentaan rilajaa helteellä alikierroksilla lähössä. Se katkojan maadotus piuhanpätkä kantsii kahtoa. Alipaine säätäjä rumppaa pohjaa koko ajan.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja OIU »

Mää veikkaisin, että japsiosien vaihto italialaisiin pilipalitarvikkeisiin sai häiriöt aikaan
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tane II »

Alipainesäätäjän letku irti? :)
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

tane II kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 7:48 pm Alipainesäätäjän letku irti? :)
On paikallaan. Ja kun moottori kävi niin kyllä siellä oli joku Tatjana toisessa päässä. Alipainekelloa en huomannut katsoa.

Ei noi virranjakajan osat olleet alkuperäsiä Hitacheita ja kipinäsäiliökin oli joku Romanialainen.

Mainittaneen, että tuon remontin jälkeen starttaaminen oli nihkeätä ja vaihtelin vanhoja osia yksi kerrallaan takaisin, mutta vika oli huonosti kiinni olevassa konkan johdossa.

Jos jotain realistisia vikapaikkoja tulee mieleen niin saa sanoa. Remontin jälkeisellä 30km/sivu reissulla moottori nykäisi kerran tasakaasulla ajaessa. Tänään moottori teki tuon kesken 5km matkan ja paluureissulla risteyksestä kiihdyttäessä alkoi prötäämään. En ole aiemmin kiinnittänyt käyntiin niin tarkkaan huomiota, mutta ihan kuin tyhjäkäynti olisi ollut pröp-pröp-pröprö-pröp jne.

Itse kallistuisin sytkäpuolen vikaan, mutta mitä raati mieltä?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Ja tulpanjohdot on oikipäin.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Muistaaks kuntit mite puolannapaisuus katotaan, jos ei jostainsyystä puolan kaulalla oo plus ja miinus merkkejä
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja mauri »

k-pyörä kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 8:32 pm Muistaaks kuntit mite puolannapaisuus katotaan, jos ei jostainsyystä puolan kaulalla oo plus ja miinus merkkejä
Ainakin mittaamalla vastusarvoja.
Suurjännitekäämin pää mikä on kiinni pienjännitekäämissä on merkitty miinus (tai 1 tai CB)
Pienjännitekäämin (ensiökäämi) toinen pää on plus (tai 15 tai SW)
Välillä plus - miinus on pieni vastusarvo
Välillä miinus - suurjännitejohto on suuri vastusarvo
Välillä plus - suurjännitejohto on edellisten vastusarvojen summa
Koska ensiökäämin vastusarvo on hyvin pieni (joitakin ohmeja) verrattuna suurjännitekäämin vastukseen on mittauksen oltava tarkka että huomaa eron mittauksissa.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kerran on käynyt lähes vastaavaa huollon ja osien vaihtelun jälkeen. Silloin syyllinen oli tulppien liian pienet kärkivälit.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

rokkimatti kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 8:22 pm Ja tulpanjohdot on oikipäin.
On. Tarkastettu useamman kerran. Ovat kuin aiemminkin, eli klo 5 on ykkönen ja siitä vastapäivään 3, 4 ja 2.
k-pyörä kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 8:32 pm Muistaaks kuntit mite puolannapaisuus katotaan, jos ei jostainsyystä puolan kaulalla oo plus ja miinus merkkejä
Johdot ovat oikeinpäin. Plussaan sähkö virtalukolta ja miinukseen kärkien johto.
korjailija kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 9:10 pm Kerran on käynyt lähes vastaavaa huollon ja osien vaihtelun jälkeen. Silloin syyllinen oli tulppien liian pienet kärkivälit.
No nyt! Koputtelin kärkivälin huoltomanuaalin antamaan 0,9mm arvoon. Pitää koittaa varatulpilla, kun semmoset ovat hyllyssä
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Oho, ammattikoululla 50v sitte katotti näi- esm lyijykynä piuhan ja rungon kipinävälin etäisyyvelle rungosta. Näköö kummasta suunnasta kipinä tulloo, aika prutaalia osmon mittauksiin vertattuna.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja jarikos »

En huomannut tarinan kertovan perusteluita noiden sytytysosien vaihdolle. En myöskään sitä, että tehtiinkö samalla jotain muutakin remppaa. Sytytyspuolen häiriöiltä tuo vaikuttaa. Oliko noiden osien vaihdon jälkeen säädetty sytytysennakko uudestaan? Jos, niin miten ennakko käyttäytyy kierroksilla?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tane II »

Osmo_ kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 9:13 pm
rokkimatti kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 8:22 pm Ja tulpanjohdot on oikipäin.
On. Tarkastettu useamman kerran. Ovat kuin aiemminkin, eli klo 5 on ykkönen ja siitä vastapäivään 3, 4 ja 2.
Ovatko tulpanjohdot ja niiden liittimet kunnossa, ei katkoksia tai läpilyöntejä? Nekin ehkä kannattaisi vaihtaa, jos on vähänkään epäilystä niiden kunnosta.

Kokeilitko myös vanhalla virranjakajan kannella?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja mauri »

tane II kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 11:14 pm Ovatko tulpanjohdot ja niiden liittimet kunnossa, ei katkoksia tai läpilyöntejä? Nekin ehkä kannattaisi vaihtaa, jos on vähänkään epäilystä niiden kunnosta.
Nuo on kyllä monesti viallisia. Varsinkin jos on vastusjohtoja (käytetäänkö niitä enää?). Myöskin jos tulpanhatuissa tai muualla on häiriiönvaimennusvastuksia (5 kohmia?) niin niissäkin voi olla katkos, jolloin kipinä joutuu hyppäämään yhden ylimääräisen kipinävälin ylitse. Näitä olen tavannut.
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Onko taas menty korjaamaan ehyttä vai oliko joku syy osien vaihtoon.
Katkojan kärkivälistä ei vielä ole puhuttu mitään ja vaihtuivatko tulpanjohdot uusiksi. Kynsiviila ei ole paras hiontaväline. Rautaa sen viilan pitää olla.

Kerran kuplavolkkari ei moottoriremontin jälkeen käynytkunnolla. Kaikki tehtiin, jopa konekin käytettiin halki kun varmistettiin että jskopää kohillaan.
Syyksi paljastui lopulta uudet tulpanjohdot, joissa rikkinäiset häiriönpoistajat.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

HAlosseppä kirjoitti: Ma Kesä 05, 2023 1:10 am Onko taas menty korjaamaan ehyttä vai oliko joku syy osien vaihtoon.
Katkojan kärkivälistä ei vielä ole puhuttu mitään ja vaihtuivatko tulpanjohdot uusiksi. Kynsiviila ei ole paras hiontaväline. Rautaa sen viilan pitää olla.

Kerran kuplavolkkari ei moottoriremontin jälkeen käynytkunnolla. Kaikki tehtiin, jopa konekin käytettiin halki kun varmistettiin että jskopää kohillaan.
Syyksi paljastui lopulta uudet tulpanjohdot, joissa rikkinäiset häiriönpoistajat.
Osien vaihto lähti siitä, että tarvikerundari nyki ja ajattelin vian olevan jakajan sisässä.
Kärkiväli hiottiin rautaisella kynsiviilalla ja väli tarkastettiin ohjearvon mukaiseksi. Voisiko 4v vanhat tulpanjohdot rikkua niinkin herkästi kun ei tehty mitään muuta kuin irrotettiin ja siirrettiin yksi kerrallaan uuteen kanteen.
jarikos kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 11:11 pm En huomannut tarinan kertovan perusteluita noiden sytytysosien vaihdolle. En myöskään sitä, että tehtiinkö samalla jotain muutakin remppaa. Sytytyspuolen häiriöiltä tuo vaikuttaa. Oliko noiden osien vaihdon jälkeen säädetty sytytysennakko uudestaan? Jos, niin miten ennakko käyttäytyy kierroksilla?
Pitää katsoa. Kurkkasin ennakon eilen ehtoolla ja se oli huoltokirjan mukainen, eli 7° tyhjäkäynnillä alipainesäädin irrotettuna.
tane II kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 11:14 pm
Osmo_ kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 9:13 pm
rokkimatti kirjoitti: Su Kesä 04, 2023 8:22 pm Ja tulpanjohdot on oikipäin.
On. Tarkastettu useamman kerran. Ovat kuin aiemminkin, eli klo 5 on ykkönen ja siitä vastapäivään 3, 4 ja 2.
Ovatko tulpanjohdot ja niiden liittimet kunnossa, ei katkoksia tai läpilyöntejä? Nekin ehkä kannattaisi vaihtaa, jos on vähänkään epäilystä niiden kunnosta.

Kokeilitko myös vanhalla virranjakajan kannella?
Tulpanjohdot tarttuvat liittimiin jämptisti. Uudessa jakajan kannessa kontaktkt näyttävät olevan hieman syvemmällä kuin vanhassa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ZET »

Onkos sata-aakkosessa puolan etuvastus? Jos on niin onko uusi puola sopivaa tyyppiä?
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Puola on etuvastuksellinen. Ainakin tilasin semmoisen. Jos vaihtais kipinäpurkin, jakajan kannen ja kipunapuikot ja pistäis pari astetta lisää ennakkoo kun koneen käynti muuttui selvästi ajoituksen siirtyessä 10° tienoille. Ohjearvona on 7°
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Nyt on vähän luetun ymmärtämisen vaikeutta. Mikä on tatvikerundari. Ja miten ilmeni se että on rikki.
Kyllähän se korvaan mukavemmalta kuulostaa kun panee ennakkoa enemmän kuin on ohje, mutta pieleen se sillä menee.
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Datsunin käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

HAlosseppä kirjoitti: Ma Kesä 05, 2023 12:36 pm Nyt on vähän luetun ymmärtämisen vaikeutta. Mikä on tatvikerundari. Ja miten ilmeni se että on rikki.
Kyllähän se korvaan mukavemmalta kuulostaa kun panee ennakkoa enemmän kuin on ohje, mutta pieleen se sillä menee.
Oletan, että tarvikerundari=tarvike/jälkiasennus kierroslukumittari.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], tikka ja 58 vierailijaa