Valtra cm8-4 jarrut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
sannaari
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 21, 2010 8:09 am
Viesti:

Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja sannaari »

Nyt jarrukotelo auki ja ihmettelen miten jarrut pitäisi toimia ? Miten jarrusylinterin pitäis liikkua kun painaa jarrupolinta ? Miten säädetään jarru ? Siellä on se säätöruuvi, mutta milloin oikeassa kohdassa ?
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja ch »

Tässä lienee ihan samat jarruosat kuin isommissa 02 sarjan traktoreissa 702-903. Niistähän täällä meillä keskustelua on vuosien varrella ollut paljonkin joten haulla löytynee lisäinfoa.

Tuosta näet vähän mitä siellä on sisällä ja yhden remonttitarinan.
https://juubi.hlan.net/index.php?page=t ... 4/BrakeFix
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
sannaari
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 21, 2010 8:09 am
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja sannaari »

Kiitos linkistä ja vinkistä.
sannaari
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 21, 2010 8:09 am
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja sannaari »

Vinkkiä missä vika jarruissa. Kun pumppaa polkimia erikseen, niin saa nestettä tulemaan ilmaruuvista. Kuitenkin kun pumppauksen lopettaa ja seuraavan kerran painaa jarrupolinta niin ilmaruuvista tulee ilmaa ? Polkimet ollessa yhdessä ei edes pumppaamalla saa ilmaruuvista tulemaan nestettä.
Mazaman
Viestit: 635
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

Tekeekö molemmat jarrut tuota?
Jos vain toinen niin poljin sylinteri vuotaa.

Ja onko se venttiili paikoillaan siellä putkissa sylinterien jälkeen? Ei millään muista nimeä ko laitteelle mutta tasoittaa jarrujen painetta polkaistessa ja myös sen että toinen jarru vain ottaa
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
sannaari
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 21, 2010 8:09 am
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja sannaari »

Molemmat tekee samaa.
Jarrujen tasausventtiili on edelleen paikallaan.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja jiipee »

sannaari kirjoitti: Su Touko 28, 2023 3:19 pmKuitenkin kun pumppauksen lopettaa ja seuraavan kerran painaa jarrupolinta niin ilmaruuvista tulee ilmaa ?
Tarkoitatko, että jarrut saa ilmattua poljin kerrallaan kuntoon, mutta kun hetken (kuinka pitkän?) odottaa ja polkaisee uudestaan, on jostakin tullut jarrun työsylinterille ilmaa?

Työsylinteri on siellä alhaalla jarrun luona, joten tuntuisi oudolta, jos ilma ylhäältä alamäkeen itsekseen menisi. Voisikohan ne työsylinterit tai ilmausruuvit jotenkin vuotaa?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
sannaari
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 21, 2010 8:09 am
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja sannaari »

Ilmattua saa pumppaamalla polinta yks kerrallaan. Sit kun lopettaa pumppaamisen ja sit painaa yhen kerran niin työsylinterille tullut ilmaa. Nestettä ei häviä mihinkään säiliöstä kuin ilmattaessa.
Mistä kannattaisi ostaa/tilata uudet työsylinterit ? Vaihtais ne ensin.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja SamiT »

sannaari kirjoitti: Su Touko 28, 2023 8:03 pm Ilmattua saa pumppaamalla polinta yks kerrallaan. Sit kun lopettaa pumppaamisen ja sit painaa yhen kerran niin työsylinterille tullut ilmaa. Nestettä ei häviä mihinkään säiliöstä kuin ilmattaessa.
Mistä kannattaisi ostaa/tilata uudet työsylinterit ? Vaihtais ne ensin.
Hae ne sylinterit Agcon tiskiltä. Tarvikkeet näihin oli ainakin takavuosina ihan kuraa kun ei ollut oikein porattu kanavat eikä saanut ilmattua. Kolme niitä tarvikesylintereitä ostin itsekin ennenkuin uskoin että haen alkuperäiset. Ei olleet silloin täyttä kymppiä tarviketta kalliimmat ja ilmaus meni laakista ja toimii edelleen vuosien jälkeen. Agcon tiskillä tuttu myyjä totesi että en ollut ensimmäinen enkä varmasti myöskään viimeinen kun hakee lopulta originaalit kun ei saa tarviketta ilmattua.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

sannaari kirjoitti: Su Touko 28, 2023 8:03 pm Ilmattua saa pumppaamalla polinta yks kerrallaan. Sit kun lopettaa pumppaamisen ja sit painaa yhen kerran niin työsylinterille tullut ilmaa. Nestettä ei häviä mihinkään säiliöstä kuin ilmattaessa.
Mistä kannattaisi ostaa/tilata uudet työsylinterit ? Vaihtais ne ensin.
Kuulostaisi siltä että ilmaamisessa tapahtuu pieni virhe. Polkimen ollessa pohjassa silloin suljetaan ilmaruuvi, kun poljin päästetään ylös ilmaruuvi avoinna, imaisee ilmaa poistuneen nesteen verran takaisin ilmaa tilalle. Yleensä ilmaamisessa tarvitaan paikalle kaksi sierainparia tai avustavia laitteita. Ilmaamisen voi suorittaa myös sylinteriltä säiliöön, paine otetaan toiselta puolelta ilmaruuvilta letkulla.
sannaari
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 21, 2010 8:09 am
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja sannaari »

Työsylinterit vaihdettu. Sylinteri liikkuu vapaana, mutta kun laittaa paikalleen ja jousen niin ei jaksa liikkua. Missä mahtaisi olla vika ?
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

sannaari kirjoitti: La Kesä 10, 2023 2:59 pm Työsylinterit vaihdettu. Sylinteri liikkuu vapaana, mutta kun laittaa paikalleen ja jousen niin ei jaksa liikkua. Missä mahtaisi olla vika ?
Vaihtoehdoksi jää vain yksi. Poljinsylinteri.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valtra cm8-4 jarrut

Viesti Kirjoittaja SSe »

SamiT kirjoitti: Su Touko 28, 2023 9:15 pm
sannaari kirjoitti: Su Touko 28, 2023 8:03 pm Ilmattua saa pumppaamalla polinta yks kerrallaan. Sit kun lopettaa pumppaamisen ja sit painaa yhen kerran niin työsylinterille tullut ilmaa. Nestettä ei häviä mihinkään säiliöstä kuin ilmattaessa.
Mistä kannattaisi ostaa/tilata uudet työsylinterit ? Vaihtais ne ensin.
Hae ne sylinterit Agcon tiskiltä. Tarvikkeet näihin oli ainakin takavuosina ihan kuraa kun ei ollut oikein porattu kanavat eikä saanut ilmattua. Kolme niitä tarvikesylintereitä ostin itsekin ennenkuin uskoin että haen alkuperäiset. Ei olleet silloin täyttä kymppiä tarviketta kalliimmat ja ilmaus meni laakista ja toimii edelleen vuosien jälkeen. Agcon tiskillä tuttu myyjä totesi että en ollut ensimmäinen enkä varmasti myöskään viimeinen kun hakee lopulta originaalit kun ei saa tarviketta ilmattua.
Agcolla sanottiin että on samoja kuin IKH:lla. Hyvin ne IKH:n tarvikkeetkin toimii, mutta kannattaa avata ja putsata. Yhdessä yksilössä oli metallilastu tiivisteen välissä ja tuli nesteet ulos.

Pääsylinterien tiivisteistä nuo imee ilmaa, uudet tiivisteet vaan sisään jos ei ole pahasti syöpyneet. Jos ovat alumiiniset Girlingin tekeleet, niin uusia saa ainakin rallikaupoista, esim. Lautamäki Motorsport. Koko ainakin 702:ssa oli muistaakseni 0.625 tuumaa.

Tasausventtiilin lautta sen ei ilmaa pitäisi saada, tuon tiivisteen falskaaminen aiheuttaa sen että piirin paine karkaa toiselle puolelle eikä kääntöjarrut toimi joko toiseen tai molempiin suuntiin.

Kannattaa kerralla uusia riittävästi osia niin pääsee helpommalla ja saa taas vuosiksi jarrut kuntoon.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: _hape, RUT, tommipommi, TunturiPappa ja 58 vierailijaa