New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juka
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 5:14 pm
Viesti:

New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juka »

Olisko vinkkiä tai vastaavan laista ongelmaa ollu muilla.
Kyseisessä koneessa seuraavan laista oiretta, varsinkin kylmänä.

Ylävaunun kääntö menee yhtä äkkiä hitaaksi, ja samoin ajo hiipuu välillä. Esim jos kääntö toimii normaalisti, ja käyttää kaivuu varren ääriasennossa niin kääntö saattaa mennä tosi hitaaksi, ei kuitenkaan joka kerta.

Tuo ajo kun hiipuu niin pumpput ei nosta painetta kuin alle 250bar, samoin tuo kääntö kun on hidas niin vaikka kahvan kääntää kerralla ääriasentoon jää 2 pumpun paine alle 100bar.

Olisko jollain kokemuksia tai tietoa tämmösestä oireista?
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Pumput ei saa öljyä?
Juka
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 5:14 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juka »

Tämä alkaa tuntua aika mystiseltä vialta. Mitä kyselly jotka työkseen näitä korjaavat, ei ole vastaan tullu tämmöstä aiemmin.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Pumput, pumppujen kulmansäätö ja sen paine?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paineanturivika?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
matmus
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja matmus »

Tätä jos lähtee loogisesti ajattelemaan niin kaksi vaihtoehtoa on, joko jossain on suuri sisäinen vuoto tai pumppujen kulma menee pieneksi. Koska kuvauksesta ymmärsin, että molemmissa pumpuissa tapahtuu sama niin jälkimmäinen vaihtoehto on huomattavasti todennäköisempi.

Miten pumppujen säädin toimii? Hydraulikaavio taas auttaisi tähän. Yleensä kaivinkoneissa on vakiotehosäädin (eli vääntösäädin kun pumppuhan ei tiedä pyörimisnopeuttaan). Pumppu pyrkii maksimikulmalle ja paineen kasvaessa kulma pienenee, jotta diesel ei sammu. Tähän sitten on lisätty erilaisin kikkailuin ulkoista kulmanrajoitusta yms. Onko koneessa eri työmoodeja valittavissa? Tuntuisi, että tähän liittyvissä venttiileissä jotain häikkää ja pumput menevät pienelle.
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

En osaa sanoa vaikuttaako "tietokone" tuohon mutta yksi asiakas väitti että koppelo pitäs välillä nollata jollain huolto koodilla että saa täydet tehot. Itsellä ei ole bsr mallista kokemusta kun on vain sr malli
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Eikös tuo ole jo sitä ikäluokkaa, että kaikki vianetsintä alkaa vikakoodien luvulla.
Saattaa päästä helpostikin vian jäljille.
Sit jos kone ei anna mitään vikakoodeja, saattaa olla mekaaninen vika, jolloin aletaan vikaa kartoittaa perinteisimmillä keinoilla.
Eiköhän tuosta aukea jollain kikalla vikalista sinne koneen omaan tauluun, josta vois jo selvitä jotain.
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Joo se tarvii vissii sen pinkoodin et pääsee "huoltotasolla"
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Juka
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 5:14 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juka »

Kyllä koneessa on valittavana neljä eri työmoodia. Koneen näytöltä pääsee diagnostiikka tilaan,josta pääsee näkemään pumppujen paineet ym.

Nuo vikakoodit tulee jos vika on sähköinen,jos jossain venttiilissä on mekaaninen vika, niin eipä se sitä taida kertoa.

Tuossa jakotukissa on noita venttiileitä 7kpl,joista 4 on ilmeisesti propoventtiliä. Jos noista esim yksi ei kunnolla sulkeudu, niin voiko se tuoda oiretta johonkin muuhun liikkeeseen?
Vaihdoin samalla arvolla olevia ristiin, oireet hävisi ainakin nyt. Saa nähdä mitä tekee huomenna,kun öljyt on kylmät. Mekaaniset viat propoventtiileissä ,voi ilmeisesti tehdä mystisiä oireita.
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Juka kirjoitti: Pe Touko 26, 2023 10:44 pm Kyllä koneessa on valittavana neljä eri työmoodia. Koneen näytöltä pääsee diagnostiikka tilaan,josta pääsee näkemään pumppujen paineet ym.

Nuo vikakoodit tulee jos vika on sähköinen,jos jossain venttiilissä on mekaaninen vika, niin eipä se sitä taida kertoa.

Tuossa jakotukissa on noita venttiileitä 7kpl,joista 4 on ilmeisesti propoventtiliä. Jos noista esim yksi ei kunnolla sulkeudu, niin voiko se tuoda oiretta johonkin muuhun liikkeeseen?
Vaihdoin samalla arvolla olevia ristiin, oireet hävisi ainakin nyt. Saa nähdä mitä tekee huomenna,kun öljyt on kylmät. Mekaaniset viat propoventtiileissä ,voi ilmeisesti tehdä mystisiä oireita.
Voi tehdä mystisisä oireita sisäinen vuoto, työntää painetta LS linjaan ja pumput nollille ja nukuttaa koneen.
Juka
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 5:14 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juka »

Yritän tässä oppia kaivinkoneen hydrauliikka muutenkin. Onkohan tässä koneessa tuota LS linjaa ollenkaan? On tuo esiohjaus puoli jossa paine 45bar, sama esiohjaus hoitaa myös pumppujen propoventtilejä jotka säätää pumpunkulmia eli tuottoa. Onkohan näin? 🤔

Jos joku osaisi selittää tarkasti tuon hydrauliikan toiminnan ja järjestyksen, mitä tapahtuu milloikin olis kyllä hyvä 👍
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Juka kirjoitti: To Touko 25, 2023 10:36 pm Tämä alkaa tuntua aika mystiseltä vialta. Mitä kyselly jotka työkseen näitä korjaavat, ei ole vastaan tullu tämmöstä aiemmin.
Juka kirjoitti: La Touko 27, 2023 8:36 pm Jos joku osaisi selittää tarkasti tuon hydrauliikan toiminnan ja järjestyksen, mitä tapahtuu milloikin olis kyllä hyvä 👍
Tässäpä tullaan tähän, että moni työkseenkään noita korjaava ei osaa aukottomasti kertoa miten minkäkin koneen hydrauliikka toimii.
Merkki ja kone/vuosimalli eroja on niin laaja kirjo, ettei niissä muistitiedon varassa pärjää enää kukaan.
Merkkihuoltajalla on sentään takana tehtaan tuotetuki, mut monimerkki huoltajalla ei ole aina pääsyä kaikkeen tietoon.

Noiden oireiden perusteella pumpun kakkospiiri tippuu ajoittain vajaalle tuotolle, eli ei todennäköisesti ole silloin ns. säätötilassa vaan jää toimimaan jonkun olettaman varaan. Boxin softassa voi olla luotu oletusarvo puuttuvalle painetiedolle, kierroslukutiedolle, tms. Nää olettamat on yleensä luotu varman päälle siten, että kone jää toimimaan niin verkkaisesti, että vikatilan huomaa, pystyy siirtämään parempaan paikkaan tai lavetille, mutta varsinaisesta työteosta tulee takkuista.

Kaivuvarsi käyttää yleensä molempia pumppuja liikkeen nopeuden takia, samoin ajo suuren tilavuusvirtatarpeensa takia.
Kun kaivuvarsi käytetään ääriasennossa, käy molempien pumppujen työpaineet maksimissa. Jos tällöin 2 pumpun paineanturi antaa jotain epämääräistä painetietoa, saattais tietokone mennä hämilleen.

Toisaalta pumpuita tulee tyhjällä kauhalla kaivutikkua liikutettaessa käytännössä maksimituottoa, kunnes saavutetaan liikkeen pääty, jolloin paine nousee maksimiin ja samaa tahtia pumppujen tuotto ajetaan minimiin, jotta maksimi työpaine saavutetaan.
Tämä toimii, koska kone ei sammu, kun liike ajetaan rajaan, eli pumput säätyy sujuvasti alaspäin.
Mut tämän jälkeen ei toinen pumppu enää säädy maksimituotolle, koska tietyt liikkeet hidastuu, esim. se ylävaunun kääntö, jonka öljy tulee todennäköisesti 2 pumpulta.
Eli mekaaninen vika 2 pumpun kulmasäädössä on myös mahdollinen, mut vahva veikkaus ihan johonkin virheelliseen, tai hetkellisesti katoavaan painetietoon.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kobelcon hydraulisysteemi on mulle ihan hepreaa, Hitachin kaavioita tuli tutkittua 10vuotta mutta pari kertaa yritin koppelon syysteemiä ymmärtää, en tajunnu
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Juho M-P kirjoitti: Su Touko 28, 2023 12:25 pm Kobelcon hydraulisysteemi on mulle ihan hepreaa, Hitachin kaavioita tuli tutkittua 10vuotta mutta pari kertaa yritin koppelon syysteemiä ymmärtää, en tajunnu
Näinhän se just menee. Perusperiaatteetteeltaan eri konemerkkien hydrauliikat on pitkälti samoja, mut toteutustapa vaihtelee suuresti ja jokaisella merkillä on omat hienoutensa/kummallisuutensa. Kaaviokuvasta ei tahdo tajuta, miks joku toiminto on toteutettu noin, ennenkuin joku kertoo mitä sillä haetaan.

Omasta Hitacista oon miettiny sitä, miks puomin nosto lähtee liian rajusti.
Kauhan ollessa tyhjä ja lähellä, lähtee nostamaan ihan hallitusti, mut puomi suorana, tai täydellä kauhalla tuntuu välillä lähtevän ihan on/offina, vaikka kuinka varovasti vetää kahvasta.
Juhnu
Viestit: 1576
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Arpe kirjoitti: Su Touko 28, 2023 1:26 pm
Juho M-P kirjoitti: Su Touko 28, 2023 12:25 pm Kobelcon hydraulisysteemi on mulle ihan hepreaa, Hitachin kaavioita tuli tutkittua 10vuotta mutta pari kertaa yritin koppelon syysteemiä ymmärtää, en tajunnu
Näinhän se just menee. Perusperiaatteetteeltaan eri konemerkkien hydrauliikat on pitkälti samoja, mut toteutustapa vaihtelee suuresti ja jokaisella merkillä on omat hienoutensa/kummallisuutensa. Kaaviokuvasta ei tahdo tajuta, miks joku toiminto on toteutettu noin, ennenkuin joku kertoo mitä sillä haetaan.

Omasta Hitacista oon miettiny sitä, miks puomin nosto lähtee liian rajusti.
Kauhan ollessa tyhjä ja lähellä, lähtee nostamaan ihan hallitusti, mut puomi suorana, tai täydellä kauhalla tuntuu välillä lähtevän ihan on/offina, vaikka kuinka varovasti vetää kahvasta.
Itse veikkaan lukkoventtiiliä :?:
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Juhnu kirjoitti: Ma Touko 29, 2023 12:05 am Itse veikkaan lukkoventtiiliä :?:
Nostosylinterien tyvellä oleva paineanturi antoi vikakoodia. Anturi uusittu. Vikakoodi hävis, itse vika ei.
Molemmat nostosylinterien lukkoventtiilit purettu pöydälle rinnakkain osiin. Silmämääräisesti ehjää. Karat siistit, naarmuttomat ja liikkuvat herkästi, jouset ehjät, yms..
Lukkoventtiilipalikan sisäinen halkeama vois olla mahdollinen, mut ei silmämääräisesti ollu havaittavissa moista.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Letkurikot oireilee laskulla ei nostolla.

Karakupin jousi liian löysä?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Juho M-P kirjoitti: Ti Kesä 06, 2023 12:44 am Letkurikot oireilee laskulla ei nostolla.
Karakupin jousi liian löysä?
Pääpuomin karalla saattaa olla jotain hämärää. Joskus harvoin, jos kone on seisonu pidempään käyttämättä, lähtee muut liikkeet toimimaan, paitsi puomin nosto.
Hetken kun käyttää ja liikuttelee hieman vaikkapa kauhan kääntöä, jonka jälkeen sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen, lähtee myös nosto toimimaan.
Tämän jälkeen toimii taas suht normaalisti, poislukien tuon nostoliikkeen hätäisen lähdön.
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: New holland e135bsr hydrauliikka oireet.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Onko hitachissa samanlainen shokkiventtiili kuin koppelossa https://www.afparts.com/fi/tuote/kobelc ... piirivaro/ omassa kobelcossa taitto teki kummallisia liikkeitä ja välillä meni "veltoksi" oli tuon mötikän sisältä o-rengas poikki sen ku vaihto ni loppu ongelmat
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 390, Aakku, EKo, gastbaan, Google [Bot], jarikos, Matsikka, ripatti ja 47 vierailijaa