Verenkiertohäiriökö?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tumes
Viestit: 3128
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Itseäni osittain tuntien tiedostanut että verenkierto elimistössäni on ollut runsaampaa ala- kuin yläpäässä. Vaan tilanne tuntuu muuttuneen, parhaat p...t alkavat olla historiaa. Nyt etenkin tämän talven ja kevään ajan ollut nipistelyä varpaissa ja tuntuu kuin sukkamytty olisi jalan alla vaikkei sukkia olisi ollenkaan. Onko verenkierron häiriötä vai mitä mutta ilmiönä kiusallinen. Verenpaine juuri mitattuna 120/75.
Iän myötä rappeumat lisääntyvät mutta onhan tämä mielenkiintoista, mitähän seuraavaksi???
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Termi "itseäni" mua harmittaa. Vaan asiaan. Mä en tiedä mitä paineiden pitäis olla. Mä tunnistan kun ne menee alas ja ja alkaa tulla blackout. Mittauksessa voi olla mitä vaan. Oon just tullut jostain pyöräilemästä...
Heuhkojen tilavuus, se joku puhallustesti. Mä sanon nykyään et katso vanhoja papereita. Kerran voin puhaltaa mut ei se yllyttäminen sitä paranna.
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Niin ja ihminen ja masinistikin romuttuu. Olen huomannut itsestänikin sen. Ukko ei oi kuin majori jota voisi varaosilla elättää 60 vuotta.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

tumes kirjoitti: La Touko 13, 2023 6:03 am Nyt etenkin tämän talven ja kevään ajan ollut nipistelyä varpaissa ja tuntuu kuin sukkamytty olisi jalan alla vaikkei sukkia olisi ollenkaan. Onko verenkierron häiriötä vai mitä mutta ilmiönä kiusallinen.
Sama ilmiö minulla. Sukat aina mytyssä, vaikka kuinka oikois ja pientä tunnottomuutta.
Ilmiö on vaivannut jo toista kymmentä vuotta kovinkaan paljon muuttumatta.
Paineet on hyvät, kolestrolit yms. kohdallaan jne.
Joku on epäillyt diabeteksen oireeksi, mutta sokeritkin on kohdallaan, että ei kai sekään?

Jos saat oman vaivasi selville, raportoi.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tunne niin. Pieni kevennys koetusta tunteesta.
Eilen manttaaleilla touhutessa rupesi vaivaamaan tunne, että persvaossa on jotain ylimääräistä. Tunne ei ollut aivan jatkuvaa mutta kun tuntui, piti miettiä olisiko peräti pieru tullut näytteen kanssa.
Kun kiivain tekemisen tahti vähän hellitti, vyötä väljemmälle ja varovasti kouraa kannikoiden väliin.
Pelkona tietenki että sormet tökkää sontaan.
Vaan eikö mitä. Sontaakin oudompi asia löytyi. Senttiä paksu, noin tuumaan mittainen männyn kaarnapala. En osaa arvatakaan saati varmaksi tietää, milloin ja mistä moinen housujen alle änkeytyi.
Päivän huumorihetki oli tuo kaarnan löytyminen. Melkein ääneen hörähtelin.
säästellen sippiin
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Yleisesti tuollainen "sukkamytty" on kakkostyypin diabeteksen ensioireita eikä liity niinkään verenkiertoon vaan yleisemmin kyse on tulehduksesta.
Jos ei siis kakkostyypin diabetes ole tulossa niin tuollainen tunne voi tulla esimerkiksi jos jalkaan tulee jokin olematon haava tms. ja sen seurauksena tulee jonkinasteinen tulehdus.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Diabeetikon jaloissa haavojen paraneminen hidastuu. Heikentynyt verenkierto saattaa altistaa ikävimmillään haavasta alkaneen kuolion kehittymiselle. Diabeetikon kannattaa tarkkailla jalkojaan säännöllisesti ja hoitaa pienetkin haavat hetimiten.

Jalkojen tuntoaistissa ei minulla ole ongelmia vielä ollut, mutta "öljypumpun" kanavia rassattiin viime kuussa, kun oli pumppu leikata kiinni.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Legoinsinööri
Viestit: 340
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

Minä olen harmissani siitä kun kusi ei enää lennä kaaressa vaaan valuu varpaille, jos haara-asento on liian kapea. Ja jodkus tirahtaa ensimmäiset tipat housuun jos ei ole riittävän nopea. Mopo sentään vielä keulii. Mutta eturauhasjutut tuntuu olevan sukuvika. Ukilta aikanaan höylättiin, oli virtsaumpea jne. Ja isältä myös. Omaa vuoroa siis odotellessa. Ja pojan kusikaarta kadehtiessa.
Antsuko
Viestit: 1424
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Varvikello kirjoitti: La Touko 13, 2023 6:20 am Termi "itseäni" mua harmittaa.
Mikä siinä nyt harmittaa? Yleinen suomenkielen pronomini.
juntunen
Viestit: 3279
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Vai harmittaako se kun aloitetaan heti puhumaan itsestään eikä kysytä ensin lukijoilta kuulumiset tyyliin: "Mitäs teille kuuluu, rakkaat masinistipalstalaiset? Itseäni... "
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja tese »

Muutamia vuosia on ollut tämä sukka-läjässä-tunne ja välillä pistelyn tunne jalkapohjissa eikä sitä ole tutkittu sen paremmin.
Kävin minäkin pumppuhuollossa eli sepelvaltimon ahtauman pallolaajennus hoidossa reilu kuukausi sitten ja nyt tuntuu että nuo jalkaterien oireet olis häipyny lähes olemattomiin. Ilmeisesti tuo pallolaajennus hoito ja sikarin tupruttelun lopettaminen sekä liikunnan lisäys on vaikuttanut jalkapohjiin. Ylipainoa minulle ei ole koskaan ollut.
Veren sokerirasitus testauksia ja mittauksia tehtiin ja tehdään jatkossakin eikä niistä ole toistaiseksi löytynyt diabeetikseen viittaava.
Epäilen itselläni noiden jalkapohja oireiden syylliseksi verenkierto häiriötä ja pidän oireiden vähentymiseen eniten vaikuttavina tekijöinä tupakanpolton lopettamista ja liikunnan lisäämistä. En niinkään tuota "pumppu huoltoa vaikka voihan sekin vaikuttaa siten että lääkitys muokkaa verta ja verenkiertoa. 7 pilleriä aamulla ja 2 illalla luulis jotain vaikuttavan. Sepelvaltimothan liittyvät sydänlihaksen omaan hapettamiseen.
Ferguson 35 -57
MOP
Viestit: 7532
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja MOP »

Kyllä tuo "sukka läjässä" on sokeritaudin oire. Ei muuksi muutu. Odotelkaa vaan rauhassa. Kyllä se sieltä tulee. Taisi mullakin kestää ensi oikeista lähes parikymmentä vuotta.
Avatar
rattori
Viestit: 11128
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Jalkojen verenkiertoon vaikuttaa myös selän ongelmat. Jos siellä puristumia, ahtautumia, stenoosia tmv.
------------
tractors
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja tese »

MOP kirjoitti: La Touko 13, 2023 12:31 pm Kyllä tuo "sukka läjässä" on sokeritaudin oire. Ei muuksi muutu. Odotelkaa vaan rauhassa. Kyllä se sieltä tulee. Taisi mullakin kestää ensi oikeista lähes parikymmentä vuotta.
Onneksi minulla ikää ehkä jo sen verran että jos muutamiakaan kymmeniä vuosia kestää "puhkeaminen" niin taitaa tauti lähes myöhästyä... :D
Ferguson 35 -57
tese
Viestit: 629
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 12:29 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja tese »

rattori kirjoitti: La Touko 13, 2023 12:46 pm Jalkojen verenkiertoon vaikuttaa myös selän ongelmat. Jos siellä puristumia, ahtautumia, stenoosia tmv.
Jep. Tässä varmasti enemmän faktaa kuin googlen hakutuloksissa keskimäärin.
Ferguson 35 -57
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

rattori kirjoitti: La Touko 13, 2023 12:46 pm Jalkojen verenkiertoon vaikuttaa myös selän ongelmat. Jos siellä puristumia, ahtautumia, stenoosia tmv.
Itselläni ei ole jaloissa pelkästään vähäistä tunnottumuutta, vaan suorastaan merkittäviä tuntopuutteita ja toisaalta harha-aistimuksia monen muun ongelman lisäksi. Syynä ovat selkäytimen saamat vammat hermopinteen ja etenkin verisuonifistelin takia. Näin tiedän varmasti, että selkäytimen ongelmat saavat aikaan kuvatun kaltaisia tuntemuksia myös varpaiden ja jalkapöydän alueella. Tosin syitä voi olla monia muitakin.

Minulla on myös omakohtaista kokemusta siitä, että selkäytimen ongelmat voivat vaikeuttaa virtsan kulkemista ilman eturauhasen ongelmiakaan. Näin ne saattavat kuulua samaan vaivayhdistelmään.
Kyllä se siitä.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä se ihminen on sellainen "pakkaus" että jokainen vaiva saa hyvin usein seurannaisia vaivoja. Nuoremmalla iällä ne yleensä korjaantuu ja asiat kunnossa, mutta ikää karttuessa tahtoo vaan yksi oire alkaa vaivaamaan toisessa kohtaa ja lopulta ei sitten toimi mikään. Diabeteksen kanssa on nyt menty 10 vuotta ja kaikki lisä vaivat ainakin tohtoreiden mielestä jotenkin liittyy siihen. Selkävaiva taas on synnynnäinen ongelma johon omat toiminnat ovat sitten tehneet omat lisänsä. Lääkkeitä nyt on vaivoihin jo kohta enemmän kuin pikkukylän apteekissa, mutta jotenkin tässä päivä kerrallaan eteenpäin mennään. Kehitystä se on huonompikin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7805
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Ajomies kirjoitti: La Touko 13, 2023 2:15 pm ....... Lääkkeitä nyt on vaivoihin jo kohta enemmän kuin pikkukylän apteekissa, mutta jotenkin tässä päivä kerrallaan eteenpäin mennään. Kehitystä se on huonompikin.
Matin ja Tepon konsertissa,jompi kumpi selitti että,lääkekaappi on täynnä lääkkeitä mutta,baarikaapissa on tilaa.
usko55
Viestit: 687
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Mulla on myös tuo sukkamyttyjuttu, ja lääkäri on mulle sanonut että se on hermostovaurio, mikä johtuu tietystä lääkityksestä.
Joo...
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Verenkiertohäiriökö?

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

ja a päkiän kohdalle kehittyy joskus jopa aamusta alkaen se tunne että olisi kuin pallon päällä kävelisi vaikka jalkapohjassa ei mitään olekkaan
sokerit ok
vp no 150/95 tai aamusta hyvin valvotun yän jälkeen 160/100 mutta vp lääkkeitä ei voi syodä kun iskee skleriitti niistä silmään. vaan joutuu vain puolikkaalla menemään. vp on se mikä on.
yleenä iltapäivästä alkaa se pallomainen tunne olemaan päällä jalkapohjassa ja joskus jopa tulee samanlainen tunne kantapäästä vähän eteenpäin uin kahden pallon päällä
tietysti on useampi pullistuma nikamansiirtymää ja madallussarjaa kehissä, johtuisko niistä. niin nuo on vielä pieniä mutta oikea reisi edestä puutuu joka yo ja oikealla kyljellä ei voi olla kuin 2 minuuttia.
hierojalle kun menee mahalleen niin siin alkaa reisi heti puutumaan ja on nihkeätä olla pitää välillä kimmota kävelemään.
naapurin mummolla 90v on samaa vikaa :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tane II ja 69 vierailijaa