Starttiongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Kyllähän se olisi releen paikka startin +navan ja solenoidin käynnistysnavan välillä. Rele vain pitäisi olla kohtu topakka virrankestoltaan ja sijoitus niin ettei tule uusia johtovastus ja liitinongelmia. Releen vaihto olisi helpompi kuin virtalukon vaihto, onneksi näitä korjauksia ei monesti tarvitse samaan vehkeeseen tehdä. Ongelman selvittäminen se työläintä on, toistot menee sitten rutiinilla.
Omassa traktorissa ko. virtalukon napa on ruuvikiinnitteinen ja onneksi ylöspäin, että ruuvimeisselillä saa hyvin auki virtalukkoa irroittamatta.
Mukana oleva irtapiirikaavio on jotakin tuon suuntainen, kaaviosta puuttuu mm. pa-pumppu, sammutussolenoidi, hehkutulpat. Laturiratkaisukin on outo.
https://aijaa.com/ACxgLD
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja mauri »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ma Touko 29, 2023 10:29 pm Mukana oleva irtapiirikaavio on jotakin tuon suuntainen, kaaviosta puuttuu mm. pa-pumppu, sammutussolenoidi, hehkutulpat. Laturiratkaisukin on outo.
https://aijaa.com/ACxgLD
Laturilta menee johdot:
- miinus maihin
- plussa käynnistysmoottorin +napaan
- C = tunnustelu virta-avaimelta
- G = kierrosnopeusmittarille ja käyntituntilaskurille kojetauluun
- L = latausmerkkivalolle kojetauluun
Näin arvelisin
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jos on olemassa penkkiin/kytkinpolkimeen/vaihteensiirtäjään liitetty turvakäynnistys, niin ainakin Fordin vaihteiston turvakytkin tahtoo heikentää käynnistyshaluja. Todella monessa käytettyjen tarhan Fordissa onkin kytketty se käynnistimen herätevirtajohto liittimillä vastakkain, ohittaen turvakytkin kokonaan. Liittimet ovat sopivasti naaras-uros-pariset, joten se ohitus on liiankin helppo tehdä.

-SS-
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja mauri »

-SS- kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 9:13 am Jos on olemassa penkkiin/kytkinpolkimeen/vaihteensiirtäjään liitetty turvakäynnistys, niin ainakin Fordin vaihteiston turvakytkin tahtoo heikentää käynnistyshaluja.

-SS-
Tuossa kytkentäkaaviossa näkyy em kytkin olevan piirretty käynnistysmoottorin yläpuolelle. Johdossa joka tulee virta-avaimelta solenoidin S napaan.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Asia on hoidettu kuntoon tältä osin. Vaihdoin uuden johdon virtalukon ja start-solenoidin välille.
En tutkinut johdon matkaa em. välillä. Johdon päät oli eri väriset ja paksuiset. Vastus useita ohmeja tarkempaa arvoa muistamatta.
Mitä tästä opiksi. Loppuratkaisu yksinkertainen toteuttaa, miksei sitä heti hoksannut. Suoranainen rahakustannus senteissä.
Usein vastaavissa tilanteissa tehdään hätäisiä komponenttivaihtoja turhaan palaten alkuperäiseen ongelmaan.
Systeemin täydellinen tunteminen auttaisi systemaattista vian määrittämistä hakuammunnan sijaan.
Tavoitteenani on säilyttää systeemi mahdollisimman alkuperäisenä dokumentteja myoden, toimintani tässä ei toteudu.
Toinen periaate on parantaa järjestelmää jos todetaan systeemi heikoksi.
Kiitos kaikille myötäeläneille ja asiassa neuvoillaan auttaneita.
Hyvää kesää!
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja mauri »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ke Touko 31, 2023 7:25 pm Asia on hoidettu kuntoon tältä osin. Vaihdoin uuden johdon virtalukon ja start-solenoidin välille.
En tutkinut johdon matkaa em. välillä. Johdon päät oli eri väriset ja paksuiset. Vastus useita ohmeja tarkempaa arvoa muistamatta.
Arvelen että johdin vaihtuu sen kytkentäkaaviossa käynnistysmoottorin yläpuolella (virta-avaimen ja solenoidin välillä) olevan kytkimen kohdalla.
Googletin sloveniaa: stikalo sklopka = kytkin vaihde/kytkin
Olettaisin että jossain vaihteiston tai kytkimen tienoilla on tuo -SS- nimimerkin ehdottama turvakytkin joka sallii käynnistämisen vain vaihteen ollessa vapaalla tai kytkinpolkimen painettuna. Todennäköisesti tuo useamman ohmin ylimääräinen resistanssi löytyy tuosta kytkimestä tai sen liitoksista.
Niin tai näin, onnittelut laitteen käyttökuntoon saamisesta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa