Kraemerin ajonesto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ukkev
Viestit: 149
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 5:37 pm
Viesti:

Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja ukkev »

Kaverin puolesta kyselen. Ja heti alkuun tiedoksi että kuitit löytyy. :-)

2000-luvun alkupuolen Kraemer pyöräkuormaajan ilmeisesti jälkiasennettu ajonesto lakkasi toimimasta. Avainnipussa on lisänä pieni pötkylä ja kojetaulussa kotelo jonka lähelle pötkylä viedään. Vasta tämän jälkeen virtalukosta kone herää eloon. Pötkylä kevyt, ei sisällä patteria. Varsinaisesta ajonestoboksista lähtee piuha useampinapaiselle liittimelle. Purkamatta ei selviä mihin johtosarja on kytketty. Boksi on saksalainen Trebe-Elektronik firman valmistama Immobilizer 1. Google johdattaa autojen ajonestolaitteistoihin. Yhtään kuvaa samanlaisesta boksista en löytänyt.
Kone uitettu euroopasta eikä Kraemerin maahantuoja tunnistanut ko. toimintaperiaatetta.
Mitä työkoneiden ajonesto tämän ikäluokan laitteissa yleensä tekee? Sähkökaaviot koneeseen löytyy mutta niissä ei ole mitään ajonestoon liittyvää.
Laitteistoa ei ole tarkoitus ainakaan isolla rahalla korjata vaan ohittaa. Nyt kone seisoo hallissa halvaantuneena. Onneksi ei ole tuon isompi ja painavampi kone, saa vaikka väkisin lavetille ja korjattavaksi.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tietämättä laitteesta mitään niin jossain onnnee piuha poikki ja mokkula laitettu väliin. Jos et itse sitä osaa tai jaksa rempata niin tilaa autosähkäri töihin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Kannattaa suosiolla jättää osaavan käsiin ohitus jos yhtään näyttää epämääräiseltä johtoviidakolta. Jos paikkansa pitävä kytkentäkaavio löytyy koneesta niin helpottaa suuresti elämää. Kaikki jälkiasennus kötöstykset on yksiä belsebuubi korjata kun alkuperäiset kaaviot kadonneet ni että ei muuta kuin pois käytöstä koko järjestelmä.
proto
Viestit: 400
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja proto »

Minkä kokoluokan kone, pienemmissä on kai Yanmari moottori ja jos on 2000 luvun alun jammu, niin ei siellä ole kun sähköinen sammutinsolenoidi ruiskutuspumpussa. Ja startin solenoidin ohjaus releellä. Ajattelisi että tuon ikäisessä ei voi sen kummallisempi esto olla jälkiasennuksena, kuin jompi kumpi katkaistu. Noita johtoja alkaisin seuraamaan mistä kiertävät virtalukolle.
Kardaani
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Ei se välttämättä ole jälkiasennus. Joissain 2000 luvun alkupuolen autoissa oli juuri tuollaisia ajonestolaitteita ihan tehdasasennuksena. Ladassa ja Suzuki Jimmyssä ainakin on tullut vastaan.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei se välttämättä ole jälkiasennus. Joissain 2000 luvun alkupuolen autoissa oli juuri tuollaisia ajonestolaitteita ihan tehdasasennuksena.
Autot eriksee, joihin tuli ajonesto vaatimus!?
Työkoneissa tuolloin melko varmasti jälkiasennus, ainakin pienemmissä laitteissa, joissa ei juurikaa vielä muutakaan älyä ollu!? :roll:
ukkev
Viestit: 149
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 5:37 pm
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja ukkev »

Bj Andy kirjoitti: La Huhti 01, 2023 10:03 am Tietämättä laitteesta mitään niin jossain onnnee piuha poikki ja mokkula laitettu väliin. Jos et itse sitä osaa tai jaksa rempata niin tilaa autosähkäri töihin.
Jonkinverran elektroniikkaa harrastaneena osaan jotakin tehdä mutta autopuoli on aika vierasta. Ajonestosta en ymmärrä mitään.
Omistaja puukottanut boksin auki. Sain valokuvan. Sisällä kytkentälevyllä kolme relettä + elektroniikka avainipun mötikän tunnistukselle. Jos nuo kaikki releet on käytössä tässä koneessa, hahmottelin Kraemerin kytkentäkaaviosta paikat joista piuhat voisi olla katkaistu:
High current relay, tätä ohjataan virtalukon kautta, kytkee virrat päälle.
High current relay (start), starttirele
Cutoff solenoid, sammutinsolenoidi, saa virrat kun tuo päävirtarele vetää.

Voisko olla noin? Kone ei nyt ole käpälöitävissä että pääsisin tutkimaan.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Volvoissa on ollut tuota Immobilizeriä myös. Sieltä kautta voisi löytyä vinkkejä ohitukseen, siis Volvopalstalta. Aika tavallista niissäkin, että vanhemmiten oikuttelee.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
proto
Viestit: 400
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja proto »

ukkev kirjoitti: La Huhti 01, 2023 4:19 pm
Bj Andy kirjoitti: La Huhti 01, 2023 10:03 am Tietämättä laitteesta mitään niin jossain onnnee piuha poikki ja mokkula laitettu väliin. Jos et itse sitä osaa tai jaksa rempata niin tilaa autosähkäri töihin.
Jonkinverran elektroniikkaa harrastaneena osaan jotakin tehdä mutta autopuoli on aika vierasta. Ajonestosta en ymmärrä mitään.
Omistaja puukottanut boksin auki. Sain valokuvan. Sisällä kytkentälevyllä kolme relettä + elektroniikka avainipun mötikän tunnistukselle. Jos nuo kaikki releet on käytössä tässä koneessa, hahmottelin Kraemerin kytkentäkaaviosta paikat joista piuhat voisi olla katkaistu:
High current relay, tätä ohjataan virtalukon kautta, kytkee virrat päälle.
High current relay (start), starttirele
Cutoff solenoid, sammutinsolenoidi, saa virrat kun tuo päävirtarele vetää.

Voisko olla noin? Kone ei nyt ole käpälöitävissä että pääsisin tutkimaan.
Aika loogiselle tuo kuullostaisi noin tehtynä jos seon tehty overkill juttuna, kun yksikin riittäisi. Paikanpäällä yleismittarilla mittailemalla nuo varmistanee helposti, kun mittailee releitten tulopuolelta mistä löytyy startti ja mikä piuha menee sammuttimelle. Ja jos siellä on sähköinen piivirtakytkin niin sen ohajaus.
ukkev
Viestit: 149
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 5:37 pm
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja ukkev »

Oikosuljin piirilevyltä releiden sulkeutuvat kärjet. Toimii noin muuten, starttaa ja käynnistyy mutta virrat on päällä kokoajan. Eli päävirtarele on vetäneenä kokoajan. :-(
mh jkl
Viestit: 306
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

kokeile minkä releen kärjet avaamalla katkeaa virrat ja kytkin siihen väliin
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
ukkev
Viestit: 149
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 5:37 pm
Viesti:

Re: Kraemerin ajonesto

Viesti Kirjoittaja ukkev »

Tämä pulma ilmeisesti ratkesi.
Toin boksin ja muut hilppeet kotiin ja tutkin tarkemmin. Yhden foliovedon katkaisulla olisi toiminut noilla oikosulkulenkeilläkin, mutta sain sen ainakin tässä pöydällä toimimaan niinkuin on tarkoitettu.
Tunnistinkelan ja välikaapelin liitos oli poikki.
Toiminta ei vaan selvinnyt. Oskilloskoopilla näkyy kelan yli 125khz aaltomuodoltaan lähes siniaalto signaali. Ei muutu miksikään kun mollukka viedään kelan lähelle. Tosin skoopin mittapää ilmeisesti kuormitti piiriä liikaa kun tunnistusta ei tapahtunut mittapään ollessa kelassa kiinni.
Laitoin paketin kasaan ja palautan omistajalle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Heikki75, jarppik, Rh- ja 33 vierailijaa