Vitosta kevyt kuorma-auto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

pasi79
Viestit: 182
Liittynyt: To Joulu 22, 2022 9:26 am
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja pasi79 »

Ei omamassaa tarvitse muuttaa vaan kantavuuden kautta kokonaismassa.

Joku laitos on kirjoittanut paperin että akselin kantavuus riittää. Sitten paperin kanssa muutoskatsastukseen-> kuorma-auto.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ai se olikin noin. Joo sori sekaannus, kun mistään tarkistamatta muistelin että kuorma-autolla pitää ylittyä joku omamassa-rajakin :oops:
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 4:41 pm
korsteeni kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 2:39 pm Vieläkin itselle epäselvää, että onko noissa nostettu omamassaa oikeasti jollain lisäpainoilla, vai onko tuo vain paperilla termeillä kikkailua?

Sedällä oli 80luvulla 124 korinen 300d farkkumersu pakuna ja siinä oli vältetty se lasikuituinen kattokorotus asentamalla käytännössä koko auton mittainen suht paksu rautalevy auton alle, jolla oli saatu omamassa tarvittavaksi. Tuskin näissä maybacheissa ja vitoissa on ihan tuollaiseen lähdetty? :roll:
Miksi sitä omamassaa pitäisi saada lisättyä. Käsittääkseni kokonaismassaa pitää saada korotettua, eli kantavuutta.
Mullekin tuli aikoinaan uusi Toyota LiteAce. Myyjän kanssa sovittiin kantavuus. Sanoin kuskaavani vain terveisiä, niin painotkin asetettiin matalalle tasolle. Nykyisin ei kantavuudesta enää paljoa pääse ainakaan myyjän kanssa neuvottelemaan.
Tais jossain vaiheessa olla sellainenkin sääntä että sitä typerää kattokorotusta ei tarvinnut jos omamassa oli yli jonkun tietyn, oliko nyt 1800kg. Ja saikohan silloin myös laittaa ne lisäpenkitkin?
Ja muistaakseni samaan aikaan oli sääntö että alle 1850kg omamassainen sai kulkea 100 km/h, eli lisäpainoitus on ollut tarkkaa puuhaa...
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Hsippe kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 5:15 pm
Aakku kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 4:41 pm
korsteeni kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 2:39 pm Vieläkin itselle epäselvää, että onko noissa nostettu omamassaa oikeasti jollain lisäpainoilla, vai onko tuo vain paperilla termeillä kikkailua?

Sedällä oli 80luvulla 124 korinen 300d farkkumersu pakuna ja siinä oli vältetty se lasikuituinen kattokorotus asentamalla käytännössä koko auton mittainen suht paksu rautalevy auton alle, jolla oli saatu omamassa tarvittavaksi. Tuskin näissä maybacheissa ja vitoissa on ihan tuollaiseen lähdetty? :roll:
Miksi sitä omamassaa pitäisi saada lisättyä. Käsittääkseni kokonaismassaa pitää saada korotettua, eli kantavuutta.
Mullekin tuli aikoinaan uusi Toyota LiteAce. Myyjän kanssa sovittiin kantavuus. Sanoin kuskaavani vain terveisiä, niin painotkin asetettiin matalalle tasolle. Nykyisin ei kantavuudesta enää paljoa pääse ainakaan myyjän kanssa neuvottelemaan.
Tais jossain vaiheessa olla sellainenkin sääntä että sitä typerää kattokorotusta ei tarvinnut jos omamassa oli yli jonkun tietyn, oliko nyt 1800kg. Ja saikohan silloin myös laittaa ne lisäpenkitkin?
Ja muistaakseni samaan aikaan oli sääntö että alle 1850kg omamassainen sai kulkea 100 km/h, eli lisäpainoitus on ollut tarkkaa puuhaa...
Juu ennenvanhaan oli kaikenlaista, mutta on sitä kikkailua nykyisinkin. Hiljattain tuli sääntö, että verovapaan matkailuauton omamassan pitää olla vähintään 2500 kg. Mulla on vanha saksalainen tehdastekoinen verovapaa matkailuauto. Ei kelpaisi enää, kun sen omamassa on 2445 kg. Onneksi ei sentään peritä veroa taannehtivasti.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ambulanssit taitaa olla kevyt kuorma-autoja ja niissähän on varmaankin sitä kokonaismassaa korotettu varustuksen vuoksi. Kai siihen vaaditaan muutakin kuin pelkkä taka-akselin kantavuus. Kyllä tuntuisi hullulta jos jarruilta ei vaadittaisi mitään. Tosin nykyään varmaan on jarruvoimat riittävät useimmissa tapauksissa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

jarikos kirjoitti: La Huhti 01, 2023 11:33 am Ambulanssit taitaa olla kevyt kuorma-autoja ja niissähän on varmaankin sitä kokonaismassaa korotettu varustuksen vuoksi. Kai siihen vaaditaan muutakin kuin pelkkä taka-akselin kantavuus. Kyllä tuntuisi hullulta jos jarruilta ei vaadittaisi mitään. Tosin nykyään varmaan on jarruvoimat riittävät useimmissa tapauksissa.
Aika harva ambulanssi on C1 koska kuskeilla ei kortit riitä. Kyllä ne on perus pakuja mutta kokonaismassat huitelee 4000-4200kg tienoilla. On melko velttoja ajaa.
Ihmettelin Veholla että miksi eivät tee lansseja 5t kokonaismassan Sprintereistä. Ja erikoisluvalla sallittaisiin ajo B kortilla. Olis eri jämäköitä ajaa paripyörineen.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Juho M-P kirjoitti: La Huhti 01, 2023 4:42 pm Aika harva ambulanssi on C1 koska kuskeilla ei kortit riitä. Kyllä ne on perus pakuja mutta kokonaismassat huitelee 4000-4200kg tienoilla. On melko velttoja ajaa.
Ihmettelin Veholla että miksi eivät tee lansseja 5t kokonaismassan Sprintereistä. Ja erikoisluvalla sallittaisiin ajo B kortilla. Olis eri jämäköitä ajaa paripyörineen.
Nyt jokin asia ei täsmää. Jos lanssikuskilla on B ajolupa, niin ajettavan auton kokonaismassa ei kyllä ylitä 3500 kg.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Miksa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Miksa »

Juho M-P kirjoitti: La Huhti 01, 2023 4:42 pm
jarikos kirjoitti: La Huhti 01, 2023 11:33 am Ambulanssit taitaa olla kevyt kuorma-autoja ja niissähän on varmaankin sitä kokonaismassaa korotettu varustuksen vuoksi. Kai siihen vaaditaan muutakin kuin pelkkä taka-akselin kantavuus. Kyllä tuntuisi hullulta jos jarruilta ei vaadittaisi mitään. Tosin nykyään varmaan on jarruvoimat riittävät useimmissa tapauksissa.
Aika harva ambulanssi on C1 koska kuskeilla ei kortit riitä. Kyllä ne on perus pakuja mutta kokonaismassat huitelee 4000-4200kg tienoilla. On melko velttoja ajaa.
Ihmettelin Veholla että miksi eivät tee lansseja 5t kokonaismassan Sprintereistä. Ja erikoisluvalla sallittaisiin ajo B kortilla. Olis eri jämäköitä ajaa paripyörineen.
Takavuosina sprinter ja crafter B-kortilliset lanssit oli käytännön töissä aina ylikuormassa. Viimeistään kun poka saatiin kyytiin. Asiaan puututtiin.
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/lii ... ajokorttia
Paalari
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Joskus oli Letukan pick-up ja tartti käydä suorittamassa C!E kortti, kun C kortilla ei saanut vetää kuin "pikkumuulia"
Sinänsä ei ollut paha homma. Kirjalliset ja lenkki kylällä kärry perässä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Mites kun C1 pelissä pitää olla nopeudenrajoitin, onko se noista vaan jumpattu/ohjelmoitu kokonaan pois tai onko rajaa vaan nostettu johonkin sopivampaan?
Vai mennäänkö pillit päällä max 89 km/h?
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

korsteeni kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 2:39 pm Vieläkin itselle epäselvää, että onko noissa nostettu omamassaa oikeasti jollain lisäpainoilla, vai onko tuo vain paperilla termeillä kikkailua?

Sedällä oli 80luvulla 124 korinen 300d farkkumersu pakuna ja siinä oli vältetty se lasikuituinen kattokorotus asentamalla käytännössä koko auton mittainen suht paksu rautalevy auton alle, jolla oli saatu omamassa tarvittavaksi. Tuskin näissä maybacheissa ja vitoissa on ihan tuollaiseen lähdetty? :roll:
Jonain vuosina on saanut rekisteröityä 124 farkku 300D turbo 4 maticin ilman lisäpainotusta ja kattokorotusta 2+3 paketti-autoksi, ilmeisesti tuo neliveto tekniikka nosti sitä omapainoa juuri sen verran ettei lisäpainoa tarvittu. Minä nimittäin kävin joskus aikoinaan sellaista koe-ajamassa osto mielessä, mutta ei päästy kauppoihin
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Hsippe kirjoitti: La Huhti 01, 2023 6:14 pm Mites kun C1 pelissä pitää olla nopeudenrajoitin, onko se noista vaan jumpattu/ohjelmoitu kokonaan pois tai onko rajaa vaan nostettu johonkin sopivampaan?
Vai mennäänkö pillit päällä max 89 km/h?
hälyytysajoneuvoissa ei oo rajotint, kuormaauto rintteristäkin saa täpän siirettyä hälyytysajoneuvo tilaan ja sillon ei oo rajotin päällä, voi vaan tulla kalliiksi ku polliisit huomaavat
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Paalari kirjoitti: La Huhti 01, 2023 5:57 pm Joskus oli Letukan pick-up ja tartti käydä suorittamassa C!E kortti, kun C kortilla ei saanut vetää kuin "pikkumuulia"
Sinänsä ei ollut paha homma. Kirjalliset ja lenkki kylällä kärry perässä.
ite kävin marraskuussa päivittämässä korttiin C1E ja pohjalla oli BEC kortti, nyt lukee BE C1E C. nykyään 3 tuntia teoriaa ja teoria koe. 3 tuntia ajoa, käsittely koe ja ajo lenkki.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Juho M-P kirjoitti: La Huhti 01, 2023 4:42 pm
jarikos kirjoitti: La Huhti 01, 2023 11:33 am Ambulanssit taitaa olla kevyt kuorma-autoja ja niissähän on varmaankin sitä kokonaismassaa korotettu varustuksen vuoksi. Kai siihen vaaditaan muutakin kuin pelkkä taka-akselin kantavuus. Kyllä tuntuisi hullulta jos jarruilta ei vaadittaisi mitään. Tosin nykyään varmaan on jarruvoimat riittävät useimmissa tapauksissa.
Aika harva ambulanssi on C1 koska kuskeilla ei kortit riitä. Kyllä ne on perus pakuja mutta kokonaismassat huitelee 4000-4200kg tienoilla. On melko velttoja ajaa.
Ihmettelin Veholla että miksi eivät tee lansseja 5t kokonaismassan Sprintereistä. Ja erikoisluvalla sallittaisiin ajo B kortilla. Olis eri jämäköitä ajaa paripyörineen.
Uutinen muutaman vuoden takaa kertoo, että ensihoitajat joutuvat päivittämään korttinsa C1 juuri tuon ambulanssin suuren kokonaismassan vuoksi. Vaikka onkin keltaisen lehdistön juttu, saattaa siinä jotain perää kuitenkin olla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aee8 ... ed2ac3f42f
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Miksa kirjoitti: La Huhti 01, 2023 5:42 pm
Juho M-P kirjoitti: La Huhti 01, 2023 4:42 pm
jarikos kirjoitti: La Huhti 01, 2023 11:33 am Ambulanssit taitaa olla kevyt kuorma-autoja ja niissähän on varmaankin sitä kokonaismassaa korotettu varustuksen vuoksi. Kai siihen vaaditaan muutakin kuin pelkkä taka-akselin kantavuus. Kyllä tuntuisi hullulta jos jarruilta ei vaadittaisi mitään. Tosin nykyään varmaan on jarruvoimat riittävät useimmissa tapauksissa.
Aika harva ambulanssi on C1 koska kuskeilla ei kortit riitä. Kyllä ne on perus pakuja mutta kokonaismassat huitelee 4000-4200kg tienoilla. On melko velttoja ajaa.
Ihmettelin Veholla että miksi eivät tee lansseja 5t kokonaismassan Sprintereistä. Ja erikoisluvalla sallittaisiin ajo B kortilla. Olis eri jämäköitä ajaa paripyörineen.
Takavuosina sprinter ja crafter B-kortilliset lanssit oli käytännön töissä aina ylikuormassa. Viimeistään kun poka saatiin kyytiin. Asiaan puututtiin.
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/lii ... ajokorttia
Onpas erikoinen lausunto poliisilta siitä että kuljettaja ei vastaa kuljettamansa auton massasta.... Yritäppä sanoa samaa raskaankaluston kuljettajana tai ihan perus tallaajana sprintterin ratissa :shock:
Tapio_Repo
Viestit: 241
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 6:14 pm
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Tapio_Repo »

Oliko niin hassusti, tasan 1800kg omamassalla ei tarvittu kattokoppia, eikä tullut 80lätkää perään. Nopeusrajoitus kun koski yli 1800kg painavia. . . Mutta nämä säädöksethän muuttuivat vähän väliä. Ja katastajat tulkitsivat niitä eri tavalla. . .
Mersun G-maastureita mainostettiin muutama vuosi sitten myös kuorma-autoina.
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vitosta kevyt kuorma-auto

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Juhnu kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 8:59 am
Miksa kirjoitti: La Huhti 01, 2023 5:42 pm
Juho M-P kirjoitti: La Huhti 01, 2023 4:42 pm
jarikos kirjoitti: La Huhti 01, 2023 11:33 am Ambulanssit taitaa olla kevyt kuorma-autoja ja niissähän on varmaankin sitä kokonaismassaa korotettu varustuksen vuoksi. Kai siihen vaaditaan muutakin kuin pelkkä taka-akselin kantavuus. Kyllä tuntuisi hullulta jos jarruilta ei vaadittaisi mitään. Tosin nykyään varmaan on jarruvoimat riittävät useimmissa tapauksissa.
Aika harva ambulanssi on C1 koska kuskeilla ei kortit riitä. Kyllä ne on perus pakuja mutta kokonaismassat huitelee 4000-4200kg tienoilla. On melko velttoja ajaa.
Ihmettelin Veholla että miksi eivät tee lansseja 5t kokonaismassan Sprintereistä. Ja erikoisluvalla sallittaisiin ajo B kortilla. Olis eri jämäköitä ajaa paripyörineen.
Takavuosina sprinter ja crafter B-kortilliset lanssit oli käytännön töissä aina ylikuormassa. Viimeistään kun poka saatiin kyytiin. Asiaan puututtiin.
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/lii ... ajokorttia
Onpas erikoinen lausunto poliisilta siitä että kuljettaja ei vastaa kuljettamansa auton massasta.... Yritäppä sanoa samaa raskaankaluston kuljettajana tai ihan perus tallaajana sprintterin ratissa :shock:
Tottakai kuski vastaa. Jos on B-luokan lanssi ja ylikuormaa, niin sakot tulee ylikuormasta. Jos taas kuski ajaa B-ajoluvalla C1-luokan lanssia, niin sanktio tulee "kortitta" ajosta.
Toki työnantaja voi mahdollisuuksiensa mukaan halutessaan korvata jotain työntekijälle, mutta ei se kuljettajan vastuuta poista.

Aikoinaan liikkuvan poliisin päällikkö totesi, että on Saappi poliiseja, sekä kaappi poliiseja. Elikä pitää hieman kyseenalaistaa rivipoliisin lausuntoja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juontokouramies, Kardaani, Semrush [Bot] ja 36 vierailijaa