Vanhus ?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Eilen juttelin erään sukulaiseni kanssa, hänellä on pian 82 mittarissa. Pää leikkaa kuin partaveitsi, liikkuminenkin melko ketterää, vaikkakin tietysti taantunut nuoruusvuosistaan. Tuli vanhus sanasta puhetta, hän piti kyseistä termiä erittäin loukkaavana. Neekeri sana on täällä pannassa, vaikkei suomen kielessä sillä juurikaan rasistista merkitystä ole. Eskimo-jäätelöitä ei enää taida olla markkinoilla, ammattinimikkeitä muutetaan henkilö-loppuisiksi jne. Mutta vanhus termiä käytetään edelleen ja kyllä minustakin siinä melko halventava sävy löytyy. Joitakin vuosia sitten sanomalehden otsikossa luki, että vanhus oli törttöillyt liikenteessä. Jutun lukemalla selvisi, että tällä vanhuksella oli vielä muutama vuosi 60-vuotis synttäreihin. Siitä vain jäi mieleen. kun itse olin kyseistä vanhusta iäkkäämpi.
Mitäs mieltä raati on, minkä ikäistä voi hyvällä omallatunnolla nimitellä vanhukseksi? Äitini eli muutamaa kuukautta vaille 90-kymppiseksi ja isäkin 87-vuotiaaksi. Heistä en koskaan käyttänyt vanhus sanaa. Enkä kyllä kenestäkään muustakaan iäkkäämmästä ihmisestä. Itsestäni kyllä olen tuota sanaa käyttänyt, ehkä kuitenkin pieni pilke silmäkulmassa.
juntunen
Viestit: 3229
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Itse enemmänkin ihmettelen miksei vanhuksia saa sanoa vanhuksiksi vaan pitää sanoa ikääntyneiksi. Vähän niinkuin kiertoilmaisu.
Edesmennyt mummoni aina sanoi: "No me ollaan jo ikivanhoja". Myönsi että olivat 90-vuotiaina jo aika vanhoja.

EDIT: Tässä yksi artikkeli aiheeseen liittyen: https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artik ... _on_vanhus
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja ZET »

Aivan typerää hakea jotakin suomen kieleen väkisin istutettua kiertoilmaisua. Vanhus on vanhus ja neekeri on neekeri. Mitään pahaa ei niissä sanoissa ole alunperin ollut.
Avatar
rattori
Viestit: 11100
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Ikäseniori, senioritalo jne.
------------
tractors
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja 361 »

Viiskymppinen on vanhus 5-vuotiaan silmissä, kuuskymmpinen 15vuotiaan jne....
juntunen
Viestit: 3229
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Tällaisessa nuoruutta ihannoivassa tehokkuusajatteluun perustuvassa yhteuskunnassa vanhuuskin nähdään sairautena jota pitää peitellä eri tavoin. Herkimmät huonolla itsetunnolla varustetut vanhukset eivät sitten halua itseään kutsuttavan vanhuksiksi.
Nykyään kuntosalillakin suurin osa on nuorisoa mutta me heihin nähden vanhukset kuitenkin nostelemme isoimpia rautoja, vielä toistaiseksi.
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Itse voin olla aivan loukkaantumatta sekä vanhus että invalidi. Totta molemmat.

Minua on pitkään ärsyttänyt tämä turha herkkänahkaisuus ja poliittinen korrektius.
Kyllä se siitä.
Avatar
rattori
Viestit: 11100
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Vanhus sana voi tuntua loukkaavalta mutta sama mielestäni poika ja tyttö sanojen käyttö, kun osoitetaan omaa ylemmyyttä/paremmuutta. Tällä palstallakin poijitellaan aina silloin tällöin, vaikka tuskin toisen ikää tai kokemusta tiedetään.

Itse en 60-70-vuotiasta vanhukseksi miellä. Tietysti jos monisairas, pyörätuolissa tai jtn muuta vastaavaa niin se jotenkin vaikuttaa asiaan. Jotkut seitenkymppiset kirmaa niin vauhdilla ettei perässä pysy. :shock:
------------
tractors
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18625
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Jäärä kirjoitti: La Maalis 25, 2023 12:40 pm Itse voin olla aivan loukkaantumatta sekä vanhus että invalidi. Totta molemmat.

Minua on pitkään ärsyttänyt tämä turha herkkänahkaisuus ja poliittinen korrektius.
Niinpä.

Pojitella / tytötellä ei saa, mutta tytöksi voi poikakin tulla. Trendikästä jopa.

Aa että. Mitä sieltä vielä tuleekaan?
säästellen sippiin
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja mauri »

rattori kirjoitti: La Maalis 25, 2023 12:46 pm Vanhus sana voi tuntua loukkaavalta mutta sama mielestäni poika ja tyttö sanojen käyttö, kun osoitetaan omaa ylemmyyttä/paremmuutta. Tällä palstallakin poijitellaan aina silloin tällöin, vaikka tuskin toisen ikää tai kokemusta tiedetään.
Paljon merkitsee se missä tarkoituksessa noita sanoja (vanhus, poika, tyttö) käytetään ja miten ne ilmaistaan, kehon kieli ja puhetapa määrittävät myös onko kyseessä halventavaksi tarkoitettu nimitys. Ei omissa työpaikoissani ollut mitenkään harvinaista pojitella/tytötellä ja tarkoitus oli vähintään neutraali, pikemminkin positiivinen sävy. Porukan ikäjakaumat oli 18 - 65 v ja koulutustaustat peruskoulu/ammattikoulu ---> alempi/ylempi korkeakoulututkinto. Ihan huoletta sai sanoa että "meidän pojat tulee katsomaan" tai toimiston neitejä/rouvia tytöiksi sanoa, eikä kukaan mieltänsä pahoittanut. Työpaikkani olivat kylläkin tekniikkapainotteisia eikä tiukkaa laitosten/virastojen paperinpyörittäjien hierarkiaa noudatettu muutenkaan, jos siltä tuntui ja tilanne vaati niin saatettiin vaikka haistatella puolin toisin riippumatta iästä tai asemasta organisaatiossa, eikä sitä jälkeen päin muisteltu tai seuraamuksia ollut. Mutta työpaikkojakin on erilaisia.

Ajat muuttuvat myös siinä mitä milloinkin pidetään sopivana ja hyväksyttynä puheessakin. Esimerkiksi nuoruudessani oli tuo nykyisin meilläkin kovin paheksuttu [n......] sana aivan yleisesti käytössä. Sattui kerran kun kerroin lapsilleni että olin työpaikalla auttanut erästä tummaihoista henkilöä ja käytin n... sanaa. Sain kovasti palautetta että ei noin saa sanoa.
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Ihmsillä on nykyään asiat niin hyvin että mieli pitää pahoittaa jonninjoutavuuksista.

En itse jaksa ymmärtää ettei oikein saa sanoa esimiestä esimieheksi tai oalomiestä palomieheksi. Ja n sanaa ei saa käyttää vaikka en millään keksi mitä loukkaavaa siinä edes on. Miksi se asia siitä muuttuu jos eri nimellä kutsutaan?

Minusta rasismi esimerkiksi on täysin eri asia kuin n sanan käyttäminen.
Belarus 825 turbo shitbox
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja jagr »

Meilläpäin sanotaan että ukonkalso ja muorinrotisko. Ei paikalliset ainakaan loukkaannut mutta muualta tulleet kyllä.
--JaGr
Ford 4610
vaniljacreme
Viestit: 4739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

harva meistä vanhukseksi saakka elää, voisi asian napauttaa myös näin päin.
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Aattelen, että nimikkeen lausuja ei voi päättää sanojen loukkaavuudesta. Se on kohteen päätettävissä, loukkaako vai ei. Toiset on herkempiä. Sen voi ottaa huomioon, jos kykenee. Kaikilla ei ole diplomaattisia taitoja.
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

sohvi kirjoitti: La Maalis 25, 2023 3:07 pm Aattelen, että nimikkeen lausuja ei voi päättää sanojen loukkaavuudesta. Se on kohteen päätettävissä, loukkaako vai ei. Toiset on herkempiä. Sen voi ottaa huomioon, jos kykenee. Kaikilla ei ole diplomaattisia taitoja.
Mutta mistä voi kukaan ennakkoon tietää, mitä sanoja kukin kokee loukkaavaksi? Varsinkaan nykyisen ultrasensitiivisyyden aikana.
Kyllä se siitä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Valtiovalta väittää minun olevan vanhuuseläkkeellä. Mihin instanssiin voin valittaa syrjivästä nimityksestä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
juntunen
Viestit: 3229
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Eikö se ollut oma valinta, eikai vanhuuseläkkeelle pääse tai joudu jos ei itse hae?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

juntunen kirjoitti: La Maalis 25, 2023 7:09 pm Eikö se ollut oma valinta, eikai vanhuuseläkkeelle pääse tai joudu jos ei itse hae?
No oliko vaihtoehtoja?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Jäärä kirjoitti: La Maalis 25, 2023 3:42 pm
sohvi kirjoitti: La Maalis 25, 2023 3:07 pm Aattelen, että nimikkeen lausuja ei voi päättää sanojen loukkaavuudesta. Se on kohteen päätettävissä, loukkaako vai ei. Toiset on herkempiä. Sen voi ottaa huomioon, jos kykenee. Kaikilla ei ole diplomaattisia taitoja.
Mutta mistä voi kukaan ennakkoon tietää, mitä sanoja kukin kokee loukkaavaksi? Varsinkaan nykyisen ultrasensitiivisyyden aikana.
Näimpä. Kohta tuntuu, että parempi olla hiljaa, jos pelkää, että joku voi loukkaantua, jos avaa suunsa :roll:

Vaikka kyllä itsekin olen jo ehtinyt tähän mielensäpahoituskerhoon.

Ja tuli ihan puskista, en etukäteen osannut tällaista odottaa.

Päiväkodista/esikoulusta kun haen lapsia, hoitajat sekä myös lapset sanovat: xxxx, sun iskä tuli hakee. Tai isi tuli hakee.
Kun minä olen lapsilleni isä ja isäksi lapsetkin minua kutsuvat.
Ja tuskin mitään pahaa tai loukkaavaa sanojat tarkoittavat. Tovin asia häiritsi ja meinasin asiasta mainita, mutta sitten sitä saisi jankata joka kerta eri henkilöille, jos sanomaan ryhtyy. Nykyään suhtaudun välinpitämättömästi asiaan.

Mutta kyllä sellaista ajatusleikkiä kävin mielessäni, että jospa lapsia noutavia äitejä kutsuttaisiinkin äipiksi, äitylieiksi tai mutseiksi, niin saattais tulla sanomista.
Näin metoo aikakauden hengessä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
juntunen
Viestit: 3229
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Vanhus ?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Aakku kirjoitti: La Maalis 25, 2023 7:43 pm
juntunen kirjoitti: La Maalis 25, 2023 7:09 pm Eikö se ollut oma valinta, eikai vanhuuseläkkeelle pääse tai joudu jos ei itse hae?
No oliko vaihtoehtoja?
Mistä minä voin tietää jonkun vaihtoehdoista. Minä aion hakea vanhuuseläkettä eikä sen nimi häiritse. Joku jota häiritsee elelee sitten sijoitustensa tuotoilla ja jättää tienaamansa eläkkeen muiden käytettäväksi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, ihmehitsari, LauriR, Tureq ja 50 vierailijaa