Eutanasia?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Riittäisköhän semmonen Kummelityyliin: "Ei tartte auttaa." tatuointi, vai pitääkö se olla määrämuotoinen jotta otetaan huomioon.
Avatar
rattori
Viestit: 11065
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Ensihoidolla ei ole päätäntävaltaa minkälaista hoitoa potilaalle annetaan. Lääkäri pystyy arvioimaan kokonaistilanteen tarkemmin ja pystyy sen myötä tekemään lopullisen päätöksen. Ensihoidon ei kuulu edes nähdä potilaan tietoja.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ab62 ... d3065f49f1
------------
tractors
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Jammu kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:53 pm Kyllä. Parempi vaihtoehto nykykäytännölle jossa morfiinilla huumattu kuolemansairas kuihtuu janoon ja nälkään viimeiset päivänsä kun ei pysty kommunikoimaan.
Ei se noin mene saattohoito. Alkutalvesta seurasin äitini saattohoitoa ja keskustelin sairaalan "Kuolemanenkelin" kanss. miten hoito etenee. Kuoleva lakkaa syömästä ja juomasta muutamia päiviä ennen kuolenaa. Näin elimmistö valmistautuu kuolemaan luonnollisesti.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Puhelimen osoitekirjaan voi haluamiensa nimien eteen laittaa "ICE".
Jos puhelimen saa hoitohenkilö tms auki niin voivat hätätapauksessa soittaa ko numeroon. Minulla on näin ja luurin saa auki normaalin (ei äly) nokialaisen tapaan.
Se toimivatko sitten jos sieltä kerrotaan elvytyskiellosta sen mukaisesti - en tiedä.
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

mtalo kirjoitti: La Maalis 25, 2023 10:37 am
juntunen kirjoitti: La Maalis 25, 2023 10:28 am Ehkä, olen olettanut että vievät siinä samalla ambulanssilla kun joutuvat kuitenkin käydä toteamassa että on kuollut. Onko hautaustoimistoillakin päivystys tällaista varten?
Kyllä niillä on, eihän siinä enään hätäkiire ole. Olen itse käynyt sänkyyn kuollutta viikonloppuna ja lähtiessä hauturi tuli arkun kanssa.

Käsittääkseni lanssiin otetaan aniharvoin ruumista. Joku täällä varmaan tietänee paremmin, mutta luulisin, ettei haluta sitoa lanssia siihen, jos samaan aikaan tulee hälytys.

Lanssihenkilökunta menee käsittääkseni ruumiskahveelle, jos elvytys päätyy huonosti. Siis menee "purkamaan" tilanteen.
Lanssi ei ota "Valmista" ruumista kyytiin, syyt ei ole hygenia syitä vaan ruumiin luovutus sairaalaan. Vainaja on kiireetön tapaus ja sen luovuttaminen sairaalaan eri ajankuin ensiapuun tuotavan. Matkalla sairaalaan kuolleet luovuttavat ensiavun kautta jatko toimenpiteisiin. Ennen ainakin, tiedä nyt sote aikaan?
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

juntunen kirjoitti: La Maalis 25, 2023 11:46 am Se on varmaan kun kuka tahansa ei saa pakulla siirrellä ruumiita vaikka pakuun mahtuis ihan hyvin.
Saa siirtää ikkunat. tarvii peittää verhoilla. Hijattain ajoin ruumisauton perässä. Autossa oli violetit verhot ja ledivalot ikkunoissa. Muistutti enemmän ilotaloa kuin vainajan kuljetinta.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

mauri kirjoitti: La Maalis 25, 2023 9:18 pm Puhelimen osoitekirjaan voi haluamiensa nimien eteen laittaa "ICE".
Jos puhelimen saa hoitohenkilö tms auki niin voivat hätätapauksessa soittaa ko numeroon. Minulla on näin ja luurin saa auki normaalin (ei äly) nokialaisen tapaan.
Se toimivatko sitten jos sieltä kerrotaan elvytyskiellosta sen mukaisesti - en tiedä.
Tämä onkin ”mielenkiintoinen” kulma, kun kavereita muutama pelastustoimessa ja niiden kanssa tuli puheeksi nämä hoitotahdot ym. Että harvinaiset on tilanteet esim. Pahoissa liikenneonnettomuuksissa, että ihan ensimäisenä alettaisiin etsimään/penkomaan lompakoita & kännyköitä, että olisiko siellä jotain viestiä, vaan ihan ensimäisenä pyritään turvaamaan/elvyttämään potilaan elintoiminnot ja vasta sitten ajan kuluttua saattaa löytyä poliisin tutkimuksissa jos on jotain elvytyskieltoa ym. Mutta siinä kohtaa on saatettu jo ”ylittää” loukkaantuneen tahto :roll:

Tuo ICE-numero nyt ei varsinaisesti liity tähän, ja itselläkin on vaimo & lapset ICE-numeroitu kännykkääni, enkä kiellä esim. elinluovutusta. Mutta silti pidän tavallaan ihmeellisenä joidenkin tahtoa että ei ainakaan hänen elimillä pelasteta kenenkään muun henkeä, vaikka oma tila olisi kaikilla mittareilla 100% toivoton.

Niitähän on monenlaisia läpysköjä aurinkolippaan ym. jossa kerrotaan tahto, mutta tosiaan liikenneonnettomuuksissa ensisijainen pääpaino tuntuu onneksi olevan hengen pelastus.
metval
Viestit: 1404
Liittynyt: Su Kesä 10, 2012 5:29 pm
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja metval »

Itse en pidä elämää lahjana vaan koen tulleeni kidnapatuksi olemattomuudesta.
Nyt kun ikää on kerääntynyt vaivaksi asti ja tuntuukin siltä että tää on jo nähty niin olisi lohdullista
tietää että voisi halutessaan siististi lähteä,palata takaisin sinne olemattomuuteen.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Kyllä se lanketti hoitotahdosta kannattaa täyttää niiden, jotka eivät sitä vielä ole tehneet. Se ei ole iso vaiva. Eikä taitaisi olla pahitteeksi jonkinlainen työkalu omatoimistakin eutanaasiaa varten, kaiken varalta. Käytti häntä sitten taikka ei.

Vaikka eihän nämä ajatukset vielä minua koske, vasta 82 vuotias poikanen tässä.
doni
Viestit: 1173
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja doni »

Vastuu kysymys olisi siinä mielessä helppoa jos potilas on tajuissaan, että viereen tuodaan kuolettava nappi, jonka voi itse nakata naamaan.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Eutanasia?

Viesti Kirjoittaja mtalo »

doni kirjoitti: La Huhti 15, 2023 5:37 pm Vastuu kysymys olisi siinä mielessä helppoa jos potilas on tajuissaan, että viereen tuodaan kuolettava nappi, jonka voi itse nakata naamaan.
Tai ladattu pistooli...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ferkku, Mazaman ja 46 vierailijaa