Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja EKo »

Mutteriuuno kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 11:53 am Olen kymmeniä (ehkä jopa satoja) tuhansia paaleja mättänyt. Yleensä oli kohtalona raskain vaihe, eli pellolta mahdollisimman korkeaan kuormaan. Käteen sopivin työkalu oli pitkävartinen hanko ilman pontta. Ulottuvuus tietenkin tärkeä tekijä, mutta myös tykkään että varsi pyörähtää otteessa tarpeen mukaan.
No, entäs sitten, kun ottaa paalin hiukan painopisteen ulkopuolelta hangon piikkeihin?
Silloinhan paali haluaa pyörähtää itse eri asentoon. Eikö se haittaa?
Vai onko vaan kyse otteen pitävyydestä? Toisaalta, jos vartta puristaa liikaa, niin lommollehan se menee :wink:
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Mutteriuuno
Viestit: 2748
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

EKo kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:00 pm

No, entäs sitten, kun ottaa paalin hiukan painopisteen ulkopuolelta hangon piikkeihin?
Silloinhan paali haluaa pyörähtää itse eri asentoon. Eikö se haittaa?
Vai onko vaan kyse otteen pitävyydestä? Toisaalta, jos vartta puristaa liikaa, niin lommollehan se menee :wink:
Paali otetaan piikkiin tilanteen mukaan oikeasta kohdasta ja oikein päin, jolloin kierähdystä voi käyttää hyödyksikin.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Eihän autojen rakentelussa usein mitään "järkeä" ole. Siis että haettaisiin jotain parempia ajo-ominaisuuksia, jotta pääse mukavemmin ja luotettavammin paikasta a paikkaan b.

Itse en montaakaan tyylisuuntausta ymmärrä tai jaksaisi alkaa väkertämään, mutta kyllä nämä iloa tuo. Joskus ihailee, että ompa hienosti tehty tai joskus muuten vain hymyilyttää tai jopa naurattaa :D

Onko japsiautojen madalluksessa sitten enemmän järkeä?
https://m.youtube.com/watch?v=o_NIqxW1iM8&t=39s

Näistä taas vois kuvitella, että pitäis ehkä tarkistaa pyöränkulmat:

https://m.youtube.com/watch?v=cNLbIIx-MwY
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja EKo »

Mutteriuuno kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:03 pm
EKo kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:00 pm

No, entäs sitten, kun ottaa paalin hiukan painopisteen ulkopuolelta hangon piikkeihin?
Silloinhan paali haluaa pyörähtää itse eri asentoon. Eikö se haittaa?
Vai onko vaan kyse otteen pitävyydestä? Toisaalta, jos vartta puristaa liikaa, niin lommollehan se menee :wink:
Paali otetaan piikkiin tilanteen mukaan oikeasta kohdasta ja oikein päin, jolloin kierähdystä voi käyttää hyödyksikin.
Kyllä se ponnellinen hankokin aika mukavasti pyörii käsissä sen mitä tarvitseekin.
No, nämä ovat niitä tottumuskysymyksiä eli makuasioita.
Johan sitä ehdittiinkin aika kauas jenkkiautoista :D
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Mika 82 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:07 pm Eihän autojen rakentelussa usein mitään "järkeä" ole. Siis että haettaisiin jotain parempia ajo-ominaisuuksia, jotta pääse mukavemmin ja luotettavammin paikasta a paikkaan b.

Monesti noita leveitä vanteita ja madallussarjoja perustellaan juuri ajo-ominaisuuksien parantamisella mutta todellisuudessa ne ei semmoisenaan ajettavuutta paranna, ainakaan normaaliliikenteessä.

Ratatouhuihin sitten omat jutut mutta ehkäpä niissä on jotain muutakin kuin se pelkkä mataluus ja jäykät jouset...
It has three speed: here, there and gone...
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja A-P »

toyopet kirjoitti: To Maalis 23, 2023 4:17 pm Eihän tuo mooneyesin crown ole edes matala:
Ei, mutta nätinpi! :lol: :lol: :lol:
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

A-P kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 2:03 pm
toyopet kirjoitti: To Maalis 23, 2023 4:17 pm Eihän tuo mooneyesin crown ole edes matala:
Ei, mutta nätinpi! :lol: :lol: :lol:
:shock:
Eihän siihen ole muistettu laittaa edes väriä päälle. :roll:
It has three speed: here, there and gone...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja 361 »

toyopet kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 1:10 pm
Mika 82 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:07 pm Eihän autojen rakentelussa usein mitään "järkeä" ole. Siis että haettaisiin jotain parempia ajo-ominaisuuksia, jotta pääse mukavemmin ja luotettavammin paikasta a paikkaan b.

Monesti noita leveitä vanteita ja madallussarjoja perustellaan juuri ajo-ominaisuuksien parantamisella mutta todellisuudessa ne ei semmoisenaan ajettavuutta paranna, ainakaan normaaliliikenteessä.

Ratatouhuihin sitten omat jutut mutta ehkäpä niissä on jotain muutakin kuin se pelkkä mataluus ja jäykät jouset...
Se on juuri näin. Leveillä renkailla saadaan auto uraherkäksi, rengasmeteli kovaksi ja auto muutenkin epämukavaksi. Radallakaan ei tuollaisella perus lyhyemmät jouset madalluksella saavuteta muuta kuin huonompia aikoja. Jos auto tehdään nopeaksi ajaa (radalla) niin vaatii vähän muutakin kuin lyhyet joustot ja eibachit
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

Itse en kyllä omaa Chevyä madalla, olkoon orkkis korkeudessa :roll:
1995 JCB Robot 150
mattiolavi
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

verkuson 165 kirjoitti: To Maalis 23, 2023 7:40 am Itse en ainakaan madaltaisi,ne vähätkin ajo-omituisuudet katoaa.muistan nuoruudestani kaverin plymouth satelliitti 70 luvun alusta joka oli madallettu.aivan hirveä ajaa.jossain kohti nostettiin alkuperäiseksi nii tuli taas hyvä.mutta mopareissahan tuon operaation tekee hyvinkin helposti.edessä vääntösauvat ja takana lehdet
Itsekin yli 40v noiden jenkkien kanssa pelannut niin kyllä kaameat ajo ominaisuudet saa alustan ja perän korotuksilla tai laskemisilla.Toinen on liian leveät renkaat,tuli tossa SL mersu jossa oli laitettu 265 leveet niin ei sillä kovaa voinut yrittääkään nyt siinä on 225 ja voi päästellä kahta sataa kuin kiskoilla menis.Toinen hullutus on laskea 4-veto maasturi tonttiin siis rautajousilla.
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 12:46 pm Taas alustasarjalla muutettu alkuperäisestä lähes käyttökelvottomaksi: https://www.nettiauto.com/ford/f100/134 ... tsotuimmat

En itse ole ihan vakuuttunut näistä ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltäkään alkuperäisyys tyystin tuhoamalla.
Tuohan on täysi raato! Ruosteinen vanha pazka. Ja tosiaan pilattu madallussarjalla. Hintakin on aivan tähtitieteellinen.
Vastaus otsikon kysymykseen on siis: Ei mitään J:tä tässä tapauksessa!
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

jake55 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 8:57 am Tuo on edelleen täysin show mielessä rakenneltu, eri asia on sitten aidot twinstick laatikot. Ei pidä yleistää kaikkiin jenkkeihin. Vaihdekeppien jatkaminen liittyy apehanger tyyliin mitä oli moottoripyörissäkin, istutaan matalalla takana ja kädet edessä korkealla. Tässä oikean twinstick laatikon kepittämistä vapaasti hengittävän 335 Cumminssin mahtavalla soundilla lisättynä. https://youtu.be/q2btXzx_2Gg
Kotimainen jenkki. Cummitus 471. https://youtu.be/3PRe9xKTuX4
Smirkelimies
Viestit: 1468
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... /107674154

Näitä 34 Fordeja on maailmalla vaikka minkä oranssin väreissä, on mukitelineet ja bemarin penkit. Mikäpäs siinä jos lähtökohta on raato.

Mut on se nätti ihan noin. Ei tartte etes madaltaa.
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Hyvin kelpais tuommonenkin raato
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Joutaisi jo kieltää noiden viimeisten alkuperäisten korien choppaaminen ja muu säpäleiksi leikkeleminen pyöräkoteloista, elleivät ihan siiviläksi ole ruostuneet. -34 ja vanhempia koreja saa lasikuitusarjoina eli saisivat jatkossa tehdä niistä, mitä lystäävät. Gas monkey tv-sarjakin oli ihan fiksu siihen asti, kunnes alkuperäisen -34 Fordin korin saivat käsiinsä ja heti alkoi priimakuntoisen korin säpälöiminen rälläkällä katto ensimmäisenä niin matalaksi, että tupakkiaskin verran oli tuulilasissa korkeutta enää. Seuraavaksi pyöräkotelot, että mahtui kiihdytysajosliksit alle katuajokkiin. Ihan idioottimaisen näköisen tekivät siitä ja oli niin cool, niin cool että.. Ihan niin alkuasukasmeiningiksi menee välillä, että rystyset vaan viistää maahan, kun juoksevat pitkin pihojaan.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Superdextaaja kirjoitti: Su Maalis 26, 2023 7:20 pm Joutaisi jo kieltää noiden viimeisten alkuperäisten korien choppaaminen ja muu säpäleiksi leikkeleminen pyöräkoteloista, elleivät ihan siiviläksi ole ruostuneet..
Ja höpö höpö. Jokainen tekee omallaan mitä tykkää.
It has three speed: here, there and gone...
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Samaa mieltä.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Niinpä, omistaminen oikeuttaa kaikki typeryydet.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Itse en ole korin muokkausesta niin innostunut mutta typeryyttä tai ei, se on omistajan vallassa.
Näitä on sekä onnistuneita, että ei niin onnistuneita mutta se on omanlaistaan taidetta ja harrastusta, toisen silmään näyttää hyvältä ja toiselle ei.
Ja oli lähtökohta mikä hyvänsä, niin se ei silti muille kuulu, mitä se omistaja sille tekee. Vaikka olisi kuinka harvinainen tapaus.
It has three speed: here, there and gone...
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Pidät ilmeisesti Muskia järjen jättiläisenä, koska ampui Teslan avaruuteen. Aivan taatusti omisti tuon kotteron, vaan oliko se sinusta enemmin järkevä vai typerä teko? Jotkut toki ovat sitä mieltä, että kaikki Teslat pitäisi ampua avaruuteen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], korsteeni, rattori, Sumi, zukka ja 53 vierailijaa