Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Taas alustasarjalla muutettu alkuperäisestä lähes käyttökelvottomaksi: https://www.nettiauto.com/ford/f100/134 ... tsotuimmat

En itse ole ihan vakuuttunut näistä ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltäkään alkuperäisyys tyystin tuhoamalla. Meneekö alkuperäiset alustaosat suoraan roskiin vieläpä? Kai jossain Autobaanamaassa, missä saa ajaa matkanopeutta pitäen jopa yli kahtasataa saattaa näistä alustoista ja koneista päästä hyötymään. Sitten ei abs.jarrut, airbagit eikä turvavyötkään kyllä tuossakaan pelasta, kun mälli sattuu. 2000-luvulle saatettu tekniikka mutta luistonestot, vakionopeudensäädin, automaattinen ilmastointi, tihkukytkin tuulilasille ym. ym. puuttuu. Ja rumakin soratien lana ulkonäkö vielä päälle.
Mikä se amerikkalainen sarjakin telkussa on, missä vasta 20 000 mailia ajettu täydellisesti alkuperäiskunnossa uuden veroisena säilynyt Cadillackki riisuttiin osistaan ja maaleistaan ja korvattiin täydellinen sisustakin uudella ym. eli tuhosivat käytännössä tuollaiseksi peltomaan tasaajalanaksi muuttamalla.
Tekemällä virheistä oppii.
7710Alert
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Siinä lukeepi että ilmajousitus.

Eli korkeutta voi todennäköisesti
säätää nappia painamalla.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Se vähän riippuu lava-auton käyttötarkoituksestakin, ihminen jonka tarkoitus on poiketa pääsiäisenä näyttämässä autoaan ameriikan autonäyttelyssä ja kruisailla pikitietä pitkin vappuna, arvostaa erilaisia ominaisuuksia autossaan, kuin henkilö joka vie avolavallaan pyöröpaalia sonnien syötäväksi mutaiselle takalaitumelle. Eli jokainen tehkööt omalleen juuri niin kuin haluaa.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Näkyypi niitä olevan kaikenlaisia madallettuja rekkavetureitakin ainakin ameriikanmaalla. Ja penkki mahdollisimman alas ja taakse ettei kuskista näy kuin hiukan lippalakkia.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Kyllähän tuo esimerkiksi otettu auto lienee ajo-ominaisuuksiltaan parantunut muutosten myötä. Rahtiahan tuollaisilla ei kukaan aja, mutta kai sekin sujuisi jos ilmapusseissa riittää kantavuus. Kantavuus noissa on olemattoman pieni vakionakin. Ulkonäkö on sitten toinen asia. Maltillinen madallus noissa alunperin korkealla maavaralla varustetuissa tekee hyvää ulkonäölle, mutta maassa makaavat on oudon näköisiä, ellei suorastaa rumia. Ja sitä myös ihmettelen, että kun ruoste ja patina on niin ihanaa, niin miksi vanteet sitten pitää olla uudet, isot ja kiiltävät?

Ei ole ollenkaan minun makuuni tämä trendi.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tuossa aloituslinkin foordissa ei ole alkuperäistä kuin tuo kori.

Eiköhän se ole omistajan oma asia, miten autoaan rakentaa.
It has three speed: here, there and gone...
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Rakentelutrendien vaihtelu on mielenkiintonen asia. 1980-luvulla jenkkiautoissa oli monasti perä ylhäällä, flake-maalaukset oli myös suosittuja.

Ehkä siitä tietää et on tulossa vanhaks, ku nuo alkaa ärsyttää :o
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Smirkelimies kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 9:47 pm Rakentelutrendien vaihtelu on mielenkiintonen asia. 1980-luvulla jenkkiautoissa oli monasti perä ylhäällä, flake-maalaukset oli myös suosittuja.

Ehkä siitä tietää et on tulossa vanhaks, ku nuo alkaa ärsyttää :o
Onko vanha viisaampi tässä(kin) asiassa?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Mutteriuuno kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 9:54 pm
Smirkelimies kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 9:47 pm Rakentelutrendien vaihtelu on mielenkiintonen asia. 1980-luvulla jenkkiautoissa oli monasti perä ylhäällä, flake-maalaukset oli myös suosittuja.

Ehkä siitä tietää et on tulossa vanhaks, ku nuoRISO alkaa ärsyttää :o
Onko vanha viisaampi tässä(kin) asiassa?
Tuskin. Tässäkään asiassa…. :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 12:46 pm Taas alustasarjalla muutettu alkuperäisestä lähes käyttökelvottomaksi: https://www.nettiauto.com/ford/f100/134 ... tsotuimmat

En itse ole ihan vakuuttunut näistä ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltäkään alkuperäisyys tyystin tuhoamalla. Meneekö alkuperäiset alustaosat suoraan roskiin vieläpä? Kai jossain Autobaanamaassa, missä saa ajaa matkanopeutta pitäen jopa yli kahtasataa saattaa näistä alustoista ja koneista päästä hyötymään. Sitten ei abs.jarrut, airbagit eikä turvavyötkään kyllä tuossakaan pelasta, kun mälli sattuu. 2000-luvulle saatettu tekniikka mutta luistonestot, vakionopeudensäädin, automaattinen ilmastointi, tihkukytkin tuulilasille ym. ym. puuttuu. Ja rumakin soratien lana ulkonäkö vielä päälle.
Mikä se amerikkalainen sarjakin telkussa on, missä vasta 20 000 mailia ajettu täydellisesti alkuperäiskunnossa uuden veroisena säilynyt Cadillackki riisuttiin osistaan ja maaleistaan ja korvattiin täydellinen sisustakin uudella ym. eli tuhosivat käytännössä tuollaiseksi peltomaan tasaajalanaksi muuttamalla.
Eiks pussihousuromut oo liian nähtyjä? Hyvä vaan että joku rakentelee mieleisekseen.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
verkuson 165
Viestit: 327
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 12:32 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja verkuson 165 »

Itse en ainakaan madaltaisi,ne vähätkin ajo-omituisuudet katoaa.muistan nuoruudestani kaverin plymouth satelliitti 70 luvun alusta joka oli madallettu.aivan hirveä ajaa.jossain kohti nostettiin alkuperäiseksi nii tuli taas hyvä.mutta mopareissahan tuon operaation tekee hyvinkin helposti.edessä vääntösauvat ja takana lehdet
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Puhtaasti makuasioita.
Tuollainen Foordi olis hieno ihan alkuperäiskuntoisena.
Ihan tyylikäs toki noinkin.

Parasta olis toki Broncon vetävällä etuakselilla ja jakolaatikolla maustettuna.
Korkeempaa jousta ja isot pyörät. Lähentelis täydellistä!! :mrgreen: :mrgreen:
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Taidot ja resurssit kun ei riitä niin sitten rakennellaan jotain rottalookkia. Kaikkea ei tarvi museoida mutta itseä ei ainakaan kiinnostaisi upottaa rahaa mihinkään mikä on loppupeleissä arvoton.
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Ilmajousista täällä ei olla näköjään vielä kuultu... Hienohan tuo on minustakin. Ei ole vielä liian pitkälle viety customointia.
Asia erikseen on sitten ns. lintta autot, ne väkisin rikki potkitut ei kyllä herätä mitään mielenkiintoa. Ruotsissahan niitä ei enään tulevana kesänä päästetä ainakaan isompiin tapahtumiin, ei kyllä tulisi ikävä täällä Suomessakaan.
Fordson Super Major -60
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Arpe kirjoitti: To Maalis 23, 2023 7:54 am Puhtaasti makuasioita.
Tuollainen Foordi olis hieno ihan alkuperäiskuntoisena.
Ihan tyylikäs toki noinkin.

Parasta olis toki Broncon vetävällä etuakselilla ja jakolaatikolla maustettuna.
Korkeempaa jousta ja isot pyörät. Lähentelis täydellistä!! :mrgreen: :mrgreen:
No just näin ennemmin. Sellaista peitettyä oikeaa kykyä. Ei mitään modernisoimista vastaan mutta samalla voi laittaa ajopelistä kerralla kykenevän liikkumaan muutenkin, kuin kuvitelmissa. Etuvetoisista isoista Cadillackeista mm. voisi tehdä vetävällä taka-akselilla olevan sähkömoottorein ja akuin, niin olisi kulutuslukemat cruisailuajoissa hallinnassa ja riittäisi yhteispotku kiihdytyksiin.

Noissa ilmajousimadallussarjoissa piilee usein melkoinen alkuperäisen korin tuhoamisen tarve peltimuokkauksin pyörien koteloissa. Etuakselisto ja taka-akseli kavennetaan ja pyöräkotelo suurennetaan sisäänpäin, että mahtuu jotkut kiihdytysajorenkaat lokareiden kainalokuopassa olemaan lähes kokonaan ilman liikkumisvaraa ja samalla raideleveys käytännössä kapenee ellei renkaat ole kivikovat. Toivottavasti on vain ohimenevä trendi ja omassa naapurustossa hidastetöyssyt kaukana.
Tekemällä virheistä oppii.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja 361 »

Smirkelimies kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 9:47 pm Rakentelutrendien vaihtelu on mielenkiintonen asia. 1980-luvulla jenkkiautoissa oli monasti perä ylhäällä, flake-maalaukset oli myös suosittuja.

Ehkä siitä tietää et on tulossa vanhaks, ku nuo alkaa ärsyttää :o
Kovasti herättää muistoja kun tuollaisen flake peräylös magnelsit alla teoksen autenttisessa kasariasussa näkee. Eikä tartte olla edes jenkki.

Hyvä että sellaisiakin rakentelun tyylisuuntauksia on pari kappaletta säilynyt näihin päiviin.
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja A-P »

Kyllä Toyotaankin sopii työkalun madallus:
Old Crown Yokohama Cruise -Crown Classics-

https://youtu.be/H4rY_YRGFkQ

...ja tekniikan päivitys.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja jake55 »

361 kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:48 am
Smirkelimies kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 9:47 pm Rakentelutrendien vaihtelu on mielenkiintonen asia. 1980-luvulla jenkkiautoissa oli monasti perä ylhäällä, flake-maalaukset oli myös suosittuja.

Ehkä siitä tietää et on tulossa vanhaks, ku nuo alkaa ärsyttää :o
Kovasti herättää muistoja kun tuollaisen flake peräylös magnelsit alla teoksen autenttisessa kasariasussa näkee. Eikä tartte olla edes jenkki.

Hyvä että sellaisiakin rakentelun tyylisuuntauksia on pari kappaletta säilynyt näihin päiviin.
+sivuputket, oravannahka antenniin, karva sisusta, maalattu perän koppa, ketjuratti, etelävaltioiden lippu kattoverhoiluna yms... Ja tietenkin maadoitusjohto takapuskurista maahan. :mrgreen:
Fordson Super Major -60
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei oikein ole Suomen maanteille sopivia nuo liikaa madalletut autot, eikä omaan silmään mitään kauniitakaan. Jokaisella on omat näkemyksensä, ja ajatuksensa, että niillä mennään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Jenkkiautojen madallukset, järkee vai ei?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

A-P kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:50 am Kyllä Toyotaankin sopii työkalun madallus:
Old Crown Yokohama Cruise -Crown Classics-

https://youtu.be/H4rY_YRGFkQ

...ja tekniikan päivitys.
Hieno. Metsilläkin oli hetken tommonen farmi. Tuli vaihdossa puskukoneeseen joskus muinoin… :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 34 vierailijaa