Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
Ompas hankalaa tuo erillaisten akselitappien kantavuuden vertailu, varsinkin kun eri myyjillä vaikuttaa olevan jopa ilmeisen samoille tuotteille erillaiset kantavuus tiedot
Pyörännapa 1000 kg 5x112 (50x200 BPW kartiolaakeri) Tuotekoodi: 08012
https://www.virtasenkauppa.fi/pyorannap ... gL3kPD_BwE
PYÖRÄNNAPA 1250KG 5X112 50X200 BPW AGRO Tuotenumero: 08012
https://www.teohydrauli.fi/PublishedSer ... code=08012
Monella myyjällä on akselista ilmoitettu joku kantavuus mutta ei mitään tietoa mille nopeudelle kyseinen kantavuus on tai sitten annettu kantavuus/nopeusarvo ei ole verrattavissa oikein mihinkään muuhun arvoon koska kukaan muu ei ilmoita kantavuutta esim. 90km/h arvona, kuten esim. Biltema tekee.
Esim. Maks. kuormitus/pari: 1000 kg. Suurin nopeus: 90 km/t.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033838
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839
Minkäköhän maalaisia on nuo Bilteman akselitapit
Tästä puuttuu kokonaan kantavuus eikä myöskään puttien halkaisiasta ole mitään tietoja
Ja täällä ei sitten ole kuin pelkkä kuva mistä päätellä millainen napa kyseessä
https://www.konekorjaamo.fi/1253-220020 ... 350kg.html
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... mm-l245mm/
Tässä on sentään kantavuus kerrottu 25km/h nopeudella mutta pulttien kokoa ei, jako sentään on
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... 0kg-25kmh/#
Tuossa on kantavuudet jopa kahdelle eri nopeudelle ja erillaisille akselimäärille ja tyypeille, ihan kohtuulliset kantavuudet vaikka aika siro tuo akselivahvuus onkin
Nopeus 2-akseli 1-akseli 2-akseli(teli)
25 Km/h 900 kg 1000 kg 750 kg
40 Km/h 800 kg 900 kg 600 kg
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... ti-l185mm/
Täällä pelkkä navan kuva mistä sitten pitäisi päätellä millainen napa-akseli on kyseessä
https://www.konekorjaamo.fi/1253-220020 ... 350kg.html
Kaiken kaikkiaan aika viidakko
Minkäs verran traktorin kärryssä voi kuormasta laskea aisapainoksi?
Katsoin Krampin vetosilmukoita niin siellä on pyörivissä silmukoissa kestävyydet 1500-3500 kiloa, perävaunun painot vastaavasti 7-25 tonnia.
Pyörännapa 1000 kg 5x112 (50x200 BPW kartiolaakeri) Tuotekoodi: 08012
https://www.virtasenkauppa.fi/pyorannap ... gL3kPD_BwE
PYÖRÄNNAPA 1250KG 5X112 50X200 BPW AGRO Tuotenumero: 08012
https://www.teohydrauli.fi/PublishedSer ... code=08012
Monella myyjällä on akselista ilmoitettu joku kantavuus mutta ei mitään tietoa mille nopeudelle kyseinen kantavuus on tai sitten annettu kantavuus/nopeusarvo ei ole verrattavissa oikein mihinkään muuhun arvoon koska kukaan muu ei ilmoita kantavuutta esim. 90km/h arvona, kuten esim. Biltema tekee.
Esim. Maks. kuormitus/pari: 1000 kg. Suurin nopeus: 90 km/t.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033838
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839
Minkäköhän maalaisia on nuo Bilteman akselitapit
Tästä puuttuu kokonaan kantavuus eikä myöskään puttien halkaisiasta ole mitään tietoja
Ja täällä ei sitten ole kuin pelkkä kuva mistä päätellä millainen napa kyseessä
https://www.konekorjaamo.fi/1253-220020 ... 350kg.html
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... mm-l245mm/
Tässä on sentään kantavuus kerrottu 25km/h nopeudella mutta pulttien kokoa ei, jako sentään on
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... 0kg-25kmh/#
Tuossa on kantavuudet jopa kahdelle eri nopeudelle ja erillaisille akselimäärille ja tyypeille, ihan kohtuulliset kantavuudet vaikka aika siro tuo akselivahvuus onkin
Nopeus 2-akseli 1-akseli 2-akseli(teli)
25 Km/h 900 kg 1000 kg 750 kg
40 Km/h 800 kg 900 kg 600 kg
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... ti-l185mm/
Täällä pelkkä navan kuva mistä sitten pitäisi päätellä millainen napa-akseli on kyseessä
https://www.konekorjaamo.fi/1253-220020 ... 350kg.html
Kaiken kaikkiaan aika viidakko
Minkäs verran traktorin kärryssä voi kuormasta laskea aisapainoksi?
Katsoin Krampin vetosilmukoita niin siellä on pyörivissä silmukoissa kestävyydet 1500-3500 kiloa, perävaunun painot vastaavasti 7-25 tonnia.
Viimeksi muokannut JP, Pe Maalis 24, 2023 1:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4383
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Voisiko tuota aisapainon määrää arvioida nostolaitteen nostokyvyn mukaan?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Maksimi aisapaino 3T jos taka-akselin kantavuus ei sitä rajoita.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Tuossa on Masseymanin toimesta pohdittu samaa asiaa 40x40 akselilla, lienee tuokin kestänyt
viewtopic.php?t=96801
viewtopic.php?t=96801
-
- Viestit: 5873
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Eipä noita kantavuuksia kannata kovin paljoa nopeuden kautta peilata. Navan pyörintänopeushan riippuu paljon rengaskoosta. Tuon Bilteman ilmoituksen perusteella lähinnä voisi arvella navan tarkoitetun henkilö- ja pakettiauton perässä vedettävän kärryn alle.
Jos kovin tarkalle pitäisi yrittää kantavuutta selvittää niin laakerikokoa(ja navan kokoa ylipäätään)tutkailisin eniten.
Jos kovin tarkalle pitäisi yrittää kantavuutta selvittää niin laakerikokoa(ja navan kokoa ylipäätään)tutkailisin eniten.
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Juuri noin.Jiitek kirjoitti: ↑Ke Maalis 22, 2023 8:06 am Eipä noita kantavuuksia kannata kovin paljoa nopeuden kautta peilata. Navan pyörintänopeushan riippuu paljon rengaskoosta. Tuon Bilteman ilmoituksen perusteella lähinnä voisi arvella navan tarkoitetun henkilö- ja pakettiauton perässä vedettävän kärryn alle.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin kantavuus ei edes riipu nopeudesta suoraan.
Nopeusviittaus on asetettu laakeroinnin takia ilmeisesti.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Joulu 29, 2016 9:36 am
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Nopeus vaikuttaa dynaamisiin kuormiin, kuinka kuopat, heitot ja muut rytkyt rasittavat. Kuormitus voi moninkertaistua rytkyissä nopeuden kasvaessa.
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Kyllä. Tuota kautta vaikuttaa tottakai.
Pointtini olikin, että antamalla joku summittainen nopeus kuormia ajatellen, pitäisi myös tietää millainen alusta on. Sileä asfaltti ja muhkurainen peltotie aikaansaavat täysin erilaiset dynaamiset kuormat.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 227
- Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Ei noista akseleiden kantavuuksista kannata liian tarkkaa analyysiä maallikon tehdä.
Akseli ja pyörä vaan reilusti yläkanttiin, kuin mitä arvelee kärryn kantavuuden olevan.
Säästyy sitten tulevaisuudes monelta murheelta.
Tuossa nimimerkki JP:n vesipöntön kuvassa oli ainakin tuo hevooskärryn akseli ja pyörät
alimittaiset, en lähtisi tuolla omaa pihaa kauvemmaksi ajelemaan.
Akseli ja pyörä vaan reilusti yläkanttiin, kuin mitä arvelee kärryn kantavuuden olevan.
Säästyy sitten tulevaisuudes monelta murheelta.
Tuossa nimimerkki JP:n vesipöntön kuvassa oli ainakin tuo hevooskärryn akseli ja pyörät
alimittaiset, en lähtisi tuolla omaa pihaa kauvemmaksi ajelemaan.
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Jos kärryn kokonaispaino on pari tonnia tai vähän päälle niin kaippa noi navat sen kestää, pitää ne pyörätkin olla sitten sen mukaan. teliakselissa taitaa tulla lisäksi muitakin voimia kaarroksissa.
Itse katselisin traktorin kärryn navat ja pyörät maatalouspuolen tarvikkeista. Löytyy valmiit pyörät ja niihin sopivat navat ja kantavuudet heti paljon suuremmat.
Itse katselisin traktorin kärryn navat ja pyörät maatalouspuolen tarvikkeista. Löytyy valmiit pyörät ja niihin sopivat navat ja kantavuudet heti paljon suuremmat.
-
- Viestit: 3772
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Vanha insinööriviisaus sanoo, ettei mikään ole suunnittelussa parempi kuin hyvä pruju. Tämä pätee myös kärryihin, eli kannattaa tutustua ensin valmiisiin ratkaisuihin, mikä on nykyisin erittäin helppoa netin välityksellä. Tietysti on vieläkin parempi, jos pääsee itse näkemään luonnossa tehdyt ratkaisut ja jopa kuvaamaan sekä mittaamaan tulokset, joten kännykkä, rullamitta sekä tönäri taskuun ja messuille.jussi77 kirjoitti: ↑Ke Maalis 22, 2023 1:02 pm Jos kärryn kokonaispaino on pari tonnia tai vähän päälle niin kaippa noi navat sen kestää, pitää ne pyörätkin olla sitten sen mukaan. teliakselissa taitaa tulla lisäksi muitakin voimia kaarroksissa.
Itse katselisin traktorin kärryn navat ja pyörät maatalouspuolen tarvikkeista. Löytyy valmiit pyörät ja niihin sopivat navat ja kantavuudet heti paljon suuremmat.
Ajoneuvorakenteiden mitoituksessa ongelmana ovat kuormitukset ja niiden jakauma, kun kuormitus yleensä dynaamista ja vaihtelee värkin käyttötarkoituksen mukaisesti. Esimerkiksi rantatrailerissa ja metsäperävaunussa kuormitus ja sen vaihtelu on hyvinkin erilaista. Siksi perinteinenkin insinöörimitoitus on melkoisen vaikeaa ilman laajaa kokemusta.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Akseli vaikuttaa tosiaan aika hennolta, toisaalta akseli on aika takana joten aisapainoa on aikalaillaILU kirjoitti: ↑Ke Maalis 22, 2023 9:42 am Ei noista akseleiden kantavuuksista kannata liian tarkkaa analyysiä maallikon tehdä.
Akseli ja pyörä vaan reilusti yläkanttiin, kuin mitä arvelee kärryn kantavuuden olevan.
Säästyy sitten tulevaisuudes monelta murheelta.
Tuossa nimimerkki JP:n vesipöntön kuvassa oli ainakin tuo hevooskärryn akseli ja pyörät
alimittaiset, en lähtisi tuolla omaa pihaa kauvemmaksi ajelemaan.
Onkos jossain jotain nettisoftaa tms. kaavaa jolla voi laskea tuota aisapainon määrää suhteessa traktorin peräkärryn akselin sijaintiin kärryn alla
Eli jos akseli olisi ihan keskellä kärryä, akseli kantaisi koko kuorman ja aisapaino olisi 0% kuten henkilöautojen kärryissä, mutta jos halutaan tai tarvitaan aisapainoa jotta saadaan takapyörille pitoa mutta ei kuitenkaan liikaa, miten laskea akselin paikka
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Eikös aisapaino mene ihan mitoista laskemalla jos kuorman (+ kärrin) painopisteen paikka akseliin ja koukkuun nähden tiedetään. Tasaisesti jakautuneella kuormalla ja akseli keskellä lavaa on aisapaino 0. Jos akseli on lavan takana ja lyhyt aisa voi painopiste olla akselin ja koukun puolivälissä ja paino jakaantuu 50 : 50. Muut vaihtoehdot voi myös laskea, vaikeinta lienee kuorman painopisteen paikan todellinen määrittely.JP kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 12:46 pm Onkos jossain jotain nettisoftaa tms. kaavaa jolla voi laskea tuota aisapainon määrää suhteessa traktorin peräkärryn akselin sijaintiin kärryn alla
Eli jos akseli olisi ihan keskellä kärryä, akseli kantaisi koko kuorman ja aisapaino olisi 0% kuten henkilöautojen kärryissä, mutta jos halutaan tai tarvitaan aisapainoa jotta saadaan takapyörille pitoa mutta ei kuitenkaan liikaa, miten laskea akselin paikka
Kävisikö tällainen kaava kun painopiste on akselin ja koukun välillä:
aisapaino = kokonaispaino x (1 - b/(a+b))
a = etäisyys akselista painopisteeseen
b = etäisyys painopisteestä koukkuun
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 2242
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
Kyllä tuohon 4WD Hiluxin vanne pulttijaoltaan käy, mutta tuossa navassa on 16mm pultit ja onkohan Hiluxissa pulttien halkaisija 12mm?. Tässä taulukko josta näkee autojen pulttijakoja ja keskireiän kokoja sekä orginal ET:t:traktori754 kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 5:03 pm https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839
Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
https://www.vuoksenkumi.fi/media/vuokse ... ulukko.pdf
Hiluxia tuossa listassa ei ole, mutta 4WD Hiace lienee aika lailla samalla vanteella.
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
Ei ole.traktori754 kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 5:03 pm https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839
Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
Navan pinnapultit on liian paksut mahtuakseen ns. japsijaon vanteisiin ja jakokaan ei täsmää. Laitoin "monkijän" rankakärryyn tuollaiset navat ja niihin sopiakseen maasturin vanteiden keskireikää piti säätää vingulla ja pultin reikiä sekä vingulla että kartiokalvaimella.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
- toyopet
- Viestit: 3260
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
139,7mm vs 140mm, ihan sama vanteiden toleransseilla.
Minkähän takia noita yleensä sanotaan japsijaoksi?
Sama 6 x 5.5" eli 6 x 139,7mm jako se on noissa ameriikan 6-pulttisissakin.
Minkähän takia noita yleensä sanotaan japsijaoksi?
Sama 6 x 5.5" eli 6 x 139,7mm jako se on noissa ameriikan 6-pulttisissakin.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 1814
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
Ok, täytyy varautua siihen, satuis olee hiluksin vanteet ei niin huonoilla renkailla ja tielanan lada akseli ei halunut enää olla mukana.jiipee kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 8:00 pmEi ole.traktori754 kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 5:03 pm https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839
Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
Navan pinnapultit on liian paksut mahtuakseen ns. japsijaon vanteisiin ja jakokaan ei täsmää. Laitoin "monkijän" rankakärryyn tuollaiset navat ja niihin sopiakseen maasturin vanteiden keskireikää piti säätää vingulla ja pultin reikiä sekä vingulla että kartiokalvaimella.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 3772
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka
Kun otetaan käyttöön kuvan merkinnät (m1 lavan massa, m2 rungon massa, M kuorman massa, a aisan pituus, b lavan pituus ja c akselin etäisyys koukusta), niin koukkumassaksi H sekä akselimassaksi W saadaan
H = - ½·(-2·m1·c-2·m2·c-2·M·c+2·a·m1+2·a·M+b·m1+b·M+m2·a+m2·b)/c,
W = ½·(2·a·m1+2·a·M+b·m1+b·M+m2·a+m2·b)/c.
Ratkaisu on saatu pystysuorasta voimatasapainosta ja momenttitasapainosta koukun ympäri, kun massat on oletettu tasanjakaantuneiksi kärryn pituussuunnassa.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu
Ihan vipukaavoillakin pääsee alkuun: https://www.engineersedge.com/calculato ... vers_1.htm
Ja täältä lisää: https://mechatronics.by/en/service/util ... alculator/
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] ja 25 vierailijaa