Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja JP »

Ompas hankalaa tuo erillaisten akselitappien kantavuuden vertailu, varsinkin kun eri myyjillä vaikuttaa olevan jopa ilmeisen samoille tuotteille erillaiset kantavuus tiedot :roll:

Pyörännapa 1000 kg 5x112 (50x200 BPW kartiolaakeri) Tuotekoodi: 08012
https://www.virtasenkauppa.fi/pyorannap ... gL3kPD_BwE

PYÖRÄNNAPA 1250KG 5X112 50X200 BPW AGRO Tuotenumero: 08012
https://www.teohydrauli.fi/PublishedSer ... code=08012

Monella myyjällä on akselista ilmoitettu joku kantavuus mutta ei mitään tietoa mille nopeudelle kyseinen kantavuus on tai sitten annettu kantavuus/nopeusarvo ei ole verrattavissa oikein mihinkään muuhun arvoon koska kukaan muu ei ilmoita kantavuutta esim. 90km/h arvona, kuten esim. Biltema tekee.

Esim. Maks. kuormitus/pari: 1000 kg. Suurin nopeus: 90 km/t.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033838

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839

Minkäköhän maalaisia on nuo Bilteman akselitapit :roll:

Tästä puuttuu kokonaan kantavuus eikä myöskään puttien halkaisiasta ole mitään tietoja :roll:

Ja täällä ei sitten ole kuin pelkkä kuva mistä päätellä millainen napa kyseessä :?:
https://www.konekorjaamo.fi/1253-220020 ... 350kg.html
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... mm-l245mm/

Tässä on sentään kantavuus kerrottu 25km/h nopeudella mutta pulttien kokoa ei, jako sentään on :|
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... 0kg-25kmh/#

Tuossa on kantavuudet jopa kahdelle eri nopeudelle ja erillaisille akselimäärille ja tyypeille, ihan kohtuulliset kantavuudet vaikka aika siro tuo akselivahvuus onkin :roll:
Nopeus 2-akseli 1-akseli 2-akseli(teli)
25 Km/h 900 kg 1000 kg 750 kg
40 Km/h 800 kg 900 kg 600 kg
https://hyvakone.com/tuotteet/renkaat-v ... ti-l185mm/

Täällä pelkkä navan kuva mistä sitten pitäisi päätellä millainen napa-akseli on kyseessä :?:
https://www.konekorjaamo.fi/1253-220020 ... 350kg.html

Kaiken kaikkiaan aika viidakko :shock:
Minkäs verran traktorin kärryssä voi kuormasta laskea aisapainoksi?

Katsoin Krampin vetosilmukoita niin siellä on pyörivissä silmukoissa kestävyydet 1500-3500 kiloa, perävaunun painot vastaavasti 7-25 tonnia.
Viimeksi muokannut JP, Pe Maalis 24, 2023 1:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Voisiko tuota aisapainon määrää arvioida nostolaitteen nostokyvyn mukaan?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja Talumees »

JP kirjoitti: Ti Maalis 21, 2023 9:26 pm Kaiken kaikkiaan aika viidakko :shock:
Minkäs verran traktorin kärryssä voi kuormasta laskea aisapainoksi?

Katsoin Krampin vetosilmukoita niin siellä on pyörivissä silmukoissa kestävyydet 1500-3500 kiloa, perävaunun painot vastaavasti 7-25 tonnia.
Maksimi aisapaino 3T jos taka-akselin kantavuus ei sitä rajoita.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja JP »

Tuossa on Masseymanin toimesta pohdittu samaa asiaa 40x40 akselilla, lienee tuokin kestänyt :?: :wink:

Kuva
viewtopic.php?t=96801
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Eipä noita kantavuuksia kannata kovin paljoa nopeuden kautta peilata. Navan pyörintänopeushan riippuu paljon rengaskoosta. Tuon Bilteman ilmoituksen perusteella lähinnä voisi arvella navan tarkoitetun henkilö- ja pakettiauton perässä vedettävän kärryn alle.

Jos kovin tarkalle pitäisi yrittää kantavuutta selvittää niin laakerikokoa(ja navan kokoa ylipäätään)tutkailisin eniten.
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja EKo »

Jiitek kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 8:06 am Eipä noita kantavuuksia kannata kovin paljoa nopeuden kautta peilata. Navan pyörintänopeushan riippuu paljon rengaskoosta. Tuon Bilteman ilmoituksen perusteella lähinnä voisi arvella navan tarkoitetun henkilö- ja pakettiauton perässä vedettävän kärryn alle.
Juuri noin.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin kantavuus ei edes riipu nopeudesta suoraan.

Nopeusviittaus on asetettu laakeroinnin takia ilmeisesti.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Pietro
Viestit: 87
Liittynyt: To Joulu 29, 2016 9:36 am
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja Pietro »

Nopeus vaikuttaa dynaamisiin kuormiin, kuinka kuopat, heitot ja muut rytkyt rasittavat. Kuormitus voi moninkertaistua rytkyissä nopeuden kasvaessa.
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja EKo »

Pietro kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 8:52 am Nopeus vaikuttaa dynaamisiin kuormiin, kuinka kuopat, heitot ja muut rytkyt rasittavat. Kuormitus voi moninkertaistua rytkyissä nopeuden kasvaessa.
Kyllä. Tuota kautta vaikuttaa tottakai.
Pointtini olikin, että antamalla joku summittainen nopeus kuormia ajatellen, pitäisi myös tietää millainen alusta on. Sileä asfaltti ja muhkurainen peltotie aikaansaavat täysin erilaiset dynaamiset kuormat.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
ILU
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja ILU »

Ei noista akseleiden kantavuuksista kannata liian tarkkaa analyysiä maallikon tehdä.
Akseli ja pyörä vaan reilusti yläkanttiin, kuin mitä arvelee kärryn kantavuuden olevan.
Säästyy sitten tulevaisuudes monelta murheelta.
Tuossa nimimerkki JP:n vesipöntön kuvassa oli ainakin tuo hevooskärryn akseli ja pyörät
alimittaiset, en lähtisi tuolla omaa pihaa kauvemmaksi ajelemaan.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Jos kärryn kokonaispaino on pari tonnia tai vähän päälle niin kaippa noi navat sen kestää, pitää ne pyörätkin olla sitten sen mukaan. teliakselissa taitaa tulla lisäksi muitakin voimia kaarroksissa.

Itse katselisin traktorin kärryn navat ja pyörät maatalouspuolen tarvikkeista. Löytyy valmiit pyörät ja niihin sopivat navat ja kantavuudet heti paljon suuremmat.
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jussi77 kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:02 pm Jos kärryn kokonaispaino on pari tonnia tai vähän päälle niin kaippa noi navat sen kestää, pitää ne pyörätkin olla sitten sen mukaan. teliakselissa taitaa tulla lisäksi muitakin voimia kaarroksissa.

Itse katselisin traktorin kärryn navat ja pyörät maatalouspuolen tarvikkeista. Löytyy valmiit pyörät ja niihin sopivat navat ja kantavuudet heti paljon suuremmat.
Vanha insinööriviisaus sanoo, ettei mikään ole suunnittelussa parempi kuin hyvä pruju. Tämä pätee myös kärryihin, eli kannattaa tutustua ensin valmiisiin ratkaisuihin, mikä on nykyisin erittäin helppoa netin välityksellä. Tietysti on vieläkin parempi, jos pääsee itse näkemään luonnossa tehdyt ratkaisut ja jopa kuvaamaan sekä mittaamaan tulokset, joten kännykkä, rullamitta sekä tönäri taskuun ja messuille.

Ajoneuvorakenteiden mitoituksessa ongelmana ovat kuormitukset ja niiden jakauma, kun kuormitus yleensä dynaamista ja vaihtelee värkin käyttötarkoituksen mukaisesti. Esimerkiksi rantatrailerissa ja metsäperävaunussa kuormitus ja sen vaihtelu on hyvinkin erilaista. Siksi perinteinenkin insinöörimitoitus on melkoisen vaikeaa ilman laajaa kokemusta.
Kyllä se siitä.
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja JP »

ILU kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 9:42 am Ei noista akseleiden kantavuuksista kannata liian tarkkaa analyysiä maallikon tehdä.
Akseli ja pyörä vaan reilusti yläkanttiin, kuin mitä arvelee kärryn kantavuuden olevan.
Säästyy sitten tulevaisuudes monelta murheelta.
Tuossa nimimerkki JP:n vesipöntön kuvassa oli ainakin tuo hevooskärryn akseli ja pyörät
alimittaiset, en lähtisi tuolla omaa pihaa kauvemmaksi ajelemaan.
Akseli vaikuttaa tosiaan aika hennolta, toisaalta akseli on aika takana joten aisapainoa on aikalailla :roll:

Onkos jossain jotain nettisoftaa tms. kaavaa jolla voi laskea tuota aisapainon määrää suhteessa traktorin peräkärryn akselin sijaintiin kärryn alla :?:

Eli jos akseli olisi ihan keskellä kärryä, akseli kantaisi koko kuorman ja aisapaino olisi 0% kuten henkilöautojen kärryissä, mutta jos halutaan tai tarvitaan aisapainoa jotta saadaan takapyörille pitoa mutta ei kuitenkaan liikaa, miten laskea akselin paikka :roll:
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja mauri »

JP kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:46 pm Onkos jossain jotain nettisoftaa tms. kaavaa jolla voi laskea tuota aisapainon määrää suhteessa traktorin peräkärryn akselin sijaintiin kärryn alla :?:

Eli jos akseli olisi ihan keskellä kärryä, akseli kantaisi koko kuorman ja aisapaino olisi 0% kuten henkilöautojen kärryissä, mutta jos halutaan tai tarvitaan aisapainoa jotta saadaan takapyörille pitoa mutta ei kuitenkaan liikaa, miten laskea akselin paikka :roll:
Eikös aisapaino mene ihan mitoista laskemalla jos kuorman (+ kärrin) painopisteen paikka akseliin ja koukkuun nähden tiedetään. Tasaisesti jakautuneella kuormalla ja akseli keskellä lavaa on aisapaino 0. Jos akseli on lavan takana ja lyhyt aisa voi painopiste olla akselin ja koukun puolivälissä ja paino jakaantuu 50 : 50. Muut vaihtoehdot voi myös laskea, vaikeinta lienee kuorman painopisteen paikan todellinen määrittely.
Kävisikö tällainen kaava kun painopiste on akselin ja koukun välillä:
aisapaino = kokonaispaino x (1 - b/(a+b))
a = etäisyys akselista painopisteeseen
b = etäisyys painopisteestä koukkuun
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839

Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

traktori754 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 5:03 pm https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839

Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
Kyllä tuohon 4WD Hiluxin vanne pulttijaoltaan käy, mutta tuossa navassa on 16mm pultit ja onkohan Hiluxissa pulttien halkaisija 12mm?. Tässä taulukko josta näkee autojen pulttijakoja ja keskireiän kokoja sekä orginal ET:t:
https://www.vuoksenkumi.fi/media/vuokse ... ulukko.pdf
Hiluxia tuossa listassa ei ole, mutta 4WD Hiace lienee aika lailla samalla vanteella.
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja jiipee »

traktori754 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 5:03 pm https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839

Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
Ei ole.

Navan pinnapultit on liian paksut mahtuakseen ns. japsijaon vanteisiin ja jakokaan ei täsmää. Laitoin "monkijän" rankakärryyn tuollaiset navat ja niihin sopiakseen maasturin vanteiden keskireikää piti säätää vingulla ja pultin reikiä sekä vingulla että kartiokalvaimella.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja toyopet »

139,7mm vs 140mm, ihan sama vanteiden toleransseilla.

Minkähän takia noita yleensä sanotaan japsijaoksi?
Sama 6 x 5.5" eli 6 x 139,7mm jako se on noissa ameriikan 6-pulttisissakin.
It has three speed: here, there and gone...
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

jiipee kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 8:00 pm
traktori754 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 5:03 pm https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kul ... 2000033839

Onko toi esm hiluksin vanteen käypä?
Ei ole.

Navan pinnapultit on liian paksut mahtuakseen ns. japsijaon vanteisiin ja jakokaan ei täsmää. Laitoin "monkijän" rankakärryyn tuollaiset navat ja niihin sopiakseen maasturin vanteiden keskireikää piti säätää vingulla ja pultin reikiä sekä vingulla että kartiokalvaimella.
Ok, täytyy varautua siihen, satuis olee hiluksin vanteet ei niin huonoilla renkailla ja tielanan lada akseli ei halunut enää olla mukana.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Jäärä
Viestit: 3762
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu ja akselin paikka

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Kuva

Kun otetaan käyttöön kuvan merkinnät (m1 lavan massa, m2 rungon massa, M kuorman massa, a aisan pituus, b lavan pituus ja c akselin etäisyys koukusta), niin koukkumassaksi H sekä akselimassaksi W saadaan

H = - ½·(-2·m1·c-2·m2·c-2·M·c+2·a·m1+2·a·M+b·m1+b·M+m2·a+m2·b)/c,
W = ½·(2·a·m1+2·a·M+b·m1+b·M+m2·a+m2·b)/c.

Ratkaisu on saatu pystysuorasta voimatasapainosta ja momenttitasapainosta koukun ympäri, kun massat on oletettu tasanjakaantuneiksi kärryn pituussuunnassa.
Kyllä se siitä.
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pyörännapojen kantavuuden vertailu

Viesti Kirjoittaja HA »

JP kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:46 pm Onkos jossain jotain nettisoftaa tms. kaavaa jolla voi laskea tuota aisapainon määrää suhteessa traktorin peräkärryn akselin sijaintiin kärryn alla :?:
Ihan vipukaavoillakin pääsee alkuun: https://www.engineersedge.com/calculato ... vers_1.htm

Ja täältä lisää: https://mechatronics.by/en/service/util ... alculator/
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Raivaaja, raktori63, Severi85, Valmetilla..., zukka ja 42 vierailijaa