Valmet 602 kytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:45 am
Jiitek kirjoitti: Ti Maalis 21, 2023 8:30 pm Ei se kyllä kolmessa kuukaudessa millään ehdi kiinni ruostua.
Ja jäät kyllä sulaa kun käyttelee koneen lämpimäksi ja odottaa siitä vielä tovin.
Alle viikko, ja kesällä, niin ei ole pakkasen aiheuttamaa, vaan jotain muuta!? :wink:
Näin on.

Kerran olen Valmettia ajeluttanut ympäri pihaa kytkin pohjassa kun oli tarttunut kiinni mutta se oli silloin seissyt ainakin puolen kymmentä vuotta.
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja SSe »

Ainakin 604 levyä voi koittaa irrottaa ruuvarilla vauhtipyörän aukosta, luulisi olevan samanlailla myös 602 kanssa. On jämähtänyt kesällä pesun jälkeen melko nopsaan jos ei ole tajunnut käyttää konetta lämpimäksi.

Turvakytkimiä ei kannata ainakaan pysyvästi ohitella, ei ne suotta siellä ole.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

voihan se jumissa olla, oman 602 ajoilta jäi sellainen muistikuva , että aika helpolla ne käpälät katkeaa noista, korvakkeesta poikki ja sitten ei enää irroita kun yksi käpälä on pelistä pois.
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ei ihan 602 kyse kun 502. eli jos on valmet 502 kaksoiskytkimellä, voiko siihen laittaa tilalle ns normaali kytkimen? aika paljon edukkaampi olisi se.
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

vaniljacreme kirjoitti: To Touko 18, 2023 4:47 am ei ihan 602 kyse kun 502. eli jos on valmet 502 kaksoiskytkimellä, voiko siihen laittaa tilalle ns normaali kytkimen? aika paljon edukkaampi olisi se.
Eipä oikein voi ja jos voisikin, niin mielestäni kaksoiskytkin on niin hyvä varuste traktorissa, että itse en ainakaan luopuisi siitä muutaman satasen säästön vuoksi.
Natikka 453
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Jatkan tässä 702 kytkinongelmalla. Olen niin monesti taistellut 702 kytkin kanssa, etten ole varma muistanko enää asiat oikein. Aluksi kytkin irroitti vain heikosti, että oli odotettava muutamaa sekunteja ennenkuin vaihde voi laitta päälle ilman rytinää. Se auttoi kun pidensin kytkinpoljin tappia. Ja vielä toisen kerran pidennystä auttoi muttei kauan.

Huomasin nestettä lattialla ja tilasin uuden pääsylinterin. Noja, kaikki sen kierteet eivät ollut samanlaiset kuten vanhassa. Eli aukasin vanhaa pääsylinteria. Ei se ollut pahasti ruostessa, eli putsasin sisäpinnat sileäksi. Asentaessa sitä uudestaan huomasin vian. Jousi ei jaksanut palauttaa männän, vaan se jäi puoliväliin. Yritin suurentaa sylinterin, sekä asentaa vahvemman jousen tuloksetta.

Hankittua tuumaisen jarrunipan tein uuden putken pääsylinterin ja kytkinsylinterin väliin. Se toimi muutaman viikon ennenkuin kytkin taas ei irronut. Olin hankinnut liian lyhyen tuumaisen nipan eli se oli vuotanut tyhjiin. Hankin pitemmän jarrrunipan, mutta nyt ilmausta ei onnistunu. Pumpasin painetta, ilmausruuvi auki, kiinnitin sitä j. n. e. Ei millään sain ilmaa poistettua.

Päätin kokeilla muuta. Aukasin ilmausruuvi, painoin kerran, kiinnitin ilmausruuvi, sitä toistin useampaa kertaa ja nyt ilmaa postui. Kytkin alkoi toimia. Varmistin pari kertaa möyhempänä, ettei jarrunestettä tyhjenee.

Eikä jarrunestettä tyhjentunut, mutta kytkin taas ei irronnut, ja kytkinpoljin meni lattiaan ilman suurta vastusta. Tuli suuri pelkoa suuremmasta ongelmasta, mutta silloin huomasin ettei kytkinakselia liikkui. Eli uudessa sylinterissa mäntä meni jumiin eikä palannut. Virittäessä kytkin toimimaan voimaulosottovipulla, huomasin että kytkinsylinteristä päästä oli vuotanut pois jarrunestettä eikä uutta tullut tilalle.

Asensin uuden kytkinsylinterin, mutten saanut sitä millään ilmattua. Otin paineilmaa ja laitoin sitä pääsylinterin täyttöaukkoon. Täyttöakkoa kytkesin takasin jarrunestesäiliöön. Aukasin ilmausruuvia, ja lähdin katsomaan Ladan pääsylinteria. Voisko sellainen modifioida tilalle? Takaisin tullessa ilmausruuvista tippui nestettä. Kytkin ei tuntunut toimimaan, eli toista kertaa laitoin paineilmaa täyttöaukkon. Avattaessa ilmausruuvi useampia kierroksia, niin jarrunestettä nyt valui ulos, eikä vaan tippunut.

Ja nyt kytkin toimii. Painaessa kytkinpoljin aluksi noin 20 mm ennenkuin mäntä alkaa likkua, sitten puoliväliin niin kädella ei enää onnistuu, mutta jalalla on jatkettava, että kytkin irtoaa.

ELI PAINEILMALLA VOIDAAN SAADA PÄÄSYLINTERIN MÄNNÄN NIIN TAKAISIN, ETTÄ JARRUNESTEETÄ VOIDAAN VALUTTAA ULOS KYTKINSYLINTERISTA.

Minusta kesti lähes vuoden ennenkuin pääsylinterin kumit turposi niin, ettei pääsylinterin jousi jaksaa palauttaa männän.
Nyt se on painelaakerin kelkan jousi, joka auttaa palauttamaan pääsylinterin männän. Mutten tiedä kauanko toimii. Vai onko se näin tarkoistusta toimia?
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 kytkin

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Kuorma-autoissa ilmattiin hankalat tapaukset niin että painettiin jollain ruutalla nestettä sieltä työsylinterin nipalta ylöspäin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Google [Bot], seppo1 ja 40 vierailijaa