Irtomoottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mäenjatke
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 8:08 pm
Viesti:

Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Mäenjatke »

Moro!
Oon aikeissa ostaa tällaisen irtomoottorin: ROBOTA IRTOMOOTTORI E193 6,5HP 4-TAHTI.
Onko kellään tällaisesta moottorista kokemuksia? Tulisi mökille puukierukan pyörittämiseen, pienillä muutoksilla
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Lienee kiinalainen Honda-kopio. Vastaavia on pienkoneissa nykyään paljon. Sitä en tiedä tuleeko kaikki samasta tehtaasta. Itsellä vastaava kiinalainen tärylätkässä. Nöyrä käynnistyjä ja pelittää hyvin. Joskin aika vanha
Suomi kuuluu länsimaihin
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Minulla on puutarhajyrsimessä juuri tuollainen. Viisi vuotta on jo toiminut nöyrästi. Tuleehan siinä käyttötunteja yhteensä yli 3 h. Ei ole vielä edes tankki tyhjentynyt kertaakaan. Öljyt toki vaihdoin heti uutena. Jyrsin on muuten Norlet 70-luvulta.
Konstakummallinen
Viestit: 73
Liittynyt: La Helmi 11, 2012 6:33 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Konstakummallinen »

Noita tekee yli sata tehdasta Kiinassa .
Yleensä ne toimii ihan hyvin , kunhan vaihtaa öljyn 3-5 tunnin käytön jälkeen ja sitten sadan tunnin välein.
Kaasuttimen ryytyminen ongelma jos ei käytä tarpeeksi usein.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kiinalaisista aina Loncin, jos pääsee valitsemaan.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

kunhan vaihtaa öljyn 3-5 tunnin käytön jälkeen ja sitten sadan tunnin välein.
Paremminkin minuuttien!
Useampia värkkejä joissa on nuo kiinankoneet, niin heti ekan lämpimäksi käytön jälkee eka öljynvaihto, ja selvästi on metallikimallusta ollu öljyssä, että ei kannata sitä viilajauhoa siellä koneessa pitempää pyöritellä! :roll:
Alkuun vaihtaa öljyä tiuhaan, ja kun (jos) öljy alkaa tulla ulos öljyn näkösenä, niin sitten jatkossa suunillee normaaleilla vaihtoväleillä!? :wink:
Mäenjatke
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 8:08 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Mäenjatke »

Kiitoksia nyt vaan. Pitääpä ny muistaa tuo öljyn vaihto.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja jarikos »

On noita Loncinin kinuskimoottoreita käytössä useita ja kaikki ovat toimivia. Pari on hyllyssä varalla jos sattuu johonkin projektiin tarvitsemaan. Tehoista en tiedä kun 163cc ja 196cc on vaihtelevia tehoilmoituksia eri merkeillä. Ainakaan omalla kohdalla tehot ei ole olleet ongelma.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja karir »

Itse en kyllä lähtisi kiina moottoreiden kanssa puljaamaan. Aito Honda ei maahantuojalla paljoa maksa https://www.hondapower.fi/mallisto/paik ... /gx-160-sx

Yamahalla lienee vastaavat moottorit. Muistelen että olisivat hieman Hondaa halvempia.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Tottakai masinisti ottaa kiinalaisen, tiedossa paljon korjaamista ja ropattavaa.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

karir kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:17 am Itse en kyllä lähtisi kiina moottoreiden kanssa puljaamaan. Aito Honda ei maahantuojalla paljoa maksa https://www.hondapower.fi/mallisto/paik ... /gx-160-sx
No, yli kolminkertainen hinta. Ja sekin on kiinalainen vaikka onkin aito Honda.
JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Jiitek kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:59 am
karir kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:17 am Itse en kyllä lähtisi kiina moottoreiden kanssa puljaamaan. Aito Honda ei maahantuojalla paljoa maksa https://www.hondapower.fi/mallisto/paik ... /gx-160-sx
Ja sekin on kiinalainen vaikka onkin aito Honda.
Thaimaassa on ne Hondat valmistettu, joiden arvokilpeä olen lukenut.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Honda tehtiin Japanissa, myöhemmin Thaimaassa ja nykyisin tuotantoa siirretty Kiinaan. Olen ennenkin asiasta kirjoitellut, mutta omat kokemukset kiinalaisista moottoreista ovat pääosin hyviä. Kantojyrsimen 13 hp Kiinan kone sylki rojut lohkon läpi ulos, sen tilalle tuli vanhaa varastoa ollut Japanin Honda, siitä hajosi sähköstartti melkeinpä kättelyssä, muuten pelasi hyvin siihen asti, mitä minulla oli. Halkomakoneessa, lumilingossa, mönkijssä ja hakkurissa on kiinalaiset koneet, lähtevät hyvin käymään ja käyvät nätisti. Edellisessä hakettimessa oli 9 hp Honda, sen kanssa oli käyntiongelmia, eikä käynnistynyt kylmällä kelillä lainkaan yhtä hyvin, mitä nuo kiinalaiset. Kaasuttimet ryytyvät nykybensalla kyllä valmistusmaasta riippumatta. Kannattaisi ainakin ennen pitkää seisotusta ajaa pienkonebensalla viimeinen tankillisen, omien kokemusten mukaan vähentää ongelmia, ajoleikkurin Briggsin kanssa tämä on ollut todella tärkeää, mutta muissakin koneissa varsin käyttöä helpottavaa. Jos vähän käytössä oleva kone, niin melkein pelkällä pienkonebensalla olen käyttänyt.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Itse moottorit on yllättävän hyviä. Kaasuttimen säädöissä tulee hiljalleen jumppaa kun kanavat tukkeutuu.

Öljynvaihto kerran vuodessa tai 50h välein. Ensiaaennusöljyillä ei saa käyttää minuuttiakaan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Onko jollain ollut öljyjä noissa valmiina? Ainakaan minulle ei ole sattunut sellaista kohdalle. Jotkut öljyt siellä koneessa on tehtaalla käytetty mutta laskettu pois.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja ranev »

Mäenjatke kirjoitti: La Maalis 18, 2023 8:20 pm Moro!
Oon aikeissa ostaa tällaisen irtomoottorin: ROBOTA IRTOMOOTTORI E193 6,5HP 4-TAHTI.
Onko kellään tällaisesta moottorista kokemuksia? Tulisi mökille puukierukan pyörittämiseen, pienillä muutoksilla
mitä on puukierukan pyörittäminen tai siis miksi pitää moista pyörittää? sori kun oon enemmän utelias kuin tyhmä ;-).
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja mauri »

ranev kirjoitti: Ti Maalis 21, 2023 3:28 am mitä on puukierukan pyörittäminen tai siis miksi pitää moista pyörittää? sori kun oon enemmän utelias kuin tyhmä ;-).
Palstan aihepiirejä selaillessa tulee halkomaruuvi mieleen. Täällä kun on kovinkin monia klapin tekijöitä.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

mauri kirjoitti: Ti Maalis 21, 2023 4:02 am
ranev kirjoitti: Ti Maalis 21, 2023 3:28 am mitä on puukierukan pyörittäminen tai siis miksi pitää moista pyörittää? sori kun oon enemmän utelias kuin tyhmä ;-).
Palstan aihepiirejä selaillessa tulee halkomaruuvi mieleen. Täällä kun on kovinkin monia klapin tekijöitä.
Se tosi turvallinen,halkomaruuvi,sellainen vaan,johonkin akselin päähän pyörimään ja pilkkeen tai,halon tekoon.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mäenjatke kirjoitti: La Maalis 18, 2023 8:20 pm Moro!
Oon aikeissa ostaa tällaisen irtomoottorin: ROBOTA IRTOMOOTTORI E193 6,5HP 4-TAHTI.
Onko kellään tällaisesta moottorista kokemuksia? Tulisi mökille puukierukan pyörittämiseen, pienillä muutoksilla
Tässä varmaankin tarkoitetaan halkomaruuvia? Jos siitä kyse, niin toimii kyllä. Ruuvit on tyypillisesti tarkoitettu traktorin 540rpm nopeudelle ja moottori pyörii max. 3600rpm. 5:1 välityssuhteella saa kierrokset sopivaksi. Moottorin akselille saa suoraan sopivan 100mm keskipakokytkimen 10 piikkisellä ketjupyörällä ja sitten ruuvin akselille 50 piikkinen mopon ketjupyörä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Irtomoottori

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Siinä myynnissä olevassa halkomaruuvissa on kierteitä koko pitkän kartion loppuun saakka. Mutku niitä kartion kärkiä oli myynnissä erikseen, tein sorvilla sileän kartion sen kärjen jatkoksi, sen kärjestä vähän pienemmällä mitalla ja vähän pienemmällä nousulla loppu. Ku nuuka mies olen, piti sovittaa se ruuvi oman akselin päähän..

Hyvin pelasi ja pöllit halkeilivat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 19 vierailijaa