IH -84 vaihteisto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
suparta
Viestit: 447
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja suparta »

Pitkän seisonnan jälkeen tein tänään koe ajon IH 484. Muuten toimi mutta 3 ja 4 vaihde puuttuivat. Vaihde vipu ei vain mennyt kakkoselta kolmoselle ja neloselle. Onkohan ratas vika,vai joku ruoste jumi?
Masinisti2
Viestit: 93
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 10:37 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Masinisti2 »

suparta kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 6:49 pm Pitkän seisonnan jälkeen tein tänään koe ajon IH 484. Muuten toimi mutta 3 ja 4 vaihde puuttuivat. Vaihde vipu ei vain mennyt kakkoselta kolmoselle ja neloselle. Onkohan ratas vika,vai joku ruoste jumi?
Itsellä ollut 454, 674 ja 684 joissa tuo vaihteistosysteemi, eli sanoisin, että tuon vipusysteemin joku/jotkut nivelet jumissa. Aikamoinen hässäkkä tuo vipusysteemi on, mutta ei itse vaihteistoissa ole vikaa ollut.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Vivut tai yhdistäjämutikat jumittaa, kuluneet tai ruosteessa. Eipä noiden vaihdelaatikot niin vaan hajoile
Suomi kuuluu länsimaihin
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Yhdyn edellisiin olettaen että 784:ssa on myös sama vipukeppinivelhelvetti. Jumii, kuluu, väljistyy ja sitten jumii lisää. Öljyllä ja nitkuttelulla aloittaisin, meiltä meni välillä liian riuskalla vaihtoyrityksellä toinen keppi jumiin ja piti rukarilla kammeta jumi auki keppien juuresta. En valitettavasti enää muista edes kumpi keppi.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tuoreemman ikäluokan laitteesta mureni semmoinen valumutikka vivuista, pääsyy oli kytkimen irrotusongelmat miksi keppiä piti repiä
Suomi kuuluu länsimaihin
suparta
Viestit: 447
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja suparta »

Tässä on siis ohjaamossa olevat vaihde keppien nivelet laakeroitu ja rasvattu. Vika on vaihteiston kannen alla.
roopenpoika
Viestit: 1526
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Ohjaamosta lattia pois, sen alta näkyy ulkopuoliset vivut, jos ne on kunnossa niin sitten
vaihteistokansi pois, sen alla on kannessa kiinni vähän erikoinen siirtosysteemi.
Masinisti2
Viestit: 93
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 10:37 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Masinisti2 »

suparta kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 8:12 pm Tässä on siis ohjaamossa olevat vaihde keppien nivelet laakeroitu ja rasvattu. Vika on vaihteiston kannen alla.
Sinulla onkin ilmeisesti XL-hyttinen ja H-kaavalla tehty vaihteiston vipujen malli. Noissa vanhemmissahan oli kulississa yhteen suuntaan liikkuva päävaihteiston vipu. Mutta itse laatikko on varmaan rakenteeltaan sama. Jos kone toimivana on "lepoon" laitettu, niin tuskin siinä muuta on tapahtunut kuin, että jokin vaihteiden siirtäjissä on jumiutunut. Sen verran tuosta vaihteistosta vielä, että siellä on kyllä melko hennon näköiset rattaat, mutta ilmeisesti aika vahva kuitenkin koska ainakin omissa koneissa synkronointi pelasi hyvin vanhanakin. Kytkimet noissa eniten harmia aiheutti , 684:n laitoin massalevyn ja pelasi hyvin. Laita viestiä kun asia selviää.
roopenpoika
Viestit: 1526
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

-84 sarjassa on Sekura tasalattia ohjaamo.
Paalari
Viestit: 2026
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Paalari »

suparta kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 8:12 pm Tässä on siis ohjaamossa olevat vaihde keppien nivelet laakeroitu ja rasvattu. Vika on vaihteiston kannen alla.
Jos niitä on rassailtu niin tuliko joku vipu mahdollisesti vika paikkaan.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Meneekö siis vaihdekeppi loveen vai onko kakkosen jälkeen seinä vastassa? Itse katsoisin vivut hytin alta että onko ryytymää tai joku vipu esim vääntynyt. Mut jos on tuotu ajamalla siihen niin en millään jaksaisi uskoa siirtäjän rikkoontumiseen. Toki senkin saa hajalle jos koko painolla runnoo keppiä. Mut normaalikäytöl ei saa. Varsinkaan päävaihdetta.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
suparta
Viestit: 447
Liittynyt: Pe Marras 05, 2010 6:17 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja suparta »

Vaihde laatikon ulkopuolinen vivusto on kunnossa. Voisiko JUMI olla vaihteiston kannessa olevassa vivussa?
roopenpoika
Viestit: 1526
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Todennäköisesti, kansi auki niin näkee.
Masinisti2
Viestit: 93
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 10:37 am
Viesti:

Re: IH -84 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Masinisti2 »

suparta kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 6:49 pm Pitkän seisonnan jälkeen tein tänään koe ajon IH 484. Muuten toimi mutta 3 ja 4 vaihde puuttuivat. Vaihde vipu ei vain mennyt kakkoselta kolmoselle ja neloselle. Onkohan ratas vika,vai joku ruoste jumi?
Onko asiaan tullut selvyyttä, ihan mielenkiinnosta kysyn?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], Lynyrd Skynyrd, Rh-, Tessu85, turilas ja 40 vierailijaa