Konesahan logiikka hajosi -- toimii taas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Konesahan logiikka hajosi -- toimii taas

Viesti Kirjoittaja turilas »

Taiwanilainen automaatti metallivannesaha merkiltään Megamachine. Shahlih- plc logiikka,
16 inputtia ja outputtia. Manuaaliajolla toimii, automaatilla sahaa vain yhden kappaleen vaikka pitäisi
rouskuttaa niin kauan kuin rautaa riittää. Inputeissa ja outputeissa ledi inidikaattorit, kaikki toimii, siis kaikki. Mutta ohjelma vaan ei pyöri kuin pätkän. Tää on vuodelta 1987. Logiikka vissiin joku mitsun kopio.

Voiko se hajota niin, että ohjelma toimii vaan osittain? En tajua.
Viimeksi muokannut turilas, To Maalis 02, 2023 6:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Ettei olis joku anturivika? Vaikka induktiivinen anturi rikki, jonka pitäisi tunnistaa sahauksen lopetus että osaa työntää lisää sahattavaa materiaalia terälle.
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

Kaikki anturit toimii. Induktiivisia ei ole, rajakytkimiä vain ja joku erikoismötikkä, joka tunnistaa
terän pyörimisen. Sekin toimii.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Mitenkä se kappaleen syöttö toimii? Kun on saanut kappaleen sahattua ja pitäisi tavaraa työntää eteenpäin niin mihin se jää jumiin? Syöttääkö tavaran oikein mutta katkaisu ei enää käynnisty vai jääkö kappale sahauksen jälkeen syöttämättä?
Onko paineilmaa/hydrauliikka ja niiden paineen seurantaa tms.? Tuliko se vika yhtäkkiä vai katkeiliko jotenkin aiemmin?
Ford 6610 -88
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

Kappaleen syöttö ja terän nosto/lasku ja leuat toimivat hydrauliikalla. Olen tutkinut kaikki inputit, kaikki toimivat logiikalle asti. Paineanturia ei ole.

Automaatilla toimii samoinkuin manuaaliajolla, katkaisee yhden kappaleen ja sammuu siihen.

Kun tietäis jonkun joka on rassannut näitä vanhoja logiikoita, jos siihen olisi vielä jollain kaapeli ja ohjelma, niin ehkä näkisi jotain. En viitsi merkkiliikkeeseen soittaa, saha maksoi 500 aikoinaan.
Jos ei selviä niin tungen siemenssin logon sinne.
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

YRITÄN laittaa kuvia

Kuva


Kuva

liekö näkyvät.
tono
Viestit: 2147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja tono »

Ei näkynyt mutta linkit toimi.


Kuva

Kuva
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

Kiitos tono.

Löysin torista käytetyn logon lisäosilla 120 hintaan, eiköhän sillä tokene jos ei muuten.

Odottelen kuitenkin jos joku tietäisi tuosta vanhasta jotakin.
Urpo
Viestit: 1168
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Oletko varma, ettei ohjelma ole lukittu joko salasanalla tai muuten,? Silloin voi vain parametreja muutella, mutta ei muuta eikä imuroida sitä pclle. Näitä on ollut. Kuvia en saanut näkymään.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Hyvinhän tuo on Omronin näköinen logiikka. Vähän sellainen näppituntuma että lähtisin liikkeelle kuluvista osista. Logiikkahan toimii niiden tietojen perusteella mitä se ympäristöstä saa. Olet tietysti ajanut manuaalisesti kaikki liikkeet läpi seuraten inputteja ja voihan inputin koetella muutenkin. Meneekö kaikki liikkeet perille, kulumisen, likaantumisen tms. takia. Koskaan en tavannut logiikkaa jossa ohjelma olisi pettänyt muuten kuin muistinmenetyksen takia. Muisti lienee E tai- EE-promin takana. Puskuripariston hiipuminen saattaa olla joskus vikana jos sen varassa toimitaan. Onhan mahdollista I/O korttivika, vaikka tuossahan on kiinteät liitännät. Lähtörele tai Rtansistorilähtö. Onko käytössäsi ohjelmalistaa ja ohjelmointikalustoa, käsikalikkaa tai PC- ohjelmaa. Käsikalikallakin voisi selata ohjelmaa.
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

Niinkuin todettu niin inputeille tulee tieto 100%. Led indikaattorit kaikilla tuloilla ja lähdöillä todentaa.

Se juuri, mitä haen, että voiko se vain osittain, että ohjelma toimii jonkun matkaa, ja sitten pysähtyy.
Mielestäni tosi kummallista. Niinkuin lukisi tänään jonkun kirjan ja huomenna lukiessa siitä puuttuisi sivu?

Onkohan tässä patteria. "Batt" merkkivalo on mutta se ei pala. Missään ei patteria näy vaikka irroitin kannen.

Sitä paitsi irroitin epromin ja laitoin takaisin, toiminta ei muuttunut miksikään.

Cpu merkkivalo on myös mutta sekään ei pala.

Lähdöt on releillä. Minulla on ohjelmointilaitteet ainoastaan logolle.
tono
Viestit: 2147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja tono »

Onko noissa mitään kappalemäärälaskuria? Eli siis jos tarvitaan 5 pätkää niin se tekee sen viisi pätkää? jos sellainen on ja säädetty 1 kappaleeseen?

Testaisin kumminkin tulot ja lähdöt ihan yleismittarilla. Ledit kun voi näyttää mitä sattuu...
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
janne
Viestit: 1045
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja janne »

Sekin on mahdollista että LED-indikaattorit on siellä tulojen johdon puolella, ja itse tulokanava on palanut rikki. Eli vaikka ledin mukaan toimisikin oikein niin voi olla että käsky ei silti välity aivoihin asti. Tai sitten anturi on alkanut hiipua ja jännite riittää LED:n sytyttämiseen mutta ei inputin nostamiseen 0-->1.

Tämä siis arvailua kun ei ole tarkempaa tietoa miten tuon logiikan inputit ja ledit rakennettu mutta lediinkään en 100% luottaisi.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Olen asfalttiviljelijän kanssa samaa mieltä että ensin ympäristön kuntoon laitto. Puhdistus, kaikkien liitinten ja antureiden tarkistus, varsinkin jänniteiden ettei ole laskua missään.

Onko se tämä sama saha?

https://demach.nl/wp-content/uploads/20 ... Manual.pdf

Tuo patterin puuttuminen ihmetyttää. Monesti parametrit ovat tallessa patterivarmistuksella. Mikäli patterit tyhjät tai poistettu kokonaan niin virrat, kun katkaisee parametrit häviää.
Jos se pysähtyy aina siihen samaan kohtaan niin mielestäni uudelleenkäynnistys kierrolle ei toimi. Joko muisti ei pelaa (tai millä onkaan kierron määrä ja seuranta toteutettu) tai signaali jota kierron uudelleen aloittaminen vaatii ei tule perille.
Ford 6610 -88
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

Mittailin jonkun aikaa. Tää onkin sellainen logiikka joka generoi oman jännitteensä
inputeille com-liittimeen (19V). Ja virtapiirit on vedetty comista rajakytkimien kärkien ja käyttönappuloiden kautta
inputteihin. Antureita ei siis edelleenkään ole, paitsi pulssianturi joka vahtii terän pyörimistä. Sille on oma jännitelähde
12 vdc, jonka toiseen potentiaaliin on kytketty myös logiikan com. Kai tuon pulssianturin vuoksi.

Sähkövedot magneettiventtiileille on vähintäänkin irstaat. Yksittäisiä johtoja risteilee joka suuntaan koneen
sisuksissa, näiden käyttöjännite on 110 ac. Kumminkin ne sitten menevät vähän matkaa samassa kaapelissa
kuin moottorin käyttösähkö (norm 230). Yksi mankku on jälkeenpäin vaihdettu 230v, tälle on sitten lisätty oma
pikku muuntaja keskuksen pohjaan...
-Masa-
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

turilas kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 3:00 pm Mittailin jonkun aikaa. Tää onkin sellainen logiikka joka generoi oman jännitteensä
inputeille com-liittimeen (19V)....
Mahtaakohan vika olla tuossa? En ainakaan tiedä, että missään olisi käytössä 19V järjestelmä. Yleensä nuo on 5,12 tai 24V ja sitten on tietysti AC puolet vielä erikseen.
MF 4245 -98
turilas
Viestit: 89
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja turilas »

Voi olla. Kuitenkin lähdötkin toimivat, moottori, hydepumppu ja muljupumppu
saavat ohjauksensa ainoastaan logiikan kautta. Venttiileille tuntuu olevan ainakin osittainen
rinnakkaisohjaus, käsiajolla.
Kaikki outputit ovat releillä.
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eikos Com ole yleensä yhteinen nollataso? Miten siinä on nimetty ulos saatava (yleensä) 24 V ohausjännite, vai onko se tässä tapauksessa tämä Com?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Tuo logiikka on jotain 1979-80 aikakauden logiikoita, niissä ei taida olla PC-liitäntää vaan ohjelmointilaite laitetaan "reppuselkään" tuohon keskelle ja ohjelma askelletaan. Varmistuakseen I/O:n toteutuminen pitää päästä tutkimaan rekisteritasolta saakka.
Luin uudelleen avausviesin ja jos ohlelma suorittaa yhden katkaisusegvenssin mutta ei toista tangon loppuun asti, tulee mieleen millä tutkitaan tangon loppuminen? Jos katkaisuja on epälukuinen määrä, tutkitaanko tangon päätä jollakin anturilla, valokennolla, ind. anturilla tai mekanisella vipalla?
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Konesahan logiikka hajosi

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 8:57 pm Tuo logiikka on jotain 1979-80 aikakauden logiikoita, niissä ei taida olla PC-liitäntää vaan ohjelmointilaite laitetaan "reppuselkään" tuohon keskelle ja ohjelma askelletaan. Varmistuakseen I/O:n toteutuminen pitää päästä tutkimaan rekisteritasolta saakka.
Luin uudelleen avausviesin ja jos ohlelma suorittaa yhden katkaisusegvenssin mutta ei toista tangon loppuun asti, tulee mieleen millä tutkitaan tangon loppuminen? Jos katkaisuja on epälukuinen määrä, tutkitaanko tangon päätä jollakin anturilla, valokennolla, ind. anturilla tai mekanisella vipalla?
Onko tuolla tangon pituudella mitään merkitystä? Jos on niin yksinkertainen että ei tunnista tangon loppumista vaan toistaa "tyhmänä" annetun lukumäärän, eli jos tanko loppuu niin tekee tyhjää liikettä kunnes annettu syklintoisto on toteutettu.

Tuli myös mieleen että jos diginäytöstä valitaan numerolla toistojen määrä (laskuri?)voiko se olla rikki? Toinen vaihtoehto mistä jo aiemmin kirjoitin niin mikä antaa signaalin laskurille kun eka kierto on tehty loppuun?
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jagr, Nest0ri ja 66 vierailijaa