Konesahan logiikka hajosi -- toimii taas
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Konesahan logiikka hajosi -- toimii taas
Taiwanilainen automaatti metallivannesaha merkiltään Megamachine. Shahlih- plc logiikka,
16 inputtia ja outputtia. Manuaaliajolla toimii, automaatilla sahaa vain yhden kappaleen vaikka pitäisi
rouskuttaa niin kauan kuin rautaa riittää. Inputeissa ja outputeissa ledi inidikaattorit, kaikki toimii, siis kaikki. Mutta ohjelma vaan ei pyöri kuin pätkän. Tää on vuodelta 1987. Logiikka vissiin joku mitsun kopio.
Voiko se hajota niin, että ohjelma toimii vaan osittain? En tajua.
16 inputtia ja outputtia. Manuaaliajolla toimii, automaatilla sahaa vain yhden kappaleen vaikka pitäisi
rouskuttaa niin kauan kuin rautaa riittää. Inputeissa ja outputeissa ledi inidikaattorit, kaikki toimii, siis kaikki. Mutta ohjelma vaan ei pyöri kuin pätkän. Tää on vuodelta 1987. Logiikka vissiin joku mitsun kopio.
Voiko se hajota niin, että ohjelma toimii vaan osittain? En tajua.
Viimeksi muokannut turilas, To Maalis 02, 2023 6:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Ettei olis joku anturivika? Vaikka induktiivinen anturi rikki, jonka pitäisi tunnistaa sahauksen lopetus että osaa työntää lisää sahattavaa materiaalia terälle.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Kaikki anturit toimii. Induktiivisia ei ole, rajakytkimiä vain ja joku erikoismötikkä, joka tunnistaa
terän pyörimisen. Sekin toimii.
terän pyörimisen. Sekin toimii.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Mitenkä se kappaleen syöttö toimii? Kun on saanut kappaleen sahattua ja pitäisi tavaraa työntää eteenpäin niin mihin se jää jumiin? Syöttääkö tavaran oikein mutta katkaisu ei enää käynnisty vai jääkö kappale sahauksen jälkeen syöttämättä?
Onko paineilmaa/hydrauliikka ja niiden paineen seurantaa tms.? Tuliko se vika yhtäkkiä vai katkeiliko jotenkin aiemmin?
Onko paineilmaa/hydrauliikka ja niiden paineen seurantaa tms.? Tuliko se vika yhtäkkiä vai katkeiliko jotenkin aiemmin?
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Kappaleen syöttö ja terän nosto/lasku ja leuat toimivat hydrauliikalla. Olen tutkinut kaikki inputit, kaikki toimivat logiikalle asti. Paineanturia ei ole.
Automaatilla toimii samoinkuin manuaaliajolla, katkaisee yhden kappaleen ja sammuu siihen.
Kun tietäis jonkun joka on rassannut näitä vanhoja logiikoita, jos siihen olisi vielä jollain kaapeli ja ohjelma, niin ehkä näkisi jotain. En viitsi merkkiliikkeeseen soittaa, saha maksoi 500 aikoinaan.
Jos ei selviä niin tungen siemenssin logon sinne.
Automaatilla toimii samoinkuin manuaaliajolla, katkaisee yhden kappaleen ja sammuu siihen.
Kun tietäis jonkun joka on rassannut näitä vanhoja logiikoita, jos siihen olisi vielä jollain kaapeli ja ohjelma, niin ehkä näkisi jotain. En viitsi merkkiliikkeeseen soittaa, saha maksoi 500 aikoinaan.
Jos ei selviä niin tungen siemenssin logon sinne.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
YRITÄN laittaa kuvia
liekö näkyvät.
liekö näkyvät.
-
- Viestit: 2147
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Kiitos tono.
Löysin torista käytetyn logon lisäosilla 120 hintaan, eiköhän sillä tokene jos ei muuten.
Odottelen kuitenkin jos joku tietäisi tuosta vanhasta jotakin.
Löysin torista käytetyn logon lisäosilla 120 hintaan, eiköhän sillä tokene jos ei muuten.
Odottelen kuitenkin jos joku tietäisi tuosta vanhasta jotakin.
-
- Viestit: 1168
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Oletko varma, ettei ohjelma ole lukittu joko salasanalla tai muuten,? Silloin voi vain parametreja muutella, mutta ei muuta eikä imuroida sitä pclle. Näitä on ollut. Kuvia en saanut näkymään.
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Hyvinhän tuo on Omronin näköinen logiikka. Vähän sellainen näppituntuma että lähtisin liikkeelle kuluvista osista. Logiikkahan toimii niiden tietojen perusteella mitä se ympäristöstä saa. Olet tietysti ajanut manuaalisesti kaikki liikkeet läpi seuraten inputteja ja voihan inputin koetella muutenkin. Meneekö kaikki liikkeet perille, kulumisen, likaantumisen tms. takia. Koskaan en tavannut logiikkaa jossa ohjelma olisi pettänyt muuten kuin muistinmenetyksen takia. Muisti lienee E tai- EE-promin takana. Puskuripariston hiipuminen saattaa olla joskus vikana jos sen varassa toimitaan. Onhan mahdollista I/O korttivika, vaikka tuossahan on kiinteät liitännät. Lähtörele tai Rtansistorilähtö. Onko käytössäsi ohjelmalistaa ja ohjelmointikalustoa, käsikalikkaa tai PC- ohjelmaa. Käsikalikallakin voisi selata ohjelmaa.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Niinkuin todettu niin inputeille tulee tieto 100%. Led indikaattorit kaikilla tuloilla ja lähdöillä todentaa.
Se juuri, mitä haen, että voiko se vain osittain, että ohjelma toimii jonkun matkaa, ja sitten pysähtyy.
Mielestäni tosi kummallista. Niinkuin lukisi tänään jonkun kirjan ja huomenna lukiessa siitä puuttuisi sivu?
Onkohan tässä patteria. "Batt" merkkivalo on mutta se ei pala. Missään ei patteria näy vaikka irroitin kannen.
Sitä paitsi irroitin epromin ja laitoin takaisin, toiminta ei muuttunut miksikään.
Cpu merkkivalo on myös mutta sekään ei pala.
Lähdöt on releillä. Minulla on ohjelmointilaitteet ainoastaan logolle.
Se juuri, mitä haen, että voiko se vain osittain, että ohjelma toimii jonkun matkaa, ja sitten pysähtyy.
Mielestäni tosi kummallista. Niinkuin lukisi tänään jonkun kirjan ja huomenna lukiessa siitä puuttuisi sivu?
Onkohan tässä patteria. "Batt" merkkivalo on mutta se ei pala. Missään ei patteria näy vaikka irroitin kannen.
Sitä paitsi irroitin epromin ja laitoin takaisin, toiminta ei muuttunut miksikään.
Cpu merkkivalo on myös mutta sekään ei pala.
Lähdöt on releillä. Minulla on ohjelmointilaitteet ainoastaan logolle.
-
- Viestit: 2147
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Onko noissa mitään kappalemäärälaskuria? Eli siis jos tarvitaan 5 pätkää niin se tekee sen viisi pätkää? jos sellainen on ja säädetty 1 kappaleeseen?
Testaisin kumminkin tulot ja lähdöt ihan yleismittarilla. Ledit kun voi näyttää mitä sattuu...
Testaisin kumminkin tulot ja lähdöt ihan yleismittarilla. Ledit kun voi näyttää mitä sattuu...
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 1045
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Sekin on mahdollista että LED-indikaattorit on siellä tulojen johdon puolella, ja itse tulokanava on palanut rikki. Eli vaikka ledin mukaan toimisikin oikein niin voi olla että käsky ei silti välity aivoihin asti. Tai sitten anturi on alkanut hiipua ja jännite riittää LED:n sytyttämiseen mutta ei inputin nostamiseen 0-->1.
Tämä siis arvailua kun ei ole tarkempaa tietoa miten tuon logiikan inputit ja ledit rakennettu mutta lediinkään en 100% luottaisi.
Tämä siis arvailua kun ei ole tarkempaa tietoa miten tuon logiikan inputit ja ledit rakennettu mutta lediinkään en 100% luottaisi.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Olen asfalttiviljelijän kanssa samaa mieltä että ensin ympäristön kuntoon laitto. Puhdistus, kaikkien liitinten ja antureiden tarkistus, varsinkin jänniteiden ettei ole laskua missään.
Onko se tämä sama saha?
https://demach.nl/wp-content/uploads/20 ... Manual.pdf
Tuo patterin puuttuminen ihmetyttää. Monesti parametrit ovat tallessa patterivarmistuksella. Mikäli patterit tyhjät tai poistettu kokonaan niin virrat, kun katkaisee parametrit häviää.
Jos se pysähtyy aina siihen samaan kohtaan niin mielestäni uudelleenkäynnistys kierrolle ei toimi. Joko muisti ei pelaa (tai millä onkaan kierron määrä ja seuranta toteutettu) tai signaali jota kierron uudelleen aloittaminen vaatii ei tule perille.
Onko se tämä sama saha?
https://demach.nl/wp-content/uploads/20 ... Manual.pdf
Tuo patterin puuttuminen ihmetyttää. Monesti parametrit ovat tallessa patterivarmistuksella. Mikäli patterit tyhjät tai poistettu kokonaan niin virrat, kun katkaisee parametrit häviää.
Jos se pysähtyy aina siihen samaan kohtaan niin mielestäni uudelleenkäynnistys kierrolle ei toimi. Joko muisti ei pelaa (tai millä onkaan kierron määrä ja seuranta toteutettu) tai signaali jota kierron uudelleen aloittaminen vaatii ei tule perille.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Mittailin jonkun aikaa. Tää onkin sellainen logiikka joka generoi oman jännitteensä
inputeille com-liittimeen (19V). Ja virtapiirit on vedetty comista rajakytkimien kärkien ja käyttönappuloiden kautta
inputteihin. Antureita ei siis edelleenkään ole, paitsi pulssianturi joka vahtii terän pyörimistä. Sille on oma jännitelähde
12 vdc, jonka toiseen potentiaaliin on kytketty myös logiikan com. Kai tuon pulssianturin vuoksi.
Sähkövedot magneettiventtiileille on vähintäänkin irstaat. Yksittäisiä johtoja risteilee joka suuntaan koneen
sisuksissa, näiden käyttöjännite on 110 ac. Kumminkin ne sitten menevät vähän matkaa samassa kaapelissa
kuin moottorin käyttösähkö (norm 230). Yksi mankku on jälkeenpäin vaihdettu 230v, tälle on sitten lisätty oma
pikku muuntaja keskuksen pohjaan...
inputeille com-liittimeen (19V). Ja virtapiirit on vedetty comista rajakytkimien kärkien ja käyttönappuloiden kautta
inputteihin. Antureita ei siis edelleenkään ole, paitsi pulssianturi joka vahtii terän pyörimistä. Sille on oma jännitelähde
12 vdc, jonka toiseen potentiaaliin on kytketty myös logiikan com. Kai tuon pulssianturin vuoksi.
Sähkövedot magneettiventtiileille on vähintäänkin irstaat. Yksittäisiä johtoja risteilee joka suuntaan koneen
sisuksissa, näiden käyttöjännite on 110 ac. Kumminkin ne sitten menevät vähän matkaa samassa kaapelissa
kuin moottorin käyttösähkö (norm 230). Yksi mankku on jälkeenpäin vaihdettu 230v, tälle on sitten lisätty oma
pikku muuntaja keskuksen pohjaan...
-
- Viestit: 1375
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Mahtaakohan vika olla tuossa? En ainakaan tiedä, että missään olisi käytössä 19V järjestelmä. Yleensä nuo on 5,12 tai 24V ja sitten on tietysti AC puolet vielä erikseen.
MF 4245 -98
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 1:21 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Voi olla. Kuitenkin lähdötkin toimivat, moottori, hydepumppu ja muljupumppu
saavat ohjauksensa ainoastaan logiikan kautta. Venttiileille tuntuu olevan ainakin osittainen
rinnakkaisohjaus, käsiajolla.
Kaikki outputit ovat releillä.
saavat ohjauksensa ainoastaan logiikan kautta. Venttiileille tuntuu olevan ainakin osittainen
rinnakkaisohjaus, käsiajolla.
Kaikki outputit ovat releillä.
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Eikos Com ole yleensä yhteinen nollataso? Miten siinä on nimetty ulos saatava (yleensä) 24 V ohausjännite, vai onko se tässä tapauksessa tämä Com?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Tuo logiikka on jotain 1979-80 aikakauden logiikoita, niissä ei taida olla PC-liitäntää vaan ohjelmointilaite laitetaan "reppuselkään" tuohon keskelle ja ohjelma askelletaan. Varmistuakseen I/O:n toteutuminen pitää päästä tutkimaan rekisteritasolta saakka.
Luin uudelleen avausviesin ja jos ohlelma suorittaa yhden katkaisusegvenssin mutta ei toista tangon loppuun asti, tulee mieleen millä tutkitaan tangon loppuminen? Jos katkaisuja on epälukuinen määrä, tutkitaanko tangon päätä jollakin anturilla, valokennolla, ind. anturilla tai mekanisella vipalla?
Luin uudelleen avausviesin ja jos ohlelma suorittaa yhden katkaisusegvenssin mutta ei toista tangon loppuun asti, tulee mieleen millä tutkitaan tangon loppuminen? Jos katkaisuja on epälukuinen määrä, tutkitaanko tangon päätä jollakin anturilla, valokennolla, ind. anturilla tai mekanisella vipalla?
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Konesahan logiikka hajosi
Onko tuolla tangon pituudella mitään merkitystä? Jos on niin yksinkertainen että ei tunnista tangon loppumista vaan toistaa "tyhmänä" annetun lukumäärän, eli jos tanko loppuu niin tekee tyhjää liikettä kunnes annettu syklintoisto on toteutettu.asfalttiviljelijä kirjoitti: ↑Pe Helmi 17, 2023 8:57 pm Tuo logiikka on jotain 1979-80 aikakauden logiikoita, niissä ei taida olla PC-liitäntää vaan ohjelmointilaite laitetaan "reppuselkään" tuohon keskelle ja ohjelma askelletaan. Varmistuakseen I/O:n toteutuminen pitää päästä tutkimaan rekisteritasolta saakka.
Luin uudelleen avausviesin ja jos ohlelma suorittaa yhden katkaisusegvenssin mutta ei toista tangon loppuun asti, tulee mieleen millä tutkitaan tangon loppuminen? Jos katkaisuja on epälukuinen määrä, tutkitaanko tangon päätä jollakin anturilla, valokennolla, ind. anturilla tai mekanisella vipalla?
Tuli myös mieleen että jos diginäytöstä valitaan numerolla toistojen määrä (laskuri?)voiko se olla rikki? Toinen vaihtoehto mistä jo aiemmin kirjoitin niin mikä antaa signaalin laskurille kun eka kierto on tehty loppuun?
Ford 6610 -88
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jagr, Nest0ri ja 66 vierailijaa