Traktorin päivitystä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

porhaltaja
Viestit: 1474
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Antsuko kirjoitti: To Helmi 16, 2023 9:19 pm
porhaltaja kirjoitti: To Helmi 16, 2023 7:42 pm
Rokressi kirjoitti: To Helmi 16, 2023 2:58 pm Etsitkö etukuormainkonetta vai riittääkö metsäohjaamo? Siskon miehelle katsellut koneita liki samoilla kriteereillä, niin tuollainen tuli vastaan. Lienet varmaan itsekin huomannut. Ei ole mitään kokemusta noista, mutta varmaan Jontikka-tietäjät osaavat valistaa, että onko noista mihinkään.
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/J ... ?ca=18&w=3
Noista on hyvinkin mihinkään! Toki pohja ei ole metsään paras mahdollinen, mutta järki päässä ajellen ja risuja sahaillen pienet metsäajot tekee lähes koneella kuin koneella. Eri asia jos johonkin parimetriseen pajukkoon pitää päästä ajelemaan ristiin rastiin. Tuon mallin Jontikoissa on suunnanvaihto ilman kytkintä, ja päävaihdevisussa on P-asento mikä vastaa käsijarrua.
Ilmoituksen lisätiedoissa lukee: Mekaaninen suunnanvaihdin
Niin lukee, mutta siinä lukee myös neljä pikavaihdetta, mikä viittaa PowrQuad vaihteistoon mitä tukee kuvissa näkyvä kuusi pykäläinen päävaihteisto minkä yhteydessä on aina hydraulinen suunnanvaihdin. Eli ilmoituksessa taitaa olla virhe.
Kumpulan tila
Viestit: 355
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

Tumppi 865 kirjoitti: To Helmi 16, 2023 8:22 pm
Kumpulan tila kirjoitti: To Helmi 16, 2023 3:45 pm Unohtu vielä, että A85:ssa on vetovarren kiinnike taka akselissa onttoa valua. Ku linko osui kantoon, repesi koko taka akselin valukuori
Oliko tuossa koko totuus hajoamisesta? :roll:
Kyllä. Repesi koko kinkku. Linkoon ei tullut mitään. Vauhtia oli ehkä 8kmh. Valupala tästä kävi jusapella testissä aikoinaan.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja SamiT »

porhaltaja kirjoitti: To Helmi 16, 2023 9:12 pm
Naapuri kirjoitti: To Helmi 16, 2023 8:10 pm Viime talvena piti se hitech-poksi uusia ja kyllä niitä vielä silloin löytyi.
Oliko Hitecc ykkönen? 2020/2021 vuodenvaihteessa Agco Suomen omasta huollosta sanottiin että ykköseen ei saa, kakkoseen olisi ollut.
Näinkö on käynyt, osapuilleen 3 vuotta on aikaa kun kaverilla meni TC1 boksi HT1:stä ja sai uuden ihan kohtuu järkevään rahaankin kun oli edelleen pystyssä boksit aikanaan Suomessa valmistanut firma. Agcon varaosatiskiltä tuli osa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
porhaltaja
Viestit: 1474
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

SamiT kirjoitti: To Helmi 16, 2023 9:53 pm
porhaltaja kirjoitti: To Helmi 16, 2023 9:12 pm
Naapuri kirjoitti: To Helmi 16, 2023 8:10 pm Viime talvena piti se hitech-poksi uusia ja kyllä niitä vielä silloin löytyi.
Oliko Hitecc ykkönen? 2020/2021 vuodenvaihteessa Agco Suomen omasta huollosta sanottiin että ykköseen ei saa, kakkoseen olisi ollut.
Näinkö on käynyt, osapuilleen 3 vuotta on aikaa kun kaverilla meni TC1 boksi HT1:stä ja sai uuden ihan kohtuu järkevään rahaankin kun oli edelleen pystyssä boksit aikanaan Suomessa valmistanut firma. Agcon varaosatiskiltä tuli osa.
https://www.ws-elektronik.de/landmaschi ... ion-modul/ tuon näköinen boksi on se missä vika oli, pyydän anteeksi jos olen kutsunut sitä väärällä nimellä. Onneksi eräältä yksityiseltä huoltoyrittäjältä löytyi käytetty toimiva poksi, jonka myi meille, niin kone tuli kuntoon.
Jalmari Kolu
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Omat suosikit: Mega, Mezzo tai sitten Volvo Bm sarjaa. Toki aina riskinä on että Aggo päättääkin että näiden varaosat hävitetää, kuten 02 ja 03 sarjan kamppeille piti tehdä. No tämä lähentelee mielestäni maanpetosta, mutta tuskimpa siitä monikansallista jättikonsernia tuomitaan. Hinnat on kovia. En tiedä koska nousu loppuu, mutta kertonee myös koneen laadusta. Tosin koneiden ikätaso sanoo ainakin minulle että järkevä raja on ylitetty. Silloin kun äkkipäätös turvetuotannon alasajosta tuli niin 20 000 eurolla sai hyväkuntoisiaa ja kunnostettuja 8000 sarjan koneita.

Kumpulaan on sattunut huonoa tuuria. Itselläni oli A92 ja kymmenen vuotta ilman ongelmia. Toki ohjaamo näissä niin pieni että aikuisen ei ole mukavaa olla eikä metsässä tee tuolla ohjaamolla mitään.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja SamiT »

porhaltaja kirjoitti: To Helmi 16, 2023 10:03 pm
https://www.ws-elektronik.de/landmaschi ... ion-modul/ tuon näköinen boksi on se missä vika oli, pyydän anteeksi jos olen kutsunut sitä väärällä nimellä. Onneksi eräältä yksityiseltä huoltoyrittäjältä löytyi käytetty toimiva poksi, jonka myi meille, niin kone tuli kuntoon.
Tämä ohjainboksien saatavuus on tulevaisuudessa varmasti joka merkillä suurimpia ongelmia vanhentuvan konekannan liikkeellä pitämisessä. Elektroniikka kehittyy sellaista kyytiä että ei ole välttämättä mahdollista valmistaa vastaavaa laitetta kovin kauaa kun ei yksinkertaisesti ole saatavilla siihen käyviä komponetteja enää, ja uuden ohjaimen suunnittelu uudemmille komponenteilla kotsotaan helposti kannattamattomaksi vaikka olisi nykytekniikalla toki toteutettavissa teknisesti kun vaan joku maksaa ohjainlaitteesta tarpeeksi suhteessa mahdolliseen myyntimäärään.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Hitech 2 on.
elk
Viestit: 1296
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja elk »

Kumpula tila kirjoitti
Jos se on 800 eli brassivoimansiirrolla, se kestää. Ja on vähempi tekniikkaa. Ei ole hi shiftiä, pto Hisiftiä, ei nelikon pakkakytkintä ym...


Ihan perus 8+4 vaihteisto on, noissahan oli "mekaaninen pikavaihde" lisävarusteena.
Se olis hyvä vaihdepulaan, mutta vaihteiston kesto taisi romahtaa jo siinä vaihessa ja vielä lisää Turkkilaisten myötä.

Monet moittii kytkimen kestoa noissa A sarjassa, toki jos kuormain olis niin sitten olis kovemmalla.
Olen hieman ihmetellyt miten tuossa omassa kestää aina vaan...nyt kun stanadyne jää eläkkeelle niin saa nähdä miten noin 100hv kanssa käy.
Viimeksi muokannut elk, Pe Helmi 17, 2023 12:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kumpulan tila kirjoitti: To Helmi 16, 2023 9:37 pm
Tumppi 865 kirjoitti: To Helmi 16, 2023 8:22 pm Oliko tuossa koko totuus hajoamisesta? :roll:
Kyllä. Repesi koko kinkku. Linkoon ei tullut mitään. Vauhtia oli ehkä 8kmh. Valupala tästä kävi jusapella testissä aikoinaan.
No voi surkeus. :shock: Varmaan muistissa joku muu vastaava tapaus, kun siinä vetovarren pultti oli liukunu pois paikoiltaa, ja oli vaan toisen korvakon varassa, joka repesi irti!? :roll:
proto
Viestit: 403
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja proto »

SamiT kirjoitti: To Helmi 16, 2023 10:23 pm
porhaltaja kirjoitti: To Helmi 16, 2023 10:03 pm
https://www.ws-elektronik.de/landmaschi ... ion-modul/ tuon näköinen boksi on se missä vika oli, pyydän anteeksi jos olen kutsunut sitä väärällä nimellä. Onneksi eräältä yksityiseltä huoltoyrittäjältä löytyi käytetty toimiva poksi, jonka myi meille, niin kone tuli kuntoon.
Tämä ohjainboksien saatavuus on tulevaisuudessa varmasti joka merkillä suurimpia ongelmia vanhentuvan konekannan liikkeellä pitämisessä. Elektroniikka kehittyy sellaista kyytiä että ei ole välttämättä mahdollista valmistaa vastaavaa laitetta kovin kauaa kun ei yksinkertaisesti ole saatavilla siihen käyviä komponetteja enää, ja uuden ohjaimen suunnittelu uudemmille komponenteilla kotsotaan helposti kannattamattomaksi vaikka olisi nykytekniikalla toki toteutettavissa teknisesti kun vaan joku maksaa ohjainlaitteesta tarpeeksi suhteessa mahdolliseen myyntimäärään.
Delta Poweshiftin kortin joku jo kloonasi, siittä on täälläkin ollut juttua.
https://valtrari.blogspot.com/2018/04/p ... alkaa.html

Aika yksinkertaisia nuo onneksi ovat. Varmaan sen hitech 1 kortin saisi perustoimintojen osalta kohtuu helpolla kloonattua,
kun jättää kylmästi kaiken "turhan" pois ja ohjaisi pikavaihteita raakana sisään niinkun delta powershit sen tekee.
Suunnanvaihdon ohjaus tietysti vaatisi varmisteluja ettei vauhdista saa päälle.

Tuosta mainitusta wse saku firmasta, mulla kävi yksi hitech näyttö kortti siellä "korjattavana", pikselivikaisena tuli takaisin.
Ja maksaa piti ennen kun lähettivät.
tiko
Viestit: 657
Liittynyt: La Marras 12, 2016 11:00 am
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja tiko »

proto kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 8:35 pm
SamiT kirjoitti: To Helmi 16, 2023 10:23 pm
porhaltaja kirjoitti: To Helmi 16, 2023 10:03 pm
https://www.ws-elektronik.de/landmaschi ... ion-modul/ tuon näköinen boksi on se missä vika oli, pyydän anteeksi jos olen kutsunut sitä väärällä nimellä. Onneksi eräältä yksityiseltä huoltoyrittäjältä löytyi käytetty toimiva poksi, jonka myi meille, niin kone tuli kuntoon.
Tämä ohjainboksien saatavuus on tulevaisuudessa varmasti joka merkillä suurimpia ongelmia vanhentuvan konekannan liikkeellä pitämisessä. Elektroniikka kehittyy sellaista kyytiä että ei ole välttämättä mahdollista valmistaa vastaavaa laitetta kovin kauaa kun ei yksinkertaisesti ole saatavilla siihen käyviä komponetteja enää, ja uuden ohjaimen suunnittelu uudemmille komponenteilla kotsotaan helposti kannattamattomaksi vaikka olisi nykytekniikalla toki toteutettavissa teknisesti kun vaan joku maksaa ohjainlaitteesta tarpeeksi suhteessa mahdolliseen myyntimäärään.
Delta Poweshiftin kortin joku jo kloonasi, siittä on täälläkin ollut juttua.
https://valtrari.blogspot.com/2018/04/p ... alkaa.html

Aika yksinkertaisia nuo onneksi ovat. Varmaan sen hitech 1 kortin saisi perustoimintojen osalta kohtuu helpolla kloonattua,
kun jättää kylmästi kaiken "turhan" pois ja ohjaisi pikavaihteita raakana sisään niinkun delta powershit sen tekee.
Suunnanvaihdon ohjaus tietysti vaatisi varmisteluja ettei vauhdista saa päälle.

Tuosta mainitusta wse saku firmasta, mulla kävi yksi hitech näyttö kortti siellä "korjattavana", pikselivikaisena tuli takaisin.
Ja maksaa piti ennen kun lähettivät.
Latviassakin noita korjaajia, mainostavat ss.lv.
Case 1594-4HS
Case 1494-4HS+isme 140
Case 1690-4T
Case 1390
Sampo 680 -89
VM 300SK
Valtra N101H -11
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Oot saanu nykyisen hyvään kuntoon ja nyt sitten vaihdat ja saat uudet viat sen mukana.
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja cimo »

Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Mielenkiinnosta aukaisin sen Hitec-2 poksin ja siinä levyllä oli joku pikku pötikkä kärähtänyt.Mitään noista ymmärtämättä riittäisikö jos sähkökorjaamossa vaihdattaisi sen potokan vai vaatiiko ohjelmoinnin?
Avatar
Machist
Viestit: 671
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ferkku kirjoitti: Pe Helmi 17, 2023 10:29 pm Oot saanu nykyisen hyvään kuntoon ja nyt sitten vaihdat ja saat uudet viat sen mukana.
No ei tätä mielellään vaihtaisi, mutta etukuormaaja koneena tämä ei ole hyvä ja hytti ahdas.
Voisihan tuon itselle jättää, mutta sitten joutuu rahoituksella uuden ostamaan.
elk
Viestit: 1296
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja elk »

Aika paljon kallistunut rahoituskulut korkojen nousun myötä.
Luulis konekaupan hiljentyvän ja hintojen kääntyvän laskuun...
Ei niitä kuitenkaan käteisellä monta konetta myydä.
Avatar
Machist
Viestit: 671
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Machist »

:mrgreen: No eipä tämä nyt ihan huomisen juttu olekaan. Tällaista ennakoivaa miettimistä ja vaihtoehtojen puntarointia :mrgreen:
elk
Viestit: 1296
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja elk »

Uskoisin että kannattaa odotella vuosi tai pari, niin vois hinnat olla järkevämmät.
Mutta toisaalta uusien koneiden myynti määrät on tosi pieniä, ettei vaihtokoneita paljoa markkinoille tule :roll:
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

elk kirjoitti: Su Helmi 19, 2023 4:11 pm Uskoisin että kannattaa odotella vuosi tai pari, niin vois hinnat olla järkevämmät.
Mutta toisaalta uusien koneiden myynti määrät on tosi pieniä, ettei vaihtokoneita paljoa markkinoille tule :roll:
Maatilojen melko kiivas lopetustahti kompensoi tuota markkinoille tulevien vaihtokoneiden määrää, moni lopettava yrittäjä myy koneensa pois ja valitettavan monen lopettavan yrittäjän kone joutuu "nuijan alle", joko rahoitusyhtiöiden tai ulosoton toimesta, joten oletan parin vuoden sisään ilmaantuvan melko paljonkin koneita markkinoille ja tarjonnan kasvaessa sekä kysynnän pienentyessä hinnat lähtevät laskuun.
Zyrppi
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 4:42 pm
Viesti:

Re: Traktorin päivitystä

Viesti Kirjoittaja Zyrppi »

Kertokaas mielipidettä mikä se ois parasta vastinetta about 25-30k hintaluokassa. Etukuormain sais melkeen olla. Metsäkelpoisuutta ei tarvitse olla kun 05 sarjalainen on käytettävissä niihin hommii .Etupäässä pihahommissa ois mitä.kaikkea tuleekaan, lumityöt talvella. Meniskö pahasti mönkään nuissa 5000 sarjan case ih:hoissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Teppa, trantor ja 40 vierailijaa