Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Eli tuli hommattua otsikon mukainen tiekarhu. Vuosimalli on 1976 eli alkaa olla jo masinisti kampe. Kone on tekniikaltaan minusta ihan hyvässä kunnossa ja päällisin puolinkin ikäisekseen kohtuullinen. Pahoja öljyvuotoja ei ole. Useammanlaista pikkusiistausta yms on nyt työn alla ja täältä varmasti löytyy vinkkejä muutamiin juttuihin. Öljyt on edellinen omistaja vaihtanut joka paikkaan niin öljynvaihtoja katselen tulevaisuudessa jahka näkee miten yhteielo lähtee sujumaan.

Koneessa on tappiterä, mutta osa tapeista on jumissa. Olen irrottanut niitä, mutta parissa on lähtenyt pelkkä tappi ja holkki jäänyt reikään. Mikä on paras konsti sen pois saamiseksi?

Kierroslukumittari ei toimi. Tuossa on ohjekirjan mukaan ollut kierrosluku generaattori moottorin kyljessä, minkälainen se on? Moottori on Scania ja sen on edellinen omistaja vaihtanut. Laturissa olisi liitin W jonka pitäisi antaa kierrosluku tietoa. Siinä ei ole johtoa tällä hetkellä, jos vedän laturin W-navasta piuhan mittarille niin pitäisikö toimia? Mittari on Vdo ja siinä tulee piuhat G-liittimeen ja + ja - liittimiin. Neljäs liitin taisi olla Z jos oikein muistan ja siihen ei tule johtoa.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Ooh tiekarhu :) En osaa vastata kysymyksiin, mutta tiekarhun haluaisin. Ainoa haaste olis ei ole mitään paikkaa missä ajella ..

Onnittelut hankinnasta!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Lisää offtopicia, mutta oma tiekarhu!

vihtahousu, mää olen kateellinen :D
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Hieman käy kateeksi. Jos laturista saa kiekkamittarin toimimaan se täytyy kalibroida.
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Facebook jos käytössä niin siellä onryhmä tiehöylät kunniaan. Ainakin siellä ammattilaisia ryhmässä ja tietoa löytyy varmasti
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

MikaH. kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 8:02 pm Facebook jos käytössä niin siellä onryhmä tiehöylät kunniaan. Ainakin siellä ammattilaisia ryhmässä ja tietoa löytyy varmasti
Joo tuo ryhmä on tiedossa. Jotenkin olen niin vanhakantainen että veispuukkiin kirjoittaminen sopii huonosti omaan ajatusmalliin.
JURO kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 7:43 pm Hieman käy kateeksi. Jos laturista saa kiekkamittarin toimimaan se täytyy kalibroida.
Miten tuollainen mittari kalibroidaan? Johdon vetäminen ei ole kauhean iso työ niin taidan ottaa ja kokeilla miten toimii suoraan.

Eikä vanhasta koneesta kateellinen kannata olla ja jos mieli tekee niin Joensuussa on myynnissä vastaava 172 https://www.nettikone.com/lokomo/ah-172/2090642
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja mauri »

porhaltaja kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 4:33 pm Kierroslukumittari ei toimi. Tuossa on ohjekirjan mukaan ollut kierrosluku generaattori moottorin kyljessä, minkälainen se on? Moottori on Scania ja sen on edellinen omistaja vaihtanut. Laturissa olisi liitin W jonka pitäisi antaa kierrosluku tietoa. Siinä ei ole johtoa tällä hetkellä, jos vedän laturin W-navasta piuhan mittarille niin pitäisikö toimia? Mittari on Vdo ja siinä tulee piuhat G-liittimeen ja + ja - liittimiin. Neljäs liitin taisi olla Z jos oikein muistan ja siihen ei tule johtoa.
Katselin erään merimoottorin kytkentäkaaviosta noita kierroslukumittarin napamerkintöjä. Plussa (+) ja miinus (-) oli tietysti ja sitten G ja W. Anturi (givare för varvräknare) on moottorin muusta sähköjärjestelmästä erillinen, siis kaksinapainen. Muistini mukaan tuo anturi on noin kananmunan kokoinen purkki koneen jakopään lähellä, siinä oli kaksi naparuuvia päässä, niistä sitten johdot kierroslukumittarin napoihin. Joskus mittasin että jännitettä se antaa noin 8 V kun moottori pyörii 1500 rpm.
Nämä tiedot on kylläkin Volvon moottorista mutta eikös Scaniakin käytä Bosch'in ja VDO:n sähkölaitteita?
Jos tuota anturigeneraattoria ei löydy moottorista (tai purkaamoista) niin yksi mahdollisuus on kokeilla käyttää laturin W-navasta saatavaa tietoa, en tiedä toimiiko ja voiko mahdollisesti vaurioittaa mittaria. Joka tapauksessa vaatii kalibroinnin, sitä varten tietysti pitäisi mittarissa olla joku pieni trimmeripotentiometri (säätövastus) tai muu millä näyttö saadaan oikeaksi. Mikäli kierroslukumittarin toiminta perustuu jännitteen mittaukseen (eikä taajuuden) ei laturin W-navasta saatu tieto toimi, sitä varten pitäisi olla taajuusmittaukseen perustuva mittari.
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

mauri kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 10:19 pm
porhaltaja kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 4:33 pm Kierroslukumittari ei toimi. Tuossa on ohjekirjan mukaan ollut kierrosluku generaattori moottorin kyljessä, minkälainen se on? Moottori on Scania ja sen on edellinen omistaja vaihtanut. Laturissa olisi liitin W jonka pitäisi antaa kierrosluku tietoa. Siinä ei ole johtoa tällä hetkellä, jos vedän laturin W-navasta piuhan mittarille niin pitäisikö toimia? Mittari on Vdo ja siinä tulee piuhat G-liittimeen ja + ja - liittimiin. Neljäs liitin taisi olla Z jos oikein muistan ja siihen ei tule johtoa.
Katselin erään merimoottorin kytkentäkaaviosta noita kierroslukumittarin napamerkintöjä. Plussa (+) ja miinus (-) oli tietysti ja sitten G ja W. Anturi (givare för varvräknare) on moottorin muusta sähköjärjestelmästä erillinen, siis kaksinapainen. Muistini mukaan tuo anturi on noin kananmunan kokoinen purkki koneen jakopään lähellä, siinä oli kaksi naparuuvia päässä, niistä sitten johdot kierroslukumittarin napoihin. Joskus mittasin että jännitettä se antaa noin 8 V kun moottori pyörii 1500 rpm.
Nämä tiedot on kylläkin Volvon moottorista mutta eikös Scaniakin käytä Bosch'in ja VDO:n sähkölaitteita?
Jos tuota anturigeneraattoria ei löydy moottorista (tai purkaamoista) niin yksi mahdollisuus on kokeilla käyttää laturin W-navasta saatavaa tietoa, en tiedä toimiiko ja voiko mahdollisesti vaurioittaa mittaria. Joka tapauksessa vaatii kalibroinnin, sitä varten tietysti pitäisi mittarissa olla joku pieni trimmeripotentiometri (säätövastus) tai muu millä näyttö saadaan oikeaksi. Mikäli kierroslukumittarin toiminta perustuu jännitteen mittaukseen (eikä taajuuden) ei laturin W-navasta saatu tieto toimi, sitä varten pitäisi olla taajuusmittaukseen perustuva mittari.
Kiitos tiedoista! Pitää tutkia löytyykö kierroslukuanturia koneesta. Kyllä tuossa Bosch:n ja VDO:n laitteita on.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Jos nykyisellä mittarilla ei onnistu sieltä W navasta niin ainakin Biltemassa on mittari 0-4000 rpm n. 80€ ja kalibrointiin laser mittari 40€. Siellä mittarin takana pitäis olla pieni ruuvi josta säädetään näyttämään oikein.
hoosuu
Viestit: 1032
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Täälä näkyy olevan tiekarhumiehiä. Mulla on neljä kpl 13.00-24 renkaita sisärenkaineen. Aika kuluneita , kaks alkuperäispinnalla toiset kaks palapinnatut. YV,jos kiinnostaa.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja elk »

Ehkäpä keväällä tulee Vammas ju14 pihalle.
Tekniikka moottoria lukuunottamatta pitäs olla hyvin kunnossa ja käyttötunnit vähäiset.
Ulkokuori, hytti ja moni muu paikka kaipaa kunnostusta.
Moottori pitäs ehkä vaihtaa D70 volvoon.
Sitten pääsee urakointiin :)

Kun lämpösempi keli tulee niin pitäs mennä kokeilemaan sitä ja ajaa kotiin jos toimii niin hyvin.
Hinta tuossa on sopivan edullinen, ei tarvii velkarahaa :D
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

elk kirjoitti: Ma Helmi 06, 2023 9:13 am Ehkäpä keväällä tulee Vammas ju14 pihalle.
Tekniikka moottoria lukuunottamatta pitäs olla hyvin kunnossa ja käyttötunnit vähäiset.
Ulkokuori, hytti ja moni muu paikka kaipaa kunnostusta.
Moottori pitäs ehkä vaihtaa D70 volvoon.
Sitten pääsee urakointiin :)

Kun lämpösempi keli tulee niin pitäs mennä kokeilemaan sitä ja ajaa kotiin jos toimii niin hyvin.
Hinta tuossa on sopivan edullinen, ei tarvii velkarahaa :D
Olen päässyt joskus ajamaan ihan rahan edestä RG14,vähän uudempi kun tuo ju.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

tappiterien irrotukseen paras on paineilma taltta. sillä kun päräyttää niin lähtee ku tyhjää. biltemat ja motonetit yms myy edullisia ja ihan ajaa asiansa. tulikohan 4terää niissä sarjoissa mukana.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

2xford4000 kirjoitti: Ma Helmi 06, 2023 11:16 pm tappiterien irrotukseen paras on paineilma taltta. sillä kun päräyttää niin lähtee ku tyhjää. biltemat ja motonetit yms myy edullisia ja ihan ajaa asiansa. tulikohan 4terää niissä sarjoissa mukana.
Sain hakattua tapit irti tamppi ja vasara menetelmällä. Myös muutamat reikän jääneet holkit sain irti. Nyt pitää hakata tapit takaisin ja öljytä ne jollain, onko suosituksia? Useampikin on puhunut minulle polttoöljystä ja joku tippakannuöljystä. Pitää harkita paineilma taltta tulevaisuudessa, kun näkee miten yhteiselo höylän kanssa sujuu ja minkä verran tappeja tarvitsee vaihtaa. Nyt ne tosiaan oli suurelta osin jumissa niin käytin irti.
Olli S.
Viestit: 211
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja Olli S. »

Meillä töissä laitetaan tervaa
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
MikaH.
Viestit: 1718
Liittynyt: Su Heinä 28, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja MikaH. »

Tappien keston kannalta on se teräkulma kanssa sitten hyvä olla lähellä oikeaa,astelukua en muista mutta yllättävän paljon on eteenpäin ne tapit sillon kun on kulma oikea ja toki tietenkin se että ne tapit pyörii kunnolla
Fargo
Viestit: 122
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 4:59 am
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Teräkulma ja nimenomaan siis tappien kulma mahdollisimman lähellä 45 astetta. Tapin pitää pyöriä ja ihan löpöllä noita meillä on voideltu.
Mikä ei tapa, v*tuttaa.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja elk »

MikaH. Kirjoitti.
Olen päässyt joskus ajamaan ihan rahan edestä RG14,vähän uudempi kun tuo ju.
Tekniikka puoli on aika pitkälti samaa tuossa JU:ssa mitä ensimmäisissä RG:ssä oli.
Hytti on vanhaa mallia. Tuon koneen pitäs olla aika viimeisiä vanhaa mallia olevia.

Olikos Lokomoissa hammaspyörä telit? :roll:
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Pikkuhiljaa tämä projekti etenee, kopin lattian maalasin sinkkimaalilla ja laitoin uuden lattiamaton. Nopeusmittariin tilasin netistä anturin ja sen olen laittanut paikalleen, mutten ole vielä liikuttunut höylää niin en tiedä tuliko kuntoon. Kierrolukumittariin pitää kokeilla vetää johtoa laturilta jahka kerkeää. Päävirtakatkaisijan laitan toisen akun ja startin väliseen miinuskaapeliin, kun nyt on vain kopissa virtalukolle(?) tulevassa johdossa.

Terän tapeista olen laittanut noin puolet takaisin. Onko siihen mikä paras menetelmä? Nyt olen käyttänyt hylsää holkkina ja pajavasaralla hakannut. Kuparivasara olisi ilmeisesti yksi vaihtoehto?
porhaltaja
Viestit: 1466
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Lokomo AH172 kysymyksiä yms.

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Tänään kävin koe-/harjoitteluajolla höylällä. Kokonaisuutena meni ihan hyvin, metsäautotieltä höyläsin polannetta vähemmäksi. On kyllä hyvä kone polanteen poistoon! Kolmosvaihteella siirtoajossa vaihteistosta kuuluu vihellys. Onko se normaalia vai pitääkö olla huolissaan? Voith momentinmuunninvaihteito tuossa on. Vaihteita on kolme eteen ja taakse niin nopella kuin hitaalla alueella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 40 vierailijaa