Yamaha DT männänrengasuran välys
-
- Viestit: 1147
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Yamaha DT männänrengasuran välys
Tänään tuli varuilta tarkistettua pojan kevarin sylinterin kunto ja sehän oli pääosin ok mutta jotain pientähän siitä löytyi.
Tässä on mittarissa noin 32000km ja myyjän mukaan laitettu uusi mäntä jolla nyt ajettu vähintäänkin noin 3000-4000km. Jäljistä päätellen sylinteri on taidettu hoonata ja laitettu uusi mäntä. Nyt uudessa männässä oli ylimmän männänrenkaan ja uran välys noin 0,15mm mikä on valmistajan speksien mukaan reilusti liikaa.
Mitä arvelette pysyykö enää kasassa tuolla uran väljyydellä?
Tähän mennessä paras arvaus väljyyden aiheuttajasta on seuraava, Sylinteriä ei ole hoonattu riittävästi ja sen yläreunaan on jäänyt olake mihin ylin rengas törmää ja rengasura hakkautuu väljäksi.
Tässä video missä katselmoin mäntää.
https://youtu.be/Bpvi5oe1jb0
Tässä on mittarissa noin 32000km ja myyjän mukaan laitettu uusi mäntä jolla nyt ajettu vähintäänkin noin 3000-4000km. Jäljistä päätellen sylinteri on taidettu hoonata ja laitettu uusi mäntä. Nyt uudessa männässä oli ylimmän männänrenkaan ja uran välys noin 0,15mm mikä on valmistajan speksien mukaan reilusti liikaa.
Mitä arvelette pysyykö enää kasassa tuolla uran väljyydellä?
Tähän mennessä paras arvaus väljyyden aiheuttajasta on seuraava, Sylinteriä ei ole hoonattu riittävästi ja sen yläreunaan on jäänyt olake mihin ylin rengas törmää ja rengasura hakkautuu väljäksi.
Tässä video missä katselmoin mäntää.
https://youtu.be/Bpvi5oe1jb0
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Onko renkaan profiili suora, vai onko kartio? Jos jälkimmäinen, tulee rengas puristaa kasaan, jotta saa tolkullisen tuloksen.
Edit: tai ei nyt välttis kasaan, mutta ainakin painaa uran pohjalle.
Saattaa kestää tai sitten ei.
Edit: tai ei nyt välttis kasaan, mutta ainakin painaa uran pohjalle.
Saattaa kestää tai sitten ei.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Uusi mäntä renkaineen ja oikein tehty hoonaus taitaa nyt olla ainoa oikea ratkaisu. Minulla on muuten ollut DT 125 cm³. Tosin en avannut sitä koskaan.kkuula kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 9:49 pm
Mitä arvelette pysyykö enää kasassa tuolla uran väljyydellä?
Tähän mennessä paras arvaus väljyyden aiheuttajasta on seuraava, Sylinteriä ei ole hoonattu riittävästi ja sen yläreunaan on jäänyt olake mihin ylin rengas törmää ja rengasura hakkautuu väljäksi.
Tässä video missä katselmoin mäntää.
https://youtu.be/Bpvi5oe1jb0
-
- Viestit: 1147
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Joo tässä on renkaan profiili viisto toiselta reunalta ja rengas oli pohjassa mittatessa. Näin jälkeenpäin vähän haiskahti että alempi rengas olisi ollut ehkä jopa liian tiukka uraansa mikä tukisi tuota teoriaa että ylempi rengas on saanut osumaa pyttyyn kuluneesta rantista.
-
- Viestit: 2242
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Ainakin vanhempien Yamaha DT:n ja RD:n piikkien sylinterit pystyi poraamaan ja laittamaan ylikoon männän, sillä tempulla ainakin pykälät poistuu, kun koneistamo tuon porauksen sille tekee. Näistä modernimmista malleista en omaa kokemusta, omat kevytmoottoripyöräilyt tapahtuivat n.30 vuotta sitten vm.-85 Yamaha RD:llä ja se tuli kertaalleen porautettua, kun siitä suli mäntä teholäppien ja tehoputken asennuksen jälkeen, taisi jäädä liian pieni suutin ja turhan lämpöinen tulppa tuolle yhdistelmälle, niin tuli remonttia.
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 1147
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Kyllä tähänkin löytyy ylikokomäntiä ja pystyy poraamaan ylikokoon.
-
- Viestit: 854
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Tohon liian pienellä suuttimella sulatettuun mäntään uskon kyllä. Toi tulpan lämpöarvo ei siihen sulamiseen kyllä vaikuta mitenkään.SPS1975 kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 11:19 pm Ainakin vanhempien Yamaha DT:n ja RD:n piikkien sylinterit pystyi poraamaan ja laittamaan ylikoon männän, sillä tempulla ainakin pykälät poistuu, kun koneistamo tuon porauksen sille tekee. Näistä modernimmista malleista en omaa kokemusta, omat kevytmoottoripyöräilyt tapahtuivat n.30 vuotta sitten vm.-85 Yamaha RD:llä ja se tuli kertaalleen porautettua, kun siitä suli mäntä teholäppien ja tehoputken asennuksen jälkeen, taisi jäädä liian pieni suutin ja turhan lämpöinen tulppa tuolle yhdistelmälle, niin tuli remonttia.
Varsinkin jos on liian kuuma tulppa,niin kipinä olis loppunut jo paljon ennen männän sulamista.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Kuvasta ei osaa sanoa, paljonko on pykälää sylinterissä, mutta jos uuteen mäntään päätyy, melkeimpä ottaisin sen ylikokoisena ja porautus päälle.
Jos päätyy ajelemaan tuon loppuun, pitää vain pistää sormet ristiin, ettei mahdotonta tuhoa tule, jos rengas katkeaa.
Miten mahtais vaikuttaa, jos jättää ylimmän kokonaan pois, alkaako mäntä sulamaan laelta pakoaukon kohdilta?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Ei varmaan liity tapaukseen. Oppi rahat tuli maksettua omalla kohdalla. Kun kylmällä koneella tuli lähdettyä ajoon ja reippaampi kiihdytys. Siihen kilahti, muuten vm90 dt oli kyllä huoleton peli.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
tuollaseen ei mäntä ja porautus maksa juuri mitään... sillä konstin varmoja kilsoja.
toki ravistele nyt kiertokanki ja nytkyttele petilaakeritki samalla..
joskus hoonasin muutamista kamppeista pytyyjä uudella männällä välyksen rajoille, mutta nykyään ei viittis.. pitäs olla joku tosi harvinainen pytty ja putkitusten hinnatki tullu ales...
toki ravistele nyt kiertokanki ja nytkyttele petilaakeritki samalla..
joskus hoonasin muutamista kamppeista pytyyjä uudella männällä välyksen rajoille, mutta nykyään ei viittis.. pitäs olla joku tosi harvinainen pytty ja putkitusten hinnatki tullu ales...
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 1862
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha DT männänrengasuran välys
Niin, mäntä sulaa, kun sen ja tulpan välillä alkaa kipinöidä.RS kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 11:41 pmTohon liian pienellä suuttimella sulatettuun mäntään uskon kyllä. Toi tulpan lämpöarvo ei siihen sulamiseen kyllä vaikuta mitenkään.SPS1975 kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 11:19 pm Ainakin vanhempien Yamaha DT:n ja RD:n piikkien sylinterit pystyi poraamaan ja laittamaan ylikoon männän, sillä tempulla ainakin pykälät poistuu, kun koneistamo tuon porauksen sille tekee. Näistä modernimmista malleista en omaa kokemusta, omat kevytmoottoripyöräilyt tapahtuivat n.30 vuotta sitten vm.-85 Yamaha RD:llä ja se tuli kertaalleen porautettua, kun siitä suli mäntä teholäppien ja tehoputken asennuksen jälkeen, taisi jäädä liian pieni suutin ja turhan lämpöinen tulppa tuolle yhdistelmälle, niin tuli remonttia.
Varsinkin jos on liian kuuma tulppa,niin kipinä olis loppunut jo paljon ennen männän sulamista.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa