Hydrauli asiaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Juhuli71
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 9:58 pm
Viesti:

Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Juhuli71 »

Hydrauliikasta tietäville kysymys.
Elikkä runko-ohjattava telakone, moottorina n.100hv diesel. Pystyykö voimasiirron toteuttamaan siten ,että moottorin perään kytketään suoraan hydraulipumppu, ja etuvaunuun ja takavaunuun asennettaisiin kumpaankin yksi hydraulimoottori, mitkä pyörittäisivät auton tasauspyörästöjä, joista otettaisiin veto teloille. Huippunopeutta laitteella saisi olla max 30kmh, mutta maastossa saisi olla voimaa hitaasti ajaessa esim rankakuorman kanssa.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Juhuli71 kirjoitti: La Helmi 04, 2023 10:59 am Hydrauliikasta tietäville kysymys.
Elikkä runko-ohjattava telakone, moottorina n.100hv diesel. Pystyykö voimasiirron toteuttamaan siten ,että moottorin perään kytketään suoraan hydraulipumppu, ja etuvaunuun ja takavaunuun asennettaisiin kumpaankin yksi hydraulimoottori, mitkä pyörittäisivät auton tasauspyörästöjä, joista otettaisiin veto teloille. Huippunopeutta laitteella saisi olla max 30kmh, mutta maastossa saisi olla voimaa hitaasti ajaessa esim rankakuorman kanssa.
Lähtökohtana runko-ohjaus on helpompi hydraulisesti kuin teloilla ohjaaminen.
Ainakin rinnan/sarjaankytkentöjä kannattaa tuossa hyödyntää.
Tuo 100hp teho on kovin rajallinen hydrauliikkakäytössä ja pumpun maksimiteho kannattaa mitoittaa kyllä max 80hp kieppeille.
Kerro hieman tarkempia speksejä laitteesta, esim. tasauspyörästöjen luovuttaja/välityssuhde ja vetopyörän halkaisija.
hamsteri
Viestit: 2788
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

ja mites se menikään :kansa vaatii kuvia
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Onnistuu. Mutta.

Jos mitoitat että 100 heppaa ja täysi löyly on 30km/h ja laite tehdään kiinteätilavuuksisella pumpulla niin hitaassa ajossa vetovoima on sama kuin täydellä ja ylimääräisestä nopedesta tehdään lämpöä.

Jos meinaa saada hyvän,niin tarvii muuttuvatilavuus pumpun, ja vielä aika ison semmoisen, ne kun yleensä ei kestä kuin 1500rpm tms. Ainakaan vanhemmat eli halvat.

Jos teet kerran runko-ohjattavan, niin automaatti loota voisi olla helpoin tie. Tuohonhan voisi laittaa sitten kaksois pumpun jatkeeksi ja sitten ne moottorit sinne perille, niin sillä voisi hoitaa sen välityksen kohdilleen ja samalla tulisi suunnanvaihto. Käytettävät komponentit sitten määrittää millainen tulee.

Mutta kuvia ja kuvausta laitteesta kehiin niin naureskellaan porukalla lisää.

Ja tietty sitten pumppujen lukumäärällä ja moottorien rinnan ja sarjaan kytkennällä saa vaihteita toteutettua myös. Vaatii sitten tietty jonniimoisen ohjauksen mutta ei ole tähtitiedettä.
Ja kassan myös. Teki sitten miten hyvänsä.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
karir
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja karir »

Erittäin mielenkiintoinen projekti!!
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Sen telanopeuden pystyy säätämään oikeaksi kun valitsee hydraulimoottorien kierrostilavuuden pumpun tuottoon nähden. Toki huomioitava virtauksen jakautuminen kahdelle moottorille. Koska veto tulee kahdelle moottorille eteen ja taakse, miettisin 50/50 jakajaventtiiliä moottorilinjaan.

Eipä tuossa projektissa tavanomaisia laskuharjoituksia suurempia ponnistuksia ole kun miettii sen hydrauliikan perusperiaatteet muuten ensin kohdalleen.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Ford1234
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 04, 2021 2:01 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Ford1234 »

Jos meinaa saada hyvän,niin tarvii muuttuvatilavuus pumpun, ja vielä aika ison semmoisen, ne kun yleensä ei kestä kuin 1500rpm

Tälläsiä löytyis..... Vickers muistaakseni 1500 rpm / 100 l
Ford1234
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 04, 2021 2:01 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Ford1234 »

Itse rakensin vähän samanlaisen "härvelin" wv 1.6 l d , 50 l pumppu ja molemmissa teloissa oma Dannfoss 630cm3 moottori .... "piilotettuna" Valmet Terrin 30 koppaan....
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Pähkäilin hieman asiaa ja itse toteuttaisin tuon 52cc+52cc tuplapumpulla siten että pumppu on vaihteiston päässä.

Toteutus siten että venttiileillä valittavissa:
1 pumppu, moottorit rinnan, (ryömintä)
2pumppua moottorit rinnan(normaali maastoajo)
2 pumppua moottorit sarjassa (nopea siirtoajo)

Vaihto muutamalla solenoidilla, moottoreille antikavitaatio venttiilit ja ajo onnistuisi ihan tavallisella suuntaventtiilillä.

Kokonaisuuden hintalappu jäisi kohtuulliseksi uusillakin osilla tehtynä.
Juhuli71
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 9:58 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Juhuli71 »

Joo, elikkä perät laitteessa on dana35 välityksellä muistaakseni 3.55 ja vetopyörien halkasija 350mm.Härveli on tällähetkellä mekaanisella vedolla, eli kardaaneilla veto etu-ja takavaunuun, manuaalivaihteistolla, alennuvaihteilla ja jakolaatikolla.Syy tähän ratkaisuun on, kun elinten luovuttaja löytyi omalta pihalta. Nyt on alkanut mietityttämään tuo hydraulivetoiseksi muuttaminen ja jos sen pystyisi toteuttamaan niin, että voisi hyödyntää nuo etu-ja taka-akselit.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ei siitä muuta etua saa automaattiin verrattuna kuin sen että menee yhtäkovaa eteen ja taakse.

Jos voimalinja on olemassa ja ehjä niin automaattiloota ja homma pelaa. Tietty yksi visio olisi korvata kytkin pumpulla ja moottorilla. Olisi edelleen vaihteet ja lisäksi lähes loputonta luistatusta kestävä ”kytkin”

Ongelma tai ei se mikään ongelma ole, sen kun mättää kyhnyä pöytään, on se että 100 heppaa tehoa tarvii siirtyäkseen reilut 200litraa/minuutti virtausta ja 200 Bar paineen.

Tuon litramäärän tekeminen ei ole ongelma, iso hammaspyöräpumppu hoitaa homman, tai mäntäpumppu niin saa painettakin ja litroista voi tinkiä. Mutta öljymäärä on sen verran iso että kaikki komponentit pitää olla isompaa kuin traktorikokoluokkaa.

Mikä kattila siinä on eli löytyykö automaattia helposti siihen perään?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tietty jos jostain löytyisi ihan jonkun vehkeen koko ajohydrauliikka, jossa olisi muuttuva tilavuuksinen pumppu niin oisi kaikista helppo tiä.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Hydrauli asiaa

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Juhuli71 kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 3:34 pm Joo, elikkä perät laitteessa on dana35 välityksellä muistaakseni 3.55 ja vetopyörien halkasija 350mm.Härveli on tällähetkellä mekaanisella vedolla, eli kardaaneilla veto etu-ja takavaunuun, manuaalivaihteistolla, alennuvaihteilla ja jakolaatikolla.Syy tähän ratkaisuun on, kun elinten luovuttaja löytyi omalta pihalta. Nyt on alkanut mietityttämään tuo hydraulivetoiseksi muuttaminen ja jos sen pystyisi toteuttamaan niin, että voisi hyödyntää nuo etu-ja taka-akselit.
350mm*π= n.1100mm 1,1m/kierros= 30km/h=27272kierrosta = 454vetorattaan kierrosta minuutissa.
Mutta tuo perävälitys muuttaa asian siten että moottorilta kaivataan 1611rpm
Öljyn tosiaan saa tehtyä helposti, mutta noille kierroksille ja tuolle virtaamalle moottorien löytäminen ei olekkaan niin helppoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ehostaja, EKo, Fallingdown, Google [Bot], Mika 82, Tiepalvelu ja 50 vierailijaa