Tajuton hinta jos tosiaan on vaan jarrupalat ja levyt vaihdettu. Millä tuon voi selittää, osien vai työtuntien määrällä.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 11:13 amEka hinta oli yli 750€. Tää siis muun huollon lisäksi, ja auto ihan tavallinen, yleinen, pienenpi keskikokonen.Paljonko maksaa, jos ihan kivasti maksaa?
Yritin toppuutella tuota jarruhommaa, ja ehotin halvempaa vaihtoehtoa, mut merkkiliike etevä taivuttelemaa, ja katsastus vielä ajankohtanen, niin naista vietii kun litran mittaa.
No ompahan auto nyt niiltä osin kunnossa muutaman vuoden. Seuraavassa huollossa kuulema jakopää, 800€.
Jarrunesteen vaihtoväli
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Renault alkuperäisosilla voisi mennä noille nurkille. Juurikin ne joissa levy ja napa on samaa kappaletta.
- Aakku
- Viestit: 8254
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Jos omaani vaihtaisin levyt ja palat joka kulmaan, niin osat kustantaisi jo 350 €. Kalleimmat osat olisivat takalevyt, joissa on laakerit mukana.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Vanhat sylinterit ja satulat jos on niin äkkiä tulee kallis lasku nesteen vaihdosta jos nipat katkasee joka paikasta. En ainakaan oikein toimivaa niksiä ole vielä keksinyt. Toholla kuumentaa nipan ympäristöä ja toivoa että aukeaa. Leimamiestä jos pelkää säiliö imetään tyhjäksi ja uudet sisään.
-
- Viestit: 1290
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Jarrunesteelle sopiva vaihtoväli 5-6 vuotta, täysin turhaa vaihtaa useammin.
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Tehokkaammin menee lämpö perille kuumentamalla itse nippaa, kun ei ole kuin muutaman gramman painoinen osa, versus painava satula.vaniljacreme kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 3:25 pm Vanhat sylinterit ja satulat jos on niin äkkiä tulee kallis lasku nesteen vaihdosta jos nipat katkasee joka paikasta. En ainakaan oikein toimivaa niksiä ole vielä keksinyt. Toholla kuumentaa nipan ympäristöä ja toivoa että aukeaa. Leimamiestä jos pelkää säiliö imetään tyhjäksi ja uudet sisään.
Tai näin ainakin itse kokenut helpommaksi toimia näin.
Noista nesteistä, juuri koskaan en ole vaihtamisen takia vaihtanut, eikä männät ole jumittaneet. Viimeksi tosin, kun vaihdoin putket taakse, vaihdoin nesteet samalla etupäähänkin, kun ei iso vaiva enää ollut.
Muutenkin ihmetellut että käyttääkö ihmiset jarruja lainkaan, vai käytänkö itse normaalia enemmän, kun 20-40tkm (autosta riippuen) välein saa palat vaihtaa. Työmatkalle osuu kyllä 20km mutkaista, 80 rajoituksella olevaa tietä, jossa jarruja käytetään eri tapaan kuin suoralla tiellä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Vajaa 4 vuotiaasta MB 711 linja-autosta jäätyi jarrunesteet - 30 asteen pakkasella. Sen jälkeen alettiin vaihtamaan joka toinen vuosi. Ei ihan heti tuota uskonut todeksi, mutta näin se kuitenkin teki.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
[/quote]
Muutenkin ihmetellut että käyttääkö ihmiset jarruja lainkaan, vai käytänkö itse normaalia enemmän, kun 20-40tkm (autosta riippuen) välein saa palat vaihtaa. Työmatkalle osuu kyllä 20km mutkaista, 80 rajoituksella olevaa tietä, jossa jarruja käytetään eri tapaan kuin suoralla tiellä.
[/quote]
Onko Mika 42:lla Saab 96 vapaakytkimellä vai onko autosi varustettu automaattiilootalla?
Meillä kestää palat yli 200 km. Autot on vähintään 2.0 dieseleitä manuaalilootalla.
Autoilla ajetaan yhteensä noin 70..80 tkm per vuosi. Mutkaisiakin teitä.
Miksi mutkaisella tiellä pitää käyttää jarruja.. jo noo jos ajaa reilusti ylinopeutta?
Ihan vaan uteliaisuuttani...
Jarrunesteet vaihdan 2..3 vuoden välein autoihin, tällä hetkellä 4 kpl. Koko yli 40 vuotisen autojenrassaus urani aikana olen katkaissut yhden ilmausnipan (Volvo 345) joka sitten piti porata pois.
Edit: lainaus meni mönkään mutt eiköhan asia selviä
Muutenkin ihmetellut että käyttääkö ihmiset jarruja lainkaan, vai käytänkö itse normaalia enemmän, kun 20-40tkm (autosta riippuen) välein saa palat vaihtaa. Työmatkalle osuu kyllä 20km mutkaista, 80 rajoituksella olevaa tietä, jossa jarruja käytetään eri tapaan kuin suoralla tiellä.
[/quote]
Onko Mika 42:lla Saab 96 vapaakytkimellä vai onko autosi varustettu automaattiilootalla?
Meillä kestää palat yli 200 km. Autot on vähintään 2.0 dieseleitä manuaalilootalla.
Autoilla ajetaan yhteensä noin 70..80 tkm per vuosi. Mutkaisiakin teitä.
Miksi mutkaisella tiellä pitää käyttää jarruja.. jo noo jos ajaa reilusti ylinopeutta?
Ihan vaan uteliaisuuttani...
Jarrunesteet vaihdan 2..3 vuoden välein autoihin, tällä hetkellä 4 kpl. Koko yli 40 vuotisen autojenrassaus urani aikana olen katkaissut yhden ilmausnipan (Volvo 345) joka sitten piti porata pois.
Edit: lainaus meni mönkään mutt eiköhan asia selviä
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
En tiiä mitä materiaalia ne kellertävät nipat on mutta tuntuu että jos niitä suoraan lämmittää pehmentyvät ja poikki entistä herkemmin? Tämmönen kuva jäänyt itselle en tiedä sitten onko ihan väärä. Kyllähän ne nipat auki pysyy jos suositellun vaihtovälein jarrunesteet vaihtelisi ja vaihtaisi vaikka uudet nipat.Mika 82 kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 5:00 pmTehokkaammin menee lämpö perille kuumentamalla itse nippaa, kun ei ole kuin muutaman gramman painoinen osa, versus painava satula.vaniljacreme kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 3:25 pm Vanhat sylinterit ja satulat jos on niin äkkiä tulee kallis lasku nesteen vaihdosta jos nipat katkasee joka paikasta. En ainakaan oikein toimivaa niksiä ole vielä keksinyt. Toholla kuumentaa nipan ympäristöä ja toivoa että aukeaa. Leimamiestä jos pelkää säiliö imetään tyhjäksi ja uudet sisään.
Tai näin ainakin itse kokenut helpommaksi toimia näin.
Noista nesteistä, juuri koskaan en ole vaihtamisen takia vaihtanut, eikä männät ole jumittaneet. Viimeksi tosin, kun vaihdoin putket taakse, vaihdoin nesteet samalla etupäähänkin, kun ei iso vaiva enää ollut.
Muutenkin ihmetellut että käyttääkö ihmiset jarruja lainkaan, vai käytänkö itse normaalia enemmän, kun 20-40tkm (autosta riippuen) välein saa palat vaihtaa. Työmatkalle osuu kyllä 20km mutkaista, 80 rajoituksella olevaa tietä, jossa jarruja käytetään eri tapaan kuin suoralla tiellä.
-
- Viestit: 4417
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Ja nippa vain kohtuumomenttiin, ei tartte tiiveyden takia kummoiseen tiukkuuteen laittaa.
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
näin on. yleensä nämä ongelmakohdat on edellinen omistaja tehnyt remontoidessaan. toki kyllähä se nippa ajan kanssakin hapettuu jumiin mutta silloin ei ole kyllä huolto-ohjelman mukaan mitään huollettukaan.
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Ei oo keltasta ilmausruuvia tullut vastaan. Ruosteen värisiä ne kaikki olleet
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
-
- Viestit: 858
- Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Tämän palstan ruuvareihin nähden olen noviisi, mutta vuosien kuluessa pientä remppaa on aina tullut tehtyä. Tässä kaksi esimerkkiä:
Kävin pari vuotta sitten läpi käyttöauton jarrut joka nurkalta. Kilometrejä oli noin 200 tuhatta ja ikää 9 vuotta. Tein täysrempan eli uudet levyt, palat, liukutapit ym, satulat auki ja uudet tiivisteet ym. Jarrunesteet oli vaihdettu kerran aiemmin. Satulat alumiinirunkoiset ja sisällä jonkinlainen ehkä keraaminen pinnoite. Satulat sisältä täysin uutta vastaavat ja neste oli puhdasta ja siistiä. Samoin satulan männän pölytiivisteet, männän ulkopuolisissa osissa hieman korroosiota. Periaatteessa oli turha avata, olisi voinut tulla huonompikin lopputulos huonolaatuisilla tarvikeosilla. Vaihdoin TRW/ATE tiivisteet, jotka luultavasti ok laatua. Edessä ja takana yksimäntäiset satulat eli liu-ut kummassakin päässä. Edessä satulan ja satulan kiinnikerungon välissä rosteriset irrotettavat liukupinnat, uudet tulivat jarrupala/levypaketin mukana. Olkavarressa kiinni oleva valurautainen satulan kiinnikerunko oli yllättävän korrosoitunut ilmeisesti rosterisen liukupinnan vuoksi.
Omistuksessa olevaan museoautoon, ikä 35v tein saman huollon vuoden vaihteessa. Mittarissa kilometrejä melko lailla saman verran, vähän enemmän. Jarrunesteet vaihdettu yhden kerran. Normaalit valurautaiset satulat, ATE/Girling. Jarruneste oli mennyt täysin geelimäiseksi.
Edessä satulat ok sisältä ja ulkoa ok, männät, liukutapit ja tiivisteet myös. Pyöräytin vähän hoonilla. Pölytiivisteen huuli satulassa ottanut vähän korroosiota, voisi ajatella, että käyttöikä tulee täällä ensin vastaan. Satulan ja kiinnikerungon välissä ei rosterista liukupintaa ja kiinnikerunko oli paremmassa kunnossa.
Takana kaksimäntäiset kiinteät satulat. Toisen puolen satulan pölysuoja oli mennyt rikki ja jumittanut männän. Satula halkeaa keskeltä ja tiiviste jarrunestekanavassa. Kanava täynnä geelimäistä nestettä. Kova homma rassata auki. Liuotin kaikki neljä satulaa pari tuntia kiehuvassa vedessä, jossa fairyä. Männät ja satula sisältä ok kunnossa. Männät osin vähän jumissa, piti vähän paineilmalla ja pihdeillä avittaa, että sai ulos varsinkin sitä, jossa pölytiiviste rikkoontunut.
Kaksimäntäisissä satuloissa nesteen vaihdon voisin melkein sanoa olevan vain toista mäntää koskevan, ellei sitten mäntiä ajeta ulos ja sisään eli huuhdellaan satulaa. Normaalilla nesteenvaihdolla uusi neste kulkeutuu vain nipan puoleiseen satulaan. Kannattaa siis avata satula, jos haluaa hyvän lopputuloksen.
Kummassakin remonttia helpotti kuumasinkityt jarrusatulan kiinnikerungon pultit.
Jarrupalojen ja levyjen kulumisesta paha sanoa mitään kun niissä on niin monta muuttujaa. ATE ja Bosch osoittautuneet tarvikeosista omalta kohdalta laadukkaiksi. Kummankin merkin levyjä näyttää tulevan kiinasta, jos sillä nykyään enää on merkitystä.
Kävin pari vuotta sitten läpi käyttöauton jarrut joka nurkalta. Kilometrejä oli noin 200 tuhatta ja ikää 9 vuotta. Tein täysrempan eli uudet levyt, palat, liukutapit ym, satulat auki ja uudet tiivisteet ym. Jarrunesteet oli vaihdettu kerran aiemmin. Satulat alumiinirunkoiset ja sisällä jonkinlainen ehkä keraaminen pinnoite. Satulat sisältä täysin uutta vastaavat ja neste oli puhdasta ja siistiä. Samoin satulan männän pölytiivisteet, männän ulkopuolisissa osissa hieman korroosiota. Periaatteessa oli turha avata, olisi voinut tulla huonompikin lopputulos huonolaatuisilla tarvikeosilla. Vaihdoin TRW/ATE tiivisteet, jotka luultavasti ok laatua. Edessä ja takana yksimäntäiset satulat eli liu-ut kummassakin päässä. Edessä satulan ja satulan kiinnikerungon välissä rosteriset irrotettavat liukupinnat, uudet tulivat jarrupala/levypaketin mukana. Olkavarressa kiinni oleva valurautainen satulan kiinnikerunko oli yllättävän korrosoitunut ilmeisesti rosterisen liukupinnan vuoksi.
Omistuksessa olevaan museoautoon, ikä 35v tein saman huollon vuoden vaihteessa. Mittarissa kilometrejä melko lailla saman verran, vähän enemmän. Jarrunesteet vaihdettu yhden kerran. Normaalit valurautaiset satulat, ATE/Girling. Jarruneste oli mennyt täysin geelimäiseksi.
Edessä satulat ok sisältä ja ulkoa ok, männät, liukutapit ja tiivisteet myös. Pyöräytin vähän hoonilla. Pölytiivisteen huuli satulassa ottanut vähän korroosiota, voisi ajatella, että käyttöikä tulee täällä ensin vastaan. Satulan ja kiinnikerungon välissä ei rosterista liukupintaa ja kiinnikerunko oli paremmassa kunnossa.
Takana kaksimäntäiset kiinteät satulat. Toisen puolen satulan pölysuoja oli mennyt rikki ja jumittanut männän. Satula halkeaa keskeltä ja tiiviste jarrunestekanavassa. Kanava täynnä geelimäistä nestettä. Kova homma rassata auki. Liuotin kaikki neljä satulaa pari tuntia kiehuvassa vedessä, jossa fairyä. Männät ja satula sisältä ok kunnossa. Männät osin vähän jumissa, piti vähän paineilmalla ja pihdeillä avittaa, että sai ulos varsinkin sitä, jossa pölytiiviste rikkoontunut.
Kaksimäntäisissä satuloissa nesteen vaihdon voisin melkein sanoa olevan vain toista mäntää koskevan, ellei sitten mäntiä ajeta ulos ja sisään eli huuhdellaan satulaa. Normaalilla nesteenvaihdolla uusi neste kulkeutuu vain nipan puoleiseen satulaan. Kannattaa siis avata satula, jos haluaa hyvän lopputuloksen.
Kummassakin remonttia helpotti kuumasinkityt jarrusatulan kiinnikerungon pultit.
Jarrupalojen ja levyjen kulumisesta paha sanoa mitään kun niissä on niin monta muuttujaa. ATE ja Bosch osoittautuneet tarvikeosista omalta kohdalta laadukkaiksi. Kummankin merkin levyjä näyttää tulevan kiinasta, jos sillä nykyään enää on merkitystä.
-
- Viestit: 636
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Ei vielä ole tullut vastausta siihen miten neste pääsee pilaantumaan eli vettä imemään jarruputkiston loppupäässä. Mutta jos se tuummukin jarrutuslämmön vuoksi, vai mistä on kyse jos nesteen kiehumispiste pitäs mitata imausnipasta eikä säiliöstä?MF165SMP kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 1:00 pmTota, mitenkäs se neste siellä jarruputken päässä eli sylinterissä vettä saa imettyä? Hygroskooppisena jarruneste imee vettä ilmasta, mutta eihän jarrusylinterissä ilmaa sais olla, eihän? Säiliössä taasen nesteen yläpinta on ilmaa vasten, joten luulisi että siellä se huonoin neste piilee?
Selittäkääs amatöörille - miten se jarruneste pilaantuu? Olen aina luullut että kyse on nesteen ilmasta ottamasta vedestä, mutta tuo musta väri viittaisi siihen että muuta epäpuhtautta on irronnut jarrusylinteristä, vai mistä?
-
- Viestit: 636
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Joo, ei miultakaan koskaan, mutta nyt mitattiin. Ei myöskään aiemmin ole mitattu pakkasnesteen pakkaskestävyyttä, mut nyt mitattiin. Katsastus Kinnunen katsasti, oli tarkastuskaavake muuttunu sitten viimekäynnin.
Onko kellään muulla tän vuoden puolella katsastaneella samanlaisia havaintoja?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
pari viikkoa sitte käytin ralliauton konttorilla ja ei tarkistettu jarrunesteitäMF165SMP kirjoitti: ↑Su Helmi 05, 2023 2:56 pmJoo, ei miultakaan koskaan, mutta nyt mitattiin. Ei myöskään aiemmin ole mitattu pakkasnesteen pakkaskestävyyttä, mut nyt mitattiin. Katsastus Kinnunen katsasti, oli tarkastuskaavake muuttunu sitten viimekäynnin.
Onko kellään muulla tän vuoden puolella katsastaneella samanlaisia havaintoja?
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Mikäköhä ois hylkäysperuste vanhasta jäähdytysnesteestä..
-
- Viestit: 7603
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Wanhempi asentaja jo VW kuplan kultakaudella kertoi aina renkaanvaihtosesongin aikaan laittavansa jarrupolkimen ja penkinväliin jousen ja avaavansa ilmaruuvin niin poljin menee pohjaan.
Näin toimien sitten joka pyörässä, Ilmaruuvit pysyy kunnossa ja neste vaihtuu osittain puolen vuoden välein.
Veljellä taas VW golf 2001, eikä koskaan ole jarrunesteitä vaihtanut, eikä jarrusylinterit ole juuttuneet.
Jokainen siis tavallaan...
Näin toimien sitten joka pyörässä, Ilmaruuvit pysyy kunnossa ja neste vaihtuu osittain puolen vuoden välein.
Veljellä taas VW golf 2001, eikä koskaan ole jarrunesteitä vaihtanut, eikä jarrusylinterit ole juuttuneet.
Jokainen siis tavallaan...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: allu-85, Bing [Bot], Harri S, JURO ja 39 vierailijaa