Jarrunesteen vaihtoväli
-
- Viestit: 636
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Jarrunesteen vaihtoväli
Ton Rouvan Astran (vm 2018) huolto-ohjelmassa jarruneste vaihettaisiin 2 vuoden välein. No, jäipä vuos sitte vaihtamatta ja ny oli katsastus jossa myös mitattiin jarrunesteen kiehumispiste, se oli 259 C. Jarruneste siis 3 vuotta vanhaa.
Mutta eikös tuo kiehumispiste kerro että neste on lähes uudenveroista, ko vertailin dot4 nesteiden taulukkoarvoihin?
Onko siis tuo 2 vuoden vaihtoväli vaan "jälkimarkkinoinnin" keksimä rahastuskeino. Jos/kun nyt katsuri antaa tiedon nesteen kiehumispisteestä (siis paljonko on imassu vettä sekaan), eikös sen perusteella voisi iha ite pähkäillä milloin vaihetaan.
Jos oikein muistan niin itellä on ollut useita autoja joissa sitä ei oo vaihettu vuoskymmeneen, mut sit ehkä seurauksena on ollu nuo korroosion vuoksi jumittavat jarrumännät... Eikä niitäkään nykyisin vaiheta niiku ennen, vaan koko satula. Nii se kehitys kehittyy, eikä aina ymmärrä mikä osa siitä on kehitystä ja mikä rahastusta
Entäs jarrulevyjen vaihto aina ko palat vaihetaan. Eihän niin ennen toimittu? Oltiin nuukempia vai oliko levyt parempia?
Mutta eikös tuo kiehumispiste kerro että neste on lähes uudenveroista, ko vertailin dot4 nesteiden taulukkoarvoihin?
Onko siis tuo 2 vuoden vaihtoväli vaan "jälkimarkkinoinnin" keksimä rahastuskeino. Jos/kun nyt katsuri antaa tiedon nesteen kiehumispisteestä (siis paljonko on imassu vettä sekaan), eikös sen perusteella voisi iha ite pähkäillä milloin vaihetaan.
Jos oikein muistan niin itellä on ollut useita autoja joissa sitä ei oo vaihettu vuoskymmeneen, mut sit ehkä seurauksena on ollu nuo korroosion vuoksi jumittavat jarrumännät... Eikä niitäkään nykyisin vaiheta niiku ennen, vaan koko satula. Nii se kehitys kehittyy, eikä aina ymmärrä mikä osa siitä on kehitystä ja mikä rahastusta
Entäs jarrulevyjen vaihto aina ko palat vaihetaan. Eihän niin ennen toimittu? Oltiin nuukempia vai oliko levyt parempia?
-
- Viestit: 943
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Katsuri taitaa mitata säiliöstä mutta oikeampi paikka olis sieltä jarrusylinterin ilmausnipasta.
Ehkä se 2v on vähän vaman päälle mutta esim 4v jälkeen sieltä sylinteriltä tulee jo tosi tummaa...
Levyt , jos on siistit niin kannattaa mitata ja jos ei olla lähellä vaihtorajaa niin vaihtaa vaan palat. Mutta esim takana yleensä levyt menee vaihtoon ruosteen takia vaikka paloissa olis vielä pintaa.
Ehkä se 2v on vähän vaman päälle mutta esim 4v jälkeen sieltä sylinteriltä tulee jo tosi tummaa...
Levyt , jos on siistit niin kannattaa mitata ja jos ei olla lähellä vaihtorajaa niin vaihtaa vaan palat. Mutta esim takana yleensä levyt menee vaihtoon ruosteen takia vaikka paloissa olis vielä pintaa.
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Minulta ei ole koskaan mitattu jarrunesteen kiehumispistettä vaikka useaa autoa vuosittain katsastutan.
Mitä olen kokenut, niin kyllähän ne jarrunesteet jää vaihtamatta vuosikymmeniksi ellei jonkun satulan tai putken/letkun vaihdon yhteydessä tule kierrätystä. Rankoissa ja pitkissä jarrutuksissa se kai aiheuttaa kuumenemisen vuoksi sen nesteen kiehahtamisen ja jarrujen menetyksen. Ennakoivaa ajotapaa noudattavilla ennemminkin on ongelmana jarrulevyjen ruostuminen.
Itse tulee vaihdettua levytkin palojen yhteydessä kun sitten tietää, että saa olla siltä rauhassa jonkun aikaa. Nykyään on onneksi metallin kierrätys ettei niitä vanhoja levyjä upoteta suohon. Tavanomaiseen autoon levyt ei ole edes kalliit. Jos oikein säästeliääksi heittäytyy, niin voihan sitä vaihtaa vaan ne kuluneimmat jarrupalat ja missä on vielä pintaa, ajaa loppuun
Mitä olen kokenut, niin kyllähän ne jarrunesteet jää vaihtamatta vuosikymmeniksi ellei jonkun satulan tai putken/letkun vaihdon yhteydessä tule kierrätystä. Rankoissa ja pitkissä jarrutuksissa se kai aiheuttaa kuumenemisen vuoksi sen nesteen kiehahtamisen ja jarrujen menetyksen. Ennakoivaa ajotapaa noudattavilla ennemminkin on ongelmana jarrulevyjen ruostuminen.
Itse tulee vaihdettua levytkin palojen yhteydessä kun sitten tietää, että saa olla siltä rauhassa jonkun aikaa. Nykyään on onneksi metallin kierrätys ettei niitä vanhoja levyjä upoteta suohon. Tavanomaiseen autoon levyt ei ole edes kalliit. Jos oikein säästeliääksi heittäytyy, niin voihan sitä vaihtaa vaan ne kuluneimmat jarrupalat ja missä on vielä pintaa, ajaa loppuun
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Tekeekö tuollaisella halvalla jarrunesteen vesipitoisuusmittarilla mitään?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605970/ ... stetesteri
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605970/ ... stetesteri
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Kyllä ne jarrumännät ruostuu jos ei vaihda jarrunesteitä. Kokeiltu on ja vaihdettu joka satula. Totesin halvemmaksi ja helpommaksi vaihtaa jatkossa nesteet edes joskus
-
- Viestit: 1611
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Muistankohan oikein että 3 vuoden välein vaihto.
Kaikki kerralla uutta,laikat ja palat.
Jos ei ota niitä marmoritiskin jarrulaikkoja niin halppikset menee muutamaan vuoteen ruosteeseen.
On hankala vaihtaa kun ruoste jumii sinne sisäpuolelle.
Eli saa hakata isolla lekalla että lähtee irti.
Kaikki kerralla uutta,laikat ja palat.
Jos ei ota niitä marmoritiskin jarrulaikkoja niin halppikset menee muutamaan vuoteen ruosteeseen.
On hankala vaihtaa kun ruoste jumii sinne sisäpuolelle.
Eli saa hakata isolla lekalla että lähtee irti.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Juu, jottain tarttis tehdä. En ole ainakaan 15 vuoteen vaihtanut jarrunesteitä. Herkistän kyllä mäntiä ja paloja ranskalaisissa autoissa vuoden parin välein. Samoin ulkoisista kohteista poistan ruosteet. Varsinaiset jumitukset ovat liittyneet kuitenkin vain käsijarruvaijereihin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Noiden romujen kanssa kun työkseni värkkäilen, olen huomioinut, että lähestulkoon aina syy jumimiseen tulee ulkopuolelta.
Ja iso osa muutenkin johtuu muusta kuin männän jumittamisista.
Ja iso osa muutenkin johtuu muusta kuin männän jumittamisista.
-
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Rumpujarrut takajarruina on huolettomat. Expertillä ajoin yli kymmenen vuotta tekemättä takajarruille muuta kuin pölyjen poiston muutaman kerran. Myöhäissyksyllä alkoi taakse menevä jarruputki vuotaa. Uusittiin molemmat putket sekä jarrusylinterit, kun toisessa oli ollut pientä jumittamisoiretta. Jarrukengät ja rummut lienevät alkuperäiset, käyttöönottovuosi 2005.
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Jos jarrulevy ruostuu napaan kiinni, on syynä se, ettei ole kasatessa muistanut laittaa kuparitahnaa levyn ja navan väliin.rokkimatti kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 9:03 am On hankala vaihtaa kun ruoste jumii sinne sisäpuolelle.
Eli saa hakata isolla lekalla että lähtee irti.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Kyllä maailma pelastuu, kun kierrätetää osia, jotka ei kestä käyttöä kun muutaman vuoden, verrattune ennen sama palikka kesti ainakin 10 vuotta!?Itse tulee vaihdettua levytkin palojen yhteydessä kun sitten tietää, että saa olla siltä rauhassa jonkun aikaa. Nykyään on onneksi metallin kierrätys ettei niitä vanhoja levyjä upoteta suohon.
Kaverin auto kävi huollossa, ja jo edellisessä huollossa oli mainittu että tulee seuraavaksi jarruhuolto(palat levyt), joka maksaa ihan kivasti.
Levyt näytti päällepäin ihan priimalta, mutta olivat kuulema kulunee liian ohuiksi!?
Auto neljävuotias, ja mittarissa 80 tonnia. Ajotyyli mielestäni ei mitenkää jarruja kuluttava/ hissuttelija!?
Pihalla pari yli reilusti 20 vuotiasta , ja mittarissa vasta päälle 200 tuhatta. Palat vaihettu kerran, alkuperäset levyt. Toisessa takana alkuperäset jarrukengät.
Maailma on saastunut noitten takia, kun ei ole kierrätetty jarrulevyjä.
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Paljonko maksaa, jos ihan kivasti maksaa?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 10:30 am Kaverin auto kävi huollossa, ja jo edellisessä huollossa oli mainittu että tulee seuraavaksi jarruhuolto(palat levyt), joka maksaa ihan kivasti.
Itse vaihdoin Motonetin osilla eteen levyt ja palat. Osat maksoivat noin 100 €. Asennus kestää reilu puoli tuntia urakoiden ja jos herkistää ja voitelee samalla, niin hiukan kauemmin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1611
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
En tarkota napaan ruostumista.
Jarrulevy turpoaa sieltä sisäpuolelta ruosteesta.
Jarrulevy turpoaa sieltä sisäpuolelta ruosteesta.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
-
- Viestit: 3162
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Itse vaihtaisin tuossa tilanteessa huoltokorjaamoa. Onneksi ei tarvitse kun huollan ja korjaan itse niin voi vaihtaa vain tarpeen mukaan osia. Tänään onkin hyvä päivä huoltaa autoja kun pakkanen kiristyy -10 asteeseen, ei tarvi ulkohommia tehdä.
-
- Viestit: 1735
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
ei ruostu napaan kiinni vaan ruoste kerääntyy jarrulevyn sisäpuolelle, levy liikuu navan päällä ja eikä lähe pois muuten ku isolla lekalla lyömällä. useita tämmösiä oli ku olin autokorjaamolla töissä.jarikos kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 10:25 amJos jarrulevy ruostuu napaan kiinni, on syynä se, ettei ole kasatessa muistanut laittaa kuparitahnaa levyn ja navan väliin.rokkimatti kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 9:03 am On hankala vaihtaa kun ruoste jumii sinne sisäpuolelle.
Eli saa hakata isolla lekalla että lähtee irti.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Eka hinta oli yli 750€. Tää siis muun huollon lisäksi, ja auto ihan tavallinen, yleinen, pienenpi keskikokonen.Paljonko maksaa, jos ihan kivasti maksaa?
Yritin toppuutella tuota jarruhommaa, ja ehotin halvempaa vaihtoehtoa, mut merkkiliike etevä taivuttelemaa, ja katsastus vielä ajankohtanen, niin naista vietii kun litran mittaa.
No ompahan auto nyt niiltä osin kunnossa muutaman vuoden. Seuraavassa huollossa kuulema jakopää, 800€.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Nesteitä tulee vaiheltua epämääräsen säännöllisesti, ja kyllä noita joskus tulee vastaan, kun neste jotain sammakokutua säiliössä, ja sitten sylinterit jumissa,ym.
-
- Viestit: 4415
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Fabiassa oli rumpujarrun sylinteri niin jumissa, että oikein sai tehdä töitä että sai männän pois. Ja se mäntä on pikkurillin paksuinen eli ehkä niitä kannattaa vaihtaa.
Traktorissa taas on aika iso mäntä ja siinä taas oli sylinteri syöpynyt.
Traktorissa taas on aika iso mäntä ja siinä taas oli sylinteri syöpynyt.
-
- Viestit: 2784
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
bemarissa vilkuttelee abs esp valoa ja jarrunesun vaihdolla onneksi rauhottui ettei olisi ollut vesipitoista
-
- Viestit: 636
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihtoväli
Tota, mitenkäs se neste siellä jarruputken päässä eli sylinterissä vettä saa imettyä? Hygroskooppisena jarruneste imee vettä ilmasta, mutta eihän jarrusylinterissä ilmaa sais olla, eihän? Säiliössä taasen nesteen yläpinta on ilmaa vasten, joten luulisi että siellä se huonoin neste piilee?Hsippe kirjoitti: ↑La Helmi 04, 2023 12:39 am Katsuri taitaa mitata säiliöstä mutta oikeampi paikka olis sieltä jarrusylinterin ilmausnipasta.
Ehkä se 2v on vähän vaman päälle mutta esim 4v jälkeen sieltä sylinteriltä tulee jo tosi tummaa...
Levyt , jos on siistit niin kannattaa mitata ja jos ei olla lähellä vaihtorajaa niin vaihtaa vaan palat. Mutta esim takana yleensä levyt menee vaihtoon ruosteen takia vaikka paloissa olis vielä pintaa.
Selittäkääs amatöörille - miten se jarruneste pilaantuu? Olen aina luullut että kyse on nesteen ilmasta ottamasta vedestä, mutta tuo musta väri viittaisi siihen että muuta epäpuhtautta on irronnut jarrusylinteristä, vai mistä?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa