Konvektori

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Konvektori

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Tuolla KaminaKeskuksen sivuilla seikkaillessa huomio kiintyi konvektoriin. Se on eräänlainen peltihormiin asennettava lämmönvaihdin. Sille luvataan melkoista säästöä puun kulutuksessa. Väite tuntuu melko uskottavalta. Itse uusin kiukaan parisen vuotta sitten. Aiemmin savukaasut menivät tiilihormiin heti kiukaan takaa. Tuli sitten asennettua kiukaan päältä peltiputki, joka menee tiilihormiin lähellä saunan kattoa. Muutoksen jälkeen saunan lämpeneminen nopeutui huomattavasti, jotain 15 - 20 minuuttia, ja samalla väheni myöskin puun kulutus. Puuta säästyy parisenkymmentä prosenttia aiempaan verrattuna.
Jos minulla olisi ollut tietoa tuollaisesta konvektorista kiukaan vaihtoa tehdessäni, olisin taatusti sellaisen hankkinut, koska se ei ole edes hinnan kiroissa. Voin toki sellaisen hankkia vielä jälkikäteenkin. Kuvasta päätellen vehkeen nuohottavuuteen ei ole panostettu, ilmeisesti koko härpäke on irroitettava nuohousta varten.
Onko jollakin masinistilla tuollainen jo käytössä? Jos on, niin raporttia kehiin.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Saunaan sitä ei kannata laittaa, on tarkoitettu lämmitykseen ja savukaasun lämmön talteenottoon

Saunassahan tarkoitus lämmittää kivet, ne taas lämmittää itse sauna. Konvektorin lisäämällä sauna lämpenisi nopeammin kuin kivet
Viimeksi muokannut Juho M-P, Pe Helmi 03, 2023 8:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Mun mielestä saunaa lämmittämällä tulee huonommat löylyt kuin kiuasta lämmittämällä. Pahimmillaan sauna on niin kuuma, ettei löylyä viitti heittää tai vaihtoehtoisesti pitää lämmittää kiuasta niin varovaisesti, että se hyytyy löylytellessä.

Itse tykkään, kun ulkosaunassa on talvella jopa vilpoinen aloittaessa ja lämpö otetaan löylystä.
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

mtalo kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 8:33 am Mun mielestä saunaa lämmittämällä tulee huonommat löylyt kuin kiuasta lämmittämällä. Pahimmillaan sauna on niin kuuma, ettei löylyä viitti heittää tai vaihtoehtoisesti pitää lämmittää kiuasta niin varovaisesti, että se hyytyy löylytellessä.

Itse tykkään, kun ulkosaunassa on talvella jopa vilpoinen aloittaessa ja lämpö otetaan löylystä.
Näin juuri eli kiuas saisi olla sellainen mikä siirtää lämmön savukaasuista ensisijaisesti kiviin eikä ilmaan.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7805
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

mtalo kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 8:33 am Mun mielestä saunaa lämmittämällä tulee huonommat löylyt kuin kiuasta lämmittämällä. Pahimmillaan sauna on niin kuuma, ettei löylyä viitti heittää tai vaihtoehtoisesti pitää lämmittää kiuasta niin varovaisesti, että se hyytyy löylytellessä.

Minä tiedän yhden miehen,mitä ei pidä päästää saunaa lämmittämään,olen pitänyt huolen siitä että,olen paikalla saunapäivinä.
Jos saunan lämmityksessä häärii joku muu,niin saunassa vesi padassa kiehuu,niin pahuksesti ja lauteet on,niin kuumat että,makkaraa voi paistaa lauteilla.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Juho M-P kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 8:32 am Saunaan sitä ei kannata laittaa, on tarkoitettu lämmitykseen ja savukaasun lämmön talteenottoon

Saunassahan tarkoitus lämmittää kivet, ne taas lämmittää itse sauna. Konvektorin lisäämällä sauna lämpenisi nopeammin kuin kivet
Juurikin tuota saunan nopeampaa lämmitystä kaipailen. Nykyisessä on betonipintaa seinissä toistakymmentä neliömetriä. Seinät imevät lämmön ja lämpiäminen kestää. Sitten, kun kiuas on kuuma, niin löylyt häviävät hetkessä, seinät edelleen imevät sen. Jos sitten lämmittää niin kauan, että seinät ovat lämpimät, niin kiuas kivineen on aivan liian kuuma, eikä löylyn heitosta tule mitään, koska nahka palaa. Saunan ovea auki pitämällä lämmityksen aikana taas pesuhuone ja pukuhuone lämpiävät johonkin tukalaan 40 asteeseen, eikä ole hyvä sekään.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Eikö helpompi keino em. tilanteessa olisi hiukan eristää ja paneloida liikaa betonipintaa peittoon?
Samalla saunasta tulisi kenties viihtyisämpi.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tai laittaisi kiukaan, joka siirtäisi tehokkaammin lämmön kiviin ja jossa olisi reilumpi kivimäärä. Sitten vois paiskoa huoleti vettä kiukaalle, josta tulisi paljon löylyä eli vesihöyryä. Parempi kiuas ei "kyykkäisi" reilusta veden heitosta.

Tietysti makuja on monenlaisia, mutta itte tykkään sellaisesta, että höyry osin kondensoituu seiniin. Tyypillisesti suomalaiset sisäsaunat on sellaisia, että yhden isomman löylyn otettua, lämpö ei laske takaisin normaaliksi ilman oven aukasua.
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuo konvektori voisi olla hyvä takan hormissa jos on kevythormi. Sellainen itse asiassa on meillä yhdessä mökissä ja täytyy laittaa harkintaan. Omiin saunoihin en konvektoria laittaisi koska en halua löylyhuoneen olevan kuuma. Löylyhuoneeseen riittää 40 astetta mutta kiukaan pitää olla kuuma. Siten saa parhaat höyrykkäät löylyt kun vettä voi latoa kuukaalle enemmänkin. Meillä lämmitetäänkin saunat ovet selällään tästä syystä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Universal Four kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 9:06 am Eikö helpompi keino em. tilanteessa olisi hiukan eristää ja paneloida liikaa betonipintaa peittoon?
Samalla saunasta tulisi kenties viihtyisämpi.
Onhan tuokin tiedossa ollut, vaan ei hirveästi innosta. Koko sauna pitäisi paneloida, ettei tulisi kirjava panelointi vanha / uusi. Sauna on lisäksi isokokoinen, vaikkei lauteille kuutta karjua enempää kerralla mahdukaan. Ovi saunaan on menty tekemään keskelle seinää, josta aiheutuu vaikeutta lauteiden tekemiseen fiksusti. Joka tapauksessa ylivoimaisesti suurin omakotitalossa oleva sauna, jossa olen saunonut. Ei ainakaan ilma heti lopu. Ei toki pärjää maailman suurimmalle saunalle, jossa on monetkin löylyt tullut otettua.
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Konvektori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Hiukan joutuu sitten hakemaan sopivaa kiuasta. Kukin sauna on omanlaisensa.
Meillä pienehkö sauna ja kaksi tiiliseinää. Talvella varsinkin seinien ja kohtalaisen ilmanvaihdon ja viileän tuloilman ansiosta löylyhuone on viileä. Kiukaassa vajaa 300 kiloa kiviä ja reilun tunnin lämmityksellä päälimmäiset ei ole mahdottoman kuumia, sellaisia käteen otettavia. Saapi aikaan paljon höyryä eli löylyhuone täyttyy höyrystä. Tarpeeksi kun mättää vettä kiukaalle niin alkaapi olla oikein kuumaakin höyryä. Pehmeät on.

Isällä taas aivan päinvastoin eli kiuas on pieni ja äkäiset löylyt. Ja saunan ilma myös lämmin. Joskus ennenvanhaan oli kvoasti kuumakin.

Eroa on löylykauhassakin, meillä sellainen puolilitrainen ja isällä taas riittää pienehkö.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 68 vierailijaa