705 ilmavaivat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hammashihna
Viestit: 553
Liittynyt: La Tammi 13, 2007 7:21 am
Viesti:

705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja hammashihna »

Valmetissa alkoi kesällä olla ilmavaivoja. Traktorin käydessä pitempään tyhjäkäynnillä alkoi kone hörähdellä. Jos pikaisesti alkoi käsipumpulla pumppaamaan, niin käynti tasaantui ja taas mentiin. Jos ei niin piti ilmata jne., mutta kun oli kiireaika, niin yritin välttää enempää remontointia. Letkuissa oli kosteutta ja kun ei oikein selvinnyt mistä vuoti, niin vaihdoin pumpulle tulevat ja lähtevät letkut. Ei auttanut. Suodattimen päällä oleva ilmausruuvi näytti vuotavan, tiivistin, ja se auttoikin pariksi kuukaudeksi, mutta taas reistaa.
En oikein tiedä miten tätä vikaa jäljittäisi. Pumpulle vaan kertyy jostakin ilmaa, jos traktorin jättää viideksi minuutiksi tyhjäkäynnille. 1200 kierrosta kevyessä työssä ja kaikki pelaa.
Tietysti jos vaihtaisi kaikki osat, niin kai ongelma poistuisi.
Jos ei jaksa hypätä ojan yli, niin onhan kumpparit.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja masankp »

Vaiha siirtopumppu, venttiilit siellä vuotaa.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja JKH »

Siellä on ainakin uutena ollut veden erotin siinä ns. tulipellissä akun puolella. Meillä se oli 705n tullessa ohitettu, ollut ilmeisesti ilmavuotoa ja vedetty letku suoraan. 755ssä taitaa olla paikallaan, mutta kyllä siinäkin muistaakseni putsaamiseen jälkeen oli ongelmaa että kuplaa helposti tulee. Tarkalla kiristämisellä alkoi varmaan pitämään. Siinä iso lasikuppi missä näkyy kuplat kyllä.
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja tono »

ONko tuossa se metallipunosletku joka tulee ruiskutuspumpulle? Meillä meni niitä aikanaan useampia, kunnes vaihdettiin kumipintaiseen letkuun. Niistä ei oikein heti näkynyt se vuoto/ilmanhorinta mutta vika oli niissä.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
IH E8-41
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Marras 22, 2010 7:12 pm
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja IH E8-41 »

tutki onko metalliputki vialla tankkiin meno putkessa,sisäpuolella alapuolella kiinnitysruuvia A.P
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja Make »

Laita tankinkorkki kunnolla kiinni ja paineilmaa hehkunsäiliöön. Vuotopaikat paljastavat hetkessä itsensä. Voi siirtopumpullakin olla tunnit täynnä. Meillä noilla on ajettu 1200 ja 15000 tuntia, eikä ole kylläkään siirtopumppua tarvinnut vaihtaa. Polttoaineletkuja on vaihdettu jo melko uutena. Joskus on ollut roska banjossa, mutta se aiheuttaa vaivoja kierroksilla ja kuormituksessa.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Jos käsipumpulla lutkuttaminen auttaa, niin epäilen että männän palautinjousi siiirtopumpusta poikki. Orkkis boschin uusi pumppu tilalle.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
hammashihna
Viestit: 553
Liittynyt: La Tammi 13, 2007 7:21 am
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja hammashihna »

Jäin miettimään siirtopumppu asiaa. Tuli myös kokeiltua että tuhannella kierroksella käy ongelmitta. Voiko lievästi viallinen siirtopumppu aiheuttaa se että tyhjäkäynnillä ei pysty imemään tarpeeksi polttoainetta, mutta korkeammilla kierroksilla käy hyvin. Ei ole kokemusta asiasta.

Silloin kun ongelma ilmenee, niin siirtopumppua käsin pumpatessa vastusta ei ei tunnu, ihan vetelä painaessa. Tietysti jousi palauttaa. Vähän aikaa kun pumppaa, niin vähitellen alkaa tuntua että vastus kasvaa. Aika paljon siellä ilmaa lienee.
Jos ei jaksa hypätä ojan yli, niin onhan kumpparit.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Tarkoitat varmaan, että joutokäynnillä ontuu ja nostaessa kierrokset tyhjäkäyntialueelle pelaa paremmin?

Edelleen veikkaan siirtopumpun männän palautinjousta, että on vielä yhdestä kohtaa poikki, jos käsipumpulla pumppaaminen auttaa. Ylivirtausventtiilissä tuskin vikaa, jos vaste alkaa pumpatessa tuntua.

Nyppää siirtopumppu irti ja pistä osiin. Valurautaversion saa purettua ulospäin pumppua irroittamatta, alumiininen purkautuu toiseen suuntaan. Melko moni saanut aikanaan vettä ja jousi menee herkästi sen jälkeen poikki. Muutamia satoja tullut uran aikana vastaan.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: 705 ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja elk »

On myöskin useita katkenneita jousia tullut vastaan...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot] ja 37 vierailijaa