MY diesel ja suuttimet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

parempi se käytetty ehjä on kuin täysin rikki, varsinkin jos kerran auton hinta on sellainen ettei viitsi santsata et paljoa kyllä itse tekemällä menetäkään. oma vaivansa se vaihtaminen on mutta jos hyvin näkyvillä rohkaisen työhön säästät 300-400e. ongelmallisin on saada se suutin ylös, mutta ajat moottorin kuumaksi ja avaat suuttimen pidikkeen mutterin/pultin löysälle ja moottori käymään kyllä se pompahtaa ylös jossakin vaiheessa. toki ekana täytyisi se nro 1 ehdokas löytyä. ohivuototestin tuloksella voi saada osviittaa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

vaniljacreme kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 9:41 am toki ekana täytyisi se nro 1 ehdokas löytyä.
Tämä on se pointti. Sen yhden suuttimen vaihto menisi vielä budjettiin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

eli ohivuoto on tehty ja korjausarvoissa ei mitään? eikä ole hydraulinostajaa joka sattuisi satunnaisesti ääntelemään?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

vaniljacreme kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 9:52 am eli ohivuoto on tehty ja korjausarvoissa ei mitään? eikä ole hydraulinostajaa joka sattuisi satunnaisesti ääntelemään?
On vain korvakuulolla, testerillä ja stetoskoopilla koitettu paikantaa. Vika ei ole jatkuva, vaan satunnainsesti kuuluva ääni kiihdytyksessä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mistä saakka se on ääntänyt? Niissä suuttimissa on valmistustoleranssien vuoksi ne korjausarvot millä saa ohjainlaitteen tasaamaan suutinkohtaisia eroja annostuksessa. Voisiko olla jäänyt tämä tekemättä edellisessä vaihdossa? Jos sattuu jossain tilanteessa ruokkimaan sen verran liikaa että jo ääni kuuluu. Se rakenne on sellainen että riippuen mittapoikkeamasta osaa aueta hitaammin tai sulkeutua hitaammin tai sitten vaan tavaraa tulee täydellä aukenemalla eri määrä joten se ei välttis joka tilanteessa oireile.
Vähän kaukaa haettua mutta kerran tuota on jo noinkin paljon tutkittu niin herää moinen kysymys.
En minä tiedä onko PSA:n vehkeissä siis moisia mutta ihmettelen jos ei olisi.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

skuikka kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 10:17 am Mistä saakka se on ääntänyt? Niissä suuttimissa on valmistustoleranssien vuoksi ne korjausarvot millä saa ohjainlaitteen tasaamaan suutinkohtaisia eroja annostuksessa. Voisiko olla jäänyt tämä tekemättä edellisessä vaihdossa? Jos sattuu jossain tilanteessa ruokkimaan sen verran liikaa että jo ääni kuuluu. Se rakenne on sellainen että riippuen mittapoikkeamasta osaa aueta hitaammin tai sulkeutua hitaammin tai sitten vaan tavaraa tulee täydellä aukenemalla eri määrä joten se ei välttis joka tilanteessa oireile.
Vähän kaukaa haettua mutta kerran tuota on jo noinkin paljon tutkittu niin herää moinen kysymys.
En minä tiedä onko PSA:n vehkeissä siis moisia mutta ihmettelen jos ei olisi.
Suuttimet on aina sopeutettu testerillä. Sopeutus tehdään vielä ajamalla tietyillä käyntialueilla, tietyillä vaihteilla ja tietyllä moottorin lämmöllä. Elikä tehdään tehtaan ohjeistuksen mukaan. Se oli ainakin viimeksi aika pitkä prosessi. Voisiko se mennä jotenkin pieleen?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kyllä ne ok pitäisi olla jos sopeutettu on edellisellä kerralla. tosin jos ne kerran on jo vaihdeltu paljonko kilometrejä niillä on takana?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

vaniljacreme kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 11:00 am kyllä ne ok pitäisi olla jos sopeutettu on edellisellä kerralla. tosin jos ne kerran on jo vaihdeltu paljonko kilometrejä niillä on takana?
Vaihdettu kaikki suuttimet 95 tuhannessa. Nyt ajettu 195 tuhatta, eli 100 tuhatta menty uusituilla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ihmeen vähän ja eihän tuolla ole ajettukaan vielä mitään. yleensä noi suuttimet alkaa oireilemaan jossakin 250-400tkm välissä. liittimet jos ois huonot niistä äkkiä joku jälki jäisi muistiin.
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mistä päättelit, että se on suutin, joka kalkattelee?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

kalvaana kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 12:51 pm Mistä päättelit, että se on suutin, joka kalkattelee?
Huolto päätteli. Tuumailttin kyllä vauhtipyörää ja kiilapyörääkin. Huoltomiesten yhteinen kanta oli suutinvika. Sitä ehkä puoltaa sekin, kun välillä vika häviää. Seuraillaan nyt, jos vika tulisi selkeämmin esille.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: MY diesel ja suuttimet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Aika pahassa kunnossa lievän vesivahingon jäljiltä olleet nakuttavat ja ohivuotavat Valtran CR-suuttimet kuntoutuivat uskomatoman hyviksi kun oli pari tankillista ilmeisesti Stanadynen dieselpolttoaineen lisäainetta joukossa, John Deeren nimellä olevassa purkissa metsäkoneen huoltosopimukseen liittyen oli kyseinen aine. Varmaan ainakin 5 vuotta aikaa tästä jutusta mutta ei siihen koskaan mitään suutinrempaa tehty ja aina pelasi hyvin sen jälkeen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], valtsu864 ja 31 vierailijaa