Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JarkkoKo
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2021 5:04 pm
Viesti:

Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja JarkkoKo »

Tervehdys!
Tässä rupesin miettimään, ja mietinnän pohjana on toi MF275 joka on lähinnä klapi hommissa, mökillä.
Puut tarvii, hakea jonkin matkan päästä, ja koneen kulumista / polttoaineen kulutusta pähkäilen. Kyseessähän on ahtamaton perus perkinssin diesel.

Onko mitään merkistystä, ajanko tiellä täyskaasulla 2200 RMP vai osakaasulla 1800 RPM kulutuksen suhteen?
Kone varmaan tykkää kun ei ajeta kaasu pohjassa?
Heka
Viestit: 553
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Heka »

Itsellä ei tule ihan täysiä kierroksia pidettyä varsinkaan pitemmässä maantieajossa, mittari ei toimi mutta sen verran että äänestä huomaa. Luulisin niiden huippukierrosten olevan kaikkein janoisimpia. Ainakin perämoottorissa olen sen huomannut, se toki on ihan eri asia..
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Melkein se on laite kuin laite, niin kaasu pohjassa huudatus vie eniten soppaa. Itse tulee ajettua "korvalla", eli täyskaasusta vähän alas niin että menee "kevyesti" :)
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja tono »

Mutta jos tuo kone on pelkästään klapikoneen pyörityksessä noin muuten, niin ajelisin ns. urku auki. Lähtee karstat mäkeen moottorista, mitä kertyy pienillä ja kevyillä hommilla.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No tuon kokoluokan moottorissa kulutuksen suhteen ero ei ole iso ajaako vähemmillä kierroksilla vai aivan kaasu pohjassa. Ja joskus on hyvä antaa kierrosta, kestää moottori puhtaana.
Iso Commonrail kevyessä siirtoajossa 10l tunti, 1700 kierroksella. 2400 kierroksella 22 litraa. Kuorman kanssa vielä enempi.
Traktorin moottori kestää täysillä kierroksilla ajamisen. Se on rakennettu siihen. Voimansiirron puolella voi kestävyys olla joissakin tapauksissa heikompi.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja heijo »

Meillä oli aikoinaann 675 johon säädettiin 2500 max kierrokset, ei ainakaan ensimmäisen 6000 tunnin aikana ollut ongelmia, vaikka tie ajossa aina lappulattiassa. Omassa Deutzissa kiertää jo vakiona tuon 2500, mutta renkaat ei ole ilmeisesti täysin pyöreät, niin alkaa loikkaamaan jos ajaa kaasupohjassa suurimmalla vaihteella.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Joitakin kertoja ajanut liki 300 kilometrin taipaleen, niin kyllä käsikaasu on ollut täysillä. Maantiellä ei kuulemma saisi ajaakaan kuin jalkakaasulla, mutta kuka sitä poljinta jaksaa painaa tunti tunnin perään. Sen olen ennen reissua tarkistanut, että öljyn pinta on ollut ylärajalla mittatikussa.
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Täyden viljakuorman kanssa tulee ajettua 399:llä noin 1800rpm. Kuorma päällä alkaa loikkimaan jos kovemmin ajelee. Tyhjänä takaisinpäin sellainen 2000 rpm tuntuu jotenkin sopivalta.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja tane II »

Jos noin teoreettisesti asiaa pohtii, niin ensinnäkin moottorin ominaiskulutuksella (g/kWh) on joku optimipiste, yleensä jossain maksimimomentin kierrosluvulla, mutta vähän maksimimomentin alapuolella. Esimerkki dieselmoottorin "simpukkakaaviosta":

https://www.researchgate.net/figure/Brake-specific-fuel-consumption-BSFC-map-of-the-diesel-engine_fig2_340833247

Kun "urku auki" ajetaan, joudutaan yleensä pois tästä optimipisteestä, ja kai niitä kilowatituntejakin reissussa kuluu enemmän, kuin vähän hillitymmällä ajolla.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

heijo kirjoitti: To Helmi 02, 2023 2:44 pm Meillä oli aikoinaann 675 johon säädettiin 2500 max kierrokset, ei ainakaan ensimmäisen 6000 tunnin aikana ollut ongelmia, vaikka tie ajossa aina lappulattiassa. Omassa Deutzissa kiertää jo vakiona tuon 2500, mutta renkaat ei ole ilmeisesti täysin pyöreät, niin alkaa loikkaamaan jos ajaa kaasupohjassa suurimmalla vaihteella.
Mulla useammassakin traktorissa on ollut tuota loikkimistaipumusta ja etukuormaajan kanssa nyökkimistä). Nykyinen Case kiertää 2400-2500 rpm, mutta jos haluan (ja oikeastaan aina haluan) tasaisen kyydin, niin kierrokset pitää olla noin alle 2100, tai yli 2300. Useimmiten tulee ajettua siinä hiukan yli 2000 kierroksen huitteilla. Jos täysillä ajaa, niin pahalta tuntuu etukuormaajan rytkäykset, kun osuu johonkin pomppuun, huonolla tiellä tulee siksi ajettua selvästi hiljempaakin. Tuntuu aivan pahalta jo traktorinkin puolesta moiset rysähtelyt, tuskin etuakselikaan hyvää tykkää...
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ei mitään huomattavaa eroa kulutuksessa. se kone tykkää kun vedetään urku auki. lähtee karstat pois ja lämpee kunnol.. itel kyl koneis aina täydet tie ajossa, jos ei työlaite perässä sitä estä. eniten niillä on ongelmia koneissa jotka hyssyttelee kierroksia. varsinkin juuri tuollases käytös et pyöritetään klapikonetta.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

185 verku on vuoden aikana ihan turhan usein kevyellä, karstaavalla käytöllä, pihakoneena etupäässä. Kyllä sillä tulee päästeltyä isommalla tiellä sitten aina niin kovaa kun vaan kulkee. Jalkakaasulla ei saa kierroksia tappiin, mutta kun vääntää käsikaasun täysille, niin tulee vielä jenkaa lisää. Ei tuollaisella niin paljon jaksa/viitsi tietä ajaa, että polttoaineen säästäminen kaasun asennolla tulisi edes mieleen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja ch »

Itse olen ymmärtänyt, että nopeuden ja kulutuksen suhteen paras kompromissi on kun ajaa ilmoitetun huipputehon kierrosluvulla. Tuosta ylöspäin on yleensä vielä vakiosäätöisessä moottorissa parisataa kierrosta varaa nostaa, mutta kulutuksessa tulee reilu kasvu.

Toki on sitten näitä nyökkimisjuttuja, jotka ohjaa sitä kaasujalkaa. Omalla kohdalla kun laittaa natikan perään takalanan ja lähtee maantielle, niin kaasu pohjassa ei ala hyppyyttämään, mutta jos ajaa hieman hiljempaa niin nyökkiminen alkaa ihan tasaisella asfaltillakin.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Se sama Perkins-moottori leikkuupuimurissa kiertää 2500 ja käy käytännössä koko puimurin eliniän täysillä. Tosin puimuriin ei ikinä tulee tunteja niin paljon, että se moottori siinä hommassa kerkeis normaalin kulumisen takia särkyä.
Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin voimahan syntyy polttoainetta polttamalla, eli mitä enemmän pyydetään tehoja moottorista, niin sitä enempi se kuluttaa. Maantieajo sinällään (tasamaalla) on kevyttä hommaa. Toki moottorin hyötysuhde huononee ja sisäinen kitka sekä edestakaiset hiatusvoimat kasvaa kovilla kierroksilla, mutta eipä taida olla kovin iso juttu tällaisessa vanhan liiton raktorissa, jossa on voimasiirtokin suora ratasvetoinen systeemi. Tämä voimasiirto ei ikinä kuumene maantieajossa niin paljoo, että sen takia tarttis himmailla.
Niin ja huomioitava, että tuo sama Perkins ajoneuvokäytössä kiertaa 2700, mutta en tiedä, onko siinä versiossa tasapainotuskoneistoa.
Itse ajan maantiesiirtymät aina kaasu pohjassa. Tosin pisin matka on vain 35 kilsaa suuntaansa
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Sen verran paljon tulee vuosittain tiellä ajettua että lähinnä tien kuoppaisuus säätää kierrokset ja vauhdin, ja tasaisella tiellä tulee ajettua täysillä kierroksilla kulutusnoususta huolimatta ajan säästämiseksi. Traktorit -76 ja -07 vuosimallien väliltä mitä aktiivikäytössä. Moottorit kyllä luultavasti kestävät pidempään kun on kunnolla kierroksia käytössä, liian pienillä kierroksilla tulee huomattavasti enemmän vahinkoa kuin täysillä kierroksilla, eihän nämä vakiokuntoiset vehkeet kierrä kuin 2300-2500 ja kestävät aamusta iltaan ja viikosta toiseen täyden tehon ottamisen ilman mitään ongelmaa. Kulutus olisi kuutoskoneissa pienin maantiellä ehkä kilometriä kohti noin 1800 kierroksella. Uudemmissa koneissahan saavutetaankin siirtoajonopeus moottorinohjaimen säätämänä jo 1500-1800 kierroksella välityksistä riippuen, mutta omat traktorit ovat kaikki niin vanhoja että täydet kierrokset vaaditaan täyden siirtonopeuden saavuttamiseen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Ennen ajoin tuossa isommalla tiellä aina lappu lattiassa. Mutta kun pudotti kierrokset johonkin 2000-2100 melu hytissä pieneni huomattavasti. Tuolla kun en käytä kuulosuojaimia ajaessani. Ja mielestäni kulutus tippui paljon tuolla tavalla, mutta tästä ei ole faktaa, ainoastaan perstuntuma.
Mutta jos joku tulee autolla perään->lappu lattiaan ja mennään se 40km/h kunnes auto pääsee ohi.
MF 4245 -98
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja MOP »

OLen ajanut vuosikymmenien ajan jonkun verran maantiellä. Ja aina täysillä ja alamäet vapaalla. Ja hengissä vielä ollaan. Ja traktoritkin vielä tuottaa melua, käryä ja kustannuksia. Ja ekassa traktorissa ei ollutkaan muuta, kun käsikaasu.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Muistelin lukeneeni, että perinteisissä pumpuissa ei kannata pitää lappua lattiassa, jos haluaa säästää löpöä, mutta nykypumppuisissa ei merkitystä.
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Nykyvehkeissä ei olekkaan kaasupoljinta vaan ajopoljin :D Taannoin koeajossa ollut cvx case kiihdytyksessä otti kyllä täydet kiekat, mutta huippunopeudessa pudotti kierrokset jonnekin 1600 tietämille polkimen asennsta riippumatta. Sama tietysti jos työnsi kaasu.. siis ajokahvan täysin eteen.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Traktori ja maantie ajo aina täysillä vai ei ?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Polttoaineen kulutuksen kannalta on maksimivääntömomentin tienoilla olevat pyörimisnopeudet edullisia (kuten Tane II viestin liitteestä ilmenee), monissa moottoreissa on kyseinen alue kierrosnopeusmittarissa merkitty vihreällä. Tietysti jos moottori on enimmäkseen ollut kevyellä kuormituksella niin karstan- ja pakoputkiston "pikivalumien" poiston kannalta on hyvä välillä ajaa isommillakin kierroksilla ja kuormilla jos siihen on mahdollisuutta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], cimmo, Google [Bot], Hydraulipumppu, s dexta, SPS1975, tommipommi ja 55 vierailijaa