CR-V lämpeämisongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Auto on 2005 CR-V ja 2 litrainen bensa automaattilootalla.
Ihan heti alkuun pitää todeta että vikakoodit on luettu itse parillakin lukijalla ja ihan korjaamollakin luettu, mutta mitään vikakoodeja ei ole.

Ongelma on että moottori ei ajossa lämpene tarpeeksi.

Vika alkoi loppusyksystä kun muutama sata metriä ennen kuin pääsin kotiin huomasin että moottorin lämpö vähän seilaa ja nousee hieman liian korkeaksi, ei kuitenkaan keittänyt eikä muutenkaan ollut mikään älyttömästi liian lämmin. Termostaatti meni vaihtoon ja vika tuntui hetkeksi korjaantuneen.

Samalla termostaatin vaihdon yhteydessä laitoin pesuainetta järjestelmään ja sitä huuhdeltiin useasti myös niin että laitoin pelkkää vettä ja käytin koneen lämpimäksi ja sitten vedet pois, tätä toistettiin muutamia kertoja.

Nyt kuitenkin viimeiset pari kuukautta on lämmöt jääneet liian alas, ainoastaan satunnaisesti nousee ajossa vähän ylemmäs.
Ongelma ilmenee siis ensisijaisesti ajossa, kun antaa käydä paikallaan tyhjänäkäynnillä niin lämmöt nousee normaalisti.
Termostaatin olen uusinut nyt pariinkin kertaan ja vieläpä testannut ennen asennusta niiden toiminnan.

Lukijalla olen ottanut livedataa ja ajossa lämmöt on suunnilleen 62 astetta, paikallaan käyttäessä 90 ja auton omakin mittari näyttää ihan oikein.

Ensin epäilin ilmaa muttei vaikuta sitäkään olevan ja on kuitenkin nesteet olleet jo pitkään sisällä nyt. Ilmat ja tukkeumat kuitenkin aiheuttaisivat ainakin oman kokemukseni mukaan liiallisen lämpeämisen.

Tällä viikolla testasin niin että otin flektin releen pois ettei se ainakaan turhaan käy ja laitoinpa vieläpä pahvinkin syylärin eteen, mutta lämmöt ihan samoja eli ajossa kuudenkympin kieppeillä. Autolla tein kuitenkin ihan kymmenien kilometrien testilenkkejä.
Olettaisi että flektin eliminoimalla ja peittämällä syylärin pitäisi jopa ylikuumeta kun täällä on lämpötilat kuitenkin olleet plussan puolella melkein koko ajan.

Näillä oireilla autolla on nyt ajettu kaikkiaan parisen tuhatta kilometriä enkä ole ainakaan ajamalla saanut vielä todellista vikaa esille.

Nyt tilasin vielä kertaalleen uuden termostaatin ja molemmat lämpöanturit, josko niiden vaihto auttaisi jotain.

Auto toimii muuten ihan moitteetta, ei savuta, ei hukkaa eikä sekoita nesteitä. Ainoastaan bensaa kuluu vähän normaalia enemmän joka johtunee tuosta liian kylmästä moottorista.

Mitään muuta ei autoon ole tehty tuon termostaatin vaihdon lisäksi joten mistään muusta remontista ei voi johtua.

Laittakaapa vinkkejä mistä seuraavaksi kannattaisi vikaa etsiä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
juntunen
Viestit: 3248
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Onko sitä moottorin lämpötilaa mitattu muulla kuin auton omilla antureilla?
Onkohan kaikissa autoissa enää mittaristolle omaa lämpötila-anturia, vois hyvin heiluttaa lämpömittarin viisaria moottorinohjauksen lämpötila-antureiden lukemien perusteella.
Jos matkustamoon kuitenkin tulee lämmintä niin hyvin vois olla vain anturivika.
Viimeksi muokannut juntunen, To Helmi 02, 2023 7:20 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Mittaa läpötila sieltä termostaattikotelon moottorin puolelta vaikka infrapunamittarilla ja vertaa testerin antamaan arvoon. On todennäköistä, että anturi antaa virheelistä tietoa, Myös järjestelmän jännitteen vaihtelut voivat olla syynä virheellisiin mitta-arvoihin.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Lämpötilaa ei ole vielä mittailtu muilla mittareilla, mutta se on seuraavaksi vuorossa.
Ohjaamoon lämpöä tulee hyvin juurikin silloin kun moottori on normaalilämmössä eli kun antaa käydä paikallaan, ajossa kun nuo lämmöt on tuossa kuudenkympin korvilla niin sitä lämpöä ei oikein kunnolla tule ohjaamoonkaan.
Paikallaan käydessä normaalilämmössä alavesiletkukin lämpeää joten kyllä nesteet kiertää ja termostaatti aukeaa.

Eli se varsinainen ongelma on edelleen että miksi moottori ei lämpene ajossa? Tuskin kaksi uutta termostaattia voi olla viallisia kun niitä on molempia irrallaankin testattu ja todettu toimiviksi.
Viikonloppuna asennan nuo uudet anturit ja vielä yhden termostaatin, katsotaan josko tilanne sitten muuttuu.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vähän vastaavanlaista ongelmaa ollu vuotta vanhemmassa manulootalla. Siinä kylläkin ihan termostaatti temppuili, ja kesäkeleillä ei mittarin mukaa havaittavaa ongelmaa, tosin pahvi oli koko kesän keulalla!? :lol:
Kelien kylmettyä huomas tietyn mittasella ajopätkällä melkosta lämpöjen nousun vaihtelua, ja siinä taas auto paikallaa käydessä lämmöt tippu nopeasti alakanttii, ja sen huomaa myös lämppärin puhalluksestakin.

Wahlerin termostaatti näyttää korjannee jotenkuten vian, vaikka tuntuu silti hitaalta lämpiäminen, kun kuitenkin tollasen pensasyöpön koneen luulis tuottavan lämpöä ihan riittävästi, ja pitäs lämmetä muutenkin nopeasti. Myös mittarin mukaa jäähtyy nopeasti vaikkapa kaupassa käynnin aikana!?
Kun ei ihan tarkkaa muista miten lämmöt seikkaili ennen tuota selkeää romahtamista, kun auto ei kauaa ollu, ja muutenkin vähällä ajolla?! :roll:

On siinä jotain muutakin häikkää, kun kylmäkäyntikierrokse melko korkeat jonkun aikaa startin jälkee, ja lämpimänäkin tekee outoja kierrosten nostoja jossain parkkin ajon vekslailu tilanteissa!? :roll:
masina
Viestit: 1317
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja masina »

Outoa että tekee juuri noin, ettei ajossa lämpene.

Onko vaihdettu nesteitä, ja oliko neste täysin samanlaista mitä alunperin?

Yhden auton kohdalla itselläkin kävi vähän vastaavasti.
Termostaattia vaihdoin, ja keittämällä ja lämpömittarilla testasin sekä uuden että vanhan. Huuhtelin järjestelmää kristallisoodalla ja vedellä, vaan ei se paremmaksi muuttunut.
Ei oikein jäänyt muuta mahdollisuutta, kuin että punaisen ja vihreän nesteen sekoittuminen tavallaan karstoitti valurautalohkon vesikanavat, eikä lämpö siirtynyt nesteeseen enää entisellä tavalla. Alumiinikanteen ei ns. karstaa kertynyt, mutta lohkon vesikanavissa oli kerros sellaista karstan tapaista tavaraa. Ja oli aika tiukasti kiinni.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

masina kirjoitti: To Helmi 02, 2023 10:23 am Outoa että tekee juuri noin, ettei ajossa lämpene.

Onko vaihdettu nesteitä, ja oliko neste täysin samanlaista mitä alunperin?

Yhden auton kohdalla itselläkin kävi vähän vastaavasti.
Termostaattia vaihdoin, ja keittämällä ja lämpömittarilla testasin sekä uuden että vanhan. Huuhtelin järjestelmää kristallisoodalla ja vedellä, vaan ei se paremmaksi muuttunut.
Ei oikein jäänyt muuta mahdollisuutta, kuin että punaisen ja vihreän nesteen sekoittuminen tavallaan karstoitti valurautalohkon vesikanavat, eikä lämpö siirtynyt nesteeseen enää entisellä tavalla. Alumiinikanteen ei ns. karstaa kertynyt, mutta lohkon vesikanavissa oli kerros sellaista karstan tapaista tavaraa. Ja oli aika tiukasti kiinni.
Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin niin järjestelmä on moneen kertaan pesty ja huuhdeltu ja nesteet on vaihdettu, samaten uusia termostaatteja on jo kaksikin vaihdettu ja nyt viikonloppuna menee kolmas, kaikki termostaatit on myös testattu pöydällä. Yhden viallisen uuden termostaatin vielä ymmärtäisi muttei useampaa.

Äsken tein reilun kymmenen kilometrin lenkin ihan maantiellä ja 69 astetta näytti mittausten mukaan maksimilämmöt sekin vasta kun vähän aikaa takaisin tullessa käytin pihalla tyhjänäkäynnillä, ajossa vähän reilut 60 astetta.

Kaiken järjen mukaan tukkeumat tms. viat aiheuttaisi ihan päinvastaista että lämpeäisi liikaa, mutta esim. heti ajosta kun kokeilee vesiletkuja niin tuo 60 astetta pitää varmaan paikkaansa kun ei ne sen lämpimämmiltä tunnu, vasta aikansa kun tyhjäkäyntiä käyttää ja mittarit lähenee 80 astetta niin letkutkin selvästi lämpimämpiä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja rämä »

Sinänsä ko. autosta mitään tietämättä, kuulostaa kuitenkin joko termostaatilta tai vuodolta termostaatin seutuvilla. Jos ajosta tullessa lämpötila on 60 C , jäähdyttimen letkujenhan pitäisi vielä olla kylmiä ?

Kun vielä lämpötila nousee tyhjäkäynnillä, jolloin jäähdytin ei vaikuta ennen flektin kännistymistä.
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Onko uusi termostaatti oikein päin paikallaan? Minkälainen tiivistys termostaatilla on, jos o-renkaalla, niin onko o-rengas paikallaan ettei neste virtaa termarin ohi kovemmilla kierroksilla? Jos auto ensin kuumeni liikaa, niin ehkä vanha termostaatti jumitti eikä auennut kunnolla, nyt kun termostaatti vaihdettiin ja auto ei lämpene kunnolla, niin sieltä termostaatista ja sen asennuksesta sitä vikaa etsisin sitkeästi.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kuten jo mainitsin niin kolmas uusi termostaatti on menossa paikalleen ja kaikkien toiminta testattu etukäteen.
Omankin kokemukseni perusteella oireet viittaavat termostaattiin, mutta kun mitkään testit ei nyt vaikuta siltä että termostaatti olisi kuitenkaan viallinen, no ehkä kolmas kerta toden sanoo.

Ja tässä autossa termostaatti on sellainen että se on kiinteä sen termostaattikopan kanssa ja sitä ei edes saa paikalleen väärässä asennossa ja tiivisterengas on kiinni tuossa kopassa joten siinäkään ei voi olla vikaa.
Se termostaatti on tuollainen https://ppmarket.fi/auton-osat/honda/cr ... tId=319404
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja rämä »

Yksi raaka testi juolahti mieleen. Purista toinen jäähdyttimen letku umpeen ja aja varovasti lämpöjä seuraillen, Näin ainakin saa termostaattivian suljettua pois.
tono
Viestit: 2142
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja tono »

Eikä tuo termari pohjaa kiristettäessä mihinkään? Että paikalleen asennettaessa pakottaa tuon termostaatin auki?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Rokressi
Viestit: 1502
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Olikos tuossa termarissa sellaista muoviklipsiä, joka pitää poistaa ennen asennusta?
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Rokressi kirjoitti: To Helmi 02, 2023 2:44 pm Olikos tuossa termarissa sellaista muoviklipsiä, joka pitää poistaa ennen asennusta?
Mitä se mahollinen klipsi termarissa tekee?!
Ei ainakka wahlerin termarissa ollu mitää ylimääräsiä osia, ja tiivistekkin oli urassansa paikallaa. :roll:
Rokressi
Viestit: 1502
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
Paikkakunta: Juuka
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Tumppi 865 kirjoitti: To Helmi 02, 2023 5:56 pm
Rokressi kirjoitti: To Helmi 02, 2023 2:44 pm Olikos tuossa termarissa sellaista muoviklipsiä, joka pitää poistaa ennen asennusta?
Mitä se mahollinen klipsi termarissa tekee?!
Ei ainakka wahlerin termarissa ollu mitää ylimääräsiä osia, ja tiivistekkin oli urassansa paikallaa. :roll:
Juu, eipähän nuissa yleensä ole mitään ylimääräistä tai poistettavaa, mutta kerran oli yhdessä termostaatissa sellainen punainen muovinen osa, joka piti sitä auki asennossa. Oli oikein lootan kyljessä kuva, että pitää muistaa poistaa ennen asennusta. Tarkoitusta tuolle en tiedä. Olisko ollut jotenkin säilytykseen liittyvää. Tuosta on kyllä aikaa joku vuosikymmen :P
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

EGR jäähdytin temppuilee. Termaria ei saa erikseen ostettua, tarvii ostaa koko hässäkkä. https://www.autodoc.fi/autonosat/egr-ja ... honda/cr-v
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Pataässä kirjoitti: To Helmi 02, 2023 10:12 pm EGR jäähdytin temppuilee. Termaria ei saa erikseen ostettua, tarvii ostaa koko hässäkkä. https://www.autodoc.fi/autonosat/egr-ja ... honda/cr-v
Ainakaan en mistään löytänyt että tässä vm. 2005 bensakoneessa olisi tuollaista?
tono kirjoitti: To Helmi 02, 2023 2:40 pm Eikä tuo termari pohjaa kiristettäessä mihinkään? Että paikalleen asennettaessa pakottaa tuon termostaatin auki?
Tuota itsekin jo välillä epäilin, mutta termari aukeaa niin päin että jos se ottaisi johonkin kiinni niin termari ei pääsisi aukeamaan lainkaan jolloin ainakin luulisi seurauksena olevan ylikuumeneminen.
Uudet termarit on olleet kuitenkin ihan identtisiä vanhan kanssa.

Muuten voisi epäillä melkein mitä vaan vikaa mutta kun alkanut termarin ja nesteiden vaihdon jälkeen tämä ettei ajossa lämpene tarpeeksi. Ja nesteet pysyy eivätkä sekoitu niin tämä pistää mietityttämään. Tuskin mitään suurta vikaa on, mutta kaikki toki mahdollista.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Kun kyseessä automaatti niin löytyykö laatikolle oma öljynlauhdutin? Jossa kiertää vesi,sillekkin saattaa olla oma termostaatti joka on nyt auki koko ajan. Ei muuta kuin vo ohjelmaa tutkiin runkonumerolla. Vag harrastaa ainakin dsg laatikoissa termostaatti ohjattua vedenkiertoa,tai onko hondalla jotain takaiskuventtiileitä tai sähköohjattuja auki/kiinni venttiilejä vesiputkissa?
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

maotsetung kirjoitti: To Helmi 02, 2023 11:15 pm Kun kyseessä automaatti niin löytyykö laatikolle oma öljynlauhdutin? Jossa kiertää vesi,sillekkin saattaa olla oma termostaatti joka on nyt auki koko ajan. Ei muuta kuin vo ohjelmaa tutkiin runkonumerolla. Vag harrastaa ainakin dsg laatikoissa termostaatti ohjattua vedenkiertoa,tai onko hondalla jotain takaiskuventtiileitä tai sähköohjattuja auki/kiinni venttiilejä vesiputkissa?
Mielestäni ei ole omaa öljynlauhdinta automaattilaatikolle, tosin jäähdytin näkyy ainakin ohjelmien mukaan olevan erilainen automaatissa ja manuaalissa, tähän pitää vielä perehtyä tarkemmin, josko tuossa olisi joku yhdistelmäjäähdytin? Tosin ainakaan nesteet ei mene sekaisin.

Mitään takaiskuja tai sähköohjattuja venttiileitä ei järjestelmässä ole.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Superdexta-64
Viestit: 3560
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Onko vesipumppu tarkistettu? Sitten jos on useampi vesikiertoreitti niin joissain malleissa on nelitieventtiileitä joidenka sisällä oleva ohjaintermari jumittuu tai hajoaa. Jää kierto päälle muualle kuin hytin lämppäriin niin kierto ei riitä kovassa viimassa enää lämmittää hytin lämppäriä mutta pienemmillä nopeuksilla riittää, tosin moottorin lämmöt ei välttis silloin pitäisi nousta.
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 30 vierailijaa