CR-V lämpeämisongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Vesipumppua ei ole tarkistettu, mutta uskoisin että siinä ei voi oikein olla vikaa kun koko moottori ei lämpene tarpeeksi, koska vesipumpussa ei ole sellaista mahdollisuutta että se toimisi jostain syystä liian tehokkaasti.
Periaatteessa tuo koko jäähdytysjärjestelmä on melko yksinkertainen eikä siellä ole muita venttiileitä kuin lämmityslaitteen venttiili.
Ja mielestäni siellä ei oikein ole sellaista paikkaa joka mahdollistaisi nesteen kiertämisen termostaatin ohi.
Tuossa linkissä on kuva tuosta koko järjestelmästä https://www.hondapartsnow.com/parts-lis ... ;et=2%2c7)
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

ok. Mikä tuo 19350 on, onko juurikin sähköinen venttiili ulostulovedelle?
Ford 6610 -88
tono
Viestit: 2140
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja tono »

Mikähän tuo by-pass letku on? Mietin vaan, että voiko termostaattikotelon asentaa jotenkin väärään asentoon, jolloin se by-pass jäisi jotekin väärin auki/kiinni?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Superdexta-64 kirjoitti: Pe Helmi 03, 2023 8:10 pm ok. Mikä tuo 19350 on, onko juurikin sähköinen venttiili ulostulovedelle?
Ei ole sähköinen venttiili vaan jäähdyttäjän yläreunasta menee letku tuohon eli tuo on periaatteessa vaan kotelo, siitä lähtee tuo musta mötikkä jossa on letkuille paikat ja ne letkut lämmittää imuilmaa. Olen tuohonkin jo tutustunut ja se kuulemma vaihdetaan ainoastaan jos se vuotaa eli siinä ei ole mitään hienouksia. Tuossa siitä kuva https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... b-a00.html
Tuokaan ei oikein selitä sitä että miksei moottori lämpene ajossa kuin tuohon 60+ asteeseen. Moottori kyllä lämpeää tosi nopeasti tuohon saakka kun ajaa jokusen minuutin tiellä, mutta siihen se lämpeneminen pysähtyy.
Kaikki nuo tyypilliset paikat vikaantuessaan kun yleensä aiheuttavat ylikuumenemisen.
Ilmiselvä termostaattivika tuo vaikuttaisi olevan, mutta kun jo pari uutta on ensin pöydällä testattu ja laitettu paikalle ilman vaikutusta.
Eikä ne termostaatit ole olleet jumiutuneina auki kun ne on otettu pois. Periaatteessa tuollaisen moottorin pitäisi lämmetä hetkessä niin että termostaattikin aukeaa, mutta nyt se tapahtuu ainoastaan kun käyttää tyhjänäkäyntiä paikallaan.
Eli koko ongelma liittyy jotenkin siihen että ajossa ei pääse jostain syystä lämpeämään yli tuon 60+ asteen. Mitä hiljempaa ja pienemmillä kierroksilla ajaa niin sitä paremmin lämpeää, mutta normaalilämpöiseksi tosiaan tulee ainoastaan paikallaan käyttämällä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Ulkomaan foorumilta saattoi löytyä ratkaisu.
Koska Hondan K-sarjan moottoreissa jäähdytysjärjestelmä toimii käänteisesti niin niihin jää sen vuoksi todella helposti ilmaa ja sen poistamiseksi on erikoislaitteitakin.
Eli Hondan K-sarjan moottoreissa termostaatti on alavesiletkussa eli kuuma neste menee jäähdyttimessä alas.
Saapa nähdä millä konstilla ilmat saan sieltä pihalle :D
Mutta nyt löysin kuitenkin kohtalotovereita joilla lämpötilat käyttäytyneet juuri kuten minullakin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
Jagmi
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Hyvin erikoinen vika.
Tuo moottori tuottaa kyllä lämpöä, mutta se karkaa ajossa jonnekkin, ei taida olla montaa paikkaa minne?
SPS1975 kertoikin kuten muutkin epäilystä, mutta usemampi termari jo vaihdettu, ovatko alkuperäisiä. Tuossa kuvassa näyttää olevan tupla sulkijat, toinen ohjaa moottorin sisäistä kiertoa.

Huoneen sisältä digitaali lämpömittari jäähdyttimen alavesiletkuun, ja seuraa nouseeko ennen kuin pitäisi...siis se piuhan päässä oleva ulkoanturi, jessellä tilapäisesti kiinni letkun kylkeen.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja epe2 »

heitän ny tyhmästi mutta termareita vaihdeltu,onko varma sit et tiiviste on oikein,jotta vesi ei mee laipan ohi,kiertää jäähdyttimeen kokoajan
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

epe2 kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 8:17 am heitän ny tyhmästi mutta termareita vaihdeltu,onko varma sit et tiiviste on oikein,jotta vesi ei mee laipan ohi,kiertää jäähdyttimeen kokoajan
Ei sitä termostaattia ja tiivistettä voi mitenkään tässä mallissa asentaa väärin https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... a-003.html

Kyllä se nyt on 99% todennäköisyydellä ilmaongelma, vielä eilen en ehtinyt kun vähän sitä kokeilla, mutta tänään olisi tarkoistus yrittää tosissaan saada ilmat pois. Löytämieni ohjeiden mukaan jäähdyttimeen laitetaan korkin tilalle suppilo ja se täyteen nestettä, sitten paikallaan käyttöä 3000rpm kymmenen minuuttia samalla tarkkaillen nestettä ja ilmakuplia suppilossa.
Tuollaisella metodilla pitäisi tulla kuntoon.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

korjailija kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 9:28 am
epe2 kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 8:17 am heitän ny tyhmästi mutta termareita vaihdeltu,onko varma sit et tiiviste on oikein,jotta vesi ei mee laipan ohi,kiertää jäähdyttimeen kokoajan
Ei sitä termostaattia ja tiivistettä voi mitenkään tässä mallissa asentaa väärin https://www.hondapartsnow.com/genuine/h ... a-003.html

Kyllä se nyt on 99% todennäköisyydellä ilmaongelma, vielä eilen en ehtinyt kun vähän sitä kokeilla, mutta tänään olisi tarkoistus yrittää tosissaan saada ilmat pois. Löytämieni ohjeiden mukaan jäähdyttimeen laitetaan korkin tilalle suppilo ja se täyteen nestettä, sitten paikallaan käyttöä 3000rpm kymmenen minuuttia samalla tarkkaillen nestettä ja ilmakuplia suppilossa.
Tuollaisella metodilla pitäisi tulla kuntoon.
Katselin kanssa ulkomaanelävien sivustoja. Taisi olla vielä niin tuo ohje, että kone pitää olla kylmä (en saanut selvää että miksi). Sitten kierroksia pidetään 3000 niin kauan, että kone saauttaa täyden lämpötilan. Ilmeisesti tämän jälkeen tuo toistetaan, jos ei ilmat lähtenyt.
Ford 6610 -88
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Onkos jäähdytysjärjestelmä jotenkin naimisissa vaihteiston kanssa ja voisiko siellä olla jotain vikaa. Onko siellä myös joku termostaatti?
Entä egr järjestelmä, kiertääkö siellä vesi ja onko termostaattia?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Kokeilisin vielä kuormittaa konetta ajossa pikkuvaihteella, ykkösellä tai kakkosella, siten että painat jarrua niin että vauhti asettuu noin neljäänkymppiin ja kaasu yli puolen väli ja jopa pohjassakin niin että koneen kierrosluku on reilusti yli puolet maksimista. Omat kokemukseni ovat että alle kilometrin ajolla ei ehdi jarruvehkeet kuumentua liikaa mutta kone lämpenee normaaliin nopeasti ja lämmityslaitekin alkaa antamaan lämpöä ohjaamon puolelle. Tietenkin pitää koko ajan tarkkailla lämpömittaria ettei aja liian kuumaksi. Tällä selviää se että antaako kone lämpöä ohjaamoon oikeasti kuormitettuna.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja epe2 »

monenko asteen termari toi on,tuolla huudattamisella korkki auki voi saada koneen kiehahtaan ku ei oo painetta,sakemannien 6 koneiden kans ollu tuo ohje jotta auto pukille siis keula mahd.korkealle ja tuolla supilo ylitäytöllä mut ei pidä noita kyllä huudattaa,tyhjiöimällä kyllä yleensä ilmaa ei jää jos ei oo vuotoja
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: CR-V lämpeämisongelma

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kymmenien yritysten jälkeen vaikuttaa että ainakin tänään on toiminut kuten pitääkin eli lämmöt nousee melkein heti mittarin puoliväliin ja myös tuntuvat pysyvän siinä. Aiemmin kun lämmöt nousi lähes sataan asteeseen tyhjäkäynnillä ja sitten ajossa tippui aina melkein heti kuutenkymmeneen.
Termostaatin laitoin vielä uuden, mutta kyllä se todellinen syyllinen taisi olla ilma.
Päästin nesteet pois ja sitten löysin sellaisen ohjeen että lämppärin kennosta letkut irti ja niistä kun tässä mallissa kaataa nestettä niin sitä menee maksimaalisesti koneeseen. Sitten käynnissä korkki auki ja kunnollista letkujen puristelua.
Nuo tuntui auttavan kun nyt on lämmöt normaalissa.
Oli kyllä niin erikoinen vika etten ole moiseen ennemmin törmännyt ja toivottavasti ei ihan pian tarvitse törmätä uudestaan.
Auton vaihtokin kävi mielessä, mutta kyllä tuota nyt pidän niin kauan kun pikkuremonteilla selviää.
Ei nämä nykyhondat enää kestä oikein mitään kun heti kun tuli täysi-ikäiseksi ja vasta 550tkm totutusajo tehtynä niin piti vaihtaa venahtanut jakoketju ja melkein heti perään tuo termostaattiongelma :lol:
Vielä pitäisi etupyörän laakeri vaihtaa niin sitten ei ole kesää ajatellen kuin öljynvaihtohuollot edessä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], MOP, Semrush [Bot], ylioyja ja 41 vierailijaa