Fiibelihammaspyörä...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja Italy »

Sorvin automaattisyötössä pari fiibelihammaspyörää, jostain syystä alkavat jumittaa kun sorvi pyörinyt minuutin...eli savu nousee ja keskitappi kuumenee...olen öljyä ja wd40 ruiskinut raskaalla kädellä huonolla menestyksellä.onko niin että fiibeli imee itseensä öljyä ja saa hammaspyörän turpoamaan eli öljyäminen vaan pahentaa tilannetta??
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ilmeisesti tämä ongelma on uusi ja aiemmin on toiminut hyvin? Onko mahdollista, että automaattisyötön johderuuvi jumittaa ja siksi muodostuu enemmän kitkaakin? Mielestäni noita kudosbakeliitista tehtyjä hammaspyörä ei ole tarpeen voidella. Entä niiden hampaat, onko niissä profiili edelleen hyvä? Jo ne ovat kovin kuluneet, niin ryntökulma muuttuu ja alkaa muodostamaan kitkaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja Italy »

Sorvi oli 5 vuotta käyttämättä,sitä ennen pelas hyvin, näistä kahdesta bakeliittihammaspyörästä alkaa nousemaan savu ja sitten alkaa vauhti hiipumaan.onneksi vaan 500w moottori joten ei Riko mitään... sorvi kylmässä tallissa ja nollakelilläkin pitää lämmittää kuumailmapuhaltimella kun rasvat ja öljyt laittaa hanttiin!!!kyllä siinä sitten puhtia riittää kun lämpiää... kyseessä siis pöytäsorvi...
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Lähtisin etsimään ongelman aiheuttajaa johtoruuvin ja sille menevien välitysten tahmeudesta. Ne hammaspyörät eivät tietenkään varastoidessa kulu mutta tarkistaisin niistä hammasprofiilin. Kulkeeko kelkka ilman merkittävää kitkaa?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja Italy »

Vähän tahmeasti kelkka kulkee,syksyllä otin käyttöön ja silloin oli jumissa vipu ja toinenkin.sitä säilytettiin merikontissa jossa huono ilmanvaihto,vihoviimeinen paikka tavaroiden säilytykseen..täytyy tarkkailla tilannetta josko siitä notkistuis...
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Saattaa olla, että purattaa jonkun verran mutta olisi hyvä tahmaantuneet öljyt siivota pois koneesta kaikin puolin joka paikasta. Melko ohutta öljyä esimerkiksi aseöljyä voisi yrittää liukastaa pintoja jos purkaminen ei innosta. WD-40 ja vastaavat ei kokemukseni mukaan sovellu noihin. Millainen tuuletussysteemi siinä merikontissa on? Yleensähän noissa taitaa sataa sisällä ellei ole erikseen järjestetty tuuletusta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja Italy »

Merikontissa ollut mitään muuta kuin kontin oma huonosti toimiva ilmanvaihto,siellä tosiaan sataa sisällä ja kesällä kun oven avaa vastaan lyö sellainen kosteus kuin viidakkoon menis.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuo kosteus voi olla ainakin osasyynä jumeihin. Vuosien seisonta lämpötilavaihteluineen taas saa öljyt ja rasvat jähmettymään. Omalla kohdalla samassa tilanteessa purkaisin sorvia ainakin liikkuvien osalta ja puhdistaisin hyvin. Sen jälkeen uudet voitelut paikkoihin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja grani »

Voisiko olla että hammaspyörän metallinen keskiö sutii hammaspyörän sisällä ja sen takia kuumentaa sitä?
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Fiibelihammaspyörä...

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Purku ja huolellinen puhdistu varmaan aittaa näihinkin vaivoihin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: povk ja 57 vierailijaa