8 kW diesellämmitin.

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

steami

8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja steami »

Katselin noita lämmittimiä ostaakseni moisen verstaalle.
Minua ihmetytti, että kuinka voi 8 kW lämmittimen maksimikulutus olla vain 0,58 l/h?
Tietääkseni litra dieselöljyä sisältää noin 10 kW energiaa. Hyötysuhdehan on tuskin 100% joten
jos litrasta saisi 8 kW niin ihan hyvä.
Oikea maksimikulutus moiselle olisi kai noin 1 l/h.
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Noinhan se on juu. Mikä lämmitin kyseessä? Jossain "kiinan" mallissa nuo specsit voi olla ihan mitä sattuu. Joskus sattuu myös tahattomia virheitä kun joku tekee käännöstä toisesta kielestä ja mittayksiköistä. Ja joskus se on vaan mainoskikka joka puree.

Vai voiko se olla niin, ettei lämmitin toimi yhtä tuntia tuolla täydellä 8kW teholla, vaan rajoittaa palamista esim ylikuumenemisen takia?
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Paremmin tietävät sanovat, että tuo 8kw malli olisi aivan sama, mitä 5kw puhallin.
Ja saattaa pitää paikkansakin. Kaveri antoi koekäyttöön tuollaisen 8kw salkkumallin, kun ei piisannut omaan pajaan, 9kw sähköpuhaltimella lämpeää.

Ja sen mitä pari kertaa koittanut, ihan mututuntumalla ei sieltä 8kw edestä lämpöä tule.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Jos tehoa epäilee, niin tuohan toimisi toisinkin päin. Eli mittaa paljonko löpöä tunnissa palaa. Pakokaasut halliin työntävissä malleissa hyötysuhde ei kait jää kauas 100%:sta.
steami

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja steami »

Sori, unohdin laittaa linkin lämmittimestä:

https://varmtec.fi/tuote/5-kw-diesellam ... q1lSFamv2E

Heh, tuossa linkissähän näkyy, että on 5 kW lämmitin. :-) Mainos kuitenkin esittelee otsikossaan 8 kW lämmittimen...
steami

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja steami »

Kardaani kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 7:28 pm Jos tehoa epäilee, niin tuohan toimisi toisinkin päin. Eli mittaa paljonko löpöä tunnissa palaa. Pakokaasut halliin työntävissä malleissa hyötysuhde ei kait jää kauas 100%:sta.
En kyllä taatusti osta diesellämmitintä, joka työntää pakokaasunsa ilmatilaan, jossa työskentelen. 24 neliön tila, niin 5 kW tuntuu hiukan pieneltä tilan nopeahkoon lämmittämiseen pakkasella. 11 kW sähkölämmittimellä lämpiää suht nopiasti.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

YouTubesta löytyy noiden käyttäjien videoita vaikka kuinka ja ihan suomalaisiakin. On myös huolto ja korjausjuttuja.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

steami kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:15 pm En kyllä taatusti osta diesellämmitintä, joka työntää pakokaasunsa ilmatilaan, jossa työskentelen.
En minäkään. Totesin vaan että niissä kait hyötysuhde 100%? Tosin kun uudelleen miettii, eihän sillä ole tehomittauksessa väliä mihin se pakokaasunsa työntää. Jos litra menee tunnissa niin teho on 10kW.
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Kardaani kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:55 pm
steami kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:15 pm En kyllä taatusti osta diesellämmitintä, joka työntää pakokaasunsa ilmatilaan, jossa työskentelen.
En minäkään. Totesin vaan että niissä kait hyötysuhde 100%? Tosin kun uudelleen miettii, eihän sillä ole tehomittauksessa väliä mihin se pakokaasunsa työntää. Jos litra menee tunnissa niin teho on 10kW.
Kyllähän sillä on väliä.
Jos ostat 10kw lämmittimen ja tahdot lämmittää sillä jotain 10kw teholla niin ei silloin käy laatuun että 8kw lämmittää sisätiloja ja 2kw menee harakoille. Se on silloin 8kw lämmitin.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ajomies kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:19 pm YouTubesta löytyy noiden käyttäjien videoita vaikka kuinka ja ihan suomalaisiakin. On myös huolto ja korjausjuttuja.
Eivät kestä käyttää muuta kuin täysteholla. Karstaavat muuten ittensä umpeen.

Ja tosiaan 8kW malli on oikeasti 5kW, kiinalaisille liioittelu ei ole rikos tai edes häpeä.

Mulla on 5kW malli, meni talvessa ihan tukkoon karstasta kun pidin tallia lämpimänä osateholla. Kayttötuntejakaan ei ny hirveesti ole. Löpöä meni ehkä 50-70L läpi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

karstaantuukohan nuo sen takia kun pakoputket on yleensä pitkiä verrattuna esim auto asennukseen. toki jos talven lämmittää tallia tuollaisella 3-4kk joka päivä ties montako tuntia paljonko se vastaisi autolämmitystä jota tehdään ehkä sen tunnin verran päivässä jollei se ajossa lämmitä myös. sinänsä jos talven kaksi pelaa moitteetta sanoisin että hintansa haukkunut.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ilmawebastot on tarkoitettu tuntikausien lämmittämiseen. Ja kunnon laatuinen lämmitin pelaa vaikka 20vuotta putkeen jos ei sammutella.

Kiinan lämmitin karstaa koska paloilman ja polttoaineen seos on väärä. Esin Webastolla ei ole takuu voimassa jos asennuksen yhteydessä ei ole mittausraporttia CO pitoisuudesta. Piti olla n.9%
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Juho M-P kirjoitti: Ke Helmi 01, 2023 4:49 pm Ilmawebastot on tarkoitettu tuntikausien lämmittämiseen. Ja kunnon laatuinen lämmitin pelaa vaikka 20vuotta putkeen jos ei sammutella.

Kiinan lämmitin karstaa koska paloilman ja polttoaineen seos on väärä. Esin Webastolla ei ole takuu voimassa jos asennuksen yhteydessä ei ole mittausraporttia CO pitoisuudesta. Piti olla n.9%
Planarilla taitaa takuu olla voimassa ilman mittauksiakin, vaan eihän lämmitin nyt takuuajan puitteissa ehdi hajoamaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Juhnu kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 11:17 pm
Kardaani kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:55 pm
steami kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:15 pm En kyllä taatusti osta diesellämmitintä, joka työntää pakokaasunsa ilmatilaan, jossa työskentelen.
En minäkään. Totesin vaan että niissä kait hyötysuhde 100%? Tosin kun uudelleen miettii, eihän sillä ole tehomittauksessa väliä mihin se pakokaasunsa työntää. Jos litra menee tunnissa niin teho on 10kW.
Kyllähän sillä on väliä.
Jos ostat 10kw lämmittimen ja tahdot lämmittää sillä jotain 10kw teholla niin ei silloin käy laatuun että 8kw lämmittää sisätiloja ja 2kw menee harakoille. Se on silloin 8kw lämmitin.
Sinänsä joo, se on vähän miten asian ajattelee. Kuitenkin jos litra häviää löpöä tankista tunnissa, niin laite on ottanut 10kWh edestä energiaa käyttöönsä ja tuottanut sitä 10kWh, vaikkakin osa on mennyt pakoputkesta ulkoilmaan.

Meneehän autossa samalla lailla valtava määrä energiaa pakoputkesta ulos, joka ei auta sen auton liikkumista tai muita toimintoja mitenkään.
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Kardaani kirjoitti: Ke Helmi 01, 2023 5:05 pm
Juhnu kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 11:17 pm
Kardaani kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:55 pm
steami kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 8:15 pm En kyllä taatusti osta diesellämmitintä, joka työntää pakokaasunsa ilmatilaan, jossa työskentelen.
En minäkään. Totesin vaan että niissä kait hyötysuhde 100%? Tosin kun uudelleen miettii, eihän sillä ole tehomittauksessa väliä mihin se pakokaasunsa työntää. Jos litra menee tunnissa niin teho on 10kW.
Kyllähän sillä on väliä.
Jos ostat 10kw lämmittimen ja tahdot lämmittää sillä jotain 10kw teholla niin ei silloin käy laatuun että 8kw lämmittää sisätiloja ja 2kw menee harakoille. Se on silloin 8kw lämmitin.
Sinänsä joo, se on vähän miten asian ajattelee. Kuitenkin jos litra häviää löpöä tankista tunnissa, niin laite on ottanut 10kWh edestä energiaa käyttöönsä ja tuottanut sitä 10kWh, vaikkakin osa on mennyt pakoputkesta ulkoilmaan.

Meneehän autossa samalla lailla valtava määrä energiaa pakoputkesta ulos, joka ei auta sen auton liikkumista tai muita toimintoja mitenkään.
Eli olisi ok ostaa nelivetoisena auto missä vetää 3 rengasta?
Tai 200hp auto missä kuluu 50hp ohjaustehostimeen?
Tai 6 vaihteinen auto missä on 5 ja 6 samalla välityksellä? :lol:
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

No nyt en ihan ymmärrä asiayhteyttä näissä. Jokatapauksessa mun autoissa osa siitä polttoaineesta saadusta energiasta kyllä menee ohjaustehostimen, laturin, ilmastoinnin jne. apulaitteiden pyörittämiseen. Ja osa menee pakoputkesta lämpönä ulos. En siis saa litrasta dieseliä 10kW tehoa auton liikuttamiseen, kun mm. edellämainitut vaatii siitä veronsa. Jos sinä saat niin nostan hattua.
steami

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja steami »

Missä kohti kulkee diesellämmittimen ja suorasähkön kannattavuusraja työ/harrastetilan lämmittämisessä?

Itse ajattelen näin: Jos löpö maksaa 2€/l, ja siitä saa 8 kWh lämpöenergian, tekee 25s/kWh (80 % hyötysuhde).
Maksan nyt sähköstä 19s/kWh kaikkine siirto- ym. kuluineen.
Eipä tarvitse kovin paljon löpön hinta laskea/sähkön hinta nousta, kun menee yksiin.

Olenko ymmärtänyt oikein?

P.S. Esim. nyt pörssisähkön hinta olisi minulle jotain 22 - 23 s/kWh.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ota huomioon paljonko tuo laite ottaa sähköä myös. se ei tosin taida paljoa olla?

Noin kiinan merkinnät tehosta on mitä on, ei kannata luottaa. vähän kun ostais kiinanpojan akkukäyttöisen pulttipyssyn kyljessä lukee 750nm ja ei aukene edes auton pyöränpultit hakkaa vaan onnettomana.. :lol:
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

vaniljacreme kirjoitti: To Helmi 02, 2023 9:39 am ota huomioon paljonko tuo laite ottaa sähköä myös. se ei tosin taida paljoa olla?

Noin kiinan merkinnät tehosta on mitä on, ei kannata luottaa. vähän kun ostais kiinanpojan akkukäyttöisen pulttipyssyn kyljessä lukee 750nm ja ei aukene edes auton pyöränpultit hakkaa vaan onnettomana.. :lol:
Sähkönkulutus on olematonta, pienkoneen akku ja 5a akkulaturi ovat riittävä yhdistelmä = max 65w.
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: 8 kW diesellämmitin.

Viesti Kirjoittaja A-P »

Häviääkö tuo karstaongelma käyttämällä MY-dieseliä?
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], RS, Superdexta-64 ja 41 vierailijaa