Valmet 565 -67 seisontajarru.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

steami

Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja steami »

Aloitetaanpas taas uusi aihe:

Valmet 565 -miehille/naisille. Olen omistanut ko. Valmetin lähes 40 vuotta. Yksi surkeimmista laitteista siinä on seisontajarru. Se kun ei toimi kunnolla oikein milloinkaan.
Kuinkahan monta kertaa olen purkanut ko. jarrun osia ja yrittänyt niitä kunnostaa. Jarru ei pysy päällä. Lukitus laukeaa hyvin helposti esim. ihan traktorin joutokäynnillä (pieni runkotärinä) kaksi kertaa on jarru lauennut ja traktori lähtenyt liikkeelle alamäkeen. On aika vaarallista hypätä kyytiin liikkeellä olevaan traktoriin. Kun ei viitsisi aina sammuttaa konetta, että pysyisi siten vaihde päällä paikallaan.

Vaikka ko. Valmetiin olen tosi tyytyväinen ollut, tämä seisontajarru on todella surkea.

Viime kesästä lähtien en ole jaksanut ko. jarrua remontteerata. Tein jalkalistasta sopivan pituisen riman. Painan jarrun pohjaan polkimien yhdelukitus päällä ja laitan polkimen ja yläpuolella olevan käsikaasuvivun väliin ko. riman.

Onko Valmet 565 -masinisteilla tähän ongelmaan hyviä vinkkejä?
ajokki
Viestit: 375
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:55 am
Viesti:

Re: Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja ajokki »

Vaikka käsijarru onkin hyvin yksinkertainen niin ei se kyllä kunnossa ollessaan
ole ikinä pois päältä lähtenyt. Ennemminki ollut välillä saanut nähdä vaivaa että on saanut
pois päältä. ei kait se ole muuttunut vuoden -66 mallin ja -67 mallin välissä?

-Ajokki-
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Laittaa siihen jarrupolkimeen jonkun vanhan MF:n polkimesta hammastetun kaaren ja lukitussalvan, niin jo pelaa ja on mukava käyttääkin, noita ko. MF:n osia taitaa saada huokeasti uutenakin, niin ei tarvi käytetyistä kasata, vaikka vannoutunut Valmet-mieshän on tietenkin jo tottunut tekemään remontit käytetyillä osilla, kun uusia ei ole saatavilla.. :D
steami

Re: Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja steami »

SPS1975 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 8:50 pm Laittaa siihen jarrupolkimeen jonkun vanhan MF:n polkimesta hammastetun kaaren ja lukitussalvan, niin jo pelaa ja on mukava käyttääkin, noita ko. MF:n osia taitaa saada huokeasti uutenakin, niin ei tarvi käytetyistä kasata, vaikka vannoutunut Valmet-mieshän on tietenkin jo tottunut tekemään remontit käytetyillä osilla, kun uusia ei ole saatavilla.. :D
Ei hassumpi idea!

Ja enkä minä omasta mielestäni ole mikään vannoutunut Valmet-mies. Valmet on vain osoittautunut pitkän tuttavuuden (38 vuotta) aikana minulle mieleisiä asioita. Ihan sama mikä merkki, kunhan se vain toimii ja on suht koht helppo huoltaa ja korjata.
Römppäukko
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2022 2:21 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja Römppäukko »

steami kirjoitti: La Tammi 28, 2023 6:38 pm Aloitetaanpas taas uusi aihe:

Valmet 565 -miehille/naisille. Olen omistanut ko. Valmetin lähes 40 vuotta. Yksi surkeimmista laitteista siinä on seisontajarru. Se kun ei toimi kunnolla oikein milloinkaan.
Kuinkahan monta kertaa olen purkanut ko. jarrun osia ja yrittänyt niitä kunnostaa. Jarru ei pysy päällä. Lukitus laukeaa hyvin helposti esim. ihan traktorin joutokäynnillä (pieni runkotärinä) kaksi kertaa on jarru lauennut ja traktori lähtenyt liikkeelle alamäkeen. On aika vaarallista hypätä kyytiin liikkeellä olevaan traktoriin. Kun ei viitsisi aina sammuttaa konetta, että pysyisi siten vaihde päällä paikallaan.

Vaikka ko. Valmetiin olen tosi tyytyväinen ollut, tämä seisontajarru on todella surkea.

Viime kesästä lähtien en ole jaksanut ko. jarrua remontteerata. Tein jalkalistasta sopivan pituisen riman. Painan jarrun pohjaan polkimien yhdelukitus päällä ja laitan polkimen ja yläpuolella olevan käsikaasuvivun väliin ko. riman.

Onko Valmet 565 -masinisteilla tähän ongelmaan hyviä vinkkejä?
Todennäköisesti koko jarrujärjestelmä vaatii korjausta jos polkimiin ei saa niin paljoa jännitystä, että seisontalukitus vivustossa toimisi. Kunnossa ollessaan se ei edes pääse väräjämähän niin paljon että lukitus irtoaisi.
tapaniv
Viestit: 1153
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

565 kässäristä ei ole kokemusta, mutta armeijan 500 valmetissa oli oikea käsijarrukahva mikä toimi ihan moitteetta. Olisiko kenties sopiva tuohon 565.een.
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Valmet 565 -67 seisontajarru.

Viesti Kirjoittaja rattori »

Topic aloitettu tammikuussa ja kirjoittaja lähtenyt lippahivoon?
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], jip59, MOP ja 56 vierailijaa