major dieselin etukuormaaja?
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
major dieselin etukuormaaja?
heips,
törmäsin videoon, jossa -52 major diesel etukuormaajalla kauhoo lunta. kauhan kippaus on mekaaninen eli laukee vaijerilla lumen painosta ja lukittuu takasin peruuttaessa kun lasketaan maahan. moista olen penskana nähnyt ainakin noin 10v nuoremmassa 361d vallussa.
miten tuon majurin (ja varmaan samanikäisten muidenkin) kuormaajan noston hydrauliikka oli toteutettu? vai oliko enemmänkin vaihtoehtoja?
omassa -55 majurissa (ilman moisia hienouksia) on vaan yks (nostolaitteen) säätövipu ja yks lisälähtö paineelle. ei mitään oikeeta käsitystä sen toiminnasta. voisin kuvitella kuitenkin, että jos tuosta lisälähdöstä vie letkut kuormaajan sylintereihin t-haaralla, niin jotain vois saada aikaan. vähän kuin kippikärryn kanssa.
mutta, miten tai sotkeeko nostolaite sitä tai päinvastoin?
tänks,
rane
törmäsin videoon, jossa -52 major diesel etukuormaajalla kauhoo lunta. kauhan kippaus on mekaaninen eli laukee vaijerilla lumen painosta ja lukittuu takasin peruuttaessa kun lasketaan maahan. moista olen penskana nähnyt ainakin noin 10v nuoremmassa 361d vallussa.
miten tuon majurin (ja varmaan samanikäisten muidenkin) kuormaajan noston hydrauliikka oli toteutettu? vai oliko enemmänkin vaihtoehtoja?
omassa -55 majurissa (ilman moisia hienouksia) on vaan yks (nostolaitteen) säätövipu ja yks lisälähtö paineelle. ei mitään oikeeta käsitystä sen toiminnasta. voisin kuvitella kuitenkin, että jos tuosta lisälähdöstä vie letkut kuormaajan sylintereihin t-haaralla, niin jotain vois saada aikaan. vähän kuin kippikärryn kanssa.
mutta, miten tai sotkeeko nostolaite sitä tai päinvastoin?
tänks,
rane
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Vanhoissa nostolaite nousee ylös kipatessa, mutta kuormaaja koneissa peräpuntti on usein hirtetty yläasentoon niin nostolaiteen viuhuminen jää pois. Kippiliitännästä se lähtö on joko haaroitettu tai suoraan, hana tarvii olla välissä että saa tarvittaessa toimimaan pelkän nostolaitteen. Yksitoimiset on nostosylinterit, eli lasku tapahtuu painovoimaisesti. Kuormaushommassa tuo mekaaninen kääntö on nopea, varsinkin tuoton ollessa se 20 litraa minuutissa. Trukkipiikeillä, ei niinkään kovin kätevä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Näitä mekaanisella kipillä ja yksitoimisilla sylintereillä toteutettuja etukuormaajia tiedän Majoreihin olleen ainakin kahta. Solifer on valmistanut lisenssillä Horndraulicia ja kotimaista suunnittelua edusti Vilske 1000. Nuo Horndraulicit on käsitykseni mukaan olleet melko ensimmäisiä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:05 pm
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Vilske tonnisessa on jo kauhan hydrauli kääntö. Eikai siinä muuta kun ottaa lisälevystä lähdön.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Vilske 1000 on mekaanisella käännöllä, Vilske 1000HK on hydraulisella.
James kuormaajia on ollut myös Majurin keulilla.
Skopoliftin putkiaisaisessa taisi olla myös mekaaninen kippaus. Kun taas isommassa se on hydraulinen, kuten ARA-kuormaajat, jotka oli kaksitoimisilla nostosylintereillä.
Tuota en tiennyt, että on valmistettu lisenssillä Horndraulicia, mahtoiko kyseessä olla se missä on jo palkkiaisat. Sellainen aikaisempi malli oli missä on hennot putkiaisat ja kauha melko pitkällä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 2954
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Onhan mekaanista kääntöä tuohon aikaan ollut melkein joka merkillä, kun hydrauliikka oli vielä verraten tähän päivään uutta ja ihmeellistä, eikä ylimääräisiä liitäntöjä traktorissa ollut, kuten TuntupiPappa jo kertoikin. Katselin tätä kautta saamaani Pehtoori kuormainten esitettä 80-luvulta, niissäkin vielä pikkumallin, eli 800:n kippaus on perusversiossa ollut mekaaninen. Minulla oli jonkin aikaa Nuffield, missä oli alkuun Horn-Draulic kuormaaja, siinä kauhan laukaisu tapahtui vivusta kiskaisemalla ja nosto nostolaitteen vivulla, hana muistaakseni oli myös öljyn suunnan muuttamiseen, koska kippiliitännästä tuossakin öljy otettiin.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 5:42 amVilske 1000 on mekaanisella käännöllä, Vilske 1000HK on hydraulisella.
James kuormaajia on ollut myös Majurin keulilla.
Skopoliftin putkiaisaisessa taisi olla myös mekaaninen kippaus. Kun taas isommassa se on hydraulinen, kuten ARA-kuormaajat, jotka oli kaksitoimisilla nostosylintereillä.
Tuota en tiennyt, että on valmistettu lisenssillä Horndraulicia, mahtoiko kyseessä olla se missä on jo palkkiaisat. Sellainen aikaisempi malli oli missä on hennot putkiaisat ja kauha melko pitkällä.
-
- Viestit: 2954
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Joskus touhusin eräällä 502 Valmetilla, missä oli Vilske 1000hk, oli se kauhan kääntö hirmuisen hidas, ellei aivan huudattanut konetta. No eipä tuo kuormaaja salamannopea ole omassa Case 845:ssäkään...
- mike
- Viestit: 5311
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Kuormaajan paineelle ollut useampia vaihtoehtoja.
Tuo yleisin kippiletkun kautta otettava paine.
Sulkuhanojakin niissä näkynyt olevan.
Lisävarusteena sai toisen nostolaiteviipaleen käyttövipuineen, ruuvattiin käyttöventtiilin etukannen tilalle. Siihen sai oman nostolaitteesta riippumattoman hydraulilähdön.
Sitten on näitä pajojen tekemiä etukansia, joista saa myös nostolaitteesta riippumattoman jatkuvan paineen. Vaatii erillisen lohkon kierron väliin.
Noita molempia on ollut omissa majoreissa, helpottaa käyttöä.
Nokkapumppu sovellukset toki erikseen.
Säädöissään oleva narukippi kauhankäännössä, ei paljoa häviä nykyaikaiselle hydrauliselle kuormauksessa, kun isosta kasasta mättää. Kauhan täyttöaste tahtoo toki jäädä vajaaksi, kun ei saa kipristettyä kukkuraksi.
Tuo yleisin kippiletkun kautta otettava paine.
Sulkuhanojakin niissä näkynyt olevan.
Lisävarusteena sai toisen nostolaiteviipaleen käyttövipuineen, ruuvattiin käyttöventtiilin etukannen tilalle. Siihen sai oman nostolaitteesta riippumattoman hydraulilähdön.
Sitten on näitä pajojen tekemiä etukansia, joista saa myös nostolaitteesta riippumattoman jatkuvan paineen. Vaatii erillisen lohkon kierron väliin.
Noita molempia on ollut omissa majoreissa, helpottaa käyttöä.
Nokkapumppu sovellukset toki erikseen.
Säädöissään oleva narukippi kauhankäännössä, ei paljoa häviä nykyaikaiselle hydrauliselle kuormauksessa, kun isosta kasasta mättää. Kauhan täyttöaste tahtoo toki jäädä vajaaksi, kun ei saa kipristettyä kukkuraksi.
Viimeksi muokannut mike, La Tammi 28, 2023 9:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Se putkiaisainen Horndraulic on ollut Soliferin lisenssillä valmistama. En tiedä onko myös tuontitavarana ollut alkuperäistäkin. Minulla on yksi tuollainen putkiaisainen Soliferin valmistama Horndraulic tallessa.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 5:42 amVilske 1000 on mekaanisella käännöllä, Vilske 1000HK on hydraulisella.
James kuormaajia on ollut myös Majurin keulilla.
Skopoliftin putkiaisaisessa taisi olla myös mekaaninen kippaus. Kun taas isommassa se on hydraulinen, kuten ARA-kuormaajat, jotka oli kaksitoimisilla nostosylintereillä.
Tuota en tiennyt, että on valmistettu lisenssillä Horndraulicia, mahtoiko kyseessä olla se missä on jo palkkiaisat. Sellainen aikaisempi malli oli missä on hennot putkiaisat ja kauha melko pitkällä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Onko siinä joku tyyppikilpi vai mistä tuo tieto on peräisin, että on Soliferin valmistama? Jos on tyyppikilpi, mitä siinä lukee? Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!jarikos kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 8:58 amSe putkiaisainen Horndraulic on ollut Soliferin lisenssillä valmistama. En tiedä onko myös tuontitavarana ollut alkuperäistäkin. Minulla on yksi tuollainen putkiaisainen Soliferin valmistama Horndraulic tallessa.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 5:42 amVilske 1000 on mekaanisella käännöllä, Vilske 1000HK on hydraulisella.
James kuormaajia on ollut myös Majurin keulilla.
Skopoliftin putkiaisaisessa taisi olla myös mekaaninen kippaus. Kun taas isommassa se on hydraulinen, kuten ARA-kuormaajat, jotka oli kaksitoimisilla nostosylintereillä.
Tuota en tiennyt, että on valmistettu lisenssillä Horndraulicia, mahtoiko kyseessä olla se missä on jo palkkiaisat. Sellainen aikaisempi malli oli missä on hennot putkiaisat ja kauha melko pitkällä.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Solifer-Myynti Oy on ainakin ilmeisesti toiminut maahantuojana.
Edit:
Edit:
Siinä olikin vähän tarkempaa tietoa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu:miten tuon majurin (ja varmaan samanikäisten muidenkin) kuormaajan noston hydrauliikka oli toteutettu?
Hydrauliikan ulos-/kippilähdöstä letku kuormaajalle T-haaran kautta jakaen molemmille etukuormaajan sylintereille. Käyttö nostolaitteen säätökahvalla vetämällä hydrauliikan kytkentäventtiilistä paine tulemaan ulos kuormaajan letkuun. Kannattaa varoa tuossa vaiheessa sitä, ettei nostolaitteen säätökahva ole ylhäällä. Paine kytkemällä nousee kuormaaja sinne asti kuin nostolaitteen säätökahva on asetettu. Jos nostolaitteessa esim. joku työväline, nostetaan ensin se nostolaitteella ylös ja sitten voi vetää ulkohydrauliikan venttiilin ulos ja samalla laskea säätökahva alas, niin ei aisat nouse ylös vaan mihin haluaa. Samoin aisat voi lukita jäämään ylös valintaventtiilillä mutta pitää varoa venttiilin sisään työntämistä, ettei kuormaaja romahda hallitsemattomasti alas.
Toinen vähän monipuoleisempi mutta silti edelleen erittäin helppo ratkaisu:
Ulkoisen hydrauliikan letkun vai asentaa menemään myös perän täyttöpropusta sisään ja asentaa letkuun väliventtiilistön vaikka kuinka monella yksi- tai kaksitoimisella ja kellunnallakin varustetulla karalla, mistä yhdestä ottaa sitten kuormaajan aisoille. Tästä esim. kaksitoimisesta kelluntakarasta siis niin, että paine etukuormaajan yksitoimisille sylintereille menevään letkuun ja karan paluuletku suoraan venttiilistöltä perään menevään pääpaluuletkuun T-haaralla. Tätä karaa hyvä käyttää kippisylinterillekin, kun paluuasennon voi lukita kahvasta. Karaventtiilistöstä perään menevä öljyjen paluuletku kannattaa olla tällöin venttiilistölle tulevaa paineletkua tuplasti paksumpi, ettei sieltä tule karalle sen ohuempaa paluuletkua pitkin painetta. Pidempänä pääpaluuletkun voi kierrättää vaikka istuimen jalan ympäri pidemmällä silmukalla tarvittaessa, niin kerkeää öljyt jäähtymään letkussa ennen perään menoa. Tuohon voi asentaa suodattimenkin halutessaan. Kytkennät pikaliittimillä, niin on helppo purkaa ja asentaa vaikka toiseen traktoriin ym. ym.
Erillisellä jälkiasennuslaipalla saa paineen riippumattomaksi nostolaitteesta mutta paineen tai öljyvirtauksen määrän säätö nostolaitteen säätökahvalla jää tällöin pois ja virtausmäärä ja paineet on tällöin aina maksimit ja näin vain paineen on-off valintamahdollisuus.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, La Tammi 28, 2023 3:01 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Tää toimii perus majorissa, mut tuosta eteenpäin teksti on superille!Yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu:
Hydrauliikan ulos-/kippilähdöstä letku kuormaajalle T-haaran kautta jakaen molemmille etukuormaajan sylintereille.
Meni vähän sekavaksi superhöpinäksi, mut ei se paluuöljy mihinkää ehdi jäähtymää vaikka oli kaks kertaa istuimen ympäri, eikä majorin öljy muutenkaa paljoa lämpeä(olis vaan hyvä että lämpeäis kunnolla), teki sillä vaikka jatkuvampaa puupilkin käyttöä kesähelteellä!?Karaventtiilistöstä perään menevä öljyjen paluuletku kannattaa olla tällöin venttiilistölle tulevaa paineletkua tuplasti paksumpi ja sen voi kierrättää vaikka istuimen jalan ympäri pidemmällä silmukalla, niin kerkeää öljyt jäähtymään letkussa ennen perään menoa.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Meni vähän juu, yritinkin tuota oikoa. Toivottavasti kuitenkin jotakin ajatusta joku saa omaansa. Itse toteutin kakkosvaihtoehdon mukaan Super Majoriin.Meni vähän sekavaksi superhöpinäksi
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Tuossa minun Horndraulicissa on kyltti Solifer. Minulla on toisenkin sellaisen aisat ja osia, mutta siinä ei taas ole mitään Soliferiin viittaavaa. Jostain sen joskus luin, että olisivat lisenssillä valmistaneet niitä. Paremman tiedon puutteessa olen pitänyt sitä mahdollisena.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
Olli J. Ojasen kirjasarjan 6. osassa "Traktoreiden työkoneet" on lehtileike Horn-Draulic ja Shawnee etukuormaajien mainoksesta, jossa alla on tekstit "WILH. BENSOW Oy SOLIFER-TEHTAAT jatkaa Oy E. M. NORDQVIST Ab:n tuotantoa" ja "Myynti ja varaosat SOLIFER-MYYNTI Oy". En kirjan tekstiosuudestakaan näistä löytänyt enempää tietoa. Netistä löytyy jotain tuosta Oy E. M. Nordqvist AB:sta https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/nordqvist.shtml.jarikos kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:42 pmTuossa minun Horndraulicissa on kyltti Solifer. Minulla on toisenkin sellaisen aisat ja osia, mutta siinä ei taas ole mitään Soliferiin viittaavaa. Jostain sen joskus luin, että olisivat lisenssillä valmistaneet niitä. Paremman tiedon puutteessa olen pitänyt sitä mahdollisena.
Selvältä näyttää, että Bensow/Solifer on noita myynyt, mutta mitään selkeää tietoa lisenssivalmistuksesta ei tuosta löydy, mahdollista se tietenkin on.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
James-etukuormaajassa kauha kippaa omalla painollaan takaisin,ei tarvii maahan nojata...
-
- Viestit: 6505
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: major dieselin etukuormaaja?
itel 4000 tuo hornhydraulikin kuormaaja, tullut 1966 ford3000 mukana uutena ja istutettu tähän 1975 4000 joskus 80luvun alussa. se sora kauha on kapea 1metrin levyinen, mutta kyllä on kuormaamisessa nopea kun narukippi on nopea kippaamaan ja kauha kolahtaa tyhjäksi, on tullu viimevuosina harrasteltua tuon kuormaajan kanssa melko paljon. velipojan 4000 on vilske ja siinä kauhan kääntö hydraulinen. ei ole näillä hydrauliikan tuotoilla niin nopea ja kauhaankin jää helpommin tavaraa kun ei saa kolautettua. itel tuo sorakauha ja talvisin 2m lumilevy joka tehty tuollaiseen kuormaajaan niin en edes kaipaa hydraulista kauhan kääntöä. hyvin pärjää tolla kuormaajalla.mike kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 8:53 am Kuormaajan paineelle ollut useampia vaihtoehtoja.
Tuo yleisin kippiletkun kautta otettava paine.
Sulkuhanojakin niissä näkynyt olevan.
Lisävarusteena sai toisen nostolaiteviipaleen käyttövipuineen, ruuvattiin käyttöventtiilin etukannen tilalle. Siihen sai oman nostolaitteesta riippumattoman hydraulilähdön.
Sitten on näitä pajojen tekemiä etukansia, joista saa myös nostolaitteesta riippumattoman jatkuvan paineen. Vaatii erillisen lohkon kierron väliin.
Noita molempia on ollut omissa majoreissa, helpottaa käyttöä.
Nokkapumppu sovellukset toki erikseen.
Säädöissään oleva narukippi kauhankäännössä, ei paljoa häviä nykyaikaiselle hydrauliselle kuormauksessa, kun isosta kasasta mättää. Kauhan täyttöaste tahtoo toki jäädä vajaaksi, kun ei saa kipristettyä kukkuraksi.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa