Sivu 1/1

Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 2:21 pm
Kirjoittaja Rustaaja
Oon tässä katellu Volvoja jos laittais sellaista, moottorityyppejä on pilvin pimein. Joku varmaan osaa sanoa mitä eroa on D3, D4 ja D5:lla ja onko tyyppivikoja tai muuta heikkouksia.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 3:11 pm
Kirjoittaja VD5
Rustaaja kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 2:21 pm Oon tässä katellu Volvoja jos laittais sellaista, moottorityyppejä on pilvin pimein. Joku varmaan osaa sanoa mitä eroa on D3, D4 ja D5:lla ja onko tyyppivikoja tai muuta heikkouksia.
Tulee romaanin pituinen juttu, jos tuolla perusteella alkaa eroja luetella. :D Noita kaikkia mallimerkintöjä on käytetty eri malleissa, eri mallisukupolvissa ja samassakin mallisukupolvessa eri vuosimallista sekaisin, joten eroja on ja ei ole. Lisäksi vetotapa sekoittaa pakkaa. D4 esim voi mallista ja vetotavasta riippuen olla 4-pyttyinen 2-litrainen, 5-pyttyinen kaksilitrainen tai 5-pyttyinen 2,4-litrainen. Lisäksi se voi olla yhdellä tai kahdella turbolla ja tehoversioitakin on jokaisesta variaatiosta useita.

Jos vaikka otetaan V70 D4: se on etuvetona 2014 asti Volvon oma 5-pyttyinen 2-litrainen. Uudemmissa etuvedoissa se on 4-pyttyinen 2-litrainen uudemman konstruktion VEA V70 mallin loppuun asti. Nelivedoissa se on vuosimallista riippumatta 2,4-litrainen 5-pyttyinen. Että sitä rataa. :D

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 3:16 pm
Kirjoittaja m_kane
En oo dieselin erikoistuntija, mutta nuo tyyppimerkinnät kertoo oikeastaan vain moottorin tehotason mallistossa. Vanhat D5:set on 2.4-litraisia 5-sylinterisiä, ja myös osa D4 koneista käsittääkseni. Jossain vaiheessa ne muuttui 4-sylinteriseksi ja uuden korimallin aikaan kaikki nuo on mielestäni 2-litraisia 4-sylinterisiä, tehoerot tehdään turbolla ja moottorinohjauksella. En tiedä onko kannessa eroja.

Eli oikealla moottorin tyyppikoodilla löytyy sitten tarkempaa tietoa koneesta.
http://www.autowiki.fi/index.php/Luokka:Volvo-moottorit

D5 lienee kaikissa variaatioissaan varsin kestävä kone, moniurahihnan kunnosta pitää huolehtia koska sillä on katketessaan mahdollisuus päästä jakohihnan väliin jos erillistä suojaa ei ole asennettu. En tiedä onko noissa muita "tyyppivikoja".

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 3:30 pm
Kirjoittaja VD5
Mallivuodesta 2010 alkaen ovat kaikki viisipyttyiset parannettuja ja selvästi taloudellisempia kuin vanhemmat. Lienee Volvon kaikkien aikojen kestävin diesel. Tunnistaa mustasta muovikopasta moottorin päällä. Vanhemmissa koppa on harmaa. Jakopään suojausta on parannettu hiukan, eikä täystuho moniurahihna katketessa ole ihan niin todennäköinen kuin vanhemmissa harmaakoppaisissa, joissa katkennut remmi helpommin pääsee jakohihnan väliin. Ei se siis aina sinne mene, mutta kuitenkin tuo on jonkinlainen suunnittelumoka, jonka takia moniurahihna kannattaa vaihtaa säännöllisesti.

Minulla on noista viisipyttyisistä noin puolen miljoonan kilometrin kokemus, eikä niitä tunnu ajamalla rikki saavan. Eikä niissä oikein kovasti pienempiäkin vikoja ole. Neljä autoyksilöä on ollut, joista kaksi nytkin pihassa, eikä noissa voimalinjan puolella varsinaisia vikoja ole ollut yhteensä kuin yksi. Yhdestä meni nimittäin ahtopaineanturi, joka sytytti moottorin vikavalon. Toinen vika on ollut ruostuvat käsijarrumoottoreiden boorit. Molemmat viat samassa autoyksilössä, mutta olivatkin ainoita murheita lähes 200 tkm matkalla, jossa jo lähtökilometrit olivat melkein 200 tkm kun auto meille tuli. Varusteet pääosin toimii vanhanakin, mutta yksi tyyppivika on. Jos nimittäin on keyless, niin niistä hajoaa ne oven kahvojen tunnistimet ja johtosarjat saattavat myös vanhemmiten murtua ovista. On kalliihko korjata (uudet kahvat ja parannettu johtosarja tai vanhan korjaus) mutta kun siihen on tottunut, ei osaa enää ilmankaan olla. Oman kokemuksen perusteella uskallan suositella.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 4:08 pm
Kirjoittaja VD5
Ai niin, laatikkokin on eri riippuen auton iästä, moottorista ja vetotavasta. Viisipyttyisissä on aina 6-pykäkäinen Aisin. Etuvedoissa siis sinne 2014 asti ja nelikoissa P3-perusrakenteen loppuun asti. Uudemmissa nelipyttyisissä on 8-pykäläinen. Nelikkoihin 8-pykäläinen tulee vasta uudemmissa S, V ja XC -40, - 60 ja- 90 -sarjan malleissa.

Kuusipykäläinen on kestävä, ainakin jos on säännöllisesti öölit vaihdettu. Vaihto ei taida kuulua huolto-ohjelmaan kuin takseissa, joissa väli on 60 tkm. Omiin olen vaihdattanut 80-100 tuhannen välein.

Edellä kerrottu koskee siis automaatteja. Manuaalit on harvinaisia kuin kanan hampaat (on lähinnä vain pienissä PSA/Ford-koneissa, joista aloittaja ei kysynytkään) ja ihan ymmärrettävästä syystä. Eihän juuri kukaan tuollaista hämmennettävänä ole uutena halunnut eikä halua käytettynäkään, varsinkin jos paremmasta tietää.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 7:10 pm
Kirjoittaja Legoinsinööri
Meillä on 2014-mallinen, 5-syl, 2,4-litrainen diesel, mallimerkinnältään D4. Kuten joku ylempänä kirjoitti, ero D3, D4 ja D5 on tehossa eli viritysasteessa, fyysisesti on sama tuplaturbolla varustettu kone. On olemassa myös 2-litrainen nk. VEA-kone (Volvo Engine Architecture), jossa on lukemieni kommenttien perusteella ollut tuota isolohkoa enemmän lastentauteja ja tyyppivikoja.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_XC60_(Y20)

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: Pe Tammi 27, 2023 7:38 pm
Kirjoittaja VD5
Legoinsinööri kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 7:10 pm Meillä on 2014-mallinen, 5-syl, 2,4-litrainen diesel, mallimerkinnältään D4. Kuten joku ylempänä kirjoitti, ero D3, D4 ja D5 on tehossa eli viritysasteessa, fyysisesti on sama tuplaturbolla varustettu kone.
Etuvedoissa tuplaturbolla ei taida olla kuin D5, eikä niistäkään kaikki. Ja etuvedoissa 5-sylinterisistä D3 ja D4 ovat mielestäni aina 2-litraisia yhdellä turbolla. Nelivetojen 5-sylinteriset puolestaan 2,4 litraisia takaluukun merkinnästä ja tehoversiosta riippumatta.

Itselläni oli yhtä aikaa mallivuden 2012 V70 D3 ja mallivuoden 2013 V60 D4 AWD. Nelikko on vieläkin. Molemmissa 163 hv kone, mutta etuveto 2-litrainen yhdellä turbolla ja nelikko 2,4 litrainen tuplaturbolla. Nelikko oli moottorin tilavuudesta ja tuplaturbosta huolimatta selkeästi laiskempi, vaikka on pienempi auto. Liekö siksi, kun on tavallaan ohjelmallisesti kuristettu vähempitehoiseksi kuin D5. Ongelma korjaantui, kun sinne laitettiin sisään D5:n vakio-ohjelma. Nyt on 215 hv. Fyysisesti nelivedon D4 ja D5 ovat täysin samoja.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 7:23 am
Kirjoittaja proto
VD5 kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 4:08 pm Uudemmissa nelipyttyisissä on 8-pykäläinen. Nelikkoihin 8-pykäläinen tulee vasta uudemmissa S, V ja XC -40, - 60 ja- 90 -sarjan malleissa.
V40/V60/S60:ssä D2 VEA D4204T8.ssä on AW TF-71SC kuusipykäläinen automaatti 2015-19.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 8:11 am
Kirjoittaja mtalo
Onko nämä kaikki variaatiot D3-5 saman moottorin muunnoksia vai onko esim. 2- ja 2.4-litrainen täysin eri kone?

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 9:29 am
Kirjoittaja Legoinsinööri
mtalo kirjoitti: La Tammi 28, 2023 8:11 am Onko nämä kaikki variaatiot D3-5 saman moottorin muunnoksia vai onko esim. 2- ja 2.4-litrainen täysin eri kone?
Jos katsot tuota yllä linkittämääni Autowikin taulukkoa tai tuota jäljempänä olevaa linkkiä, niin löytyy sekä 4- että 5-sylinteristä. Eli ne (VEA) ainakin ovat eri koneita. 2,0 5-syl. on kutistettu tuosta 2,4-litraisesta. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine

Tehoa ja vääntöähän noihin 2,4 D3:siin saa helposti ja edullisesti saman kuin mitä D5:ssa on tai jopa enemmän. Tekniikka kyllä kestää ainakin 250 hv ja 500 Nm saakka.Muutoskatsastuksenhan tuo lain mukaan vaatisi, mutta en tiedä muita muutoskatsastettuja tapauksia kuin maahantuojan puolesta viritetyt "Polestar" merkinnällä varustetut, joissa on 230 hv vakio 163/181/205 hv sijaan. Tuo virallinen viritys maksoi aikanaan 1200 € kun "epävirallisesti" saa esim. tuohon meidän 181 hv/420 Nm D4:een 245 hv ja 500 Nm tai jopa 275 hv ja 536 Nm ja kustantaa 500-600 €.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 9:36 am
Kirjoittaja proto
Sekoitetaan vielä lisää, kaksilitraisena on ollut myös PSA:n 2.0hdi moottoria. Rekisterikilven perusteella katsoo esim Bilteman haulla, että mikä moottori on kyseessä.

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 9:49 am
Kirjoittaja Legoinsinööri
proto kirjoitti: La Tammi 28, 2023 9:36 am Sekoitetaan vielä lisää, kaksilitraista on ollut myös PSA:n 2.0hdi moottorina. Rekisterikilven perusteella katsoo esim Bilteman haulla, että mikä moottori on kyseessä.
Ja varmaankin nimen omaan kaksilitraista nelisylinteristä.

Volvon koodimerkintää koneille esim D5244T14 luetaan näin

D5 = Diesel, 5 syl
24 = iskutilavuus
4T = 4 valve/cylinder, Turbo
14=versionumero

Edit. Korjattu

Re: Volvon moottorityyppejä

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 10:20 am
Kirjoittaja mauri
Legoinsinööri kirjoitti: La Tammi 28, 2023 9:49 am Volvon koodimerkintää koneille esim D5244T14 luetaan näin

D5 = Diesel, 5 syl
24 = iskutilavuus
4T = nelitahti
14=versionumero

4T = 4 = venttiiliä/ sylinteri T = turbo