Vahvempaa akseli

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

https://www.walterscheid-group.com/kata ... index.html
Toi vasemalla ja varmaan optiona ois tappi se sisääntulo, joku semmonen ja jousin vahvuus ja nokkien määrällä säätöö?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Kyll tommonen nokka kytkin maksaa mukavasti, varsinkin walterschildina. Niin toi vääntää aikanaan poikki 45mm akselin. tietty muu rasite sen myös tekee. Minkä kokoinen Nm se pitäis olla? Järein mikä tullu vastaan ois 3500Nm, ja siitä ales.
Oisko kierros luku syöttökierukoissa alle sekunti ja kierros, sitä luokkaa
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
7710Alert
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Hsippe kirjoitti: To Tammi 26, 2023 7:44 pm Jeps, jos rakenne tosiaan on tuon linkin mukainen niin ei varmasti tule kestämään jos siellä käyttävässä koneessa voimaa on...
https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 968307.jpg

Tuossa on hitsisauma just jännitysten suhteen pahimmassa mahdollisessa paikassa. Sauma heikentää rakennetta ja kun toi tumppi on jotain seosterästä (MoC?) on niin siitä sauman vierestä se vielä pehmenee ja heikkenee.
No ei näytä kuvassa kummoselta hommalta tehdä tuommosia "sulakkeita" lisää, kun napsahtaa, niin vaihtaa vaan uuden?
Ja vanha hitsattavaksi?

Laippa vain sorvata ja jos booriosan kerta saa valmiina?

Vai onko työläs vaihtaa?

MoC kylläkin karkenee ja sauma repeää akselista irti, jos on hitsattu normaali hits.langalla tai 48 puikolla, mutta sama se...
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja karir »

Avant on varmaan kopionut tuon lingon sillä erotuksella että syöttökierukkaa pyöritetään omalla hydraulimoottorilla.

https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/lumilinko
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Noita ylikuormakytkimiä on ihan teollisuusmallejakin. Joku aika sitten niitä johonkin tuli suunniteltua mutta en ny heti muista mistä ne bongasin.

Mutta ihan sama mitä tuo tumppi maksaa, tai olkoon vaikka ilmainen ja vaihtaa tunnissa. Mutta sen tunnin jos seisoo 10 kuorkkia kuormauskone ja ukot niin kertoimet on kovat.

Eli kyllä nuo saisi olla semmoisia että särkymisiä ei tule.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
tahko
Viestit: 259
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja tahko »

Ehkä ainoa rakenne joka tuossa kestäis, on samanlaiset keskipakosiivet kuin esim. Hukin lumilingon syötössä. Jos vain pyörimisnopeus on riittävä.
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Onnistuisko siihen tehdä tuon tapainen liitos?
Kuva
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Ohjekirjan mukaan heittosiivikon akselissa josta etukierukka saa voimansa on murtopultti, optiona nokkakytkin.

Tää heikko paikka on kierukan kulmavaihteen juuressa, eli lunta ja loskaa melko paljon. Mun vaakatasojyrsimessä on levykytkin, ja kun se on luistannut, sen jälkeen se ei pidä enää kovin hyvin, Toisaalta jos se ruostuis sopivasti jumiin ja sitten jos laukes, niin jäähdytys ainakin toimii?

Ihan saven maan sivulta, nokkakytkin jonka mä jo linkitin, missä ura liitos 1 3/4 naaras ja toisessa päässä jonkin näköinen sovite kehä reikiä josta voi pultata kiinni. Tyyliin 1600€ kappale, tietty molempiin. Comer ois ehkä satanen halvempi. Kolme tonnia ja sovite työ, eikä tietoo toimiiko.

Lastaava linko, sen 3-5 min kuorma, riipuu monesta asiasta, jos edes vähän ajomatkaa penkalle, niin sen 5kpl autoja, muutama oma, loput ulkopuolisia. Kun se hajoo, edes pieni tukoksen puhdistus, viisi autoa kadun varess, sitten kun hahoo jo enemän, jonkun pitää irroitaa jostain jatkaa kauhatyönä ja viisi autoa, ei sekään ihan kivaa.

Noi hitsatut kapaleet linkissä on walterschield, ihan varmuuden vuoksi, ja luultiin että sen hd automaattisti, no eipä ollut. Ne orkkis ja varaosana ostetut, tonni kapaleelta, en ilmeisesti parempaa, katkee nekin joskus.

En haluais, mutta ikhlla ois ulosoton tappi 1 3/4 hd. ja mustana, oisko.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Mä tarkoitin että tekisi heittosiivikkoon tuollaisen puristavan pään en koko kytkinpaketin asennusta. Siinä jäisi se pultti pois ja ehkä akseli kestäisi paremmin, ylikuormakytkinhän siellä on jo ennestään.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Jaa sileen, se ura akseli on noin 5cm paljaana ennen laipaa ja vaihteiston naaras tumppi. Käynny mielessä se myös jos holkki, ura holkki jonka jakais ne väännöt
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

traktori754 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 10:38 am Jaa sileen, se ura akseli on noin 5cm paljaana ennen laipaa ja vaihteiston naaras tumppi. Käynny mielessä se myös jos holkki, ura holkki jonka jakais ne väännöt
Ilmeisesti se on sitten suunniteltu hajoamaan tuosta kohtaa.

Jos kerran tilaa on ja mittoja niin levykytkin olisi varmaan helpoin toteuttaa. Tuo ruuvihan ei ota voimaa, tai ole tarkoitettu ottamaan sitä, joten se voisi toimiakin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Maanantai. On myös hieman klappia myös sekä säteis että noissa booreissa, nyt selitti yks että se hakka nää rikki. Kaikki yhdessä joo, mutta pelkästään?

Jotain ratkaisua täytis tehä nytte
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja JKH »

Asiasta sen enempää tietämättä, voisiko yhtenä osasyynä olla myös että akselille tulee vääntöä, siis sivuttaista. Kova vääntömomentti ja jatkuva vääntö sivuttain/akselin suuntaan voi tuoda esiin sen että katkeaa reiän kohdalta.

Onko vaihteessa läpimenevä reikä, eli molemmat tapit tökätään vaan puoliltaan holkkiin. Pääsisihän tuosta poikkireiästä eroon jos tekisi sellaisen rakenteen että akselit keskellä toisissaan kiinni. Eli vaikka läpimenevä akseli jonka toisessa päässä laippa, toisessa päässä kierre, akseli paikalleen, irtolaippa kiinni ja mutterilla nippuun. Tai molemmat päät samanlaiset, laippa pehmeämpi kuin akseli niin hajoaa se ensin..
Laippoihin voi sitten kiinnittää ylikuormakytkimet tai jonkun joustokytkimen.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Se akselin tumppi, se kantaa, vetää ja ottaa kuormaa vastaan. Sehän ruuvaa lumet keskelle, eli vetää iteensä ulospäin. Tietty silloin se läpireikä ja sen 10mm pultti ottaa vastaan. Ei ole se pultti katkennu tai mitään
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

"Ehkä" keksin. Murtopultti liitos. Kuvassa täs topikissa, siinä lapassa kuusi kpl m10 pultteja kehässä r78mm ne on jo itessä saanut siipensä, uusinut tietty normi 8.8. Miten paljon vääntöä se seiirtäis jos jättäis vain 5, tai neljä? Ois jotenkuten tienpäällä heitetty kasaan vs akseli poikki liika väännöstä?

haluaisko joku laskee

600r se linko, 300cc moottori, 260bar 200l min
Vaihteisto 600r ales 1-2kierrosta sek se eturuuvi
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Olisiko valmistajalla tuohon valmiit laskelmat olemassa. Valmistaja voisi olla jopa tyytyväinen saadessaan ideoita heidän tuotteittensa vahvistamiseen ?

-SS-
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pitäisi tietää moottori että saisi väännön mutta 86kW eli n.100 heppaa ropeli pyörii jtn.reilu 600rpm joten akselin vältys n.10:1

Niin väännöt on ruuvilla klapikone luokkaa.

Ehdotin jo tuota pulttien pois jättämistä aiemmin. Ei muuta kuin kokeilemaan. Alkuun kaksi pulttia jäljelle ja jos on liian herkkä niin lisää pultteja. Jos vieläkin liian vahva niin sitten heikompaa pulttia.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Tehdas nirso vastaamaan sposteihin.

Se akselinpätkä ja jättäis vähemmän pultteja. Kuitenkin kun se on laippa ja isku/kolahdus tulee, se ei kuitenkaan katkaise ne kaikki nätisti vaan heittää tai vääntää ne loput solmuun ja reijät epämuodostuu?

Tietty siihen laipaan joku putki, että se jäis kuitenkin 5mm kantaa, eikä semmonen ett jää yhteen ja heitää sen tosi epäkeskoon ja vahingioitaa jotan muuta?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

traktori754 kirjoitti: Ti Tammi 31, 2023 6:31 pm Tehdas nirso vastaamaan sposteihin.

Se akselinpätkä ja jättäis vähemmän pultteja. Kuitenkin kun se on laippa ja isku/kolahdus tulee, se ei kuitenkaan katkaise ne kaikki nätisti vaan heittää tai vääntää ne loput solmuun ja reijät epämuodostuu?

Tietty siihen laipaan joku putki, että se jäis kuitenkin 5mm kantaa, eikä semmonen ett jää yhteen ja heitää sen tosi epäkeskoon ja vahingioitaa jotan muuta?
Laippaan holkki johon tuon ruuvin laippa menee sisälle. Hetken kun tuota pyörittelee niin kyllä siihen se kytkinkin syntyy .
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

S postasin tehdasta asiasta ett naps poikki vähän liian helposti. >Nyt yli viikon ne vastasi. Niillä on järeemät palikat tuohon. Se pää akseli (se mihin sisään noi urakselit menee) korvataan huomattavasti järeämällä akselilla ja urat niitten päällä ja lappa sen päällä. Silloin se heikoin osio on tyyliin 60mm, nyten uran päältä 45mm. Vähän ikään kuin sampo ehostuspaketit, kun joku särkyy, niin saa upgrape paketin tilalle. Se ois alviton, rahditon 1200€....
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Depa, nuc-64, povk, Severi85 ja 55 vierailijaa