Vahvempaa akseli

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Meillä om linko, itävaltalainen, jossa murheena on akseli laipat joka on kiinni noi etu kierukat. On 1 3/4" z6 akselia jossa laippa.Akseli menee vaihteistoon. Siitä sen juuresta se menee poikki. Lingossa on toi ylikuormakytkin joka naksuttelee, mutta kun valleissa on kantikivi ja muuta joka pysäyttää sen, pyörivä massa kuitenkin saa aikaan iskun.

Tehtaan varaosana kallis ja vielä veho niin vielä kaliimpi. Irtopätkänä walterschilde, ja se sorvarin kautta, viikon lastaus niin naps.

Vakio osa se ei ole, laippa voa akselin tumppeja saa, mutta tähän ei käy. Mistäkö nyt parempaa lujempaa joka vilä pystyis työstää, tai käsitellä ne lujaksi, onhan esm vetoakselit, mutta voiko semmosesta työstää, onko se sitten enää luja?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Se akseli voi olla kestävyydeltään mitoitettu tahallaan noin, että särkyy ajoissa tuosta kohdin liikavoimien kohdistuessa. Jos tekee vahvemmaksi, kestää akseli mutta syvemmältä menee sitten kohta vaikeammin korvattavaa rikki.
Tekemällä virheistä oppii.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Onnistuisiko tuohon laittaa vaikka levykytkin tai murtopultti?

Niinkuin yllä mainittu niin sulake kyllä löytyy sitten muualta.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Molemat oikeassa, se n, 5 kg laippaakseli maksaa yli tonnin, Aika kallis sulake.

Siinä pääaselissa jossa voima tulee itse lingon hettosiivikosta kohti kulmavaihdetta jossa ne etu ruuvit on siinä jo nokka kytkin joka rätisee jos kivi tai jotain tukii sen

https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 968307.jpg
Oisko se n. 15cm halkaisia se laippa, akseli järeempi voiman otto akseli. Se on ostettu mukolta ja walterschied snap poikki
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Onko liikaa voimaa vetokoneessa vai liian pienet kierrokset akselissa? Vääntömomenttia on ilmeisesti kuitenkin enemmän, kuin koneen suunnittelija on laskenut.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

tapaniv kirjoitti: To Tammi 26, 2023 4:56 pm Onko liikaa voimaa vetokoneessa vai liian pienet kierrokset akselissa? Vääntömomenttia on ilmeisesti kuitenkin enemmän, kuin koneen suunnittelija on laskenut.
Esiteessä max 200hv, se on hydrauli pyöritteinen, lastaa autoa niin oisko 150l min ja varot on 280bar. oliko 300cc moottori joka sietäis vielä enemän, eli ei anneta liikaa voimaa. Se on ne kkivet ja kanttikivet jotka aina silloin tällöin osuu jotka sitten lopulta särkee
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

traktori754 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 4:34 pm Molemat oikeassa, se n, 5 kg laippaakseli maksaa yli tonnin, Aika kallis sulake.

Siinä pääaselissa jossa voima tulee itse lingon hettosiivikosta kohti kulmavaihdetta jossa ne etu ruuvit on siinä jo nokka kytkin joka rätisee jos kivi tai jotain tukii sen

https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 968307.jpg
Oisko se n. 15cm halkaisia se laippa, akseli järeempi voiman otto akseli. Se on ostettu mukolta ja walterschied snap poikki
Miten tuo keskittyy?

Voisiko tuosta jättää pultteja pois tai tehdä pienemmän jaon josta sitten pultit poikki kun tulee osuma?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Bj Andy kirjoitti: To Tammi 26, 2023 6:22 pm
traktori754 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 4:34 pm Molemat oikeassa, se n, 5 kg laippaakseli maksaa yli tonnin, Aika kallis sulake.

Siinä pääaselissa jossa voima tulee itse lingon hettosiivikosta kohti kulmavaihdetta jossa ne etu ruuvit on siinä jo nokka kytkin joka rätisee jos kivi tai jotain tukii sen

https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 968307.jpg
Oisko se n. 15cm halkaisia se laippa, akseli järeempi voiman otto akseli. Se on ostettu mukolta ja walterschied snap poikki
Miten tuo keskittyy?

Voisiko tuosta jättää pultteja pois tai tehdä pienemmän jaon josta sitten pultit poikki kun tulee osuma?
Vaihteiston akselissa on ura reikä mihin toi tappi menee. Sitten se laippa on olake siellä takana ja vastaava kerukan keskiputessa ja pultteja
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

traktori754 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 6:53 pm
Bj Andy kirjoitti: To Tammi 26, 2023 6:22 pm
traktori754 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 4:34 pm Molemat oikeassa, se n, 5 kg laippaakseli maksaa yli tonnin, Aika kallis sulake.

Siinä pääaselissa jossa voima tulee itse lingon hettosiivikosta kohti kulmavaihdetta jossa ne etu ruuvit on siinä jo nokka kytkin joka rätisee jos kivi tai jotain tukii sen

https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 968307.jpg
Oisko se n. 15cm halkaisia se laippa, akseli järeempi voiman otto akseli. Se on ostettu mukolta ja walterschied snap poikki
Miten tuo keskittyy?

Voisiko tuosta jättää pultteja pois tai tehdä pienemmän jaon josta sitten pultit poikki kun tulee osuma?
Vaihteiston akselissa on ura reikä mihin toi tappi menee. Sitten se laippa on olake siellä takana ja vastaava kerukan keskiputessa ja pultteja
Laitahan vielä kuvia niin korjataan porukalla. :mrgreen:

Tuohon voisi ehkä saada levykytkimen tehtyä…van kuva kertoo..too…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Ja pahin tässä Kun on ruuvi joka kun jyrsii tietty keskelle, niin päädyt lattarautaa jonka pitää sen keskellä sileen että pääty on avoimesti pyörivä. No tietty te erotatte kuvasta 10mm reijän, siithän se haluu katketa, sen pitää sen ruuvin paikoilaan etei se ruuvaa iteensä pois.

Kahlbacher 850/2700 on koneen ja hyvä se on muuten se linko
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jeps, jos rakenne tosiaan on tuon linkin mukainen niin ei varmasti tule kestämään jos siellä käyttävässä koneessa voimaa on...
https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 968307.jpg

Tuossa on hitsisauma just jännitysten suhteen pahimmassa mahdollisessa paikassa. Sauma heikentää rakennetta ja kun toi tumppi on jotain seosterästä (MoC?) on niin siitä sauman vierestä se vielä pehmenee ja heikkenee.

Tuohon pitäisi löytää tai tehdä sellainen Voa tumppi missä olis isompi halkaisijainen laippa esim 70-100mm halkaisijaltaan mistä se sitten hitsataan kiinni tuohon peruslaippaan. Eli viedä se hitsisauma isommalle halkaisijalle jolloin sen jännitystaso laskee. Halkaisijan tuplaus pudottaa sen hitsatun kohdan jännitystason neljäsosaan sitten luulis jo kestävän.
Tokihan koko osan vois koneistaa umpijöötistä silloin ei tulis hitsaumaa mutta kallis siitäkin tulee.
Viimeksi muokannut Hsippe, To Tammi 26, 2023 7:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Nää kolme jotka nyt katkeneet, siitä reijän kohdasta ne katkee, ei saumasta. Laipalisia akseleita on vaika millä laipalla, mutta siin on se lukko ura
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja stls »

Traktoreissa varsinkin pienempi 1-3/8" on lujilla kun tehoja on parisataa. Niissä käytettävät vaihdettavat akselit/tumpit ovat yleensä erittäin lujaksi lämpökäsiteltyä ja karkaistua terästä. Yli 1000N/mm2 ja ns. "mustia". Normaalit akselit ja kirkas tavara jäänee alle tuon.
Eli yksi mahdollisuus olisi käyttää jotakin lujaa traktorin tms. laippa-akselia, joka hitsataan isompaan kehään niin kuin Hsippe jo ehdottikin.
Sitä ura-akselia saa toki metritavarana, jolloin ei ole sitä lukkouraa, mutta lujuus ei ehkä riitä siinä.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Kuva

Kuva

Joo. Jos tosiaan voima tulee tuosta keskimurikasta niin hankala on muuksi muuttaa…
Ja tuo akselitumppi on varmaan halvin osa tuota rakennetta. Jos tuonne värkkää jonkun levykytkimen niin se on kokoajan lumen sisällä ja luistaa äkkiä jo sen takia.

Saattaisi äkkiä olla helpompaa hio hieman työtekniikkaa, tms. Jos tuo akseli ei katkea niin seuraava on tuon ruuvin akseli joka vääntyy tai tuo vaihteisto.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Naapuri
Viestit: 275
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Kovin näyttää pieneltä tuo poistotorven halkaisija.Jos yrittää työntää määräänsä enemmän lunta sinne ja voima riittää niin katkeehan niitä akseleita.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Naapuri kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 7:36 am Kovin näyttää pieneltä tuo poistotorven halkaisija.Jos yrittää työntää määräänsä enemmän lunta sinne ja voima riittää niin katkeehan niitä akseleita.
Tukkoon sen saa alikieroksilla, sopivasti kuormittaa niin vie se kovalla vauhdilla pois, oisko 14m3 nuoskalunta alta 3min , pakkaslumella kestää kauemmin.

Paine, hyd paine sais olla vielä kovemmat, mutta jo nyt tämösiä. Ei oo läheskään 200hv vielä
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Arpe »

traktori754 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 3:29 pm Lingossa on toi ylikuormakytkin joka naksuttelee, mutta kun valleissa on kanttikivi ja muuta joka pysäyttää sen, pyörivä massa kuitenkin saa aikaan iskun.
Valmistaja ei ole nähtävästi suunnitellu linkoa reunakiven kestäväks. :D
Vääntöä rajoittava komponentti, oli sit murtopultti tai momenttikytkin, pitäis olla syöttöruuvien osalta tuon kulmavaihteen ja ruuvien välissä.
Kulmavaihteessa lienee alentava välitys suhteessa heittosiiven nopeudesta syöttöruuvien nopeuteen, joten noilla kyseisillä akselitumpeilla alkaa olla vääntöä jo ihan kiitettäviä lukemia.
Lisäks toisen ruuvin pysähtyessä kuin seinään, tulee toisen ruuvin, heittosiiven, yms muun pyörivän massan ansiosta vielä lisä potku persiille.

Voisko se toteutus olla niin yksinkertainen, että kulmavaihteelta tuleva akseli menis syöttöruuvin keskiputken sisään ilman mitään laippaa tai pooria ja putken ja akselin läpi olis porattu muutama reikä murtopultteja varten.
Olis aika helppo vaihtaa tarvittaessa uudet pultit, jos linkoon on mennyt jotain ei toivottua.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Arpe kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 7:53 am
traktori754 kirjoitti: To Tammi 26, 2023 3:29 pm Lingossa on toi ylikuormakytkin joka naksuttelee, mutta kun valleissa on kanttikivi ja muuta joka pysäyttää sen, pyörivä massa kuitenkin saa aikaan iskun.
Valmistaja ei ole nähtävästi suunnitellu linkoa reunakiven kestäväks. :D
Vääntöä rajoittava komponentti, oli sit murtopultti tai momenttikytkin, pitäis olla syöttöruuvien osalta tuon kulmavaihteen ja ruuvien välissä.
Kulmavaihteessa lienee alentava välitys suhteessa heittosiiven nopeudesta syöttöruuvien nopeuteen, joten noilla kyseisillä akselitumpeilla alkaa olla vääntöä jo ihan kiitettäviä lukemia.
Lisäks toisen ruuvin pysähtyessä kuin seinään, tulee toisen ruuvin, heittosiiven, yms muun pyörivän massan ansiosta vielä lisä potku persiille.

Voisko se toteutus olla niin yksinkertainen, että kulmavaihteelta tuleva akseli menis syöttöruuvin keskiputken sisään ilman mitään laippaa tai pooria ja putken ja akselin läpi olis porattu muutama reikä murtopultteja varten.
Olis aika helppo vaihtaa tarvittaessa uudet pultit, jos linkoon on mennyt jotain ei toivottua.
Mietin ihan samaa. Tuolla rakenteella saisi myös voiman tuotua tuonne ruuvin päähän ja sinne ne levykytkimet.

Yksi vaihtoehto olisi muuttaa pyöritys hydrauliseksi ja ruuville oma varonsa. Mutta teki mitä hyvänsä niin idea pitäisi saada näillä lumilla paperille ja sen pitäis olla juhannusviikolla mielessä ja heinäkuussa osat teossa ja syyskuussa maalattuna…
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Naapuri kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 7:36 am Kovin näyttää pieneltä tuo poistotorven halkaisija.Jos yrittää työntää määräänsä enemmän lunta sinne ja voima riittää niin katkeehan niitä akseleita.
Se tötterö jos on samaa luokkaa kun perus agriturismolingossa niin sillä osuminen kadulla kuorkin lavalle olis aika epätoivoista. Toki sieltä mahtuisi läpi se kanttikivikin. :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vahvempaa akseli

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Niin lastaus torvi meidän koneessa on, mutta etelässä kun ne käyttää sitä aina tuisku paikkojen purku. Mutta hieman liian usein nää samperin kenttäkivien kivet joka joka auraaja kyntäny esiin. kanttikiviä hieman harvemin.

Ja kuten arpe selvensi, heittosiivikko n600r min ja siitä etenpäin on naksukytkin ennen kulmavaihdetta. Just pyörivä massa joka toispuoleisesti täysjumi, julmia iskuja siitä tulee. Googletin, oishan semmosia irtonaksu kytkimiä joka ois tappi ja ura reikä, vois ehkä rakentamalla sais sovitettua, Kaikeehan ois mahdollista. Lisää tai vähemmän nokkia vaan.

Täytyis käydä hallis tutkimassa mittoja jos semmonen vakio ostettavissa sais sovittetua siihen.


Laskekoon, nyt alta 200l min ja lähtöpää, ei moottorin juuresta mitattu n. 260bar kunnolla kuormitettuna, mitä se hvssa on vs, se sama linko 200hv mekaanisesti traktorista ja jumi? Ois vielä julmemipa vääntöä 45mm ura akselissa. Sekin vaikuttaa, tää on levein optio, jps ois vaikka 2m levee yhteensä niin pienempiä pyöriviä massoja

Ei se kovi paljoa kookaampi tuutti on am lastaus lingossakaan, siinä hihnavedolla 300hv suoraan siivikolle. Ja liikenteen seassa 4/min auto sotkematta liikennevirtoja sen enepää vs perinteinen pyöräkone. Kovat on puheet, mutta haluan nähdä ite kun jatkuvast alta 4min auto ihan kauhatyönä ja lingolla on enemän kg kuormassa ihan miten vaan

Ja kai ne syöttö on tarkasti laskettu suhde, jos eri hydrauliikaa, menis jumiin se heittosiivikko, ehkä?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jounie, TS82 ja 52 vierailijaa