Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Kone on Ford 655C, nelivetokaivuri, vm. -91. moottori on BSD444 ja syöttöpumppu on Delphi DPS 8523A040A. Kaivuriin vaihdettiin moottori ja kansi joulukuussa, myös suuttimet. Edellinen moottori lähti käyntiin kolmella sylinterillä ja vasta koko ajan pidentyvän viiveen jälkeen ykkönen lähti toimimaan. Lopulta se ei käynnistynyt ollenkaan.
Ykkösen pakoventtiiliä epäilin palaneeksi, mutta se osoittautui ehjäksi, kun kansi irroitettiin. Sitten epäilin suutinta, mutta se epäily osoittautui vääräksi, koska uudessa moottorissa on uudet suuttimet ja siitä huolimatta käynnistyy vain kolmella. Puolen minuutin käynnin jälkeen ykkönen alkaa toimia. Käsitykseni mukaan vika on pumpussa. Se antaa ilmeisesti liian pienen paineen ykkössuuttimeen, mistä johtuen pottoaine ei sumutu kunnolla.
Kysymys kuuluu nyt, että onko moottorille, siis lähinnä ykkössylinterille, vahingollista, että moottori käy hetken aikaa vain kolmella pytyllä? Kolmella käydessään ykkössuutin ilmeisesti vain roiskii sylinteriin dieseliä, joka ei syty. Mahtaneeko palamaton diesel aiheuttaa sylinterille, männälle tai männänrenkaille vahinkoa? Neljällä pytyllä käydessään ykkönen antaa luultavasti pienemmän tehon, koska polttoaine ei pala yhtä hyvin kuin muissa sylintereissä. Onkohan ykkösen tehonlaskusta haittaa moottorille?
Syöttöpumppu on tässä koneessa sellaista erikoista mallia, että sen korjaus maksaisi n. 3000e. Kunnostetut Delphi -pumput ovat kiven alla Suomessa. Englannista sen saisi hintaan 2650e + ALV, tulli ja lähetyskulu. Suomessa jonkun tarvikepumpun saisi hintaan 2350e. Herää kuitenkin kysymys, että kestääkö tarvikepumppu, vai meneekö siinä rahat hukkaan. Osaisiko joku vihjaista, mistä saisi kunnostettuja Delphi-pumppuja tai tarvikepumppuja kohtuulliseen hintaan Suomessa tai EU:n alueella?
Ykkösen pakoventtiiliä epäilin palaneeksi, mutta se osoittautui ehjäksi, kun kansi irroitettiin. Sitten epäilin suutinta, mutta se epäily osoittautui vääräksi, koska uudessa moottorissa on uudet suuttimet ja siitä huolimatta käynnistyy vain kolmella. Puolen minuutin käynnin jälkeen ykkönen alkaa toimia. Käsitykseni mukaan vika on pumpussa. Se antaa ilmeisesti liian pienen paineen ykkössuuttimeen, mistä johtuen pottoaine ei sumutu kunnolla.
Kysymys kuuluu nyt, että onko moottorille, siis lähinnä ykkössylinterille, vahingollista, että moottori käy hetken aikaa vain kolmella pytyllä? Kolmella käydessään ykkössuutin ilmeisesti vain roiskii sylinteriin dieseliä, joka ei syty. Mahtaneeko palamaton diesel aiheuttaa sylinterille, männälle tai männänrenkaille vahinkoa? Neljällä pytyllä käydessään ykkönen antaa luultavasti pienemmän tehon, koska polttoaine ei pala yhtä hyvin kuin muissa sylintereissä. Onkohan ykkösen tehonlaskusta haittaa moottorille?
Syöttöpumppu on tässä koneessa sellaista erikoista mallia, että sen korjaus maksaisi n. 3000e. Kunnostetut Delphi -pumput ovat kiven alla Suomessa. Englannista sen saisi hintaan 2650e + ALV, tulli ja lähetyskulu. Suomessa jonkun tarvikepumpun saisi hintaan 2350e. Herää kuitenkin kysymys, että kestääkö tarvikepumppu, vai meneekö siinä rahat hukkaan. Osaisiko joku vihjaista, mistä saisi kunnostettuja Delphi-pumppuja tai tarvikepumppuja kohtuulliseen hintaan Suomessa tai EU:n alueella?
-
- Viestit: 2246
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Isoina pisaroina sylinteriin menevä ja palamatta jäävä polttoaine on haitallista moottorille, pahimmillaan voi rikkoa männän kyseisestä sylinteristä.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Eroaako tosiaan DPS pumppu DPA:sta niin paljon, että huolto maksaa puolet enempi? Itellä meinaan kanssa aikomus huollattaa fordin pumppu jossain kohtaa ennaltaehkäisevästi, saattakin olla että ajetaan niin pitkään kuin liikkuu..
Viimeksi muokannut Kuuskakkone, Ke Tammi 25, 2023 2:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Jos pumppu antaa painetta suuttimen avautumispaineen yli, ja suutin kunnossa, niin ei ne ainepisarat sillon mitää isoja roiskeita voi olla?!
Jos taas pumppu antaa vähemmän painetta missä paineessa suutin avautuu, niin sylinteriin ei pääse polttoainetta ollenkaa.
Jos ainetta menee sylinteriin, mut ei kunnolla syty, niin se näkyy harmaana/sinisenä savuna hormin päässä.
Erikoinen pumppu, jos noin paljon remontti maksaa!?
Jos taas pumppu antaa vähemmän painetta missä paineessa suutin avautuu, niin sylinteriin ei pääse polttoainetta ollenkaa.
Jos ainetta menee sylinteriin, mut ei kunnolla syty, niin se näkyy harmaana/sinisenä savuna hormin päässä.
Erikoinen pumppu, jos noin paljon remontti maksaa!?
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
eiku tuolta kyselemään.. kyllä sen kuntoon saa. https://dieselkauppa.com/
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Kiitos vastauksesta. Pari päivää sitten kyselin juuri tuosta firmasta ja sanoivat, ettei heillä ole varaosia ko. pumppuun, vain joitakin tiivisteitä.2xford4000 kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 9:56 pm eiku tuolta kyselemään.. kyllä sen kuntoon saa. https://dieselkauppa.com/
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Onko sinun Fordissasi DPA -pumppu? Jos on, niin mikä on tyyppinumero?Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 11:49 am Eroaako tosiaan DPS pumppu DPA:sta niin paljon, että huolto maksaa puolet enempi? Itellä meinaan kanssa aikomus huollattaa fordin pumppu jossain kohtaa ennaltaehkäisevästi, saattakin olla että ajetaan niin pitkään kuin liikkuu..
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Korjaamolla sanoivat, että suuttimet olivat jumissa. En kysellyt, miten jumittaminen vaikuttaa moottorin käyntiin. Voisikohan olla niin, että jumissa oleva suutin ei tarvitse täyttä painetta avautuakseen? Ehkä se on koko ajan hiukan raollaan ja päästää polttoaineen roiskimalla ulos.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 1:16 pm Jos pumppu antaa painetta suuttimen avautumispaineen yli, ja suutin kunnossa, niin ei ne ainepisarat sillon mitää isoja roiskeita voi olla?!
Jos taas pumppu antaa vähemmän painetta missä paineessa suutin avautuu, niin sylinteriin ei pääse polttoainetta ollenkaa.
Jos ainetta menee sylinteriin, mut ei kunnolla syty, niin se näkyy harmaana/sinisenä savuna hormin päässä.
Erikoinen pumppu, jos noin paljon remontti maksaa!?
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Ei tietääkseni. En ole tarkemmin kattonu, mutta luulisin että ihan sama pumppu kuin sulla. Noita massikoitten dpa pumppuja ollaan aiemmin remontoitu, 4355:sen pumppuunkin tuli lähes kaikki sisukset uutta ja taisi maksaa noin 1500€ Vantaan dieselillä.Voortti655C kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 8:16 pmOnko sinun Fordissasi DPA -pumppu? Jos on, niin mikä on tyyppinumero?Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 11:49 am Eroaako tosiaan DPS pumppu DPA:sta niin paljon, että huolto maksaa puolet enempi? Itellä meinaan kanssa aikomus huollattaa fordin pumppu jossain kohtaa ennaltaehkäisevästi, saattakin olla että ajetaan niin pitkään kuin liikkuu..
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 1822
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Helsingin diesel tattarisuo,
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Niin sillon vika ollu suuttimissa.Korjaamolla sanoivat, että suuttimet olivat jumissa.
Ymmärsinkö oikein, että uudessa koneessa on nyt vanha syöttöpumppu, joka toimii yhtä huonosti kun vanhassa koneessa?
Tietysti pumpussa voi olla vikaa, mut sekin erikoista että vika häviää puolenminuutin käynnin jälkee?!
Entä jos sammuttaa, ja käynnistää heti uudellee?
Eikö sen pumpun vois käyttää penkissä, että jäis vian arvailu pois?
Savuttaako kone sillon kun käy vaan kolmella?
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
no kyllä se pumppu kannattaa nyt käyttää pajalla penkissä, jos vikaa ja ei saa kuntoon niin kai siihen voi soveltaa jonkun muun pumpunkin.. oletko tuolta kysynyt.. https://akaandiesel.fi/
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Olen viestitellyt lisää Dieselkaupan kanssa ja nyt näkyy valoa tunnelin päässä. Voivat kunnostaa pumpun tarvittaessa ja hintakin on ihan kohtuullinen, aiemmin mainittuun 3000e verrattuna. Seuraava toimenpide onkin toimittaa kaivuri korjaamolle pumpun irroitukseen, lähetettäväksi Dieselkauppaan.2xford4000 kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 9:56 pm eiku tuolta kyselemään.. kyllä sen kuntoon saa. https://dieselkauppa.com/
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Eikös tuo pumppu lähe koneesta irti ihan kotinurkilla? Näkyy olevan vielä ihan kiila akselilla, ettei tarvi edes konetta ajotaa ja pumppua lukita ennen purkua!?Seuraava toimenpide onkin toimittaa kaivuri korjaamolle pumpun irroitukseen
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Uudessa koneessa on vanha tarkistamaton pumppu. Suuttimet ovat uudet. Puolisen minuuttia käy kolmella pytyllä savuttaen, mikä tahtoo sanoa, että polttoaine ei pala kunnolla. Kun sylinteri lämpenee puristuspaineesta ( kuin ilmakompura) ja viereisen sylinterin lämmöstä, niin se alkaa toimia, eli polttoaine syttyy lämpimässä sylinterissä. Dieselkauppa on luvannut kunnostaa pumpun kohtuullisella hinnalla.Tumppi 865 kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 8:35 pmNiin sillon vika ollu suuttimissa.Korjaamolla sanoivat, että suuttimet olivat jumissa.
Ymmärsinkö oikein, että uudessa koneessa on nyt vanha syöttöpumppu, joka toimii yhtä huonosti kun vanhassa koneessa?
Tietysti pumpussa voi olla vikaa, mut sekin erikoista että vika häviää puolenminuutin käynnin jälkee?!
Entä jos sammuttaa, ja käynnistää heti uudellee?
Eikö sen pumpun vois käyttää penkissä, että jäis vian arvailu pois?
Savuttaako kone sillon kun käy vaan kolmella?
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Hyvä että löyty pumpulle paja kohtuu hinnalla.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2023 9:12 am
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Voisi ehkä lähteä irti kotikonstein, mutta paikalleenasennus vaatisi kuitenkin ammattilaisen, joten en voi irroittaa sitä itse. Lisäksi pitää vaihtaa muutama hydrauliletku kaivuriin. Letkujen päät ovat melkein kuskin istuimen alla, hyvin ahtaassa paikassa, jossa ne pitäisi irrottaa kukonjalka-avaimella. Jätän letkujen vaihdon ja pumpun asennuksen suosista ammattilaisten tehtäväksi.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 1:00 pmEikös tuo pumppu lähe koneesta irti ihan kotinurkilla? Näkyy olevan vielä ihan kiila akselilla, ettei tarvi edes konetta ajotaa ja pumppua lukita ennen purkua!?Seuraava toimenpide onkin toimittaa kaivuri korjaamolle pumpun irroitukseen
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Kaivuulaitteen venttiilistöltä lähtevät letkut ovat kyllä melko ahtaasti laitettu. Kesällä vaihdoin ennakkoon pari kolme letkua, ja avaukseen tarvittiin kahtakin erilaista kukonjalkaa, suoraa ja viistoa. Tutun pajalta onneksi sain lainaan, niin ei tullut vaihdon hinnaksi liki tonnia..Voortti655C kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 1:36 pm Letkujen päät ovat melkein kuskin istuimen alla, hyvin ahtaassa paikassa, jossa ne pitäisi irrottaa kukonjalka-avaimella. Jätän letkujen vaihdon ja pumpun asennuksen suosista ammattilaisten tehtäväksi.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Syöttöpumppuongelma, Ford 655C
Ei se paikallee asennus sen ihmeellisempi ole, ja se ammattilainen on siellä pumppupajalla.Voisi ehkä lähteä irti kotikonstein, mutta paikalleenasennus vaatisi kuitenkin ammattilaisen, joten en voi irroittaa sitä itse.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aulispoika, Bing [Bot], getty, Google [Bot], jarikos, Juhnu, MasaP, mattiolavi, mtalo ja 74 vierailijaa