Super Major -62 kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kun. Superissa on tasauspyörästön lukko niin eikös se yritä ennemmin ohjata vaon reunaan kun vakopyörä pitää paremmin .
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Punkero kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 12:35 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Ti Helmi 28, 2023 12:24 pm Mites nuo jarrut? Onko polkimet suunillee samalla tasalla?
Poljinvivustossa on säätö jolla vapaaliike ja tasakorkeus säädetää.
Kannattaa purkaa jarrut auki, niin pääsee herkistelemää paisuttajat, ja putsaamaa ylimääräset kököt pois toimintaa haittaamasta!? :roll:
On polkimet samalla tasalla. Lähinnä nyt ensiapua jos sais tarjottua säätämällä ja sitte kesämmällä käyttelis auki, jos intoo riittää :D
Jos käytät auki niin ota oikeanpuolen jarruakseli ulos ja vaihda lukon kytkentätapin O-rengas. On aika tavallista, että vuotaa sieltä jarruun peräöljyä. Omassa meni ihan murusiksi tuo vanha O-rengas kun sitä otin pois urasta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos käytät auki niin ota oikeanpuolen jarruakseli ulos ja vaihda lukon kytkentätapin O-rengas.
Se ei kyllä lähde ihan nyppäsemällä, että remontti paisuu melko paljon!? :roll:
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Maalis 01, 2023 9:58 am
Jos käytät auki niin ota oikeanpuolen jarruakseli ulos ja vaihda lukon kytkentätapin O-rengas.
Se ei kyllä lähde ihan nyppäsemällä, että remontti paisuu melko paljon!? :roll:
Sen verran paisuu että jarrukotelo täytyy irroittaa, olikohan 5 vai 6 pulttia. Sen jälkeen akseli tulee vetämällä ulos, tai vaihtoehtoisesti nyppäsemällä.

Voi tietysti laittaa uudet pinnat ja toivoa että O-rengas pitää. Äkkiä nuo taas vaihtaa uusiin kun kastuu.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sen verran paisuu että jarrukotelo täytyy irroittaa, olikohan 5 vai 6 pulttia. Sen jälkeen akseli tulee vetämällä ulos, tai vaihtoehtoisesti nyppäsemällä.
No eihän siinä sitten paljoa homma suurene, verrattuna siihen että purattais nostolaitekannen ja ison rattaan taka-akselilta ensin pois!? :roll:
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Oisko kellään mitään villiä veikkausta, minkä merkkinen laturi tämä on?
Tarviis hiilet katella jostai.
Kuva
Kuva
ja tämmönen raapustus löyty korvakkeesta:
Kuva
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Laturi saattaisi hyvinkin olla Lucas tai joku sen kopio, esim. ACR 18. Tuo remmi on hieman kapean näköinen tuohon siivapyörälle, joten jos on latausongelmia,niin tarkista varalta ettei kiilahihna ole liian kapea ja pohjaa siivapyörän uran pohjaan ja luista siksi.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mike »

Onkos tuossa Rb-257 ikh. Josko olisi Ikh:n myymiä tarvikelatureita, Lucasin acr-18 tms kopioita
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

ACR hiilet näyttäs kuvien perusteella lähimmäks samanlaisilta niin laitoin kokeeks tilaukseen :)
En oo ainakaa huomannu että hihna luistaisi, kun laturi kuitenki pyörii. Mutta ainakin toinen
hiili oli bout puol senttiä lyhyempi kuin toinen niin koitan nyt ne alkuun vaihdella.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Acr tuo on, ja sen osat siihen sopii, olkoo sitten kopio tai aito!?
Jos hiilet kuitenkin kunnolla saa kosketuksen liukupintaan, niin ei ne yleensä sillon vikaa aiheuta! Onko liukurenkaan liukupinta kunnossa, ettei ole kulunu puhki?! :roll:

Vaikka laturi pyörii, niin se ei tarkota että pyöris kunnolla että latais täydellä teholla!
Kokeilee kone sammuksissa pyörittää laturia käsin, niin sillon selviää pitääkö hihna riittävästi, vai lyökö sutia ihan pienellä voimalla!? :wink:
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Milloinkahan tuli ensimmäisen kerran kylmään reagoiva lataussäädin näihin vaihtovirtalatureihin? Pakkasella antaa automaattisesti enemmän latausta kuin leudolla siis, koska akku latautuu kylmässä heikommin. Selvittelin 5600;sen vanhan saman mallisen laturin reeraamista hiilillä ja lataussäätimellä ja uusilla lattapistokkeella ja puslilla/laakereilla, niin uuden ja remppaosien ja lähetyskulujen väliin jäi ehkä 30e väliä niin otinpa siinä samalla LH-osan hyllystä uunituoreen 80e hintaan kainaloon ja pistin entisen hyllylle odottamaan inspiraatiota alkaa rassaamaan syvemmin.
Onkohan kapeampi hihna laitettu siksi, että pyörittää urassaan syvemmälle asettuen vinhemmin tuota laturia?
Tekemällä virheistä oppii.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Ei laturinhihnan kapeammaksi vaihtamalla saa lisää kierroksia laturiin, kun hihna uppoaa saman verran syvemmälle myös voiman antavaan siivapyörään, niin eipä siinä silloin pyörien keskinäinen välityssuhde muutu.
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Noniin, luulenpa että hihnan vaihdolla alkaa laturi pelaamaan... Nytkun tarkemmin katsoi niin siinähän oli joku vanha moniurahihna joka oli kavennettu "sopivaksi" tuohon ja olihan se sutia vetäny niinku Vatanen Tuupovaarassa.
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Maalis 13, 2023 10:48 am Milloinkahan tuli ensimmäisen kerran kylmään reagoiva lataussäädin näihin vaihtovirtalatureihin? Pakkasella antaa automaattisesti enemmän latausta kuin leudolla siis, koska akku latautuu kylmässä heikommin.
Kyllä jo mekaanisissa säätimissä (-60...-70 luvuilla) oli latausjännitteen lämpötilakompensointi. Se oli kahdestakin syystä:
a) säätimen jännitekäämin lämpötilan noustessa olisi sen resistanssi kasvanut (vetovoima pienentynyt) ja latausjännite noussut
b) kylmässä lyijyakku tarvitsee suuremman latausjännitteen
Lämpötilan kompensointiin käytettiin jännitekäämin kanssa sarjaankytkettyä tasausvastusta ja bimetallijousta. Kun säädin oli yleensä laturista erillään, esimerkiksi auton tms koriin kiinnitettynä niin jännite säätyi releen lämpötilan mukaan.
Nykyiset puolijohdesäätimet ovat tavallisesti kiinni laturissa ja säätyvät sen lämpötilan mukaan, joissakin on mahdollisuus ulkopuoliseen lämpötilaanturiin joka voidaan sijoittaa esimerkiksi akun alle.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Laturin kuntoa mittaillessa volttimittarilla mitattuna pakkasella pitäisi lataus olla jossain 14 voltin pinnassa ja hieman ylikin mutta lämpimällä 13 ja vähän yli, vai kuinka? Näillä keleillä pitäisikö olla jossain 13,5 tienoilla?
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Rh-
Viestit: 1070
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Jos kunnon pakkaslaturia haette, niin takaveto Ladan laturi SM säätimellä, -20 ja rapiat 15V akulle...
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Noilla ikh latureilla 14,5 volttia hyvä lukema kelistä riippumatta. :wink:

Yleensäkin lähempänä 14 v kun 13v pitäs näissä vanhemmissa älyttömissä laitteissa tulla.
Uudemmat autot sitten latailee reilun 12-15v välillä. :roll:
mauri
Viestit: 6693
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Maalis 13, 2023 1:41 pm Laturin kuntoa mittaillessa volttimittarilla mitattuna pakkasella pitäisi lataus olla jossain 14 voltin pinnassa ja hieman ylikin mutta lämpimällä 13 ja vähän yli, vai kuinka? Näillä keleillä pitäisikö olla jossain 13,5 tienoilla?
Riippuu siitä minkä väkevyistä elektrolyytti on. Käynnistysakuilla (lyijy-happo) on 1,28 g/cm3 ollut melko yleinen, japanilaiset on kai käyttäneet väkevämpääkin, samoin AGM-akuissa. Akun mukana pitäisi aina saada varausjännitteen ohjearvo niin kestovaraukseen kuin ajoittaiseenkin, näin on monissa suljetuissa akuissa kylkeen leimattuna.
Tyypillinen perinteisen 12 V käynnistysakun varausjännite on n. 14 V kun lämpötila on 25 C astetta. Lämpötilakorjaus -5 mV/C aste, siis 6 kennon (12 V) akulle -30 mV. Helpompi muistaa on -0,3 V/10 astetta. Reilulla pakkaskelillä (-25 C) saa ladata vaikka 15,5 V.

Lyijyakun lepojännite (esimerkiksi yön ylitse ilman latausta/purkausta) voltteina/kenno saadaan kaavasta: elektrolyytin ominaispaino [g/cm3] + 0,84. Esim. 1,28 + 0,84 = 2,12 V. Täydelle 12 V akulle 12,7 V on hyvä lukema.
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Laturi rupes toimimaan kunnollisella hihnalla. Kiitokset taas viisaammille :)
Avatar
Punkero
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti:

Re: Super Major -62 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Uutta ongelmaa pukkaa. Tuossa reilu pari viikkoa sitten nostolaite lopetti kesken linkouksen toimimasta.
Ilman kuormaa nostaa hissukseen, mutta voima puuttuu.
Öljyä on, eilen lämmitin perän kunnolla eli ei oo jäässä ja äsken purin siitä pikku kannen alta takaiskuventtiilin. Kuula puuttui sieltä välistä, mutta ei auttanu vaikka laitoin uuden. Mitähän tuolle nyt keksis? Pumppu halki tms? Viisaita neuvoja otetaan vastaan

Sanottakoon vielä että nosto ollu tosi hidas koko talven.
Liekkö esioireilua tästä vai ominaisuus talvisin?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Rh- ja 60 vierailijaa