Super Major -62 kysymyksiä
-
- Viestit: 12979
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
On hyvinkin mahdollista, että käyttökaran kulunut reikä tekee kummittelua vaikka miten. Eikös noita käyttökaroja ollut aikaisemmin tilattavissa eri paksuuksina? https://histoparts.com/hydraulic-main-c ... catId=1890
Mitäs jos kokeilisi nyt ensin ilman suodatinta, vaikuttaako toimivuuteen mitään?
Ja tuliko kaikki mahdolliset o-renkaat uudet sinne ison nostolaitekannen päällä olevan pikanostovalitsin- eli pikkukannen alle?
Mitäs jos kokeilisi nyt ensin ilman suodatinta, vaikuttaako toimivuuteen mitään?
Ja tuliko kaikki mahdolliset o-renkaat uudet sinne ison nostolaitekannen päällä olevan pikanostovalitsin- eli pikkukannen alle?
Tekemällä virheistä oppii.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Ei ollu yhtään ruosteinen enkä huomannu mitää kulumia tai leikkaantumisia. Ja lankarulla siinä päässä oli timmi.
Enkä siis hionut
Vaihdettiin pikkukannen o-renkaat. Tai siis ainakin ne mitä tuli kannen ja sen pikkukannen väliin. En muista muita.
Enkä siis hionut
Vaihdettiin pikkukannen o-renkaat. Tai siis ainakin ne mitä tuli kannen ja sen pikkukannen väliin. En muista muita.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Oiskoha siihe mitää jippoo jolla testata se käyttökara?
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 11:40 am
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Laitoin eilen rastuhannun säätöohjeen eilen yv:nä tuliko perille
-
- Viestit: 12979
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Mihinkäs vaivaan se avitti se käyttöventtiilikaran suppilon muotoisen pään loveaminen rälläkän laikalla pitkittäissuunnassa leveästä päästään ihan suppilon juureen asti? 4 viiltoa ristiin. Muistelen jossakin topiikissa esitellyn tuota ihan kuvin jopa joskus.
Tekemällä virheistä oppii.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 12979
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Jos ottaisi sen pikkukannen vielä käsittelyyn ja putsaisi kokonaan tulpat purkamalla (pienten putkisokkien takana) ja ottamalla "flow control valve" venttiilin ulos. Tuolla jonkinlainen kaavio ja keskustelua: viewtopic.php?t=110865&hilit=major+venttiili&start=20
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Lähtikö tuo kara liikkeelle ?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Ei lähteny ainakaan sillo paineilmalla testaillessa.
-
- Viestit: 12979
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Ei taida sellaista kaaviokuvaa olla, missä näkisi minkä kanavan väliin tuo laskunopuden säätöventtiili tulee.
Puritko sen "unloading valve" venttiilin ulos kokonaan ja miten se tuli laitettua takaisin? Miten tuon teit? Jospa se ei pohjaa tarpeeksi syvälle moskan takia tai sen, että on asennettu oudosti.
Puritko sen "unloading valve" venttiilin ulos kokonaan ja miten se tuli laitettua takaisin? Miten tuon teit? Jospa se ei pohjaa tarpeeksi syvälle moskan takia tai sen, että on asennettu oudosti.
Tekemällä virheistä oppii.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Purin naputtelemalla pikku tuurnalla sieltä käyttökaran suppilon alta ja tuli ulos nätisti. Rätillä kara puhtaaksi ja takasi sisälle, liikkui nätisti. Sitten se lankarullan muotonen osa takasi muovivasaralla naputellen, oli tiukka. Ainakin sinne suppilon alle kun katsoo niin se uloading valven kara tulee ihan se ulonevan pätkän päätyyn asti.
-
- Viestit: 8204
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Aika erikoinen vika, kun yleensä just toisinpäin, että unloadin jumittuu auki asentoo, eikä sillon nostolaitteessa ole mitää eloa!?
Sitten taas tuo, että unloadin menee heti kiinni kun painekanavaan syötetää ilmaa/öljyä, vaikka käyttöventtiili on laskuasennossa!?
Joku siellä sylinterin kanavissa tekee temput, että paine pääsee venttiilin väärälle puolelle!?
Käyttöventtiili tuskin niin horo, ellei sitten sylinterin venttiilipesästä ole jokin kannaksen pala pois!?
Sitten taas tuo, että unloadin menee heti kiinni kun painekanavaan syötetää ilmaa/öljyä, vaikka käyttöventtiili on laskuasennossa!?
Joku siellä sylinterin kanavissa tekee temput, että paine pääsee venttiilin väärälle puolelle!?
Käyttöventtiili tuskin niin horo, ellei sitten sylinterin venttiilipesästä ole jokin kannaksen pala pois!?
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Niinpä. Ei riitä ymmärrys vaikka miten nuita kuvia oon tutkinu, että mikä tuon tekee. Ja sitten kun ei ole mitään tietoa koneen historiasta, onko miten ja millon viimeksi toiminut? Onko tehty jotai virityksiä ymsyms. Kyllähän tuo uniinkin jo tulee.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Helmi 05, 2023 10:49 am Aika erikoinen vika, kun yleensä just toisinpäin, että unloadin jumittuu auki asentoo, eikä sillon nostolaitteessa ole mitää eloa!?
Sitten taas tuo, että unloadin menee heti kiinni kun painekanavaan syötetää ilmaa/öljyä, vaikka käyttöventtiili on laskuasennossa!?
Joku siellä sylinterin kanavissa tekee temput, että paine pääsee venttiilin väärälle puolelle!?
Käyttöventtiili tuskin niin horo, ellei sitten sylinterin venttiilipesästä ole jokin kannaksen pala pois!?
Viime yönä se lähti toimimaan ku ajo perän oikein lämpimäks
Eihän siellä sylinterissäkään ne kanavat mene niin lähellä toisiaan, että voisi olla läpi reikä jossain?
Tai jos se kanava millä työntää unloading valven auki olisi vaikka tukossa tms?
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Nostosylinteri oli välillä ilmeisestikkin irti. Ottaisin sen vielä uudelleen irti ja rassaisin tuon laskunopeuden karan liikkeelle. Samalla näkisi, että siellä välissä on kaikki O-renkaat asettuneet oikein.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 8204
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Niin, kyllä tuo olis auki otettava, ellei ole jo, ja kun vika oli päällä jo sillon ilmalla testatessakin.
Irrallisena sitten nuohtoo kanavat ja puhaltelee, ja myös silmällä näkee, ettei ole jotain väärässä välissä.
Irrallisena sitten nuohtoo kanavat ja puhaltelee, ja myös silmällä näkee, ettei ole jotain väärässä välissä.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Joo pitänee käydä irrottamassa tässä kunhan joutaa. Laittelen päivitystä ja lisää kysymyksiä sitten
-
- Viestit: 12979
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Veikkaan, että se on joko vuotava/auki jumiva takaiskuventtiili (check valve) tai kevennysventtiili (unloading valve) tai jomman kumman häiriökäyttäytymistä jonkun tukkeutuneen kanavan takia, minne ei öljy pääse jakautumaan. Kuten aikaisemmin kirjoitin, riittää jo se, että yhdessä kanavassa monen kanavan yhdistelmässä on liian iso virtaus mihin toisesta pitäisi purkautua ja silloin koko setti toimii miten sattuu eri automaattiventtiileineen. Tässä ei muita taida olla kuin se unloading valve eli kevennysventtiili ja takaiskuventtiili.
Voisikos kevennysventtiiliä yrittää hieman naputtaa purkamissuuntaansa, niin yltäisi peittämään ehkä oikeammin ne kohdat kolossaan, missä sille tulee öljyvirtaukset. Tuliko asennettua ehkä liian syvään takaisin?
Hiton hyvä ja luja nostolaite se on toimiessaan.
Voisikos kevennysventtiiliä yrittää hieman naputtaa purkamissuuntaansa, niin yltäisi peittämään ehkä oikeammin ne kohdat kolossaan, missä sille tulee öljyvirtaukset. Tuliko asennettua ehkä liian syvään takaisin?
Hiton hyvä ja luja nostolaite se on toimiessaan.
Tekemällä virheistä oppii.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Tuota takaiskuventtiiliä pääsis värkkäilee ilman että tarvii koko kantta ottaa pois. Mitenkähän sen pitäisi tulla sieltä ulos oikeaoppisesti? Oisin sen nimittäin purkanutkin mutta sen tulpan takaa paljastu vaan sellainen muoviholkki jonka sai pois ja siitä pidemmälle en päässy. En ainakaa nähny siinä sokkaa tms.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Helmi 06, 2023 9:07 am Veikkaan, että se on joko vuotava/auki jumiva takaiskuventtiili (check valve) tai kevennysventtiili (unloading valve) tai jomman kumman häiriökäyttäytymistä jonkun tukkeutuneen kanavan takia, minne ei öljy pääse jakautumaan. Kuten aikaisemmin kirjoitin, riittää jo se, että yhdessä kanavassa monen kanavan yhdistelmässä on liian iso virtaus mihin toisesta pitäisi purkautua ja silloin koko setti toimii miten sattuu eri automaattiventtiileineen. Tässä ei muita taida olla kuin se unloading valve eli kevennysventtiili ja takaiskuventtiili.
Voisikos kevennysventtiiliä yrittää hieman naputtaa purkamissuuntaansa, niin yltäisi peittämään ehkä oikeammin ne kohdat kolossaan, missä sille tulee öljyvirtaukset. Tuliko asennettua ehkä liian syvään takaisin?
Hiton hyvä ja luja nostolaite se on toimiessaan.
Pystyykö sen kevennysventtiilin asentamaan jotenki liian syvällekkin?
-
- Viestit: 8204
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Takaiskun toimimattomuus ei pitäs tuota liian innokasta nostamista tehä, kun vaikutus sillä toisinpäin. Risalla checkvalvella nostolaite kyllä nostaa, mut ei kestä yhtää yläällä, ellei pumppu jatkuvasti pumppaa. Jos taas jumin kiinni asentoo, niin silti nostolaite pitäs tulla alas käyttöventtiili laskuasennossa, kuten normaalistikkin!?
Kannattaa yrittää purkaa tuo auki, ja varmistaa että osat on oikeassa järjestyksessä ja ehjä se kuulapesä, joka joissakin malleissa on muovia. Tuollanen muovinen venttiili vaan joskus käännetty toisinpäin, niin tulee ehjä pinta kuulaa vasten, ja venttiili pitää kuten kuuluukin.
Edit.Korjaamokirjan kuvissa on tuo venttiili purettuna, sivu 18, kuva 20.
CHECK VALVE PILOT pitäs olla heti sen tulpan jälkee, ja sen saa joillakin pihdeillä/talttapää meisselillä vedettyä ulos. Sitten jousi/ohjan ja kuula. Viimeeks sitten se tuikalla oleva CHECK VALVE SEAT, johon tarvii sen vetopultin.
Takaisku vedetää ulos ulosvetopultilla. Noissa korjaamokirjan kuvissa on virallinen ulosvetäjä, mut kyllä se ihan tavallisella pultilla ja väliholkeilla/rikoilla saa vedettyä asialliseti ulos. Jenka on tietenkin tuumanen tiheäkierre, eli unf. Olikohan 5/16" kokonen?!
Unloadia tuskin saa liian syvälle, ja se päällystulppa jos on muun pinnan tasossa, niin sillon sekin on oikein.
Kannattaa yrittää purkaa tuo auki, ja varmistaa että osat on oikeassa järjestyksessä ja ehjä se kuulapesä, joka joissakin malleissa on muovia. Tuollanen muovinen venttiili vaan joskus käännetty toisinpäin, niin tulee ehjä pinta kuulaa vasten, ja venttiili pitää kuten kuuluukin.
Edit.Korjaamokirjan kuvissa on tuo venttiili purettuna, sivu 18, kuva 20.
CHECK VALVE PILOT pitäs olla heti sen tulpan jälkee, ja sen saa joillakin pihdeillä/talttapää meisselillä vedettyä ulos. Sitten jousi/ohjan ja kuula. Viimeeks sitten se tuikalla oleva CHECK VALVE SEAT, johon tarvii sen vetopultin.
Takaisku vedetää ulos ulosvetopultilla. Noissa korjaamokirjan kuvissa on virallinen ulosvetäjä, mut kyllä se ihan tavallisella pultilla ja väliholkeilla/rikoilla saa vedettyä asialliseti ulos. Jenka on tietenkin tuumanen tiheäkierre, eli unf. Olikohan 5/16" kokonen?!
Unloadia tuskin saa liian syvälle, ja se päällystulppa jos on muun pinnan tasossa, niin sillon sekin on oikein.
Viimeksi muokannut Tumppi 865, Ma Helmi 06, 2023 1:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Punkero
- Viestit: 113
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2023 4:13 pm
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
- Viesti:
Re: Super Major -62 kysymyksiä
Sanotko vielä mikä kuulapesä voi olla muovinen?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ma Helmi 06, 2023 11:48 am Kannattaa yrittää purkaa tuo auki, ja varmistaa että osat on oikeassa järjestyksessä ja ehjä se kuulapesä, joka joissakin malleissa on muovia. Tuollanen muovinen venttiili vaan joskus käännetty toisinpäin, niin tulee ehjä pinta kuulaa vasten, ja venttiili pitää kuten kuuluukin.