Volvo V50 1,6D 2010
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Volvo V50 1,6D 2010
Tommonen tuli hommattua. On meikäläisen uusin auto ikinä ja "nykytekniikka" vierasta...
Kysymyksiä herännyt, tyhmiäkin, saa nauraa :
1. Puhutaan egr:n tulppaamisesta. Miksi ja milloin kannattaa/täytyy tulpata?
2. Lisälämmitin (Eber) on tietty kiva, mutta onko se osa "voimalinjaa"? Eli vikaantuessa ajo loppuu ja korjaamolle? 1,6 diesel siis.
3. Hiukkassuodatin aiheuttaa ongelmia?
4. Kerro 1,6D-volvoonsekaantujalle mitä tahansa.
Kysymyksiä herännyt, tyhmiäkin, saa nauraa :
1. Puhutaan egr:n tulppaamisesta. Miksi ja milloin kannattaa/täytyy tulpata?
2. Lisälämmitin (Eber) on tietty kiva, mutta onko se osa "voimalinjaa"? Eli vikaantuessa ajo loppuu ja korjaamolle? 1,6 diesel siis.
3. Hiukkassuodatin aiheuttaa ongelmia?
4. Kerro 1,6D-volvoonsekaantujalle mitä tahansa.
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Vaikka EGR paskoo moottoria, niin kannattanee huomioida tämä. Itse en ole koskaan tulpannut.
https://www.is.fi/autot/art-2000008869100.html
Lisälämmitin, jos temppuilee, niin ei se ajamista estä. En ole ainakaan kuullut moisesta.
Hiukkassuodatin saattaa tukkeutua, jos on paljon pätkäajoa, eikä puhdistuspoltto onnistu. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia.
Moottori lienee se 16 venttiilinen PSA/Ford. Ne suuttimien juuritiivisteet kannattaa tsekata vaikka huollossa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008869100.html
Lisälämmitin, jos temppuilee, niin ei se ajamista estä. En ole ainakaan kuullut moisesta.
Hiukkassuodatin saattaa tukkeutua, jos on paljon pätkäajoa, eikä puhdistuspoltto onnistu. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia.
Moottori lienee se 16 venttiilinen PSA/Ford. Ne suuttimien juuritiivisteet kannattaa tsekata vaikka huollossa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Egr:n tulppaus ei onnistu tuon ikäisestä ilman tietokonetta koska se pitää myös poistaa auton "ohjelmasta" sitten. Jos sen laitat vaan "tukkoon" niin mittaristoon syttyy samantien moottorin vikavalo palamaan kun auton käynnistät.
Tuossahan on alunperin Webaston lisälämmitin ja en ole ihan varma joko tuossa on se uudempi malli siitä missä ei ole enää sitä käyttölaskuria,omassa -09 v70 2.0D on se laskuri mallinen vielä ja siihenkin löytyy kyllä apua koska sen laskurin pystyy nollaamaan joka sen osaa ja omaa webaston oman ohjelman Ja ei tosiaan estä auton käyttöä,on vaan talvella ihan pirun paljon kylmempi ilman sitä,ainakin tuo oma vaatii että webaston pitää olla kokoajan päällä yli -5 asteessa että sisällä tarkenee
Hiukkasuodatin ei tykkää pätkä ajosta missä kone ei koskaan kerkeä lämmetä edes oikeaan käyntilämpöönsä ja on sitten tärkeää ajaa oikeilla öljyillä joka volvolla on virallisesti castrol mutta itse olen ajannut mobilin kurilla mitkä täyttää luokitukset,omassakin alussa mittaristossa vilahteli varoitus hiukkassuodattimesta mutta kun autolla ajan joka päivä vähintään sen 130km ja reipasta matkavauhtia niin puhdistui omia aikojaan tuossa ajossa eikä ole enää varoituksia näkynnyt
Onko autossa sähköinen käsijarru? Se on kyllä yksi pirun keksintö ja omassa se on jälleen kerran alkannut temppuilemaan ja ensi viikolla käytän autoa piuhan päässä että saan tietoon mikä sieltä tällä erää on halvaantunut
Kuulin tuosta psa pikku diesel koneesta sellaista huhua että jakopää siellä on kanssa vähän sellainen rimpula jollei ole vaihdettu ns.parempia osia sinne jo Volvo eikä ford esimerkiksi ole tehnyt takaisin kutsu kampanjaa niihin mutta pösö teki ja pösöihin ne vaihdetaan takuuna sitten järeämpiin jotka kestävät sitten.
Vaihdelaatikko jos on on 6-vaihteinen manuaali jossa pakki on ykkösen vieressä on kanssa sitten aikamoinen murheen kryyni ollut näissä,omaankin jouduin vaihtamaan ehjän askin kun autossa olleesta hävisi yhtä äkkiä kakkos vaihde ilman minkäänlaista varoitusta Ja tuo aski osaa olla sitten hinnoissaan ehjänä purkaamollakin,itse metsästin sitä reilu 2kk että sain järkevään hintaan sellaisen,toki itsellä se rikkinäinen on tallella kun pitää se jossain välissä aukaista ja katsoa mitä sieltä on hajonnut ja korjata se varalle sitten. Vetokoukku jos on niin en uskaltaisi kyllä näillä rimpuloilla mitään vetää kyllä
Plussana kyllä voi sanoa että kokoonsa nähden nämä uudemmat diesel volvot ovat kyllä todella pieniruokaisia autoja,itsellä keskikulutus on koko omalla ajalla ollut 6,25l/100km ja talvisin webasto huutaa aina aamuin illoin ja ajossakin vielä että tarkenee auton sisällä
Voin kyllä suoraan sanoa että ei nämä uudemmat ole enää mitään oikeita volvoja vaan aika rihveleitä verrattuna oikeisiin volvoihin jotka vetivät takaa Itse olen tuolla omalla nyt reilussa vuodessa ajannut 70tkm ja on saanut tehdä kyllä noilla kilsoilla remonttiakin vaikka vieläkin on alle 400tkm ajettu koko autolla
Tuossahan on alunperin Webaston lisälämmitin ja en ole ihan varma joko tuossa on se uudempi malli siitä missä ei ole enää sitä käyttölaskuria,omassa -09 v70 2.0D on se laskuri mallinen vielä ja siihenkin löytyy kyllä apua koska sen laskurin pystyy nollaamaan joka sen osaa ja omaa webaston oman ohjelman Ja ei tosiaan estä auton käyttöä,on vaan talvella ihan pirun paljon kylmempi ilman sitä,ainakin tuo oma vaatii että webaston pitää olla kokoajan päällä yli -5 asteessa että sisällä tarkenee
Hiukkasuodatin ei tykkää pätkä ajosta missä kone ei koskaan kerkeä lämmetä edes oikeaan käyntilämpöönsä ja on sitten tärkeää ajaa oikeilla öljyillä joka volvolla on virallisesti castrol mutta itse olen ajannut mobilin kurilla mitkä täyttää luokitukset,omassakin alussa mittaristossa vilahteli varoitus hiukkassuodattimesta mutta kun autolla ajan joka päivä vähintään sen 130km ja reipasta matkavauhtia niin puhdistui omia aikojaan tuossa ajossa eikä ole enää varoituksia näkynnyt
Onko autossa sähköinen käsijarru? Se on kyllä yksi pirun keksintö ja omassa se on jälleen kerran alkannut temppuilemaan ja ensi viikolla käytän autoa piuhan päässä että saan tietoon mikä sieltä tällä erää on halvaantunut
Kuulin tuosta psa pikku diesel koneesta sellaista huhua että jakopää siellä on kanssa vähän sellainen rimpula jollei ole vaihdettu ns.parempia osia sinne jo Volvo eikä ford esimerkiksi ole tehnyt takaisin kutsu kampanjaa niihin mutta pösö teki ja pösöihin ne vaihdetaan takuuna sitten järeämpiin jotka kestävät sitten.
Vaihdelaatikko jos on on 6-vaihteinen manuaali jossa pakki on ykkösen vieressä on kanssa sitten aikamoinen murheen kryyni ollut näissä,omaankin jouduin vaihtamaan ehjän askin kun autossa olleesta hävisi yhtä äkkiä kakkos vaihde ilman minkäänlaista varoitusta Ja tuo aski osaa olla sitten hinnoissaan ehjänä purkaamollakin,itse metsästin sitä reilu 2kk että sain järkevään hintaan sellaisen,toki itsellä se rikkinäinen on tallella kun pitää se jossain välissä aukaista ja katsoa mitä sieltä on hajonnut ja korjata se varalle sitten. Vetokoukku jos on niin en uskaltaisi kyllä näillä rimpuloilla mitään vetää kyllä
Plussana kyllä voi sanoa että kokoonsa nähden nämä uudemmat diesel volvot ovat kyllä todella pieniruokaisia autoja,itsellä keskikulutus on koko omalla ajalla ollut 6,25l/100km ja talvisin webasto huutaa aina aamuin illoin ja ajossakin vielä että tarkenee auton sisällä
Voin kyllä suoraan sanoa että ei nämä uudemmat ole enää mitään oikeita volvoja vaan aika rihveleitä verrattuna oikeisiin volvoihin jotka vetivät takaa Itse olen tuolla omalla nyt reilussa vuodessa ajannut 70tkm ja on saanut tehdä kyllä noilla kilsoilla remonttiakin vaikka vieläkin on alle 400tkm ajettu koko autolla
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
-
- Viestit: 3162
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Ei ole juuri tuosta kulkineesta kokemusta mutta hiukkassuodattimesta sen verran että jos se noesta menee tukkoon niin ei se lopullista ole. Jos tukkeutuu taasen moottoriölyn lisäaineista muodostuvasta tuhkasta niin sitten voi mennä vaihtoon eli kannattaa käyttää juuri tuolle moottorille suositeltua öljyä. Monesti dieseleille on suositus joku ACEA Cx, tai ainakin valmistajan luokituksen lisäksi purkissa lukee tuo
Jos EGR saa pakokaasun hiukkasloukun jälkeen, ei sen tulppaamisesta taida olla paljon hyötyä. Toisaalta en usko että nyt myynnissä olevista autoista EGR:n toiminnasta poistamista pystyttäisiin katsastuksessa toteamaan. Hiukkasloukun sisuksien tyhjäämisen toki näkee heti savutustestissä.
Jos EGR saa pakokaasun hiukkasloukun jälkeen, ei sen tulppaamisesta taida olla paljon hyötyä. Toisaalta en usko että nyt myynnissä olevista autoista EGR:n toiminnasta poistamista pystyttäisiin katsastuksessa toteamaan. Hiukkasloukun sisuksien tyhjäämisen toki näkee heti savutustestissä.
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Käsijarru on mekaaninen, vaihteita 5.
Huolto-ohjelmassa ei ole varmaan mainittu kaikkea, mitä kannattaisi tehdä, jotta pysyy liikennekunnossa? Jostain öljysihdin tukketumisesta esim. ollut jossain juttua.
Huolto-ohjelmassa ei ole varmaan mainittu kaikkea, mitä kannattaisi tehdä, jotta pysyy liikennekunnossa? Jostain öljysihdin tukketumisesta esim. ollut jossain juttua.
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Se öljysihdin tukkeutuminen johtuu niistä suuttimien juuritiivisteiden vuodoista. Öljy puuroutuu ja samalla menee turbon voiteluputken sihti tukkoon. Seurauksena turbon hajoaminen. Virallisessa ohjeessa muistaakseni turboputken sihti jätetään korjauksen yhteydessä pois.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Entä Driv e- nappi hytissä? Manuaalia vasta äkäisesti vilkaistuani en osaa arvata, mitä napin painalluksella aiheuttaa.
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Onko autossa Stop and Start toiminta? Oletan painikkeen kytkevän toiminnan pois.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Ok kiitos näistä. Hiukkasloukun siis pitäisi pysyä kondiksessa, jos ei tule pätkäajoa juuri yhtään?
Entä egr? Pitääkö avella ja putsailla joskus, vaikkei Volvo siihen kehotakaan?
Entä egr? Pitääkö avella ja putsailla joskus, vaikkei Volvo siihen kehotakaan?
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Uusia EGR venttiileitä taitaa saada alle satasella vaikka Aeromotorsilta. Itse olen useimmiten omiin autoihini laittanut uuden jos ovat vikaantuneet, putsaillakin olen koittanut, mutta usein se ei ole pitkäikäinen ratkaisu.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 1857
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Onkos 2010 -mallinen vielä sitä vanhempaa hiukkasloukkutyyppiä, joka vaatii sitä eolys-nestettä polton lisäaineeksi toimiakseen? 2009-mallisessa on ainakin vielä tuo, mutta ihan viimeisissä 1,6D V50:ssä ei enää ole, vaan hiukkasuodatin toimii ilman kommervenkkejä kuten dieseleissä yleensäkin. Jos on vielä eolys-malli, niin kannattaa pitää huoli, että nestettä on säiliössä. Jos en ihan väärin muista, niin sen säiliön täyttöväli on 60tkm, ja säiliöhän sijaitsee taka-akseli tienoilla pohjassa.
- Aakku
- Viestit: 8252
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Auto käsittääkseni ilmoittaa, jos Eolys neste on vähissä. Testerillä näkee täyttöasteen. Omallani ajoin 300 tuhatta, eikä nestettä tarvinnut lisätä. Tosin paljon tuli matka-ajoa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Egr:n ja hiukkasloukun pystyy poistamaan käytöstä. Turha kuitenkaan tehdä jos pelaa, on laitontakin vaikka todentaminen toistaiseksi hankalaa. Lisälämmittimen toimimattomuus ei estä ajamista mutta on hidas lämpiämään ilman sitä.Tjsal kirjoitti: ↑Su Tammi 22, 2023 5:37 pm Tommonen tuli hommattua. On meikäläisen uusin auto ikinä ja "nykytekniikka" vierasta...
Kysymyksiä herännyt, tyhmiäkin, saa nauraa :
1. Puhutaan egr:n tulppaamisesta. Miksi ja milloin kannattaa/täytyy tulpata?
2. Lisälämmitin (Eber) on tietty kiva, mutta onko se osa "voimalinjaa"? Eli vikaantuessa ajo loppuu ja korjaamolle? 1,6 diesel siis.
3. Hiukkassuodatin aiheuttaa ongelmia?
4. Kerro 1,6D-volvoonsekaantujalle mitä tahansa.
Yleisohje nii pysyy egr:ät kunnossa ja turbo puhtaana: Annat välillä ronskisti kierroksia siihen vehkeeseen, jatkuva ajaminen matalilla polttoaineen pihistyskierroksilla nokittaa uudemmankin moottorin. Reilusti vaan jenkaa lähelle punarajaa kun on mahdollisuus esim motarille liityttäessä. Siitä moottori tykkää. Lisäksi ne ylipitkät öljynvaihtovälit kannattaa kilometrien karttuessa unohtaa. Noin 15tkm ja öljyt vaihtoon.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Eikä hiukkasloukkukaan mikään maailmanloppu ole vikaantuessaan/tukkeutuessaan, ainakin useisiin PSA:n valmistamana vastaavaa moottoria käyttäviin malleihin löytyy tarvikkeena koko pönttö n. 400 euron hinnalla että turha sitä on sen enempää murehtia, ei varmaankaan ainakaan yhtä kertaa enempää osu sen osto omalle kohdalle. Volvossa kaiketikin moottori valmistettu Ruotsin Skövden tehtaalla ja en ihan varma että onko täysin vastaavat päästölaitteet kuin PSA:n valmistamissa moottoreissa. En kyllä hiukkasloukkuja ja muita päästösysteemejä poistaisi ihan vähällä kun kohta voi olla edessä ajat jolloin katsastus vaikeaa jos eivät ole toiminnassa kaikki päästövähennyslaitteet.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Omistajan käsikirjasta ei vielä ainakaan silmiin osunut mainintaa eolyksestä. Ei varmaan sitten ole. Onko 1,6D joko ruotsalainen tai Ford/PSA? Luulin että vain jälkimmäisiä.
-
- Viestit: 4398
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Minulla edeltäjä V40 1,9D vm-04, 280 tkm eli rotunsa viimeinen, Moottorissa ei mitään ongelmia, liekö hänessä hiukkassuodatinta, ei ole mitään pyytänyt. Takajarrut tyyppivikaiset. Nyt on jakopään hihnan vaihdossa, edellisestä vaihdosta 7 vuotta. Kulutus 5,5 L/100. Paras auto tähänastisista.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Omistajan käsikirjasta ei tietoa välttämättä löydy. Merkkiliikkeessä katsovat rekkarin perusteella onko sitä vai ei. Tai sitten katsot auton alle.Tjsal kirjoitti: ↑Ma Tammi 23, 2023 11:08 amOmistajan käsikirjasta ei vielä ainakaan silmiin osunut mainintaa eolyksestä. Ei varmaan sitten ole. Onko 1,6D joko ruotsalainen tai Ford/PSA? Luulin että vain jälkimmäisiä.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Volvo V50 1,6D 2010
Pösössä ainakin on ja järjestelmä ilmoittaa itse kun pussi on laskennallisesti tyhjä.
Yksikin joka tuossa käy huollossa alkoi herjaamaan lisäaineen loppumista vaikka pussi oli ollut jo vuosia riekaleina tyhjänä auton alla.
Yksikin joka tuossa käy huollossa alkoi herjaamaan lisäaineen loppumista vaikka pussi oli ollut jo vuosia riekaleina tyhjänä auton alla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], Google [Bot], korsteeni, MOP, teehoo ja 49 vierailijaa