Skoda 120 kaasutin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Alkaa olla aika heikossa hapessa, mikähän olisi sopiva saatavilla oleva korvaava? Mahdollisen imusarjan adapterin koneistus onnistuu kyllä.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Auttakkee.. tämä moottori on pikkusen, n. 700kg nestevetoisen linkkuohjattavan etukuormaajalla varustetun härvelin voimanlähde.
Pitäsi päästä polttopuun tekoon, meinasin laittaa kuormaajaan moton laipan & ketjun hydraulimoottorilla.
Kasassa olevat 3 meriset koivut pääosin kuiteskin yli 40 senttisiä, ei okein mootorisaha innosta..
epe2
Viestit: 1798
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja epe2 »

eikö perinteinen weber,mitä fiiateissa ym.käytettiin 80-90 luvulla,tai ladan kaasari
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Mikä ettei, mutta mistä tänä päivänä enää löytyy?
Saisi olla mielellään uusi eikä vanha jo akseleiltaan väljä jossa neulaventtiilikin vuotaa..
Tuossa on vielä jälkiasenteinen sähköinen pa- pumppu joten vissiin pitäsi olla
sellanen kaasari jossa on kohokammiosta paluuletku tankkiin?
SPS1975
Viestit: 2242
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tästä aito kiinalainen Weber-kopio:
https://www.vauhtiputka.fi/tuote/48idf- ... NQEALw_wcB
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Yksikurkkuinen on varmaankin tuo alkuperäinen? Datsun 100A ja 120 ovat suurin piirtein saman kokoisella moottorilla.

https://www.vauhtiputka.fi/tuote/kaasut ... atsuneihin

Yksi vaihtoehto lienee myös kokonainen toimiva moottori jos jollain pyörii nurkissa joku noin 40hp moottori.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Aito kiinalainen kopio :D
Tuo saattasi olla hyvä vaihtoehto.
Tuli vielä mieleen jos ottasi kohokammion kannen auki, kattosi oikean bensapinnan tason, poraisi sille korkeudelle reiän josta paluu tankkiin.
Ei ainakaan tulvisi..?
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

jarikos kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 9:35 am Yksikurkkuinen on varmaankin tuo alkuperäinen? Datsun 100A ja 120 ovat suurin piirtein saman kokoisella moottorilla.

https://www.vauhtiputka.fi/tuote/kaasut ... atsuneihin

Yksi vaihtoehto lienee myös kokonainen toimiva moottori jos jollain pyörii nurkissa joku noin 40hp moottori.
2-kurkkuinen on. Vissiin tuollanen Datsuninkin kaasutin käy, kunhan ei vaan ole ylimääräisiä alipaineletkuja tms.
Tämä on sen verran intregoitu kapistus ettei moottorinvaihto ole ihan helppoa.
Tein tämän joskus 90- luvun alussa, oli silloin Joensuun messuillakin näytillä.
Hsippe
Viestit: 957
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Ok, kiitos vastauksista.
Pitää katella jahka saan Deutz-projektin tallista niin saa hinattua härvelin talliin.
tane II
Viestit: 5319
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja tane II »

Kaikenlaista löytyy, kun laittaa hakuun skoda 120 carburetter, esim. tällaiselta tsekkiläiseltä sivustolta:

https://auto.bazos.cz/inzeraty/karbur%C3%A1tor-%C5%A1koda-120/

Paljonko on 1 Kč euroissa? :? Kieli saattaa tuottaa pieniä ongelmia :D
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja verkumies »

MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

raktori63 kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 9:56 am
jarikos kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 9:35 am Yksikurkkuinen on varmaankin tuo alkuperäinen? Datsun 100A ja 120 ovat suurin piirtein saman kokoisella moottorilla.

https://www.vauhtiputka.fi/tuote/kaasut ... atsuneihin

Yksi vaihtoehto lienee myös kokonainen toimiva moottori jos jollain pyörii nurkissa joku noin 40hp moottori.
2-kurkkuinen on. Vissiin tuollanen Datsuninkin kaasutin käy, kunhan ei vaan ole ylimääräisiä alipaineletkuja tms.
Tämä on sen verran intregoitu kapistus ettei moottorinvaihto ole ihan helppoa.
Tein tämän joskus 90- luvun alussa, oli silloin Joensuun messuillakin näytillä.
Datsunin Hitachi DCG-286 ja 306 -kaasuttimissa ei ole mitään ylimääräisyyksiä. Alipaineletku ennakonsäätimelle, kiihdytyspumppu ja moottorin omalla alipaineella aukeeva toisiokurkku löytyy. Lisäksi tyhjäkäyntiä korottava rikastin. 286 oli litraisessa ja 306 1,2, 1,4 ja 1,5 -moottoreissa. Molemmissa ensiökurkku on 26mm ja toisio 28 tai 30mm. Mukava lisä käyntihäiriöö selventämään on kohokammion kyljessä oleva tarkastussilmä. Kiinnitys on neljällä mutterilla ja pulttijako on hämärästi ajateltuna noin 45x70.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja 361 »

Osmo_ kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:43 pm
Datsunin Hitachi DCG-286 ja 306 -kaasuttimissa ei ole mitään ylimääräisyyksiä. Alipaineletku ennakonsäätimelle, kiihdytyspumppu ja moottorin omalla alipaineella aukeeva toisiokurkku löytyy. Lisäksi tyhjäkäyntiä korottava rikastin. 286 oli litraisessa ja 306 1,2, 1,4 ja 1,5 -moottoreissa. Molemmissa ensiökurkku on 26mm ja toisio 28 tai 30mm. Mukava lisä käyntihäiriöö selventämään on kohokammion kyljessä oleva tarkastussilmä. Kiinnitys on neljällä mutterilla ja pulttijako on hämärästi ajateltuna noin 45x70.
306 kaasutin 1.5:sessa?
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

A15 oli ainakin luksi DCG-306:lla. Riippuen toki alustasta, mutta viittasin Sunny -kokoluokan pirsseihin. Urvaneissa ja avolavoissa olikin isompaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Freetechnicsilta uusi Weber ICH ja taas mennään
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Tuo huoltosarja pitääkin laittaa tilaukseen, kiitos linkistä.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Laitoin tuon huoltosarjan tilaukseen, kiitos vinkistä.
hamsteri
Viestit: 2789
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

ettei olisi skodan kaasari vertaan hyllyssä joutaa pk kuluja vastaan oi olla kulumaton kun on vuosikymmenet siinä hapettunut kondikseen
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Skoda 120 kaasutin

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

hamsteri kirjoitti: La Helmi 04, 2023 12:01 pm ettei olisi skodan kaasari vertaan hyllyssä joutaa pk kuluja vastaan oi olla kulumaton kun on vuosikymmenet siinä hapettunut kondikseen
Olisi hieno homma :D
Nyt on on Deutz tallissa, sen jälkeen on tarkotus ottaa tuo '92 tekemäni nestevetoisen kuormaajalla varustetun, skodan moottorilla
olevan linkkukoneen työn alle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa