Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Jokin kuristus siihen paluupuolelle pitäs ainakin olla, kun nyt siirtopumpun tuottama paine karkaa suoraan tankkiin. Rivipumppu vaatii tietyn tulopaineen, että toimii kunnolla!
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Paluupuolen putki on halkaisialtaan vain 5 mm ja sisämitta ehkä 3 mm. Siirtopumpulta tuleva putki on 8 mm ja sisämitta jotain 5 mm.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 9:43 pm Jokin kuristus siihen paluupuolelle pitäs ainakin olla, kun nyt siirtopumpun tuottama paine karkaa suoraan tankkiin. Rivipumppu vaatii tietyn tulopaineen, että toimii kunnolla!
Esim. Ford 2000:ssa ei ole siirtopumppua ollenkaan. Polttoaine valuu tankista suodattimen läpi omalla painollaan.. ellei sitten jakajapumppu ime polttoainetta?
Ainkin ko. Ford 2000 on tosi ranttu siitä, että polttoaine on talvilaatua heti alkusyksystä.
Noh, sitä traktoria kun ei olisi pitänyt tuoda suomen talveen ollenkaan. Ihan sopiva peli Englannin nummille....
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
No se parantaa asiaa jonkunverra, mut vastaavissa on jokin jousikuormitteinen venttiili, tai n. millin rejällä varustettu nippa siinä putken lähössä!?Paluupuolen putki on halkaisialtaan vain 5 mm ja sisämitta ehkä 3 mm. Siirtopumpulta tuleva putki on 8 mm ja sisämitta jotain 5 mm.
Siinäpä se ero on, kun jakassa on oma välipainepumppu, joka hoitaa polttoaineen matalapainepuolen!Esim. Ford 2000:ssa ei ole siirtopumppua ollenkaan. Polttoaine valuu tankista suodattimen läpi omalla painollaan.. ellei sitten jakajapumppu ime polttoainetta?
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Ihan ilman hymiötä, se jakajapumppu ei kyllä ime kovin tehokkaasti tankista suodattimen läpi polttoainetta.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 10:47 pm Siinäpä se ero on, kun jakassa on oma välipainepumppu, joka hoitaa polttoaineen matalapainepuolen!
Yli 5 asteen pakkanen ja se on siinä. Käy hetken ja sammuu siihen. On kokemuksia.
Valmet 565 ja pakkasta saa olla 20 astetta. Vielä toimii kesälöpöllä.. Kokemusta on..
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
No eihän se ime, jos aine on jotain tervaa, ja epäilen ettei valmettikaan enää toimi 20 asteen pakkasella aidolla kesälöpöllä, tai sitten pitää olla lämpimästä tallista ajoon lähöt!?
Kyllä jakajapumpulliset foortit on toiminu pakkasilla siinä missä muutkin,ettei senpuolee tarvi valmettia ylistää.
Kyllä jakajapumpulliset foortit on toiminu pakkasilla siinä missä muutkin,ettei senpuolee tarvi valmettia ylistää.
- jake55
- Viestit: 962
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Oliskohan nyt mennyt kesälaadut ja "välilaadut" sekaisin.
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Jos olisi puolilämmin säilytystila (sulan puolella), 565:llä pystyisi aivan hyvin ajamaan kesälaadulla läpi talven. Oikealla käytöllä ja varustuksella (sivupellit) ei hyydy pakkaseen, kun on käyntilämpöön saatu. Olen omalla vakiovarusteisella 455:llä ajanut läpi talven kesälaadulla, vaikka ei ole puolilämmintä säilytystilaa. Vakiovarustukseen kuuluu jäähdyttimenkaihdin.
-
- Viestit: 3568
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Niin mikä siinä 565:ssa pitää kesälaadun sulana, jos traktori seisoo ulkona -20C° vuorokauden, ja siitä lähtee kuin palmun alta käyntiin? Kesälaatu kun vain yksinkertaisesti jäätyy tuossa pakkasessa. Siinä ei kaihtimet ja sivupellit auta.
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Valmetissahan on polttoainetankki rungossa. Luulen, että osasyynä kesälöpön toimivuuteen pakkasella on se, että esim. pari tuntia lokilämmittimellä lämmitystä lämmittää suotimissa olevan polttoaineen ja myös polttoainetankki lämpeää jonkun verran. Ajon aikana polttoainetta lämmittää vaihteisto ja hydrauliikka. Lähdin yhtenä syksynä n. 20 vuotta sitten joulukuun alkupäivinä savottaan ja pakkasta -26 astetta. Kesälöpöt tankissa. Kurkkasin tankkiin korkista. Polttoaineen pinnalla oli kerros hyyhmää. Voihan olla, että tankissa oli vielä talvilaatua edellisen talven jäljiltä. Tankkasin tuolloin ehkä 3 4 tankillista kesän aikana.
Niin tein myös Ford 2000:lla. Pakkasta 6 astetta ja siihen jäi. Aikamoinen ihmetys, kun ei vastaavaa Valmetin kanssa koskaan sattunut.
Tosihan on, että jos vertailee samanikäisiä Valmettia ja Fordia, niin ovat ihan eri traktoreita suomen talvessa.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Ihan kaikkea ei kannata edes luulla! Aika hurja lohkolämmitin, jos se lämmittää tankkia, kun se kuitenkin aika etäällä ja alaalla moottorista!?Luulen, että osasyynä kesälöpön toimivuuteen pakkasella on se, että esim. pari tuntia lokilämmittimellä lämmitystä lämmittää suotimissa olevan polttoaineen ja myös polttoainetankki lämpeää jonkun verran.
Foortin lohkolämmitin vois paremmin tankkia lämmittää.
Joo, ja on nähty valmetteja sekä foorteja hyytyneenä ihan pikku pakkasilla, ettei se valmettikaan kesälöpöllä toimi edes 10 asteen pakkasella.
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Niinhän se Fordin lokilämmitin tekeekin, se lämmittää varmaankin tankkia. Minä en vaan ole tottunut Valmettia lämmittämään vielä -6 asteen pakkasella. Ajattelin, ettei Foordiakaan tarvitse lämmitellä... Toiseksi, talvilaatua on usein vaikeaa saada loppusyksyllä, ainakin täällä pohjoisempana.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 3:37 pm
Foortin lohkolämmitin vois paremmin tankkia lämmittää.
Joo, ja on nähty valmetteja sekä foorteja hyytyneenä ihan pikku pakkasilla, ettei se valmettikaan kesälöpöllä toimi edes 10 asteen pakkasella.
Tuttavalla on uudempi 4-veto Valmet. Ei tarvitse muuta kuin että yöksi ennustetaan hallaa, se ei lähde käyntiin kesälöpöllä . Siis, aivan surkea.
Puhun nyt pelkästään Valmet 565:sta. Se suunniteltiin suomen oloihin aikana (60 -luvulla), jolloin moottorilämmittimet ei tainnut olla kovinkaan yleisiä?
.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Juu, mut tuskin sillon on kesälaatuakaan!Toiseksi, talvilaatua on usein vaikeaa saada loppusyksyllä, ainakin täällä pohjoisempana.
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
No mitäs se sitten on?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:02 pmJuu, mut tuskin sillon on kesälaatuakaan!Toiseksi, talvilaatua on usein vaikeaa saada loppusyksyllä, ainakin täällä pohjoisempana.
-
- Viestit: 2209
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Olisikohan välilaatua, suositeltavat minimilämpötilat säilytys -10C ja käyttö -20C.steami kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:14 pmNo mitäs se sitten on?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:02 pmJuu, mut tuskin sillon on kesälaatuakaan!Toiseksi, talvilaatua on usein vaikeaa saada loppusyksyllä, ainakin täällä pohjoisempana.
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
No ilmankos Valmettini ei ole koskaan rykinyt moisista liemistä!SPS1975 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:19 pmOlisikohan välilaatua, suositeltavat minimilämpötilat säilytys -10C ja käyttö -20C.steami kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:14 pmNo mitäs se sitten on?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:02 pmJuu, mut tuskin sillon on kesälaatuakaan!Toiseksi, talvilaatua on usein vaikeaa saada loppusyksyllä, ainakin täällä pohjoisempana.
Ford 2000 ei sietänyt tuotakaan.
Muutama vuosi sitten tuli eteeni tilanne, että toinen traktori joutaa lihoiksi. Eipä ollut vaikeaa päättää, kumpi lähtee...
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Koska kuski näköjää ollu onnellisen tietämätön eri pö laaduista, että olisko käyny niin että foorti hyyty kesäaineesee, ja valmetti tuurilla ja tiettyjen ominaisuuksien seurauksena saanu välilaatua tankkinsa ajoissa, niin ei hyytymisiä ole tapahtunu?!No ilmankos Valmettini ei ole koskaan rykinyt moisista liemistä!
Ford 2000 ei sietänyt tuotakaan.
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Lähes 40 vuoden Valmet 565 - kokemuksella voin sanoa sinulle, että Valmet 565 ei ole koskaan aiheuttanut minulle vastaavia ongelmia kuin Ford reilussa 2 vuodessa. Miksi ihmeessä hakemalla hakisin ongelmia, joita ei Valmetissa ole?Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 6:56 pmKoska kuski näköjää ollu onnellisen tietämätön eri pö laaduista, että olisko käyny niin että foorti hyyty kesäaineesee, ja valmetti tuurilla ja tiettyjen ominaisuuksien seurauksena saanu välilaatua tankkinsa ajoissa, niin ei hyytymisiä ole tapahtunu?!No ilmankos Valmettini ei ole koskaan rykinyt moisista liemistä!
Ford 2000 ei sietänyt tuotakaan.
Minun ei ole tarvinnut vaivata päätäni moisilla pö - asioilla. Vasta siinä tilanteessa, kun menin ostamaan Fordin, ongelmat ilmaantui. Enpä olisi arvannut Valmetin laatuun tottuneena, miten surkeita traktoreita voi olla markkinoilla..kaikin puolin..
Pari vuotta ja Ford 2000 riitti minulle. Ei ikinä enää Ford 2000 ainakaan.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Valmetteja koko ikäni käyttäneenä ja muitakin merkkejä silloin tällöin tullut räpellettyä käyntiin tutuille ja arvelen että suurin ero löpömurheiden aiheuttajana Fordissa on pienihalkaisijaiset pollttoaineputket tankilta ja onko myös F2000 ilman siirtopumppua jolloin pienikin hile parafiinia pakkasella tukkii heti putket ja kone sammuu siihen paikkaan. Ainakin F4000 tosi herkkä kesälöpölle pakkasten tullessa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Foorteissa, massikoissa, ym joissa on tankin pohjassa hana ja sihti, ovat tarkempia tankin sisällöstä, kun jo valmiiks tukkonen sihti ei päästä kiteytynyttä parafiinia lävitsensä, ja menohalut loppuu melko nopeasti.
Kyllä valmetissakin on se tyypillinen ahas paikka polttoaineputkissa.
Kyllä valmetissakin on se tyypillinen ahas paikka polttoaineputkissa.
-
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi
Talvella 1990 oli urakoitsijan motovarusteltu Valmet 815 yön yli metsässä, ainakin 15 tuntia seisoi. Aamulla reilu -20°C pakkasta ja kesälaatua tankissa. Niin lähti kuin palmun alta.
Jos minulla olis traktorille säilytystila, joka pysyisi -5°C lämpimämpänä varmasti, en vaivautuisi talvilaatua hankkimaan ollenkaan. Ei ole tällä vuosituhannella näillä nurkilla ollut sellaista pakkasta, että Valmet 455 hyytyisi kesälaadulla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Deippa, Jumunen, LasseE ja 32 vierailijaa