Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jehukoira
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 11:12 am
Paikkakunta: honkajoki
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja jehukoira »

Ota yhteyttä Isojoen Konehallin lähelläsi voi olla noita sopimus kauppiaitakin
Sampo 47 BMV8-10
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:32 pm Foorteissa, massikoissa, ym joissa on tankin pohjassa hana ja sihti, ovat tarkempia tankin sisällöstä, kun jo valmiiks tukkonen sihti ei päästä kiteytynyttä parafiinia lävitsensä, ja menohalut loppuu melko nopeasti.

Kyllä valmetissakin on se tyypillinen ahas paikka polttoaineputkissa. :wink:
Tämä kyseinen sihti aiheutti päänvaivaa omassa 4000:sessa. Sen olemassaolon havaittuani ja tukkoisen sihdin puhdistettua loppui aika ajoin ilmenneet polttoaineongelmat.

361 joka tässä asiassa ei eroa 565:sesta ei tosiaan ole kovin hanakas jäätymään, se on omakin kokemus mutta kyllä siinäkin suodattimet vetää kesälaadulla hyhmään jossain kohtaa. Tommonen -26 astetta ja kesälaadulla on unennäkemistä jos kone kylmästä laitettu käymään. Siinä ei lohkolämmittimellä paljon valurautainen runkotankki lämpene.
Viimeksi muokannut 361, La Tammi 28, 2023 7:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

Tumppi 865 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:32 pm Foorteissa, massikoissa, ym joissa on tankin pohjassa hana ja sihti, ovat tarkempia tankin sisällöstä, kun jo valmiiks tukkonen sihti ei päästä kiteytynyttä parafiinia lävitsensä, ja menohalut loppuu melko nopeasti.

Kyllä valmetissakin on se tyypillinen ahas paikka polttoaineputkissa. :wink:
.. Etenkin, kun Fordissa ei ole erillistä siirtopumppua. Polttoaine valuu omaa tahtiaan suodattimien läpi.. Massikoissa taitaa olla sama systeemi. Minulla oli 50 vuotta sitten mopo. Siinä bensiini valui tankista omalla painollaan kaasuttimeen... Tätä periaatetta käyttää ilmeisesti Ford ja Massikka edelleen? :-) Eipä ole tekniikka englannissa kehittynyt siitä juurikaan... :-)


Valmetissa on tankista tulevat puoli senttiä sisähalkaisialtaan olevat polttoaineputket siirtopumpun imu- ja painepuolella. Kun se siirtopumpun työntämä tahmea löpö pääsee suodatinyksikköön, se parafiininen polttoaine lämpeää. Suodatinyksiköt ovat hyvässä paikassa moottorin yläosassa lähellä pakosarjaa.
Lieneeköhän Valmetissa tankissa mitään sihtiä? En ole koskaan tutkinut asiaa?
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

SamiT kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:26 pm Valmetteja koko ikäni käyttäneenä ja muitakin merkkejä silloin tällöin tullut räpellettyä käyntiin tutuille ja arvelen että suurin ero löpömurheiden aiheuttajana Fordissa on pienihalkaisijaiset pollttoaineputket tankilta ja onko myös F2000 ilman siirtopumppua jolloin pienikin hile parafiinia pakkasella tukkii heti putket ja kone sammuu siihen paikkaan. Ainakin F4000 tosi herkkä kesälöpölle pakkasten tullessa.
Siinä asiaa... :-)
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja 361 »

Fordissa on tankki ylhäällä ja valmetissa alhaalla, Fordissa jakajapumppu ja valmetissa rivi. Ei tarvitse Fordissa siirtopumppua.
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

Antsuko kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:42 pm
korsteeni kirjoitti: La Tammi 28, 2023 2:18 pm Niin mikä siinä 565:ssa pitää kesälaadun sulana, jos traktori seisoo ulkona -20C° vuorokauden, ja siitä lähtee kuin palmun alta käyntiin? Kesälaatu kun vain yksinkertaisesti jäätyy tuossa pakkasessa. Siinä ei kaihtimet ja sivupellit auta.
Talvella 1990 oli urakoitsijan motovarusteltu Valmet 815 yön yli metsässä, ainakin 15 tuntia seisoi. Aamulla reilu -20°C pakkasta ja kesälaatua tankissa. Niin lähti kuin palmun alta.
Appiukkoni kertoi Valmet 565 -kokemuksisa 70 -luvulta ihan samanlaista. Traktori seisoi yön yli tulipalopakkasessa metsässä. Aamulla Valmet 565 laitettiin käyntiin, useimmiten tulella (imusarjan tulppa pois ja startatessa palava trasselitukko imi tulta sisään). Annettiin käydä rauhassa n. 20 minuuttia. Sitten töihin.. :-)
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

361 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:59 pm Fordissa on tankki ylhäällä ja valmetissa alhaalla, Fordissa jakajapumppu ja valmetissa rivi. Ei tarvitse Fordissa siirtopumppua.
Ei näy Fordissa tarvitsevan. Tosin ei sillä mihinkään pääse pakkasella... :-)
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

361 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:54 pm

Tämä kyseinen sihti aiheutti päänvaivaa omassa 4000:sessa. Sen olemassaolon havaittuani ja tukkoisen sihdin puhdistettua loppui aika ajoin ilmenneet polttoaineongelmat.

Eikö ko. sihtiä voisi poistaa kokonaan? Mahdolliset tankista tulevat epäpuhtaudet jäisivät kuitenkin suodattimeen?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Etenkin, kun Fordissa ei ole erillistä siirtopumppua. Polttoaine valuu omaa tahtiaan suodattimien läpi.. Massikoissa taitaa olla sama systeemi. Minulla oli 50 vuotta sitten mopo. Siinä bensiini valui tankista omalla painollaan kaasuttimeen... Tätä periaatetta käyttää ilmeisesti Ford ja Massikka edelleen? :-) Eipä ole tekniikka englannissa kehittynyt siitä juurikaan... :-)
Huoh.. Ei näköjään mikää asiaan liittyvä tieto mene perille, vaan jauhetaa tuota samaa foortit ei toimi pakkasella pinttymää!? :roll:
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja MOP »

Verkuissa on siirtopumppu, vaikka tankki on moottorin päällä.
SPS1975
Viestit: 2211
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 8:19 pm
Etenkin, kun Fordissa ei ole erillistä siirtopumppua. Polttoaine valuu omaa tahtiaan suodattimien läpi.. Massikoissa taitaa olla sama systeemi. Minulla oli 50 vuotta sitten mopo. Siinä bensiini valui tankista omalla painollaan kaasuttimeen... Tätä periaatetta käyttää ilmeisesti Ford ja Massikka edelleen? :-) Eipä ole tekniikka englannissa kehittynyt siitä juurikaan... :-)
Huoh.. Ei näköjään mikää asiaan liittyvä tieto mene perille, vaan jauhetaa tuota samaa foortit ei toimi pakkasella pinttymää!? :roll:
Jep. Minulla on vm.-61 MF 702/710 kaivurikuormaaja, Standart diesel moottorilla, siinä on jakajapumppu, tankki moottorin yläpuolella ja erillinen polttoaineen siirtopumppu lohkon kyljessä, joten on sitä osattu Englannissa jo 62 vuotta sitten polttoaineen siirto erillisellä pumpulla.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Antsuko kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:42 pm Talvella 1990 oli urakoitsijan motovarusteltu Valmet 815 yön yli metsässä, ainakin 15 tuntia seisoi. Aamulla reilu -20°C pakkasta ja kesälaatua tankissa. Niin lähti kuin palmun alta.

Jos minulla olis traktorille säilytystila, joka pysyisi -5°C lämpimämpänä varmasti, en vaivautuisi talvilaatua hankkimaan ollenkaan. Ei ole tällä vuosituhannella näillä nurkilla ollut sellaista pakkasta, että Valmet 455 hyytyisi kesälaadulla.
Aika jännittäviä hetkiä varmasti kuskilla ollu, kun on täräyttäny koneen käyntii, ja kuulostellu alkaako kone kohta töihin vai huilaamaa?! Entä jos oliskin ollu aitoa kesälöpöä tankissa, niin melkonen savotta olis tullu että koneen saa taas liikkeelle, etenkin jos pakkanen jatkuis pitempää, ja hommia olis kuitenkin tehtävä. :shock:

Oli itelläkin jokunen vuos sitten kesäaineet tankissa kun piti lumia jo kolailla, ja pakkasta tuppas olemaa reilu 10 astetta, ja kone pohjolantallissa. Ei mitää ongelmaa.
Toissasyksynä meinas olla ongelmia jo alle 5 asteen pakkasella, mut talvilaatua tankkiin lisäilemällä ongelma poistui. :roll:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja 361 »

steami kirjoitti: La Tammi 28, 2023 8:09 pm
361 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:59 pm Fordissa on tankki ylhäällä ja valmetissa alhaalla, Fordissa jakajapumppu ja valmetissa rivi. Ei tarvitse Fordissa siirtopumppua.
Ei näy Fordissa tarvitsevan. Tosin ei sillä mihinkään pääse pakkasella... :-)
Kyllä sillä mihinkään pääsee.
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja jake55 »

steami kirjoitti: La Tammi 28, 2023 7:55 pm .. Etenkin, kun Fordissa ei ole erillistä siirtopumppua. Polttoaine valuu omaa tahtiaan suodattimien läpi.. Massikoissa taitaa olla sama systeemi. Minulla oli 50 vuotta sitten mopo. Siinä bensiini valui tankista omalla painollaan kaasuttimeen... Tätä periaatetta käyttää ilmeisesti Ford ja Massikka edelleen? :-) Eipä ole tekniikka englannissa kehittynyt siitä juurikaan... :-)
Kyä Foordeissa on ollut siirtopumppu jo ennenkuin tourulassa on saatu ensimmäistäkään traktoria tehdyksi.
Fordson Super Major -60
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

jake55 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 10:19 pm

Kyä Foordeissa on ollut siirtopumppu jo ennenkuin tourulassa on saatu ensimmäistäkään traktoria tehdyksi.
Ei ollut ainakaan siinä Ford 2000:ssa vm -65 joka pari vuotta oli minulla. Väitätkö sinä että minä valehtelen?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja 361 »

steami kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:17 am
jake55 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 10:19 pm

Kyä Foordeissa on ollut siirtopumppu jo ennenkuin tourulassa on saatu ensimmäistäkään traktoria tehdyksi.
Ei ollut ainakaan siinä Ford 2000:ssa vm -65 joka pari vuotta oli minulla. Väitätkö sinä että minä valehtelen?
Siinä ainakin valehtelet ettei Fordilla pääse talvella mihinkään.... Se että jos sinä et pääse ei tarkoita etteikö muut pääse.
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

361 kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:23 am
steami kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:17 am
jake55 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 10:19 pm

Kyä Foordeissa on ollut siirtopumppu jo ennenkuin tourulassa on saatu ensimmäistäkään traktoria tehdyksi.
Ei ollut ainakaan siinä Ford 2000:ssa vm -65 joka pari vuotta oli minulla. Väitätkö sinä että minä valehtelen?
Siinä ainakin valehtelet ettei Fordilla pääse talvella mihinkään.... Se että jos sinä et pääse ei tarkoita etteikö muut pääse.
Minä en koskaan valehtele. Joskus ehkä liioittelen hiukan. Surkea talvitraktori se on jokatapauksessa. Metsään Ford 2000:lla ei pidä mennä kesälläkään. Valmet 565 menee 60 cm lumessa ketjujen kanssa. Ford 2000: lle 30 - 40 cm lunta on liikaa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja 361 »

steami kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:33 am
361 kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:23 am
steami kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:17 am
jake55 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 10:19 pm

Kyä Foordeissa on ollut siirtopumppu jo ennenkuin tourulassa on saatu ensimmäistäkään traktoria tehdyksi.
Ei ollut ainakaan siinä Ford 2000:ssa vm -65 joka pari vuotta oli minulla. Väitätkö sinä että minä valehtelen?
Siinä ainakin valehtelet ettei Fordilla pääse talvella mihinkään.... Se että jos sinä et pääse ei tarkoita etteikö muut pääse.
Minä en koskaan valehtele. Joskus ehkä liioittelen hiukan. Surkea talvitraktori se on jokatapauksessa. Metsään Ford 2000:lla ei pidä mennä kesälläkään. Valmet 565 menee 60 cm lumessa ketjujen kanssa. Ford 2000: lle 30 - 40 cm lunta on liikaa.
Kyllä sillä metsäänkin voi mennä. Matala maavara toki huomioiden. Ja näppärämpi käsitelläkkin kuin valmetti. Hyvä lumikone pihanurkissa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

steami kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 11:17 am
jake55 kirjoitti: La Tammi 28, 2023 10:19 pm

Kyä Foordeissa on ollut siirtopumppu jo ennenkuin tourulassa on saatu ensimmäistäkään traktoria tehdyksi.
Ei ollut ainakaan siinä Ford 2000:ssa vm -65 joka pari vuotta oli minulla. Väitätkö sinä että minä valehtelen?
Juu, ei foortissa ole erillistä siirtopumppua, kun toimii hyvin ilmankin. :wink:

Ja kun vertaat noita 2 tonnista ja viiskuusvitosta, niin onhan ne ihan eri koluokan laitteet, ja valmetti tietysti metässä kova menijä, verrattuna pikku 2 tonnisee!? Vertailut vois tehä neljätonnisee. :wink:
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Melkosta tuubaa ja uskomuksia taas jauhetaan...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jäähdyttelijä, korsteeni, mtuitto, Vääpeli ja 54 vierailijaa