Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

tuusaaja kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 10:02 pm Onnistuu nuo väännellä kotikonsteinkin. Vasta itse nuhviin vääntelin uusia putkia letku kötöstysten tilalle. Motonetistä 8mm polttoaine putkea ja marjakankaalta tilasin helmiä ja muttereita. Taittele varovasti ettei putki taitu lysmään asti.
Onnistuuko vanhaan 8 mm polttoaineen siirtoputkeen mutkien teko? Pituushan niissä riittää, mutta tuskin sattuu ihan kohdalleen uuden suodatinyksikön kanssa? Suodatinyksikön paikkaa voi toki säveltää putkille sopivammaksi..
tuusaaja
Viestit: 101
Liittynyt: La Marras 26, 2022 4:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja tuusaaja »

Onnistuu se. Ite taittelin noin 60mm putken ympärille varovasti jyrkimmät mutkat, ei taitu niin helposti. Vielä parempi olisi jokin laippa johon sorvaisi putkelle 8mm uran.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja mauri »

steami kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 1:20 pm Onnistuuko vanhaan 8 mm polttoaineen siirtoputkeen mutkien teko?
Uteliaisuudesta tyhmä kysymys. Mitä metallia nuo putket on ja kovettuvatko ne käytössä?
Eli onko vanhojen putkien taivutus vaikeampaa kun ovat vuosien kuluessa tärinästä (ehkä) kovettuneet?
tuusaaja
Viestit: 101
Liittynyt: La Marras 26, 2022 4:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja tuusaaja »

Eiköhän ne kuparia ole.
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

mauri kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 10:57 pm
steami kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 1:20 pm Onnistuuko vanhaan 8 mm polttoaineen siirtoputkeen mutkien teko?
Uteliaisuudesta tyhmä kysymys. Mitä metallia nuo putket on ja kovettuvatko ne käytössä?
Eli onko vanhojen putkien taivutus vaikeampaa kun ovat vuosien kuluessa tärinästä (ehkä) kovettuneet?
Rautaputket
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Ei kannata tehdä turhan vaikeasti. Mutkat syntyvät helpoimmin polttoaineen kestävästä kumiletkusta. Jos joutuisin koko suodattimen runkoineen uusimaan, CAV palapeli ei olisi minulle vaihtoehto. Kokonaan vaihdettava Bosch mallinen purkki on niiin paljon helpompi vaihtaa.
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

Antsuko kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:30 am Ei kannata tehdä turhan vaikeasti. Mutkat syntyvät helpoimmin polttoaineen kestävästä kumiletkusta. Jos joutuisin koko suodattimen runkoineen uusimaan, CAV palapeli ei olisi minulle vaihtoehto. Kokonaan vaihdettava Bosch mallinen purkki on niiin paljon helpompi vaihtaa.
Tuo on ihan totta. Olen todella kyllästynyt niihin vanhoihin Valmetin suodatinkuppeihin. Niitä kun on vielä kaksi. Pitää olla aika taitava, jos saa ko. kupit auki siten, että polttoainetta ei pääsisi käsille/paidan hihaan. Kyynärpäitä myöten on yleensä paidan hiha märkä.
Lisäksi polttoöljyä valuu lattialle, jos ei laita useampaa astiaa traktorin alle. Todella inhottava homma.
CAV -yksikköön päädyin ihan siksi, että ko. suodatinrungon kierteet käy suoraan vanhoihin putkiin.
CAV -suodattimessa on sentään vedenpoisto/tyhjennysproppu. Saa tyhjennettyä johonkin pieneen astiaan ennen avaamista. Valmetin alkuperäisissä vermeissä tätä mahdollisuutta ei ole.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

steami kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:45 am CAV -suodattimessa on sentään vedenpoisto/tyhjennysproppu. Saa tyhjennettyä johonkin pieneen astiaan ennen avaamista. Valmetin alkuperäisissä vermeissä tätä mahdollisuutta ei ole.
Käyttämissäni Bosch'in purkeissa on ollut vedenpoistohana pohjassa. Eipä sillä paljon käyttöä ole ollut, joskus kokeillut avata eikä vettä ole tullut.
jiiäm
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 10, 2014 7:53 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja jiiäm »

Minä laitoin tälläisen
Kuva
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

jiiäm kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 6:25 pm Minä laitoin tälläisen
Kuva
Kuinka kiinnitit sen, että pysyy jotenkin paikoillaan? Mistä ostit? Hinta?
Onko kanta erillinen?
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

Antsuko kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 5:42 pm
steami kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:45 am CAV -suodattimessa on sentään vedenpoisto/tyhjennysproppu. Saa tyhjennettyä johonkin pieneen astiaan ennen avaamista. Valmetin alkuperäisissä vermeissä tätä mahdollisuutta ei ole.
Käyttämissäni Bosch'in purkeissa on ollut vedenpoistohana pohjassa. Eipä sillä paljon käyttöä ole ollut, joskus kokeillut avata eikä vettä ole tullut.
Minulla menee noin 100 litraa dieseliä vuodessa. En todellakaan ole vaihtanut suodatinta kerran vuodessa. Ihan hyvä kuitenkin, että saisi tyhjennettyä suodattimen alakertaan kertyvän veden/muun töhkän silloin tällöin. Valmet 565:n alkuperäisessä suodatinyksikössä tämä on käytännössä mahdotonta.
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

tuusaaja kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 10:27 pm Onnistuu se. Ite taittelin noin 60mm putken ympärille varovasti jyrkimmät mutkat, ei taitu niin helposti. Vielä parempi olisi jokin laippa johon sorvaisi putkelle 8mm uran.
No eihän tuo 80 mm uran teko johonkin sopivaan laippaan, yms. ole sorvin äärellä hääräilevälle masinistille kummoinenkaan homma?
Varmaan useimmilla masinisteilla on putken taivutukseen ihan oikeat kamppeet, joten vieläkin helpompaa. Minulla ei ole. ko. kamppeita. Sorvi on.. :-)
5245 Zetor
Viestit: 155
Liittynyt: La Touko 28, 2022 9:17 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja 5245 Zetor »

tuusaaja kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 10:02 pm Onnistuu nuo väännellä kotikonsteinkin. Vasta itse nuhviin vääntelin uusia putkia letku kötöstysten tilalle. Motonetistä 8mm polttoaine putkea ja marjakankaalta tilasin helmiä ja muttereita. Taittele varovasti ettei putki taitu lysmään asti.
Minun piti aikoinaan taivutella hankalia kulmia yhteen putkeen täytin putken hiekkapuhallus hiekalla ja tulppasin sen hyvin onnistui taivuttelu.

Muutamia jarruputkia myös samalla periaateella taivutellut
jiiäm
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 10, 2014 7:53 pm
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja jiiäm »

Alumiinipellistä pyöräytin ruuvilla kiristettävän pannan ympärille ja ruuvilla kiinni. Ostin erään tarvikemyymälän loppuunmyynnistä.
Tuollainen on ainakin -85 vuosimallin Golfissa. Tuo Boschin suodatin on nykyään reilut parikymppiä. Muita merkkejä saanee halvemmalla.
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

5245 Zetor kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 7:47 pm
tuusaaja kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 10:02 pm Onnistuu nuo väännellä kotikonsteinkin. Vasta itse nuhviin vääntelin uusia putkia letku kötöstysten tilalle. Motonetistä 8mm polttoaine putkea ja marjakankaalta tilasin helmiä ja muttereita. Taittele varovasti ettei putki taitu lysmään asti.
Minun piti aikoinaan taivutella hankalia kulmia yhteen putkeen täytin putken hiekkapuhallus hiekalla ja tulppasin sen hyvin onnistui taivuttelu.

Muutamia jarruputkia myös samalla periaateella taivutellut
Appiukko tapasi sanoa, että konstejahan löytyy, kun vain niitä vastoinkäymisiä löytyy... :-)

Hyvä idea!

Hiekalla täytetty putki tuskin liiskaantuu littuun taivutettaessa...
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

jiiäm kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 6:25 pm Minä laitoin tälläisen
Kuva
Tuleeko se ylivuotokin tuon kautta?
valtsu864
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

5245 Zetor kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 7:47 pm
tuusaaja kirjoitti: Ma Tammi 23, 2023 10:02 pm Onnistuu nuo väännellä kotikonsteinkin. Vasta itse nuhviin vääntelin uusia putkia letku kötöstysten tilalle. Motonetistä 8mm polttoaine putkea ja marjakankaalta tilasin helmiä ja muttereita. Taittele varovasti ettei putki taitu lysmään asti.
Minun piti aikoinaan taivutella hankalia kulmia yhteen putkeen täytin putken hiekkapuhallus hiekalla ja tulppasin sen hyvin onnistui taivuttelu.

Muutamia jarruputkia myös samalla periaateella taivutellut
Tuollaisella on helppo ja nopea tehdä siistit mutkat.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765239/ ... -6-8-10-mm
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

steami kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 7:21 pm
Antsuko kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 5:42 pm
steami kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:45 am CAV -suodattimessa on sentään vedenpoisto/tyhjennysproppu. Saa tyhjennettyä johonkin pieneen astiaan ennen avaamista. Valmetin alkuperäisissä vermeissä tätä mahdollisuutta ei ole.
Käyttämissäni Bosch'in purkeissa on ollut vedenpoistohana pohjassa. Eipä sillä paljon käyttöä ole ollut, joskus kokeillut avata eikä vettä ole tullut.
Minulla menee noin 100 litraa dieseliä vuodessa. En todellakaan ole vaihtanut suodatinta kerran vuodessa. Ihan hyvä kuitenkin, että saisi tyhjennettyä suodattimen alakertaan kertyvän veden/muun töhkän silloin tällöin. Valmet 565:n alkuperäisessä suodatinyksikössä tämä on käytännössä mahdotonta.
Olen vaihtanut suodattimen ehkä noin joka viides vuosi. Aktiivivuosina käyttötunteja parituhatta yhdelle suodattimelle. Ei ongelmia, vaikka ainakin yhden talven olen ajanut läpi kesälaadulla.
Tämännäköinen:
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

jussi77 kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 8:25 am
mauri kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 10:57 pm
steami kirjoitti: Ti Tammi 24, 2023 1:20 pm Onnistuuko vanhaan 8 mm polttoaineen siirtoputkeen mutkien teko?
Uteliaisuudesta tyhmä kysymys. Mitä metallia nuo putket on ja kovettuvatko ne käytössä?
Eli onko vanhojen putkien taivutus vaikeampaa kun ovat vuosien kuluessa tärinästä (ehkä) kovettuneet?
Rautaputket
Yllättävän meltoa rautaa. Sain toisen putken käymään varsin pienillä taivutteluilla. Toinen putki piti katkaista ja laittaa letkua väliin. Ei yltänyt muuten. Paluuputkeen pitää laittaa T-haara, johon tulee suihkujen ylivuotoputki....
steami

Re: Valmet 565 polttoaineen suodattimen kuppi

Viesti Kirjoittaja steami »

Tuli mieleeni ko. suodatinta asennettaessa eräs asia. Ko. suodatinyksikössä on kaksi sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa.
Laitoin polttoainepumpulta putken toiseen sisäämnenoon. Toiseen ulostuloon laitoin putken syöttöpumpulle ja toiseen ulostuloon kytkin paluuputken polttoainesäiliöön.

Kuinka käy, jos esim. polttoainepumpun imupuoli alkaa vuotaa. Siis vetää jostain ilmakuplia polttoaineen joukkoon.
Meneekö ilmakuplat ulostuloon kytkettyyn putkeen ja sitä kautta polttoainesäiliöön, vai meneekö ilmakuplia myös syöttöpumppuun..?
Jos ilmakuplia menee syöttöpumppuun, voipi hyvin äkkiä alkaa ilmaantua käyntihäiriöitä.

Kävi mielessä, että pitäisikö polttoaineen paluu järjestääkkin ilmausruuvin kautta. Sehän olisi ylimpänä suodatinyksikön kannessa..?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 32 vierailijaa