MF 590 tehoton

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Kuva
Kuva

Koneen alakerta on kasattuna, jakopää myös merkeissään. Tehonpuutteeseen ei ole vielä löytynyt syytä, onpahan tarkistettu ja laitettu uutta rojua, ainakin öljynviennin ehkäisemikseksi.

Jotain kuvaa..https://youtu.be/E25i61r6uYU
1tumppi
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Moni on sanonut että onko sammuttimen vipu pumpussa varmasti pohjassa kun ei savumerkkiäkään näy. Näitä ammattilaisia pumpun korjaaajia maailma täynnä mutta ammattitaitoisia vähän. Käytin aikoinaan kuopiossa kovasti kehutussa paikassa 6 perkinssin pumpun täysremontissa.

Lopulta kone pyöri mutta käyntiin lähtö tosi vaivalloista. Selvis että pumpun ajoitus ihan päin persettä. Ettei vaan sama vika siellä....
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

1tumppi kirjoitti: La Helmi 04, 2023 11:43 pm Moni on sanonut että onko sammuttimen vipu pumpussa varmasti pohjassa kun ei savumerkkiäkään näy. Näitä ammattilaisia pumpun korjaaajia maailma täynnä mutta ammattitaitoisia vähän. Käytin aikoinaan kuopiossa kovasti kehutussa paikassa 6 perkinssin pumpun täysremontissa.

Lopulta kone pyöri mutta käyntiin lähtö tosi vaivalloista. Selvis että pumpun ajoitus ihan päin persettä. Ettei vaan sama vika siellä....
Juu, kyllähän katse alkaa vahvasti kohdistumaan tuohon pumppuun ja eritoten sen ajoitukseen. Luulinkin löytäväni jakopäästä ajotusvirheen, ja siksi purin aivan atomeiksi, jakopää oli tehtaanmerkeissä.
Pakoputkeakin olen silmäillyt sillä silmällä, mutta ei trakotoreissa taida tukkeentua kuten autoissa? (Se imusarjan takaisin "yskiminen") mietityttää.

Käytin pumpun itse jo osiksi, eikä sieltä silmään ottanut mitään erikoista, sammuttimen luiska toimi hyvin ja mitat kohdillaan.
Toki jäi hieman mietityttämään toi kaasukäpälän koodi, sen joutui laittamaan 8,sasta ysiin jotta tyhjäkäynti säätöä ei tarvinnut säätää aivan pohjaan.

Tämän jälkeen pumppu kävi vielä dieselkorjamolla Itä-Suomessa jossa laitettiin uusi nestepää, annosteluventiili yms. ja ajettiin penkissä, eikä mitään muutosta.

Eilen sain moottorin loput päädyt kasaan 400/100nm, kytkin yms.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Laatikko alkoi pelamaan nätisti, pelkällä syngron pinnan viimmeistelyllä, lienee jäänyt karkeaksi jo tehtalla.
Kone on nyt käyty läpi, ja uutta osaa on tullut varmuudenvuoksikin. Nyt ei tule öljyä pakosarjaan, joten kyllä se putkien poraaminen on lääke öljynvientiin näissä (muotovirhe tehtaalla).

Mutta se tehottomuus vaiva on edelleen, mitä nyt tuossa hieman linkosin tällä. Jakopää on nyt tarkistettu, ei kait toi pumpun ajoitus voi olla sisäisesti kuinkaan sivussa?
Mutta koneesta puuttuu ns. räyhä/räväkkyys vs. edellinen Mf-185, samat koneethan näissä on..4.248

Kuva
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja tono »

Missäs kunnossa on ilmansuodatin? Ja onko imuputki uusittu? vanhastahan voi sisäkumi irrota pinnasta, ja menee alipaineesta luttuun. Näistä en mitään mainintaa löytänyt.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja mike »

Onkohan laitettu oikeanmalliset suutinkärjet ?
Yksi mikä aiheuttaa tehottomuutta, on polttoaineen puute. Ja tyhjäkäyntiinkin vaikuttaa, kierrokset ei tahdo olla koskaan samat, kuormituksen jälkeen, kuin käsikaasusta laittaa.
Jcb/Perkinsissä oli levää tankin lähdössä, monenlaista murhetta alkuunsa.
Siirtopumpun takaiskut on varmaan putsattu? Siirtopumpun sisältä ja mahdollisesti tulevasta putkesta jos erillinen.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kokeile vielä niin, että ohitat kokonaan suodattimia ennen olevan polttoainejärjestelmän, eli juotat kanisterista löpöä sille. Tuo CAV:n jakajahan ei tarvii siirtopumppua, jos polttoainepinta on riittävän korkealla. Kanisteri vaikka konepellin päälle.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Ilmansaanti on ok, suutinkärjet on ohjeidenmukaiset, tankki on betonimyllytetty ja siirtopumppu on uusi. Polttoaineen paineen mittasin suoraan jakajapumpusta, ja sekin ok. Silti kuulostaa todella polttoainepulalta, kun ei savuta, mutta toi imusarjan pulssit ihmetyttää, ja tietty kansi on tehty yms. sen eteen.
https://youtu.be/gL7rc_Y4b88

Kuva
Sumi
Viestit: 251
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2017 8:10 am
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Sumi »

Onkoha venttiilivälykset varmasti laitettu oikein? Hyvinhä tuo käynnistyy mutta näyttää että osittain potkasis takasi imupuolelle?
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Hieman pielessä oleva nokka-akselin ajoitus voisi myös selittää tuon imupuolelle poksuttelun, mutta jos merkit jakopäässä on kohdillaan, niin ei sekään ole mahdollista.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

tuota pumppua ei pysty kasaamaan väärin että siinä ei voi mennä pieleen.. ainoo jos syöttö on liian pienellä. sitähän vois koittaa lisätä ja kääntää pumpun ajoitusta hiukan että muuttuuko käynti..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

2xford4000 kirjoitti: Ke Maalis 01, 2023 6:22 pm tuota pumppua ei pysty kasaamaan väärin että siinä ei voi mennä pieleen.. ainoo jos syöttö on liian pienellä. sitähän vois koittaa lisätä ja kääntää pumpun ajoitusta hiukan että muuttuuko käynti..
Hyvä, sitten perusajoitukset ovat kohdillaan, juu kokeilin hieman muuttaa ajoitusta, mutta ei vaikutusta. Voisiko tämä yskiminen mennäkin nokan overlapin piikkiin matalilla kierroksilla? Käytin imusarjankin irti ja ei siellä kuulunut mitään ylimääräistä.

Siinä oli sitten hehkun putki irti, ja tulppasin sen mittarilla, siirtopaine nousi (käsipumpulla), ja avasin ilmausruuvin pumpusta, mutta paineppa ei laskenutkaan hehkunputkessa (B).
Seuraavaksi katsoin noi nipat suodattimen päältä, josta tuokin lähtee, sieltä löytyikin takaiskuventiili ja toinen on kuristin, josta lähtee palulinja tankille.

Mistään en löytänyt kuinkapäin nämä kuuluu olla, olisiko takaisku tankinlinjaan (A)

Kuva
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Testasin vielä uudelleen suuttimet (BDll 150S6600): https://youtu.be/bxQDWOaBA6Y
Kokeilin myös syöttöä "täysillä" eikä tullu vieläkään mustaa :shock:
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja mike »

Jaksaako tuo vanha cav pumppu, ruikkia noilla 200 bar paineilla :shock:
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Rh- »

mike kirjoitti: Pe Maalis 17, 2023 11:03 am Jaksaako tuo vanha cav pumppu, ruikkia noilla 200 bar paineilla :shock:
Mitenkä mulla on muistikuva että 160 tai 180bar on oikea avautumispaine suuttimille?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Miltä nokka-akseli näytti, kun kone oli palasina?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

mike kirjoitti: Pe Maalis 17, 2023 11:03 am Jaksaako tuo vanha cav pumppu, ruikkia noilla 200 bar paineilla :shock:
Jos käyntii lähtee, ja etenkin kuumanakin, niin sillon jaksaa!? :roll:
Eikös pumppu käyny pajalla jo aiemmin, ettei pitäs siinäkää vikaa olla?! :roll:
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Maalis 17, 2023 1:58 pm
mike kirjoitti: Pe Maalis 17, 2023 11:03 am Jaksaako tuo vanha cav pumppu, ruikkia noilla 200 bar paineilla :shock:
Jos käyntii lähtee, ja etenkin kuumanakin, niin sillon jaksaa!? :roll:
Eikös pumppu käyny pajalla jo aiemmin, ettei pitäs siinäkää vikaa olla?! :roll:
Juu kävi pajalla, ja kaikki kuluvat uusittiin, joten pitäisi jaksaa ja lienee aluella?

Tuo suuttimen ohivuoto, videon lopussa mietityttää, tuleeko liikaa neulan ohi..
Nokka-akseli oli hyväkuntoinen ja numerot täsmäsi.

Kuva
Avatar
Jagmi
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Kokeilin välillä tätäkin, muilta kiireiltä. Kyllä on nihkeä käynnistymäänkin, 20 astetta auringossa ja sahuuttaa näin.. https://youtu.be/4zoNiH-thD0
Myös uudet viisireikäiset suuttimetkin tuli. Vika on edelleen päällä, voimaa ei ole. Ihme juttu? Kun olisi toinen ruiskutuspumppu kokeiltavaksi...

Kierroksien nousu, pienenkin kuorman kanssa on työläs, eli täytyy huudattaa jotta kulkee kuormitettuna.
KH
Viestit: 806
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Re: MF 590 tehoton

Viesti Kirjoittaja KH »

Reagoiko miten herkästi säädin kuormitukseen?

Minulla olisi 185 massikassa ollut hyvin tarhakasti toimiva pumppu..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], JURO, RUT, Semrush [Bot] ja 44 vierailijaa