Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
FinnoUgric
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Loka 27, 2021 5:44 am
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja FinnoUgric »

VAROITUS: Minulla ei ole sähköasenatajan ammattipätevyyttä joten videolla esitetty sähköasennus esitetään ainoastaan viihdetarkoituksessa. En ota vastuuta siitä jos joku loukkaantuu matkimalla videolla esitettyä asennustapaa.

Lamellikompressoria pyörittää kolmivaihemoottori mutta pajallani ei ole kolmivaihevirtaa.
Siksi moottoria pyöritetään taajuusmuuttajalla.
Tutustutaan taajuusmuuttajaan ja asennetaan se.

Tällä suomenkielisellä videolla käytössä:
- Solberga (1975) Pylvääsporakone

Video on täällä
On kolmenlaisia ihmisiä. Niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa.
YT-kanava: Finno Ugric Machining
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mielenkiinnolla odotan tuon kiinalaisen tamun parametroinnista videota. Itse käytän vain Invertekin tamuja ja niiden parametrointi on pelkkää nautintoa. Tuollaista kiinalaista on välillä tehnyt mieli kokeilla kun niitä voisi pitää hyllyssä satunnaisia projekteja varten. Noita Invertekejä ei viitsi pitää kovin montaa hyllyssä kun niiden hinnat on nelinkertaisia kiinalaisiin nähden.

Noista radiohäiriöistä. Laitan tamut aina metallikoteloon ja moottorikaapelina on aina suojattu kaapeli vaikka olisi lyhytkin. Läpiviennit aina myöskin metallisilla holkkitiivisteillä. Voihan tuo olla liioitteluakin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

No juu, EMC naruille omat holkkitiivisteensä.

Paljon on mm IV koneita jotka päivitetty taajuusmuuttajakäytölle, neljän kerroksen matkan taajarilta PK:sta moottorille langst tai MMJ. Ja tullut vastaan 60-luvun moottoreita jotka ei ole moksiskaan. Toki asiat uutta tehtäessä tehtävä kunnolla ja oikein, mutta näin kentällä.

Hyvä olisi olla riittävä IP luokan tamu, koteloinnilla tekee lämpöongelman. Toki saattaa kestää pitkäänkin paistoa. EMC asiaan auttaa tamuun integroitu suodin myös.

Kiinalaisten ruuviliittimissä korostuu se, että hienosäikeiselle johtimelle syytä käyttää pääteholkkeja. Haarukkaliitin on usein hyvä, moottoripäässä rengasliitin.
Suomi kuuluu länsimaihin
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja imppu »

IV-koneita tamukäytöille ja uusiakin asennuksia nähty, eikä käytetä mottikaapeleina edes maakaapelia.
EMC-ohjeet ohitetaan ja sitten kummastellaan, miten talon ohjausjärjestelmiin tuli kummallisia vikoja ja moottoreihin merkillisiä laakerivikoja..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Samaa se on teollisuuspuolella. Jossain tehtaassa ne on suojattua jossain MCMK ja jossain MMJ turvakytkimelle asti.

Miten tuo laakerivika syntyy jos ei käytä suojattua kaapelia? Vai ymmärsinkö väärin?
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

epäilemättä.

Mutta en usko, että taloyhtiö ottas sitä urakkaa missä EMCMK kaapeli vaihdetaan vanhan tilalle.

Toki on nyt nuo EC puhaltimet ja retrofitti hommat joissa taajari katolla integroitu puhaltimeen. Mutta kaikki ei niitä vaihata vaan mennään 60-luvun puhaltimella ja vaihdellaan vuoroin moottoria ja remmiä.

Teollisuus on rahankäytölleen eri juttu.
Suomi kuuluu länsimaihin
riude
Viestit: 439
Liittynyt: Ma Loka 31, 2022 9:29 am
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja riude »

Nythän olisi tärkeä ensimmäisenä tietää, paljonko tuo kompura ottaa virtaa, ja saako sen kytkettyä 230 voltille.

Koska 1-vaihe tamusta EI tule ulos kuin 230V pääjänniteet. Yleensä moottorit pystyy kytkemään 230/400V (=tähti/kolmio). Mutta ei aina. Eikä aina noin päin.

Ja siitä yhdestä vaiheesta ei pysty määräänsä enempää virtaa repimään.

Otapa kuva kompuran moottorin arvokilvestä niin mietitään sitten lisää.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja imppu »

Kardaani kirjoitti: Ma Tammi 02, 2023 2:16 pm Samaa se on teollisuuspuolella. Jossain tehtaassa ne on suojattua jossain MCMK ja jossain MMJ turvakytkimelle asti.

Miten tuo laakerivika syntyy jos ei käytä suojattua kaapelia? Vai ymmärsinkö väärin?
Tamun hakkurisähkö tekee ja löytää kummallisia reittejä virralleen.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kardaani kirjoitti: Ma Tammi 02, 2023 2:16 pm Samaa se on teollisuuspuolella. Jossain tehtaassa ne on suojattua jossain MCMK ja jossain MMJ turvakytkimelle asti.

Miten tuo laakerivika syntyy jos ei käytä suojattua kaapelia? Vai ymmärsinkö väärin?
Se laakerivika tulee siitä, että tamu ei tuota puhdasta siniaaltoa. Aaltomuoto on tarkemmin katsoen lähellä korkeataajuista kanttiaaltoa. Tuosta johtuu se, että ankkurin ja rungon välille muodostuu jännite, joka syö ne laakeripinnat. Uudemmissa IEC2 ja IEC3 moottoreissa tuo on huomioitu kun taas vanhat valurautamoottorit eivät täytä miltään osin vaatimuksia tamu-käytössä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Linkki
Viestit: 813
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Tuo laaakerivaurio olikin mielenkiintoinen juttu. https://www.motiontek.fi/fi/ajankohtais ... erivauriot
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Kardaani kirjoitti: Ma Tammi 02, 2023 2:16 pm Samaa se on teollisuuspuolella. Jossain tehtaassa ne on suojattua jossain MCMK ja jossain MMJ turvakytkimelle asti.

Miten tuo laakerivika syntyy jos ei käytä suojattua kaapelia? Vai ymmärsinkö väärin?
Laakerivika ei liity kaapelointiin. Kaapelointi tavanomaisella asennuskaapelilla sen sijaan aiheuttaa pienoisjännitejärjestelmiin häiriöitä kun tamun moottorikaapelointi suojaamattomana säteilee radiotaajuisia häiriöitä.

Samaan ilmiöön liittyy eli tuohon jyrkästi nousevaan PWM pulssireunaan joka sius aiheuttaa radiotaajuiset häiriöt ja samoin aiheuttaa tuon korkeataajuisen jännitteen moottorin ankkurin ja rungon välille jonka läpilyönti aiheuttaa laakerivauriota. Kuten yllä ja tuossa linkissä kerrottiin.
Suomi kuuluu länsimaihin
asfalttiviljelijä
Viestit: 4421
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

jarikos kirjoitti: Su Tammi 01, 2023 11:31 pm Noista radiohäiriöistä. Laitan tamut aina metallikoteloon ja moottorikaapelina on aina suojattu kaapeli vaikka olisi lyhytkin. Läpiviennit aina myöskin metallisilla holkkitiivisteillä. Voihan tuo olla liioitteluakin.
Töissä ollessa tuli tamujen kanssa pelattua. Siemensin eräs ohje oli, että käytetään kaksoisuojattua kaapelia moottorin ja tamun välillä. Toinen armeeraus kytkettiin maihin molemmista päistä ja toinen toisesta. Joidenkin tamujen kytkentä vaati syöttöön kuristimenkin ja suojatun kaapelin. Tamut on tietysti kehittyneet nimenomaan häiriöntuotto-ominaisuuksien suhteen. Minun kokemukset on kymmenien vuosien takaa.
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Erään mittalaitteen 0-10VDC ohjattu siipipumppu oli kallis. Hankittiin siipipumppu jalaitoin pienen ABB tamun siihen. Ko mallin sai joko EMC suotumella tai ei. Otin siihenkin suotimella. Moottorikaapeli n. 30cm, armeerattu ölflexi.
Suomi kuuluu länsimaihin
-Masa-
Viestit: 1367
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Mites nuo isommat taajuusmuuttajat ja vikavirtasuoja (30mA)? Mites nuo on toimineet? Itellä 7,5kW Danfoss taajuusmuuttaja, joka laukoo vikavirtaa. Teollisuudessa nuo ei taida olla vikavirtasuojan takana.... Tämäkin on poistettu toimivana, tosin monta tuhatta tuntia on ilmastointikonetta pyörittänyt.
MF 4245 -98
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

-Masa- kirjoitti: Ma Tammi 02, 2023 6:33 pm Mites nuo isommat taajuusmuuttajat ja vikavirtasuoja (30mA)? Mites nuo on toimineet? Itellä 7,5kW Danfoss taajuusmuuttaja, joka laukoo vikavirtaa. Teollisuudessa nuo ei taida olla vikavirtasuojan takana.... Tämäkin on poistettu toimivana, tosin monta tuhatta tuntia on ilmastointikonetta pyörittänyt.
Ei tamuja vikavirranperään... Ei sillä saa kuin ongelmia aikaan..
Siitä mikä sen vikavirran laukaisee on monenlaista teoriaa, jotkut syyttää häiriönpoistoja jotkut taajuusmuuttajan välipiiriä.
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Veikkaisin suotimia, eihän välipiiristä ole maayhteyttä
Suomi kuuluu länsimaihin
hamsteri
Viestit: 2788
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

sähköstä kun mitään en tiedä nin miten tämä lauseke
Tämäkin on poistettu toimivana, tosin monta tuhatta tuntia on ilmastointikonetta pyörittänyt.

miksi taajuusmuuttajaa tarvitaan ilmastointikoneen pyöritykseen mitä etua siit saa tavalliseen verkkovirtn verrattuna
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

IV koneissa pääidea varmaan että voi säätää pyörintänopeutta. Eli kun ei ole tarvetta täysille kierroksille, jonka moottori ottaisi suoraan verkkovirtaan kytkettynä. Tamulla voi säästää paljonkin itse koneiden sähkökulutuksessa ja myös parantaa rakennuksen energiataloutta kun ei turhaan tuuleteta kaikkea lämpöä harakoille. Ja voi niillä tehdä myös paljon muutakin. Asettaa käynnistys- tai pysähtymisramppeja kohteisiin jossa ei esim. kiilahihnat kestä ellei käyntiinlähtö ole pitkä ja pehmeä.

Tuo laakerivirta oli minulle ihan uusi juttu.
riude
Viestit: 439
Liittynyt: Ma Loka 31, 2022 9:29 am
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja riude »

Eipä niillä laakerivirta vaurioilla merkitystä ole missään harrastelijoittenn taikka tämän palstan muidenkaan kirjoittelijoiden vehkeissä.
Jossain paperikoneessa tilanne voi olla toinen.
Myöskään emc häiriöillä, taikka moottorikaapelin tyypillä ole mitään merkitystä, em. kohderyhmällä.
Oikein huonotuuri jos käy, niin jossain kuivuri tms. käytössä suojattomalla kaapelilla kytketyn ison moottorin käydessä voi radio vähän rahista.

Ja ei, vikavirtasuojat ei yleensä tykkää tamuista. Emc suodattimien sanovat vuotavan maihin.
Pienet (hatusta alle 1kw) tamut vielä jollain lailla 30aA vvs:jan takana kestää, mutta ei useampi pienikään.

Tästä ihan omakohtaisia kokemuksia, miulla on omalla verstaalla vissiin 4-5 wanhaa acs101 tamua (ei emc suodatinta) mitä erilaisempien koneitten nopeuden säätöön. Vaikka kaikki on päällä, ei vvs laukea (yksi vvs kaikkien pistorasioiden edellä).
Sitten töissä meillä on eräs messukäyttöön tehty sovellus, jossa on 4kpl uudempia ABB acs50 tamuja. Niissä on jo emc suojat. Ei kestä kuin 2 tai 3 tamua nostaa henkiin niin vvs laukeaa.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Mikä on ja miten asennetaan taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja -SS- »

hamsteri kirjoitti: Ma Tammi 02, 2023 9:11 pm sähköstä kun mitään en tiedä nin miten tämä lauseke
Tämäkin on poistettu toimivana, tosin monta tuhatta tuntia on ilmastointikonetta pyörittänyt.

miksi taajuusmuuttajaa tarvitaan ilmastointikoneen pyöritykseen mitä etua siit saa tavalliseen verkkovirtn verrattuna
Usein kiinteistöissä on ilmakanavissa paineensäätö, jolla säädetään ilman määrää. Helpoin tehdä taajuusmuuttajalla, ja automatiikka kompensoi mm. suodattimien muuttuvan vastuksen. Joskus puhallin voi viedä vähemmän energiaa hiukan vähennetyllä pyörimisnopeudella, verrattuna siihen, että kuristettaisiin virtausta. Voi olla, että etua ei oikeasti saada, mutta meteli ainakin on pienempi.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttvirt, Bing [Bot], juntunen, laaksot, rautakasa, retsi, Semrush [Bot] ja 48 vierailijaa